Test: Mazda CX-30 2.5 e-Skyactiv-G má obrovské srdce a jednu drobnost, která může odradit | Autanet.cz

Test: Mazda CX-30 2.5 e-Skyactiv-G má obrovské srdce a jednu drobnost, která může odradit

Krásné SUV s klasickými ovladači, velkým motorem a sametovým automatem. To musí být sen

Mazda CX-30 v roce 2024 získala čtyři vylepšené prvky aktivní bezpečnosti, které se o bezpečí posádky postarají ve vzájemné součinnosti. Patří mezi ně nový systém Distracted Driver Alert pro upozornění, že řidič ztrácí pozornost, vylepšené autonomní nouzové brzdění v noci (AEB), přesnější asistenční systém Intelligent Speed Assist (ISA) a vylepšený systém Cruising & Traffic Support (CTS).


Mezi další novinky patří vylepšený displej i software. Místo dřívějšího USB-A rozhraní jsou nově k dispozici porty USB-C, za zmínku stojí i nenápadné, ale důležité změny v rozložení ovládacích prvků. Mírně se změnila i barva tlačítek na volantu – díky tmavšímu odstínu jsou nyní lépe viditelné. 

Ve výbavě nechybí systém Mazda Connect s nejnovějšími infotainmentovými funkcemi a vylepšenou integrací chytrého telefonu. Navigační pokyny prostřednictvím systémů Apple CarPlay nebo Android Auto se nyní zobrazí na obrazovce Active Driving Display, u Mazdy vůbec poprvé. Znamená to bezpečnější a pohodlnější řízení – řidič nemusí při využívání navigace odtrhnout zrak od vozovky.

K dispozici jsou i bezdrátové verze systémů Apple CarPlay a Android Auto, což výrazně usnadňuje připojení chytrého telefonu. Kromě toho patří do výbavy i bezdrátová dobíjecí plocha1. Vylepšený centrální displej s úhlopříčkou 10,25 palce přehledně zobrazí důležité informace v reálném čase, díky průhlednému rámečku displeje se zvětšuje plocha mapy při navigaci.

Navigační systém nyní umožňuje on-line vyhledávání bodů zájmu. Mezi další novinky patří vylepšené mapování při jízdě mimo silnici, které přesně vypočítá polohu vozidla i v oblasti se slabým příjmem GPS signálu.

 

Model CX-30 vyplňuje mezeru mezi CX-3 a CX-5. Technicky je blíže k Mazdě 3, oproti které je o 6,5 cm kratší a má o sedm centimetrů kratší rozvor náprav. To se samozřejmě odrazilo i v prostornosti kabiny, když vpředu je vše v pořádku, ale vzadu pár centimetrů k naprosté spokojenosti chybí. Vše dohání vyšší stavba karoserie a výše ukotvený sedák. Vůbec špatné to naopak není s objemem zavazadlového prostoru. Ten pojme slušných 430 litrů, pokud tedy nemáte ve voze příplatkový subwoofer Bose, který sníží kapacitu o osm litrů. Po sklopení zadních opěradel nevzniká zcela rovná podlaha a přepravní kapacita naroste na 1.406 litrů. V kufru chybí háčky a chytré vymoženosti, opěradla jsou sice dělená v poměru 2:3, ale nastavení jejich sklonu nebo dokonce možnost sedadla o pár centimetrů posunout byste hledali marně. Stejně jako musíte zapomenout na průvlak na lyže.

Mazda již před roky v kabinách svých modelů pořádně uklidila a interiéry od té doby působí famózně, až prémiově. Nechybí elegantní čisté tvary, kvalitní materiály a špičkové dílenské zpracování. Kabina je sice jednoduchá, ale dobře promyšlená a v podstatě nic nemusíte hledat. Vše je tam, kde očekáváte. To samé může říci řidič. Sedne do sedadla, přitáhne volant a vše má hezky po ruce.

