Správně nastavené povinné ručení vás ochrání před exekucemi a doživotní ztrátou majetku
Zase už musíte platit další povinné ručení? Zase si říkáte, jaká je to otrava? Zkuste se na to podívat z druhé strany - začnete jej brát jako jeden z nejvýhodnějších ochranných prostředků vaší budoucnosti. A to i při zohlednění faktu, že pojišťuje ty druhé, nikoliv vás. Přesvědčíme vás o tom několika prostými fakty.
Stali jsme se právním státem s vymahatelným obrovským odškodněním
Občanský zákoník z roku 2012 je jedním z nejdůležitějších právních předpisů současnosti, vztahují se běžný civilní život, ale i na život firem a státních podniků. Také do našeho právního řádu přinesl Nový občanský zákoník ty největší změny, které nás potkaly od roku 1993.
Mnoho lidí se je sice ještě nenaučilo využívat, ale právníci ano. A pokud se dostanete k soudu coby viník dopravní nehody, bude občanský zákoník nemilosrdně hrát proti vám. Nejhůře dopadne vaše finanční budoucnost a váš majetek, v podstatě bez ohledu na vaše případné děti. Pryč jsou časy, kdy se hradila jen škoda na vozidle.
A můžete nám věřit, že přestože po silnicích jezdí stále dražší auta, odškodnění na majetku nedosahuje při vážné dopravní nehodě ani zlomek odškodnění přisouzeného jako náhrada za újmu na zdraví, životě a na ztíženém společenském uplatnění.
Co tohle tvrzení znamená?
Je to vlastně docela jednoduché. Šli jsme americkou cestou - a občanský zákoník umožnil všem, kdo utrpěli nějakou újmu, ať už na zdraví nebo na výdělku, včetně výdělku budoucího, aby se o náhradu vzniklé škody přihlásili. A hodně nahlas, v řádu desítek milionů korun.
Nejčastěji k vážným újmám dochází při dopravních nehodách, kde lidská těla při srážkách podstupují ohromné nárazy ve vysokých rychlostech, a tak i s ohromnými následky. Nejvíce doživotních dlužníků se proto rekrutuje z nedostatečně pojištěných řidičů, zde viníků nehody.
Při určování viny se málokdy bere v potaz skrytá vada auta. Proto jsme pro vás připravili seznam 10 nejprodávanějších mladých ojetin, na které byste si měli dát pozor.
Na jaké částky je dobré si povinné ručení nastavit?
Zákonem povolené minimum je 35 milionů pro majetkové škody a dalších 35 milionů pro škody na zdraví a ušlý zisk. Celkem tedy 70 milionů. Jenže pojišťovny evidují stále více případů, kdy tahle částka povinného ručení prostě nestačí.
Jak řekl Hospodářským novinám Jan Marek, mluvčí Generali Česká pojišťovna: „Jen doživotní náklady na péči dosahují 36 milionů korun, ztráta na výdělku je kalkulována téměř na 17 milionů, za duševní útrapy rodiny byly uhrazeny skoro čtyři miliony. Celková částka škody se předpokládá na úrovni téměř 85 milionů.“
Samy pojišťovny na tento vývoj v legislativě reagují a nejnižší limit málokdy nabízejí mezi prvními možnostmi. A pokud se takto nízké částky sjednávají, pak spíše na auta, která mají dlouhé prostoje a využívána jsou přednostně pro dopravu po městě. Přesvědčit se o tom rychle můžete například ve srovnávači povinného ručení Povinneruceni.biz.
„Chceme, aby naši klienti byli dostatečně chráněni. Nejnižší limit povinného ručení v balíčku Komfort je 70 milionů pro majetkové škody a 70 milionů pro škody na zdraví a ušlý zisk,“ potvrdila Hospodářským novinám Marie Petrovová, mluvčí Allianz pojišťovny. Celkově se tu dostáváme na 140 milionů korun.
V současnosti se právě 140 milionů (v režimu 70 + 70) doporučuje jako základ pro dobré povinné ručení. Střední limit je 100 + 100 milionů, ale sjednat se dá samozřejmě i mnohem více. Stále populárnější jsou i připojištění k povinnému ručení, která už jsou namířena na pojistníka.
A čím ochráníte sebe?
Možností je tu několik. Spolehnout se můžete jen na výše zmíněná připojištění, což je v podstatě ta nejmenší pojistná ochrana, které lze dosáhnout. Zařídit si můžete i havarijní pojištění, které váš vůz a vaše věci v něm chrání i při jiných situacích, než jsou dopravní nehody (pád stromu při bouřce, vandalismus, krádež apod.). Žádnému řidiči by však nemělo chybět kvalitní životní pojištění.
Foto: pixabay.com, myTimi
Nabídka vozidel na prodej
Zobrazit více vozidelPeugeot 308 1,6 HDi 80KW SW
Jaguar XE D200 R-DYNAMIC AWD S
Volkswagen Tiguan 1,4 TSI 118KW Trend & Fun
Mohlo by vás zajímat
Výroba nové Škody Fabie zahájena
V pondělí opustila výrobní linku v Mladé Boleslavi první Škoda Fabia čtvrté generace. Výrobní linky byly pro výrobu čtvr ...
Výběr pojištění auta krok za krokem
Už to nebude dlouho trvat a konečně se také budete moci označit za majitele vozidla? A víte, že než s ním poprvé vyrazít ...
Test: Kia Sportage v hybridu zdolala rakouské Alpy překvapivě levně
Od hybridní Sportage jsme nečekali zázraky, po 1.600 ujetých kilometrech se ukázala jako skvělá volba ...
Nejnovější články
Dovoz ojetin po červencovém nadechnutí opět klesá
Podle nejnovějších dat Svazu dovozců automobilů bylo v srpnu do Česka dovezeno 11 740 ojetých osobních vozů, meziročně o ...
Ministr Kupka vysvětluje, že nové kontroly technických a emisních stanic nemíří na řidiče
Vyjádření ministra dopravy Martina Kupky k aktuálnímu tématu kontrol stanic technické kontroly a emisí. ...
Škoda Auto vyrobila první vozy modernizovaného modelu Octavia
První modernizovaný model Octavia vyrobený v závodě v Kvasinách sjel z výrobní linky. Výrobu dalších kusů tohoto bestsel ...
Nejčtenější články měsíce
Tipy z autobazarů
Renault Mégane
Rok výroby 2019
Audi Q8
Rok výroby 2019
BMW Řada 3
Rok výroby 2017
BMW Řada 5
Rok výroby 2019