Test: Nissan X-Trail - změna orientace

vloženo

Třetí generace Nissanu X-Trailu dala sbohem hranatým tvarům karoserie a velkoobjemovým pohonným jednotkám. Hrany vystřídaly módní obliny a dieselový dvoulitr pak downsizingová šestnáctistovka dCi původem od Renaultu.

Test: Nissan X-Trail - změna orientace Test: Nissan X-Trail - změna orientace

Nissan X-Trail svým vzhledem karoserie vždy jasně dával najevo terénní schopnosti  a připomínal pravověrné offroady. To s příchodem třetí generace již neplatí. Z terénního přeborníka se stal idol showroomů, který se veze na aktuální módní vlně středně velkých SUV.


Model X-Trail můžete mít v pětimístném nebo sedmimístném provedení, které zároveň nahrazuje prodloužený Qashqai (ten v nové generaci už ve verzi +2 nedorazí). Moderně pojatá karoserie působí uhlazenějším dojmem a její tvary ocení daleko šiřší spektrum zákazníků. Oproti předchůdci je novinka o dva centimetry delší (4 643 mm), o tři širší a rozvor se protáhl o značných 76 mm na 2 703 mm. X-Trail mezigeneračně zhubl o 100 kilogramů (20 kg se uspořilo na skeletu, 40 na motorech a například víko kufru je o sedm kilogramů lehčí).

Kabina nyní působí svěže a hodnotně. Závažnější připomínku nelze mít k rozmístění ovládacích prvků a jejich ovládání. Japonská automobilka naštěstí nepodlehla moderním trendům a všechny zásadní funkce mají své vlastní tlačítko. Pomocí dotykového displeje tak ovládáte audiosoustavu a navigaci. Kabina je ve světlém provedení vzdušná a díky rozměrným sedadlům pohodlná. Testovaný sedmimístný exemplář byl vybaven dvojicí výklopných sedadel v třetí řadě. Ty ovšem v praxi jen stěží využijete. Teoreticky mohou posloužit přepravě dvou menších dětí, ale osobně si jejich používání neumíme v reálném provozu představit. Navíc se díky jejich přítomnosti snížil využitelný prostor zavazadelníku na výšku. Ocenit musíme dobrou variabilitu a snadnou manipulaci se sedadly, kdy druhá řada sedadel je posuvná (až o 260 mm) a sklopná, čímž můžete zvětšit zavazadlový prostor. Opěradla již nejsou dělená na tři části v poměru 40:20:40, ale jen na dvě v poměru 60:40, stejně jako u většiny konkurentů.

Vrcholná výbava Tekna přináší standardně chytré parkovací kamery, které monitorují situaci ze všech stran. Díky složenému obrazu se můžete na vůz dívat pomocí displeje na středovém panelu z ptačí perspektivy. Testovanému exempláři nechyběla kompletní bezpečnostní vybava včetně automatického nouzového brzdění, upozornění při vyjetí z pruhu či sledování mrtvého úhlu,í panoramatická střecha, devatenáctipalcová kola, LED diodové osvětlení, inteligentní parkovací asistent, navigace nebo aktivní podvozek.

Jediným dostupným motorem pod kapotou X-Trailu je vznětová šestnáctistovka dCi původem od Renaultu. Disponuje výkonem 96 kW a maximem točivého momentu 320 Nm, což nejsou vůbec špatné hodnoty. Minulá generace X-Trailu využívala minimálně dvoulitrové pohonné jednotky, proto nastala otázka, jak si čtyřválec 1.6 dCi Energy poradí s poměrně robustním vozem vybaveným navíc pohonem všech kol.

Hned po prvních kilometrech šestnáctistovka dCi mile překvapila. Prahou se proplétala čiperně a dokonce ani po nájezdu na dálnici neztrácela dech. Jediným minusem je citelná prodleva turbodmychadla po stlačení plynového pedálu a slabší dynamika v nízkých otáčkách, což je daní za zdvihový objem. Ve středních a vyšších otáčkách se čtyřválec doslova rozletí, s chutí se vytáčí a příjemně táhne. Při dálniční sto třicítce čtyřválec točí 2 500 otáček za minutu a z nádrže odebírá necelých sedm litrů na sto kilometrů. Pokud snížíte rychlost na 90 km/h, motor si vystačí s pouhými 4,3 l/100 km. Po městě není problém jezdit 7,5 l/100 km a mimo město se lze bez větší snahy dostat pod šest litrů. Jistá omezení přicházejí při zatížení, zejména v kopcích. To si čtyřválec říká o podřazení těsně pod dvěma tisíci otáček. Využívat řadicí páku budete daleko častěji než u předchůdce. Při zrychlování z devadesátky na dálniční limit je lepší podřadit a motor netrápit na nejvyšší převodový stupeň. Ideální spektrum využitelných otáček se pohybuje mezi 2 000 – 3 500 ot./min.

