Test: Peugeot 208 GTi – lví srdce

vloženo

Rychlost Octavie RS by od malého Peugeotu zřejmě čekal jen málokdo. O to více se ale okolní řidiči diví, když je za hlasitého praskání výfuku předjede a ještě přitom dopřává své posádce výtečného komfortu. Vítejte u testu modernizovaného Peugeotu 208 GTi s výkonem 208 koní, se kterým je skutečně o 208% více zábavy!

Test: Peugeot 208 GTi – lví srdce

V tichosti a nikým nepozorován. I tak by se dal popsat evoluční vývoj malého modelu a ne jinak tomu je také u nejsilnější verze s přídomkem GTi. Nový a starší Peugeot 208 GTi od sebe prakticky nerozeznáte a pokud nejste detailisté, zůstanou vám drobnosti jako pozměněná grafika předních a zadních světel či upravený vzhled předního nárazníku pravděpodobně skryty. O extra nenápadném vzhledu pak můžeme hovořit zvláště v kombinaci se šedou barvou strukturovaného povrchu jménem Ice silver (+17 000 Kč), která je velice odolná proti poškrábání, a přestože závistivého souseda s klíči nepřežije, jsou její výhody v městském provozu nesporné. Vůz vám totiž hned tak někdo neobouchá a velice rychlé GTi se v matné šedé navíc tváří jako nenápadná myška.

Jenže tichá voda břehy mele a v případě této krvelačné bestie, jakou malá šelmička dokáže být, to platí dvojnásob. Zrychlení z 0-100 km/h za 6,7 sekundy, maximální rychlost 230 km/h a pouhých 1235kg provozní hmotnosti – to prosím vše v balení nenápadné nákupní tašky. Zábava může začít!

Interiér – útulno a pohodlí
V perexu zmiňuji, že malý Peugeot dokáže svou posádku hýčkat výtečným komfortem, což je na velikost vozu překvapivé. Za jeho úrovní stojí především dvě věci. Jsou jimi dobře tvarovaná a úžasně měkká křesla, tedy sedadla s dobrým bočním vedením, a poddajný podvozek (ten samozřejmě probereme při jízdě), díky kterému „208-ka“ neskáče jako nakopnutá koza (čti Opel Corsa OPC).

Na palubní desku, stejně jako na velikosti bočních dveří s nezměrnými plastovými plochami si ovšem musíte zvyknout. Přístroje působí futuristicky, velikost prosklených ploch trochu připomíná Fiat Multipla (bez urážky) a kvalita zpracování ve vás sice zanechá blažené pocity, neboť co není měkčené, je alespoň tvarované za účelem maximálního pohodlí, pocit, že sedíte v docela malém a poměrně plastovém voze, vás ale neopustí. Typicky peugeotovská pozice za malým volantem umístěným v klíně se pak nevyhnula ani malé 208, ale díky dlouhodobému testu 308 SW jsme na ni zvyklí a spíše, než aby nám byla na obtíž, se tu cítíme jako doma.

Budou vám ovšem vadit mizerně malé clony proti slunci, pár chaoticky umístěných prvků na středovém displeji nebo věčně studená (v létě rozpálená) hlavice řadicí páky, jakou dnes nalezneme u většiny modelů značky. A jsme na konci. Ne tedy s testem, ale výčtem kritiky, která právě skončila. Se svými 185 centimetry se totiž do třídveřového hatchbacku vejdu hned 4x, zavazadlový prostor poskytuje 285 litrů objemu a pozice za volantem je oproti většině konkurentů až překvapivě nízko.

Malý Peugeot však svým interiérem zazáří teprve až v momentě, kdy zjistíte, kolik stojí! Tak schválně, tušili byste, za kolik si můžete tuto našlapanou verzi, která má v podstatě vše potřebné již v základu, pořídit? Peugeot vyhlásil do konce měsíce dubna akci, ve které je tento model dokonce ještě o 56 700 Kč levnější, takže jeho výsledná cena v hotovosti činí nadmíru přijatelných 480 000 Kč s DPH. Za tak rychlé, zábavné a pohodlné auto to vskutku není mnoho. Jistě tak chápete, že kritizovat kvality malého obýváčku i nadále, není vzhledem k ceně vozu dost dobře možné. Interiér je prostě lepší, než jaký bychom za podobné peníze čekali, a ačkoliv není nejhezčí, potěší spoustou černočervených prvků, se kterými si v divizi Peugeot Sport skutečně vyhráli.