Samotný vylepšený infotainment je svižný a přehledný. Ovládá se hezky postaru prostřednictvím otočného ovladače umístěném na středovém tunelu vedle řidiče. Když je auto v pohybu, nelze středový displej ovládat dotyky, ale pouze pomocí tohoto ovladače, což zvyšuje bezpečnost na silnici. Kromě toho na středovém panelu zůstala klasické kruhové ovladače pro ovládání klimatizace, které zvládnete i po slepu. Pak tu máme parádní volant, který jasně dokazuje, že kulatý tvar nepatří do muzea. Přístrojový štít za volantem působí rovněž minimalisticky a zároveň přehledně. Rozložení ukazatelů a čitelnost budíků je naprosto ukázková. Na výběr je ze třech rozvržení.

Ovládání drtivé většiny palubních funkcí probíhá hardwarově. Chcete zvýšit či snížit teplotu ventilace? Žádný problém, stačí kruhovými ovladači nastavit tu správnou hodnotu. A co vyhřívání sedadel a volantu? Opět, žádné hledání kdesi v hlubinách palubního rozhraní, ale jednoduché, intuitivní a rychlé zmáčknutí příslušného tlačítka. Na dotyk zapomeňte i na volantu, zde hrají prim klasické knoflíky. Jedním z mála pomyslných výkřiků dnešní módy je sedmipalcový displej před řidičem, který ale vypadá jako klasické analogové přístroje.

Dvoulitrový čtyřválec s výkonem 110 kW (150 koní) z nabídky zmizel. CX-30 může pohánět jednotka 2.5 Skyactiv-G o výkonu 103 kW nebo revoluční dvoulitr Skyactiv-X s 137 kW výkonu. Nám padl do oka velký čtyřválec 2.5 Skyactiv-G spojený s automatem a pohonem předních kol. Pohonnou jednotku známe z modelu CX-5 a tvoří překvapivě základ nabídky. I tady se obešel přeplňování, turbodmychadlo tu jednoduše nenajdete. Na evropské poměry velkoobjemový agregát je standardně spojen s mild-hybridním pohonem, jehož role je zde zásadnější než u přeplňovaných motorů. Pomáhá totiž vykrýt citelněji slabší pásmo v nízkých otáčkách. A také funguje jako startér při zapnutém stop/startu. 


Parádní zvuk, lineární tah ale vyšší spotřeba ve městě

Zdvihový objem 2.488 kubických centimetrů zní zajímavě do doby, než se s CX-30 svezete. Výkon dosahuje pouze 103 kW a točivý moment pak 238 Nm. Těmto hodnotám odpovídají i parametry. Stovka je otázkou 10,3 sekundy, přičemž neoslní ani maximálka 191 km/h. Čtyřválec 2.5 můžete mít s šestistupňovým manuálem i klasickým měničovým automatem s totožným počtem rychlostních stupňů. 

Dynamické zázraky nečekejte, mnohem menší přeplňované motory poskytují výraznější dynamiku. CX-30 s velkým srdcem ale táhne naprosto lineárně a po překročení třech tisíc otáček trochu nabírá na síle. Díky tomu můžete jezdit na pohodu a dosahovat dlouhodobě (mimo město) spotřeby pod sedm litrů. Jezdit za udávaných 6,5 l/100 km v kombinovaném provozu se nám ale dařilo jen chvilku. Konečná spotřeba paliva se ustálila na hodnotě 8,3 l/100 km. Nejnižší dosažená spotřeba byla 6,8 l/100 km po zhruba 100 km cestě vedené mimo obce po okresních silnicích druhé a první třídy, přičemž polovina trasy byla vedena po dálnici. Počítejte s tím, že velký čtyřválec si po Praze říká o 9 litrů na sto.


Tohle je výsledek na 100 km dlouhé trase vedené po dálnici a okresní silnici

Jízda s touhle mazdou je příjemná a velmi tichá. Ve voze nic nedrčí, nevibruje ani neruší. CX-30 dokáže poskytnout jízdní komfort srovnatelný s prémiovými značkami. Vše umocňuje velmi slušné odhlučnění, přesvědčivé tlumení nerovností a dobrý výhled z vozu. Mazda je řidičky přívětivá. Ovládá se snadno, automatická převodovka řadí logicky a téměř neznatelně.

