Test: Mazda CX-30 je posledním SUV s obyčejným srdcem, které vydrží věky

Atmosférické srdce je v dnešní době vzácnost a my se s ním vydali proti času.

Mazda CX-30 pro rok 2024 nabízí čtyři vylepšené prvky aktivní bezpečnosti, které se o bezpečí posádky postarají ve vzájemné součinnosti. Patří mezi ně nový systém Distracted Driver Alert pro upozornění, že řidič ztrácí pozornost, vylepšené autonomní nouzové brzdění v noci (AEB), přesnější asistenční systém Intelligent Speed Assist (ISA) a vylepšený systém Cruising & Traffic Support (CTS).


Mezi další novinky patří vylepšený displej i software. Místo dřívějšího USB-A rozhraní jsou nově k dispozici porty USB-C, za zmínku stojí i nenápadné, ale důležité změny v rozložení ovládacích prvků. Mírně se změnila i barva tlačítek na volantu – díky tmavšímu odstínu jsou nyní lépe viditelné. 

Ve výbavě nechybí systém Mazda Connect s nejnovějšími infotainmentovými funkcemi a vylepšenou integrací chytrého telefonu. Navigační pokyny prostřednictvím systémů Apple CarPlay nebo Android Auto se nyní zobrazí na obrazovce Active Driving Display, u Mazdy vůbec poprvé. Znamená to bezpečnější a pohodlnější řízení – řidič nemusí při využívání navigace odtrhnout zrak od vozovky.

K dispozici jsou i bezdrátové verze systémů Apple CarPlay a Android Auto, což výrazně usnadňuje připojení chytrého telefonu. Kromě toho patří do výbavy i bezdrátová dobíjecí plocha1. Vylepšený centrální displej s úhlopříčkou 10,25 palce přehledně zobrazí důležité informace v reálném čase, díky průhlednému rámečku displeje se zvětšuje plocha mapy při navigaci.

Navigační systém nyní umožňuje on-line vyhledávání bodů zájmu. Mezi další novinky patří vylepšené mapování při jízdě mimo silnici, které přesně vypočítá polohu vozidla i v oblasti se slabým příjmem GPS signálu.

 

Technicky je model CX-30 blíže k Mazdě 3, oproti které je o 6,5 cm kratší a má o sedm centimetrů kratší rozvor náprav. To se samozřejmě odrazilo i v prostornosti kabiny, když vpředu je vše v pořádku, ale vzadu pár centimetrů k naprosté spokojenosti chybí. Vše dohání vyšší stavba karoserie a výše ukotvený sedák. Vůbec špatné to naopak není s objemem zavazadlového prostoru. Ten pojme slušných 430 litrů, pokud tedy jako my nemáte ve voze příplatkový subwoofer Bose, který sníží kapacitu o osm litrů. Po sklopení zadních opěradel nevzniká zcela rovná podlaha a přepravní kapacita naroste na 1.406 litrů. V kufru chybí háčky a chytré vymoženosti, opěradla jsou sice dělená v poměru 2:3, ale nastavení jejich sklonu nebo dokonce možnost sedadla o pár centimetrů posunout byste hledali marně. Stejně jako musíte zapomenout na průvlak na lyže.

Mazda již před roky v kabinách svých modelů pořádně uklidila a interiéry od té doby působí famózně, až prémiově. Nechybí elegantní čisté tvary, kvalitní materiály a špičkové dílenské zpracování. Kabina je sice jednoduchá, ale dobře promyšlená a v podstatě nic nemusíte hledat. Vše je tam, kde očekáváte. To samé může říci řidič. Sedne do sedadla, přitáhne volant a vše má hezky po ruce.

Samotný vylepšený infotainment je svižný a přehledný. Ovládá se hezky postaru prostřednictvím otočného ovladače umístěném na středovém tunelu vedle řidiče. Když je auto v pohybu, nelze středový displej ovládat dotyky, ale pouze pomocí tohoto ovladače, což zvyšuje bezpečnost na silnici. Kromě toho na středovém panelu zůstala klasické kruhové ovladače pro ovládání klimatizace, které zvládnete i po slepu. Pak tu máme parádní volant, který jasně dokazuje, že kulatý tvar nepatří do muzea. Přístrojový štít za volantem působí rovněž minimalisticky a zároveň přehledně. Rozložení ukazatelů a čitelnost budíků je naprosto ukázková. Na výběr je ze třech rozvržení.