Motor – jen motor z RCZ jízdu nedělá
Pohonná jednotka 1.6 THP z francouzsko-německé produkce přidává po modernizaci o 8 koní, ale hlavně o 25 Nm navíc, čímž nenápadný Francouz s výkonem 153 kW (208 koní) a 300 Nm nyní předčí i oblíbenou Fiestu ST. Oproti ní má ale zcela opačný charakter. Zatímco v nízkých otáčkách působí klidně a na sešlápnutí plynu reaguje díky velkému turbodmychadlu poměrně rezervovaně, nad 4 tisíci otáčkami letí po roztočení turbodmychadla až k omezovači jako bláznivý (zde již ST uvadá) a přiznává se, že je doslova posedlý jízdou vpřed. Svůj původ ve sportovním modelu RCZ jednoduše nezapře a vy si v malém GTi připadáte při rychlé jízdě jako v bláznivém peklostroji s extremistickými sklony. Zkrátka přesně tak, jak si v hothatchi připadat chcete! Šok - tohle jsme nečekali.

Vlažnější přístup k roztočení turbodmychadla v nízkých otáčkách má ovšem pozitivní vliv na jízdu v běžném, provozu protože vás nenutí neustále se hnát kupředu. Sice to umí a chce, ale nepobízí vás… Škoda jen, že o motoru díky příliš dobrému odhlučnění skoro nevíte, a akustickou čest tak svým nevycválaným projevem musí zachraňovat laděná koncovka výfuku. Duní a prská ovšem tak hlasitě, že umí být v některých tóninách až nepříjemná. To ale k podobným vozům patří.

Tak jako nás potěšil model RCZ svou spotřebou, umí za málo jezdit i nenápadné GTi. Je až k nevíře, že vůz s takovým potenciálem nespotřebuje při běžné jízdě více než 5,5 litrů Naturalu 95 a že svižně s ním pojedete do 8 litrů. Opravdu rychlá jízda pak znamená odběr 12-13 litrů na 100 kilometrů.

Jízda – nečekaně jiná
Zatímco běžný mini-hothatch z vás bude chtít na městských silnicích vyklepat duši, Peugeot 208 GTi podobnou potřebou netrpí. Nad (ne)kvalitou českých vozovek totiž ve znamení francouzské elegance jen lehce zamává a cosi zaráčkuje svou rodnou mateřštinou. Při každodenním provozu je tak mnohem použitelnější a pohodlnější, čímž dokazuje, že písmenka GT v jeho názvu mají skutečně svůj význam.

Ačkoliv může být podobně měkké naladění podvozku v kombinaci s výbušným motorem osudovou chybou, Peugeot ji neudělal. Vozu nechybí plavnost, pohodlí a schopnost filtrovat nástrahy českých cest, na druhé straně je ovšem stabilní a hned tak něco jej nerozhodí. Na okruhu budete s „GéTéíčkem“ pekelně rychlí, díky odtažitému řízení a přílišným náklonům karoserie vás to ale po chvíli přestane bavit. V každé prudší zatáčce navíc pojedete po třech a v jeho chování na limitu nenaleznete byť jen sebemenší záludnost, která by vás mohla bavit (dokonce ani na mokru). Vůz je prostě jen zdravě nedotáčivý a o přílišné horlivosti při nájezdu do zatáčky vás včas informuje dobře čitelným podvozkem.

Zároveň v sobě ale skrývá něco, čím se svým předchůdcům (kromě ikonického 205 GTi) dočista vzdálil. Je prostě svůj, z konkurentů si hlavu nedělá a oproti nim nabízí svým zákazníkům něco docela jiného. Není řidičským vozem, ale nedostatkem zábavy za jeho miniaturním volantem rozhodně trpět nebudete. Zároveň si ale nehraje na závodní auto a ani jím být nechce. Není to řízení, řazení a dokonce ani nevadnoucí brzdy, čím by chtěl oslnit. Dýchne na vás totiž něčím zcela odlišným. Vyvolá ve vás nostalgickou atmosféru časů, kdy hothatche nebyly jen precizně vyladěnými Civicy Type R, ale kdy spojení těchto dvou slov (hot;hatch) znamenalo nesmyslně silný motor v docela obyčejném autě. A přesně takový pocit máme v novém Peugeotu 208 GTi. Jeho motor má bestiální projev, ale díky pohodlnému podvozku a nízké spotřebě se v něm nemusíte bát opravdu dlouhých výletů. Je přesně tak akorát velký, aby se hodil k mrštnému pohybování městem, a natolik nenápadný, abyste v záplavě smíchu po chvilce vytrestali nejednoho nádivu ve čtyřikrát dražším voze. Byl to skvělý týden!

Závěr – nový král
Omlazený Peugeot 208 GTi dokázal, že je i v dnešní době možné, aby vás silný hothatch chytil za srdce něčím docela jiným než precizním řízením a nekompromisně tvrdým podvozkem. Dokázal, že celková atmosféra je mnohdy důležitější, než přítomnost samosvorného diferenciálu, a zároveň předvedl, že je možné i v současnosti koupit pohodlný a extrémně rychlý vůz s cenou pod půl milionem korun. A navíc nás neskutečně bavil svou nenápadností a charakterem opravdového hothache, takže mu právem patří titul krále malých, nadupaných vozítek. Tak zase někdy, ty malá, ale dobře ochočená šelmo.

