Škoda Fabia RS: Tak a je to automat...
To že bude mít nejvýkonnější Fabia pod kapotou dvakrát přeplňovanou čtrnáctistovku 1,4 TSI z koncernových sourozenců VW Polo GTI a Seat Ibiza Cupra se tak nějak všeobecně očekávalo. Ale že bude Fabia RS v aplikaci unifikované techniky tak důsledná, že už stejně jako oba „konkurenční“ vozy nenabídne klasickou manuální převodovku, to bude pro někoho možná trochu smutné zjištění...
Vlastně není o čem moc psát, protože techniku už vlastně známe odjinud. Fabia RS každopádně bude po všech stránkách schopnějším sportovním nástrojem než první generace s těžkým litinovým turbodieselem pod kapotou. Čtyřválec 1,4 TSI s kombinovaným přeplňováním kompresorem a turbodmychadlem je v současném nejvýkonnějším provedení naladěn na 132 kW při 6200/min a maximální točivý moment 250 N.m od 2000 do 4500/min. Stejně jako u zmíněného Pola GTI a Ibizy Cupra.
Fabia RS bude poprvé k dispozici i jako kombi, po vzoru větší Octavie RS. Maximální rychlost kratšího hatchbacku je 224 km/h, kombi jede 226 km/h díky nepatrně lepší aerodynamice.Obě karosářské verze Fabie RS zrychlí z 0 na 100 km/h za 7,3 s a vykazjí i shodnou kombinovanou spotřebu - 6,4 l/100 km. Na té se právě příznivě podílí ona inteligentní dvouspojková automatika DSG, která jde specifické metodice měření spotřeby dle směrnic EU takříkající „lépe na ruku“. Na přání jsou k dispozici i řadící pádla pod volantem.
Fabia RS se od té konvenční (momentálně modernizované) verze odlišuje nejen optickými detaily, ale i bohatou standardní výbavou.
Jmenujme namátkou třeba 17" kola Gigaro z lehké slitiny vyvinutá speciálně pro RS, červeně lakované brzdové třmeny, tónovaná skla, zadní nárazník s difuzorem, dvojitá koncovka výfuku. Dále je to snížený a přitvrzený sportovní podvozek, asistenční systémy ESP, ABS, ASR doplnila nová funkce XDS, která při průjezdu zatáčkou elektronicky přibrzdí přední vnitřní kolo, což simuluje funkci samosvorného diferenciálu (viz Polo GTI). Kontrola tlaku v pneumatikách a asistent rozjezdu do kopce HBA jsou zde také standardem.
Interiéru „eresa“ dominují sportovní sedadla s logem RS na opěradle, tříramenný kožený sportovní volant a kovové pedály.
Vedle klasického jednobarevného provedení je zde možnost zvolit střechu v odlišné barvě, tentokrát dokonce černou, bílou nebo stříbrnou, to v závislosti na „hlavní“ barvě karosérie.
Fabia RS přijde do prodeje v druhé polovině roku, cena za hatchback činí 499 900,- , za kombi pak 514 900,- Kč