Test: Citroën C3 Aircross je autem pro české motoristy, z testu se dozvíte proč | Autanet.cz

Test: Citroën C3 Aircross je autem pro české motoristy, z testu se dozvíte proč

Novinka láká až na sedm míst v kabině a zajímavou cenovku. Jaká je v praxi?

Nový Citroën C3 Aircross je novým přírůstkem, který dokáže oslovit nejednoho českého motoristu. Spolu se sesterskou Fronterou od Opelu totiž dokáže při délce pouhých 4,4 metru nabídnout tři řady sedadel. Francouzská automobilka nabízí C3 Aircross ve třech výbavách (You, Plus a Max), přičemž vybírat můžete mezi benzínovou, hybridní a čistě elektrickou verzí.


Benzínová verze Citroënu C3 se spoléhá na tříválcovou přeplňovanou dvanáctistovku Turbo. Ta poskytuje výkon 74 kW (101 koní) při 5.500 ot./min. a 205 Nm točivého momentu ve spojení s manuální šestirychlostní převodovkou. Toto provedení má jezdit v kombinovaném cyklu za 5,6 l/100 km a dosahovat maximálky 160 km/h. Dosažení stovky je podle automobilky otázkou 10,6 sekundy, přičemž v základní verzi YOU si za něj Citroën říká 430.000 Kč. Pokud využijete bonusu za výkup starého vozu, může cena klesnout na 410.000 Kč. Prostřední výbava PLUS je otázkou 470.000 Kč. 

Čistě elektrické provedení s automatickou jednostupňovou převodovkou přijde v základu na 629.900 Kč, což není ve srovnání s konkurenty vůbec špatné. Bateriová C3 s elektromotorem o výkonu 83 kW dokáže zdolat až 307 kilometrů, přičemž nabíjení 44 kWh baterie trvá z 20 na 80 % na 100 kW rychlodobíjecí stanici 26 minut. Zrychlení na stovku je otázkou 11,7 sekundy, horší je to jen s maximální rychlostí omezenou na 143 km/h. Spotřeba elektrické energie v kombinovaném cyklu činí dle výbavy 16,7-17,2 kWh/100 km. Kromě toho je k dispozici od druhého výbavového stupně verze s delším dojezdem (54 kWh baterie). Za tu se připlácí 60.000 Kč. 


Děkujeme za návrat tlačítek. Tři nalevo od volantu budete potřebovat při každém startu.

A do třetice může volit hybridní verzi, která se skládá z benzínové dvanáctistovky o výkonu 74 kW spojené s elektromotorem o výkonu 21 kW a šestirychlostní automatickou převodovkou. Toto provedení je nejčipernější, stovku umí 10,8 sekundy a dosáhne maximálky až 201 km/h. Průměrná kombinovaná spotřeba má činit 5,3 l/100 km. Hybrid je dostupný od druhého výbavového stupně PLUS za částku 565.000 Kč, v nejvyšším stupni MAX přijde na 635.000 Kč.


Velké překvapení se koná na zadních sedadlech, kde je i podélného prostoru dostatek.

K testu jsme zvolili C3 Aircross v pětimístném provedení v prostřední výbavě PLUS s čistě benzínovým motorem. Na výběr má zákazník šest barevných odstínů karoserie nebo tři ozdobné barevné prvky karoserie. Naše zelená karoserie byla doplněná o kontrastní bílé lakování střechy (mít také můžete například červený základ a černou střechu). Bohužel nelze kombinovat libovolné odstíny. 

Citroën postavil C3 Aircross na levné podvozkové platformě určené pro rozvojové trhy typu Indie nebo Jižní Amerika. Proto i v nejvyšší výbavě se startuje otočením klasického klíčku ve spínací skřínce. Oželet je potřeba i bezklíčkové odemykání.

Jistá omezení přináší základní výbava, ta nemá ani centrální displej a místo něj se spoléhá na držák, do kterého lze umístit mobilní telefon a přes aplikaci plnit funkci audiosystému nebo navigace.


Pravidelné tvary a objem 460 litrů, nezní to u takto krátkého vozu fantasticky?

Kabina je vybavena odkládacími prostory ve výplních dveří, na středové konzole a pod středovou loketní opěrkou, ve středové konzole je k dispozici podložka pro bezdrátové nabíjení). Díky modularitě zadní lavice dělené v poměru 60/40 a šířce mezi podběhy zadních kol 101 cm lze ve voze přepravovat větší předměty. Objem zavazadlového prostoru je v pětimístném uspořádání 460 litrů, po sklopení zadních sedadel dokonce 1.600 litrů. Kufr má pravidelné tvary a díky polohovatelné podlaze lze po sklopení opěradel vykouzlit naprosto rovnou ložnou plochu.

Připlatit lze za "Paket 7 míst", díky kterým získáte dvojici sedadel ve třetí řadě. Paket je dostupný od prostřední výbavy za částku 30.000 Kč. Nutné je počítat s omezeným prostorem pro zavazadla. Zároveň přijdete o kryt zavazadlového prostoru a dvoupolohovou podlahu.


