Test: Nissan Qashqai 1.6 dCi 4x4 - všeuměl, co dává smysl

08. 02. 2016
Sdílet článek

Prodejní šlágr v podobě Nissanu Qashqai jsme testovali již dvakrát. Vždy se jednalo o model poháněný benzínovým motorem, proto se dnes musíme logicky zaměřit na vyzkoušení dieselu. A rovnou nejsilnější variantu spojenou s pohonem všech kol, která patří k nejdražším. Vyplatí se připlatit za vrchol nabídky?

Přes dva miliony vyrobených Qashqaiů a letošní výtečné prodejní čísla jasně mluví o úspěšnosti zakladatele městských crossoverů. Za popularitou od počátku stojí velikost karoserie nepřesahující běžné kompaktní hatchbacky, vyšší posed usnadňující nastupování, dobrý výhled z vozu poskytující vyšší bezpečnost a přívětivý vzhled. Tento mix vlastností japonská automobilka dobře namíchala a zabalila do atraktivního kabátu s příjemnou cenovkou. Díky tomu se Qashqai na starém kontinentu skvěle prodává a navazuje na úspěchy svého kulatého předchůdce.

Nová generace se protáhla o téměř pět centimetrů na délku, přibrala dva centimetry na šířku a ubrala 1,5 centimetru na výšku. Současný Qashqai se narozdíl od první generace nevyrábí v prodlouženém sedmimístném provedení Qashqai+2, jelikož jeho roli převzala nová generace Nissanu X-Trailu.


Krasavec plným coulem jezdí dobře
Aktuální generace Nissanu Qashqai působí nejen moderněji, ale také robustněji a celkově hodnotněji než předchůdce. Qashqai sice přišel v testované verzi s pohonem předních kol o víceprvkovou zadní nápravu, na jízdních vlastnostech se to však negativně neprojevilo. Ba naopak, Qashqai je ve srovnání s předchůdcem po stránce jízdních vlastností výrazně lepší. Mezigeneračně lépe zvládá nerovnosti, přes rozmlácenou silnici letí s lehkostí a o nedostatcích komunikací informuje minimálně. K pohodovému charakteru vozu se hodí i řazení manuální šestirychlostní převodovky, ke kterému nelze mít závažnější výtku. S autem soucítí i stabilizace, která velmi brzo zasahuje a nedovoluje žádné nepatřičné kousky ani na suchém povrchu. Stabilizace však můžete lehce vypnout a rázem přeměnit vůz v čitelný a zábavný stroj, se kterým můžete balancovat na hraně.

Dražší při koupi, ale jezdí téměř na vzduch
Qashqai jsme již otestovali s benzínovou dvanáctistovkou DIG-T, která není sama o sobě vůbec špatným počinem. Pod kapotou Qashqaie se však trápí, zejména pak při dálniční jízdě. Po stránce výkonu je spojení dvanáctistovky s takto velkým automobilem hraniční. Za plného zatížení a snaze o svižnější jízdu letí spotřeba nahoru, stejně tak posádku začíná obtěžovat více hluku. Lepší volbou je tak nedávno zkoušená šestnáctistovka DIG-T s výkonem 120 kW, která je pro vůz plně dostačující a skvěle ladí s charakterem vozu. Dokonce ani spotřeba není problémem, když můžete jezdit dlouhodobě za příjemných 7,5 l/100 km. Třešničkou na dortu je pak nezávislé zavěšení zadních kol, zlepšující jízdní vlastnosti a větší palivová nádrž. Jediný problém představuje pořizovací cena, která je v případě šestnáctistovky o notných 75 tisíc korun vyšší než dvanáctistovky.

Vznětové agregáty zastupuje povedená šestnáctistovka dCi od Renaultu, kterou je možné mít ve dvou verzích. Základ tvoří 81 kW varianta dostupná výhradně s pohonem předních kol. U dnes testované a silnější  96 kW verze je možné volit pohon všech kol All mode 4x4. bonusem je pak stejně jako u vrcholného benzínu nezávislé zavěšení zadních kol Multilink a o deset litrů větší palivová nádrž (65 litrů).

