Dlouhodobý test: Peugeot 308 SW Allure 1.6 e-HDi - jezdíme a zkoušíme

Kilometry přibývají pomalu vzhledem k ostatním testovaným vozům. To však nevadí a my se po zhruba pěti tisících ujetých kilometrech můžeme podělit o další zkušenosti za volantem dlouhodobě zkoušené tři-sta-osmičky.

Duben jsme měli v redakci velmi zajímavý. Nejdříve jsme na mosteckém okruhu okusili vrcholnou verzi Peugeotu 308 GTi, poté otestovali řádně nabroušený Peugeot 208 GTi. A jelikož ne všichni touží po dravých vozech, je nutné se vrátit k dlouhodobě zkoušenému kombíku 308 s dieselem pod kapotou.


V únoru jsme si od českého zastoupení Peugeotu půjčili přes rok starou 308 SW ve výbavě Allure poháněnou dieselem 1.6 e-HDI, která slibuje nízkou spotřebu paliva, což se nám v redakci jen a jen potvrzuje (popis vozu a první zkušenostni jsme přinesli v tomto článku). Ale nepředbíhejme. Nutno uznat, že dlouhodobě testované lvíče si získalo přízeň všech členů redakce. Oslovili jsme řadu lidí a známých s otázkou, jak se jim zkoušený vůz líbí. Nenašel se nikdo, komu by se karoserie Peugeotu nelíbila. Většina lidí oceňovala elegantní tvary karoserie, Full LED světlomety a ženám se zamlouval zejména vínový odstín.

Nižší, avšak příjemnější
Předchozí generace 308 vsázela v případě kombi na vzdušný, maximálně prosvětlený a nafouklý interiér. Nový model sází na pravý opak. Nízká karoserie nejen působí ladněji, ale také prospívá jízdním vlastnostem. Středovému panelu vévodí moderní dotykový displej o rozměru 9,7 palců (tzv. iCockpit) nahrazující řadu tlačítek. Tento způsob ovládání vyžaduje notnou dávku zvyku. Pokud nestřídá mnoho automobilů jako my, po několika jízdách si zvyknete. Pokud jezdíte jinými vozy, přijde Vám pouhá změna teploty klimatizace zdlouhavá. V 308 nemůžete jednoduše pootočit otočným ovladačem, ale musíte se ke změně teploty proklikat, což zpočátku odpoutává pozornost řidiče.

Peugeot 308 SW

Klasická tlačítka zůstala pouze pro varovná světla nebo ofuk čelního skla. Kromě kruhového ovladače hlasitosti na středovém panelu se nachází jen elegantně provedená štěrbina CD přehrávače. Přístrojový štít za volantem ukrývá rychloměr, otáčkoměr s obrácenou stupnicí a displej s údaji palubního počítače. Nechybí ukazatel stavu paliva v nádrži a teploměr. Příjemnou atmosféru korunuje obrovské střešní okno a příjemné led podsvícení. Malý volant se skvěle drží a rychle se na něj zvyká.

Pokud do aktuální 308 naskočíte z předchozí generace, první dny budou pro Vás ve znamení mírného chaosu a nejistoty. Časem si však zvyknete na ovládání vozu pomocí dotykového displeje a pak Vám každé jiné řešení přijde divné. Jediné, co nám v redakci vadilo zejména při mrazu, byla věčně studená řadicí páka, která disponuje hliníkovou hlavicí.

Díky delšímu rozvoru přibylo oproti hatchbacku na zadních sedadlech 30 mm prostoru pro kolena v podélném směru. Lepší situace panuje i v oblasti hlavy. Problém nebudou mít ani 190 cm vysocí pasažéři. Zavazadlový prostor nabízí využitelný objem 610 litrů, zadní sedadla lze na rozdíl od předchůdce sklápět jediným pohybem, čímž se zvýší využitelný objem na velmi dobrých 1 660 l. Po sklopení vzniká rovná ložná plocha pravidelného tvaru.

Překvapivě čiperný a úsporný diesel
Přestože aktuálně koupíte 308 pouze s diesely s označení BlueHDI splňující emisní normu EURO 6, první roky výroby bylo možné sáhnout po klasické vznětové šestnáctistovce HDI či její úsporné variantě 1.6 e-HDi, která pohání testovaný exemplář ve spojení s manuální šestirychlostní převodovkou.

Od spořivých verzí si v redakci většinou moc neslibujeme, v praxi buď nejedou, nebo „žerou“ stejně jako klasické agregáty. Čtyřválec o výkonu 85 kW (115 koní) a točivém momentu 270 N.m nás překvapil svou čiperností a houževnatostí. V praxi čtyřválec nepůsobí přiškrceně, ba naopak, jako by dostával křídla či se dopoval energetickým nápojem. Agregát se lehce vytáčí a celkově poskytuje dostatečnou dynamiku i za plného obsazení.