Benzínový tříválec se ukázal být příjemným společníkem

Citroën poprvé v segmentu městských vozů standardně vybavuje všechny verze systémem odpružení s dvojitými progresivními hydraulickými dorazy. Jízda ve voze Citroën C3 Aircross nabízí podle tvrzení automobilky efekt létajícího koberce. Komfortu má být dosaženo tím, že poprvé spojuje odpružení Citroën Advanced Comfort s novými sedadly Citroën Advanced Comfort. Při lehké kompresi a dekompresi kontroluje pružina a tlumič společně svislé pohyby bez pomoci hydraulických dorazů. V případě velkých nárazů pružina a tlumič ve spojení s hydraulickými kompresními nebo dekompresními dorazy postupně zpomalují pohyb a zabraňují otřesům na konci zdvihu. Na rozdíl od mechanického dorazu, který absorbuje energii a část z ní uvolní v podobě nárazu, hydraulický doraz tuto energii absorbuje a rozptýlí.


Najeli jsme s ním téměř 670 kilometrů s průměrnou spotřebou 5,9 l/100 km

V praxi je situace složitější. Na hladkém povrchu jezdí Aircross velmi komfortně, dokonce umí i zkreslovat rychlost. Pokud přijdou drobné nerovnosti, situace není rovněž špatná. Pokud ale narazíte na roletu, ostřejší zatáčku s rozbitým povrchem asfaltu, můžete v kombinaci s vyšší rychlostí zažít horké chvilky. Karoserie se v této situaci zavlní, podvozek znejistí a kola dokonce odskočí. Při přejíždění nerovností jsme měli občas pocit, že kola vůbec nesedí na zemi a vznášejí se ve vzduchu, což na pocitu jistoty nepřidá. Navíc samotné řízení je nastaveno velmi komfortně – je přeposilované a téměř bez citu. Brzdy fungovaly znamenitě, stejně tak se mezigeneračně zlepšilo řazení manuální převodovky.

Samotný tříválec pod kapotou nám plně dostačoval, pouze za plného obsazení se v dálničních kopcích trochu zadýchával, ale o nic tragického se nejednalo. Rychlost si nakonec vždy udrží. Dvanáctistovka šla hezky do otáček a potěšila dobrým odhlučněním a téměř nulovými vibracemi.


C3 Aircross působí velmi atraktivně a dokáže nabídnout nadprůměrný prostor posádce i zavazadlům.

Je pravdou, že rychlejší jízda po nerovnostech C3 Aircross moc nejde. Zvládne toho dost, ale jistá omezení tu jsou. Každopádně tohle auto není na nějaké závodění stavěné. Je totiž králem pohodové jízdy, kdy dokáže nabídnout posádce dostatek komfortu, zejména pak na kvalitním asfaltu. A díky nadprůměrné světlé výšce zvládne klidným tempem rozbitou polní či lesní cestu. C3 Aircross si nás získala poskytovaným prostorem posádce a zavazadlům. Takže tu máme poměrně malé auto, které zvládne převézt více než konkurenti. A navíc nestojí majlant a můžete ho mít i s čistě benzínovým motorem.

 

Plusy:

+ prostornost v kabině a odkládací prostory

+ velký kufr (v případě 5 míst)

+ výběr motorizací (benzín, hybrid, elektřina)

+ vyšší světlá výška (snadné nastupování, zdolávání polních cest atd.)

+ naměřená spotřeba byla dokonce nižší, než udává výrobce

+ klasická tlačítka pro deaktivaci otravných asistentů

 

Mínusy:

- příplatková třetí řada s minimálním využitím

- nejistota podvozku 

- bezpečností pásy nelze výškově nastavit

- absence otáčkoměru


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Petr Šikl (text+foto)

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Test: MGS5 EV Exclusive umí jednu věc dokonale
Platnost evidenční kontroly v ČR se prodlužuje na dva roky Test: Honda Jazz je malý velký prcek s obrovskou výhodou BMW M2 CS je lehčí, výkonnější a schopnější Test: Opel Astra 1.5 Diesel AT8 nabídne hned několik trumfů

Tipy z autobazarů

Volkswagen Tiguan Allspace 2.0 TDi 4Motion DSG,Kůže,ACC

Volkswagen Tiguan Allspace 2.0 TDi 4Motion DSG,Kůže,ACC

Rok výroby 2019

499 000 Kč
Land Rover Discovery 3,0 TD6 HSE AWD AUT 7 míst Odp

Land Rover Discovery 3,0 TD6 HSE AWD AUT 7 míst Odp

Rok výroby 2019

649 000 Kč
Škoda Yeti 1.2 TSi Active

Škoda Yeti 1.2 TSi Active

Rok výroby 2012

128 900 Kč
Škoda Enyaq iV 80X 195kW 4X4 HEAD-UP,TČ

Škoda Enyaq iV 80X 195kW 4X4 HEAD-UP,TČ

Rok výroby 2022

699 900 Kč