Čtyřválec dCi disponuje maximem točivého momentu 320 Nm při 1 750 ot./ min. a celkově vozu poskytuje dostatečnou dynamiku. První kilometry za volantem přinášejí milé překvapení. Qashqai s dieselem pod kapotou se číperně proplétá Prahou a situace se nezhoršuje ani po nájezdu na dálnici. Prodleva turbodmychadla po stlačení plynového pedálu je větší než čekáte, ale slabší dynamiku pocítíte pouze v nízkých otáčkách, což je daň za zdvihový objem. Ve středních a vyšších otáčkách se čtyřválec doslova rozletí, s radostí se vytáčí a příjemně razantně táhne. Při dálniční sto-třicítce čtyřválec dCi točí 2 500 otáček za minutu a z nádrže odebírá necelých sedm litrů na sto kilometrů. Pokud snížíte rychlost na 90 km/h, motor si vystačí s pouhými 4,3 l/100 km. Po městě není problém jezdit sedm a mimo město se lze bez větší snahy dostat pod šest litrů. Jistá omezení přicházejí při zatížení, zejména v kopcích. To si čtyřválec říká o podřazení těsně pod dvěma tisíci otáček. Využívat řadicí páku budete daleko častěji než u předchůdce. Při zrychlování z devadesátky na dálniční limit je lepší podřadit a motor netrápit na nejvyšší převodový stupeň. Ideální spektrum využitelných otáček se pohybuje mezi 2 000 – 3 500 ot./min.

Lehčí terén zvládá na jedničku
Nissan použil osvědčený systém pohonu všech kol All Mode 4x4, u kterého si můžete pomocí přepínače volit jeden ze tří jízdních režimů. V základním módu jsou poháněna pouze přední kola, v režimu Auto se připojují v případě potřeby zadní kola díky elektromagneticky ovládané spojce. V režimu 4x4 Lock pak máte do 50 km/h stálý pohon všech kol vhodný pro jízdu na horších površích. Přestože světlá výška auta činí 180 milimetrů, průchodnost terénem není vůbec špatná a můžeme potvrdit, že Qashqai se ve stejných místech na motokrosové trati pohyboval jistěji, než například Dacia Duster či těžký Ford Ranger. Prvním limitem se v terénu stávají silniční pneumatiky. Obuté zimní Nokiany na zkoušeném voze si však vedly překvapivě dobře a dostaly nás do míst, kde se jiné terénnější vozy zapotí.

Podvozek je naladěný poměrně tuze, ale dokáže poskytnout solidní grip a komunikativnost. Testovaný Qashqai rád zatáčel a dokonce nás začal bavit, jelikož mu problém nedělá ani rychlá změna směru a na hraně se chová předvídatelně. V praxi se tak jedná o řidičský stroj a je z něj cítit stará dobrá škola. Nezávislé zavěšení zadních kol nejen prospívá jízdním vlastnostem na limitu, ale také přispívá k vyššímu cestovnímu komfortu. Podvozek lépe zvládá drobné nerovnosti a celkově je příjemnější.

test nissan qashqai

Není nejlevnější, přesto je stále prodejním šlágrem
Nissan Qashqai s dieselem pod kapotou se hodí nejen pro rodinné výlety, ale také na delší cesty po dálnici. Díky povedenému dieselu dokáže letět s lehkostí i při plném zatížení a díky pohonu všech kol se nezalekne výletu do zasněžených hor či blátivé cesty k chalupě. Dříve testovaná dvanáctistovka vyhoví klidnějším řidičům s malým kilometrovým nájezdem, silnější šestnáctistovka uspokojí o něco náročnější řidiče, ale až dnes zkoušená verze s pohonem všech kol je nejuniverzálnější variantou, přičemž její jedinou nevýhodou je, že nelze kombinovat s automatickou převodovkou.

Plusy
+ pohon 4x4
+ podvozek
+ převodovka
+ skvěle přístupné úchyty ISOFIX
+ slušná prostornost
+ nízká spotřeba paliva
+ výbava

Mínusy
- aerodynamický hluk při vyšších rychlostech
- pohon všech kol není možné kombinovat s benzínovým motorem ani automatem

Technické údaje Nissan Qashqai dCi 130
Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec
Objem motoru: 1598 ccm
Výkon: 96kW(130k)/4000 ot./min.
Točivý moment max.: 320Nm/1750 ot./min.
Max. rychlost: 190 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 10,5 s
Spotřeba - město.: 5,7 l/100 km
Spotřeba - mimo město: 4,5 l/100 km
Spotřeba - kombinovaná: 4,9 l/100 km
Objem pal. nádrže: 65 l
Délka/šířka/výška: 4380/1806/1595 mm
Rozvor: 2646 mm
Zavazadelník: 401 l
Pohotovostní/celková hmotnost: 1518-1602/2030 kg
Cena modelu od: 384 900 Kč (1.2 DIG-T, 6MT, VISIA)
Cena testovaného modelu od: 569 400 Kč (1.6 dCi, 4x4, 6MT, VISIA)

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

redakce

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

BMW Řada 5

Rok výroby 2020

701 800 Kč

Audi A4

Rok výroby 2011

217 777 Kč

Peugeot 308

Rok výroby 2024

567 999 Kč

Nissan Navara

Rok výroby 2018

529 900 Kč