Dvoulitrový čtyřválec s výkonem pouhých 110 kW (150 koní) při 6.000 ot./min. spolu s 213 Nm točivého momentu mohou být hodnoty v současné době foukaných agregátů pro smích. Praxe ovšem není vůbec špatná. Dvoulitr se chlubí vysokým kompresním poměrem (13,0:1), stačí mu k provozu zcela běžný benzín s oktanovým číslem 95. Čtyřválec je také obohacen o vypínání dvou válců za nízké zátěže, která v kombinaci s mild-hybridním 24voltovým systémem ušetří pár deci paliva. 

Dynamické zázraky ale od motoru nečekejte, i mnohem menší turbomotory mají daleko dravější průběh. Mazda naopak táhne naprosto lineárně a o něco víc se rozhoupe až po překročení třech tisíc otáček. S CX-30 tak lze jezdit vyloženě na pohodu, přičemž jsme dokonce nevypínali ani stop-start systém. Ten tady díky mild-hybridní technologii funguje naprosto ukázkově. Jezdit za udávaných 6,4 l/100 km se nám dařilo jen chvilku. Konečná spotřeba paliva se díky rychlému přesunu po dálnici ustálila na hodnotě 7,1 l/100 km, což není vzhledem k jízdnímu stylu vůbec špatná hodnota.

Jízda s touhle mazdou je příjemná a velmi tichá. Ve voze nic nedrčí, nevibruje ani neruší. CX-30 dokáže poskytnout jízdní komfort srovnatelný s prémiovými značkami. Vše umocňuje velmi slušné odhlučnění, přesvědčivé tlumení nerovností a dobrý výhled z vozu. Mazda je řidičky přívětivá. Ovládá se snadno, automatická převodovka řadí logicky a téměř neznatelně.

Vyšší těžiště vozu si oproti modelu 3 vyžádalo použití mohutnějších stabilizátorů a tvrdších pružin, aby bylo možné udržet náklony karoserie na uzdě. To se do značné míry povedlo, v přímém srovnání s trojkou jsou náklony karoserie nepatrně větší. Suverénním vlastnostem podvozku pomáhá elektronika, například nová funkce regulace stáčivého momentu zajišťuje předokolce rychlejší návrat do přímého směru po průjezdu zatáčky s pomocí lehkého přibrzdění vnějších kol.

Mazda CX-30 jde vlastní cestou. Nabízí atraktivní kabát doplněný o minimalisticky čistý interiér a ještě k tomu poskytuje zajímavou výbavu a hlavně radost z řízení. Vůbec se nebojte atmosférického srdce, poskytuje dostatečnou dynamiku. Vybírat můžete navíc mezi šestirychlostním manuálem nebo automatem, pohonem předních nebo všech kol (AWD) a ze třech výkonnostních variant dvoulitru (e-Skyactiv G122, G150 nebo G186). 

Plusy:

+ Příjemně se řídí

+ Automat hladce řadí

+ Lineární zátah motoru

+ Bohatá výbava

+ Možnost pohonu AWD

+ Nízká hmotnost

 

Mínusy:

- Jen průměrná prostornost a variabilita interiéru

- Oproti modelu 3 tužší podvozek

 

Technické údaje Mazda CX-30 Skyactiv G-150, FWD
Motor: zážehový řadový čtyřválec, 1.998 ccm
Nejvyšší výkon: 110 kW (1150 k) / 6.000 ot./min.
Nejvyšší točivý moment: 213 Nm / 4.000 ot./min.
Převodovka: automatická
Poháněná kola: pohon předních kol
Akcelerace 0-100 km/h: 10,0 s
Nejvyšší rychlost: 194 km/h
Spotřeba paliva naměřená: 6,4 l/100 km
Délka: 4.395 mm
Šířka bez zrcátek: 1.795 mm
Výška: 1.540 mm
Rozvor náprav: 2.655 mm
Hmotnost pohot. / celková: 1.362 / 1.957 kg
Objem zavazadlového prostoru: 430 / 1.406 litrů
Objem palivové nádrže: 51 litrů (verze AWD mají 48 litrů)
Cena modelu od: 627.200 Kč

 


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

red

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Test: Toyota C-HR hybrid je fantastický vesmírný stroj, který jezdí za hubičku
Hyundai představil speciální edici Tucsonu na oslavu 20. výročí Test: Kia Sportage v hybridu zdolala rakouské Alpy překvapivě levně Škoda Octavia je opět za dobrý peníz, základ Essence za 569.900 Kč Test: Kia Ceed SW - benzínové kombi se spotřebou dieselu

Tipy z autobazarů

Hyundai Tucson

Rok výroby 2018

369 900 Kč

Mercedes-Benz Třídy E

Rok výroby 2017

679 000 Kč

Škoda Superb

Rok výroby 2015

239 000 Kč

BMW Řada 3

Rok výroby 2017

535 000 Kč