V běžném provozu o pohonné jednotce kromě mírného zadunění v 1450 ot./min. skoro nevíte, ale když je třeba, dokáže příjemně zatahat. Systém Stop/Start funguje znaměnitě, jedná se totiž o původní verzi, kterou ve Francii montovali pouze do dražších variant, zejména pak ve spojení s motorem 2.0 HDI. Už při dojezdu ke křižovatce se motor vypíná a v praxi doopravdy spoří. Opětovný start je rychlý a řidiče nijak neomezuje. Jediné, co nás překvapilo, bylo fungování totoho systému i za předpokladu stále neohřátého motoru na provozní teplotu.

S šestnáctistovkou e-HDI jsme najeli pět tisíc kilometrů ve smíšeném provozu. Zhruba třetinu tvořily jízdy po dálnici, třetinu jízdy po hlavním městě a zbytek připadal na jízdy mimo obce. Palubní počítač po této porci kilometrů ukazuje dlouhodobou spotřebu 5,5 l/100 km, což vzhledem k našemu jízdnímu stylu je famózní výsledek. Nejvíce se nám na motoru líbí fakt, že s ním lze jezdit po věčně ucpané Praze za 5,7 l/100 km. A to je na rodinné kombi skvělé. Na delších cestách mimo obce jsme dokázali atakovat i třílitrovou spotřebu paliva.

Skvělý parťák, který nemusí extrém
Peugeot 308 SW nás překvapil při jízdě zejména odhlučněním a dobře odladěným podvozkem pro běžné používání. Samotné odhlučnění patří díky nízkému koeficientu odporu vzduchu s hodnotou 0,28 k nejlepším ve třídě. Největší zbraní je výtečná ovladatelnost vozu. Přestože si vůz vystačí s vlečenou nápravou,jezdí relativně pohodlně k čemuž přispívají i balónové pneumatiky. Vůz dobře odolává bočnímu větru a netrpí výraznější nedotáčivostí. Oproti benzínovým tříválcům je jízda s dieselem dospělejší a a hlavně stabilnější i při vyšších rychostech.

Jediné, kde si 308 SW není úplně jistá v kramflecích jsou zatáčky s nerovným povrchem. Ty v kombinaci s ostřejším jízdním stylem dokáží podvozek vyvést z míry. Přední kola se drží asfaltu jako přilepené, zadní náprava si však začíná žít vlastním životem a tak v lepším případě dochází k razantnějšímu zavlnění vozu či dokonce k mírnému odskočení zádě. Na toto chování v praxi při běžném cestování většinou nenarazíte. Pokud nejezdíte příliš dynamicky a nemáte potřeby prolétávát přes rozbité okresky, budete spokojeni. Vlečená jednoduchá zadní náprava je vcelku dobře odladěná a není na škodu. V zatáčkách na hladkém povrchu 308 funguje znamenitě, stejně tak při jízdě po dálnici. Řízení odpovídá charakteru vozu, stejně tak brzdy fungují odpovídajím způsobem. Velkým překvapením se stalo řazení manuální šestirychlostní převodovky, které již neztrácí body na konkurenci.

Plná spokojenost
Naše dvouměsíční zkušenosti jasně ukazují, že pořídit si zánovní vůz může být pro řadu zájemců o rodinné kombi velmi výhodné. Za rok starý vůz s minimálním nájezdem zaplatíte stejně jako za méně vybavený model s třívalcovým benzínovým motorem. Bonusem je pak extrémně nízká spotřeba paliva, překvapující dynamika a celkově povedený jízdní projev. 

Plusy:
+ dynamika motoru
+ nízká spotřeba paliva
+ příkladná ovladatelnost
+ odpovídající řízení
+ přesné řazení
+ zavazadlový prostor
+ provedení kabiny a dobré odhlučnění
+ bohatá výbava a přijatelné příplatky

Mínusy:
- je potřeba si zvyknout na obrácený otáčkoměr
- iCocptic nemusí vyhovovat každému
- nastavování teploty klimatizace přes displej odvádí pozornost
- nejisté jízdní vlastnosti v extrému na nerovnostech


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

redakce

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

BMW Řada 3

Rok výroby 2006

145 000 Kč

Volkswagen Golf

Rok výroby 2017

319 000 Kč

Nissan Navara

Rok výroby 2018

499 900 Kč

Mercedes-Benz Třídy S

Rok výroby 2017

899 000 Kč