Vyšší těžiště vozu si oproti modelu 3 vyžádalo použití mohutnějších stabilizátorů a tvrdších pružin, aby bylo možné udržet náklony karoserie na uzdě. To se do značné míry povedlo, v přímém srovnání s trojkou jsou náklony karoserie nepatrně větší. 


Klasické ovladače, těžko vymyslí někdo něco lepšího. Automat má sice jen šest rychlostí, ale řadí sametově.

Mazda CX-30 jde vlastní cestou. Nabízí atraktivní kabát doplněný o minimalisticky čistý interiér a ještě k tomu poskytuje zajímavou výbavu a hlavně radost z řízení. Atmosférického srdce se nebojte, tedy za předpokladu že vůz nekupujete tzv. do města. Tam totiž neumí být úsporný. Pokud ovšem jezdíte delší trasy nebo z vesnice do vesnice, nic spolehlivějšího asi neseženete. Vybírat můžete navíc mezi šestirychlostním manuálem nebo automatem, pohonem předních nebo všech kol (AWD) a ze dvou motorů. 

Aktuálně Mazda poskytuje 50.000 Kč slevu, takže nejlevnější provedení 2.5 Skyactiv G s manuálem ve výbavě Prime-line pořídíte za 659.590 Kč, za automat se připlácí 63.000 Kč. 

 

Plusy:

+ Příjemně se řídí

+ Stále svěží design

+ Sázka na klasické ovladače

+ Lineární zátah motoru

+ Bohatá výbava

+ Možnost pohonu AWD

 

Mínusy:

- Vyšší spotřeba paliva

- Vlažnější dynamika

 

Technické údaje Mazda CX-30 Skyactiv G-140, FWD
Motor: zážehový řadový čtyřválec, 2.498 ccm
Nejvyšší výkon: 103 kW / 5.000 ot./min.
Nejvyšší točivý moment: 238 Nm / 3.300 ot./min.
Převodovka: automatická
Poháněná kola: pohon předních kol
Akcelerace 0-100 km/h: 10,3 s
Nejvyšší rychlost: 191 km/h
Spotřeba paliva naměřená: 6,5 l/100 km
Délka: 4.395 mm
Šířka bez zrcátek: 1.795 mm
Výška: 1.540 mm
Rozvor náprav: 2.655 mm
Objem zavazadlového prostoru: 430 (422) / 1.406 litrů
Objem palivové nádrže: 51 litrů (verze AWD mají 48 litrů)
Cena modelu od: 659.590 Kč

 


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

red

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Nová Kia K4 vstupuje na český trh. Má normální motory a skvělou cenu
Test: Mazda CX-30 2.5 e-Skyactiv-G má obrovské srdce a jednu drobnost, která může odradit Test: MGS5 EV Exclusive umí jednu věc dokonale Test: Honda Jazz je malý velký prcek s obrovskou výhodou Test: Opel Astra 1.5 Diesel AT8 nabídne hned několik trumfů

Tipy z autobazarů

Škoda Superb 2.0 TSI 206kW L&K 4x4 DSG

Škoda Superb 2.0 TSI 206kW L&K 4x4 DSG

Rok výroby 2022

779 000 Kč
Škoda Yeti 1.2 TSi Active

Škoda Yeti 1.2 TSi Active

Rok výroby 2012

128 900 Kč
Ford Kuga 1.5TDCi,navi,360°,ST Line

Ford Kuga 1.5TDCi,navi,360°,ST Line

Rok výroby 2021

499 999 Kč
Škoda Enyaq iV 80X 195kW 4X4 HEAD-UP,TČ

Škoda Enyaq iV 80X 195kW 4X4 HEAD-UP,TČ

Rok výroby 2022

699 900 Kč