Plusy
+ Pohodlí na předních sedadlech
+ Výbušnost a síla motoru
+ Spotřeba paliva
+ Nezáludnost jízdních vlastností
+ Čitelný jízdní projev
+ Atmosféra

Mínusy
- Odtažité řízení
- Nedotáčivý podvozek
- Absence xenonových světlometů

Technické údaje Peugeot 208 GTi 1.6 THP (MY 2016)
Motor: přeplňovaný zážehový čtyřválec
Objem motoru: 1 598 ccm
Výkon: 153kW(208k)/6000 ot./min.
Točivý moment max.: 300Nm/3000 ot./min.
Max. rychlost: 230 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 6,7 s
Spotřeba - město: 7,0 l/100 km
Spotřeba - mimo město: 4,5 l/100 km
Spotřeba - kombinovaná: 5,4 l/100 km
Objem pal. nádrže: 50 l
Délka/šířka/výška: 3962/1739/1471 mm
Rozvor: 2538 mm
Zavazadelník: 285/1076 l
Pohotovostní hmotnost: 1235 kg
Spotřeba během testu: 7,6 l/100 km
Cena testovaného modelu: 480 000 Kč

Text: Martin Müller, Foto: Filip Kešner

Vyhledat vozidla v inzerci: Peugeot

Fotografie k článku

Fotografie k článku Test: Peugeot 208 GTi – lví srdce Fotografie k článku Test: Peugeot 208 GTi – lví srdce Fotografie k článku Test: Peugeot 208 GTi – lví srdce Fotografie k článku Test: Peugeot 208 GTi – lví srdce Fotografie k článku Test: Peugeot 208 GTi – lví srdce Fotografie k článku Test: Peugeot 208 GTi – lví srdce Fotografie k článku Test: Peugeot 208 GTi – lví srdce Fotografie k článku Test: Peugeot 208 GTi – lví srdce Fotografie k článku Test: Peugeot 208 GTi – lví srdce Fotografie k článku Test: Peugeot 208 GTi – lví srdce Fotografie k článku Test: Peugeot 208 GTi – lví srdce Fotografie k článku Test: Peugeot 208 GTi – lví srdce Fotografie k článku Test: Peugeot 208 GTi – lví srdce Fotografie k článku Test: Peugeot 208 GTi – lví srdce Fotografie k článku Test: Peugeot 208 GTi – lví srdce Fotografie k článku Test: Peugeot 208 GTi – lví srdce Fotografie k článku Test: Peugeot 208 GTi – lví srdce Fotografie k článku Test: Peugeot 208 GTi – lví srdce Fotografie k článku Test: Peugeot 208 GTi – lví srdce Fotografie k článku Test: Peugeot 208 GTi – lví srdce Fotografie k článku Test: Peugeot 208 GTi – lví srdce Fotografie k článku Test: Peugeot 208 GTi – lví srdce Fotografie k článku Test: Peugeot 208 GTi – lví srdce
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

22.02.2017
Modernizace přinesla Škodě Rapid tříválec TSI a internet
22.02.2017
Pagani Huayra Roadster je krásný, ale koupit si ho nemůžete
21.02.2017
Opel Insignia Grand Sport - co bude pod kapotou? podívejte se na kompletní přehled motorů
20.02.2017
Test: Volkswagen Amarok 3.0 TDI V6 – výsměch konvencím
19.02.2017
Peugeot Partner Tepee Electric to je auto pro pět cestujících a zavazadla
18.02.2017
Mercedes-Maybach G 650 Landaulet – špička okázalosti
17.02.2017
Desátá generace Hondy Civic má české ceny
16.02.2017
Přichází poslední samuraj – Ferrari 812 Superfast
16.02.2017
Test ojetiny: Volkswagen Golf Variant 1.6 TDI - nepřítel nových aut
15.02.2017
Smart končí s konvenčními pohony! Zatím v USA...
15.02.2017
Je výhodnější Citroën C-Elysée nebo Peugeot 301?
14.02.2017
Nejprodávanější auto v roce 2016? Corolla ani Golf to není
13.02.2017
Test: Kia Optima SW 1.7 CRDi – typická střední třída
12.02.2017
Čeští motoristé totálně pohořeli v testu inteligence!
12.02.2017
Všechno, co jste chtěli vědět o nové Škodě Octavii a Octavii Combi
11.02.2017
Audi RS 3 Sportback pohání nejvýkonnější sériově vyráběný pětiválec na světě
10.02.2017
Nejhezčí kombi střední třídy? Jednoznačně Opel Insignia Sports Tourer
10.02.2017
Druhá generace Audi Q5 v prodeji, připravte si víc než milion
09.02.2017
Škoda Citigo prošla omlazením, dvojitá světla nedostala
09.02.2017
Test: Toyota Corolla 1.6 Valvematic - už víme, proč je nejprodávanějším autem na světě