X-Trail se po silnicích pohybuje s překvapivou lehkostí a působí menší, než ve skutečnosti je, což je největší změna oproti předchozí generaci. V zatáčkách se karoserie výrazněji nenaklání a chování podvozku je čitelné a nezáludné. Nedotáčivost se konstruktérům podařilo slušně potlačit, problémem není ani svižné jízdní tempo. Řízení by mohlo mít strmější převod, přesto o dění pod předními koly informuje dostatečně.  Samotné nastavení podvozku je tužší, než řada řidičů očekává, a odhlučnění pouze průměrné.

Nissan použil osvědčený systém pohonu všech kol All Mode 4x4-i, u kterého si můžete volit jeden ze tří jízdních režimů. V základním módu jsou poháněna pouze přední kola, v režimu Auto se připojují v případě potřeby zadní kola díky elektromagneticky ovládané spojce. V režimu 4x4 Lock pak máte do 50 km/h stálý pohon všech kol vhodný pro jízdu na horších površích v nižších rychlostech. Světlá výška auta činí 210 milimetrů, takže průchodnost terénem není vůbec špatná. Prvním limitem se však stanou silniční pneumatiky. Celkové zaměření auta je pak o poznání méně offroadové než u předchůdce.

Nissan X-Trail ztratil image drsného terénního SUV a vydal se směrem, který žádá většina zákázníků. X-Trail se tak na asfaltu cítí mnohem lépe, než v terénu, kde se ovšem oproti některým konkurentům také neztatí. Z důvodu úspory paliva a snížení emisí japonská automobilka přistoupila k downsizingu pohonných jednotek a ničím tak nevybočuje ze současných trendů. Testovaný vůz nemá kromě dosavadně omezené nabídky pohonných jednotek žádné závažnější negativum. Pro volbu pohonu všech kol mluví aktuální akční nabídka, která přináší pohon All-Mode 4x4 zdarma (to znamená úsporu 50 000 Kč).

Plusy
+ nezáludné jízdní vlastnosti na silnici
+ řazení
+ spotřeba
+ kultivovaný diesel
+ prostorný a variabilní interiér
+ bohatá sériová výbava
+ pohon 4x4 aktuálně zdarma

Mínusy
- omezená dynamika v nízkých otáčkách
- odhlučnění podvozku
- bouchání podvozku na větších nerovnostech
- omezená nabídka pohonných jednotek
- šestnáctistovka dCi se nehodí do terénu

Technické údaje Nissan X-TRAIL 1.6 dCi 130
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem motoru: 1598 ccm
Výkon: 96kW(130k)/4000 ot./min.
Točivý moment max.: 320Nm/1750 ot./min.
Max. rychlost: 186 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 11,0 s
Spotřeba - kombin.: 5,3 l/100 km
Spotřeba - město: 6,2 l/100 km
Spotřeba - mimo město: 4,8 l/100 km
Objem pal. nádrže: 60 l
Délka/šířka/výška: 4640/1830/1715 mm
Rozvor: 2705 mm
Zavazadelník: 550 l
Pohotovostní/celková hmotnost: 1580-1615/2160-2320 kg
Cena modelu od: 599 900 Kč (4x2, VISIA)
Cena testovaného modelu: 663 000 Kč (4x4, ACENTA)

redakce

Vyhledat vozidla v inzerci: Nissan

Fotografie k článku

Fotografie k článku Test: Nissan X-Trail - změna orientace Fotografie k článku Test: Nissan X-Trail - změna orientace Fotografie k článku Test: Nissan X-Trail - změna orientace Fotografie k článku Test: Nissan X-Trail - změna orientace Fotografie k článku Test: Nissan X-Trail - změna orientace Fotografie k článku Test: Nissan X-Trail - změna orientace Fotografie k článku Test: Nissan X-Trail - změna orientace Fotografie k článku Test: Nissan X-Trail - změna orientace Fotografie k článku Test: Nissan X-Trail - změna orientace Fotografie k článku Test: Nissan X-Trail - změna orientace Fotografie k článku Test: Nissan X-Trail - změna orientace Fotografie k článku Test: Nissan X-Trail - změna orientace Fotografie k článku Test: Nissan X-Trail - změna orientace Fotografie k článku Test: Nissan X-Trail - změna orientace Fotografie k článku Test: Nissan X-Trail - změna orientace Fotografie k článku Test: Nissan X-Trail - změna orientace Fotografie k článku Test: Nissan X-Trail - změna orientace Fotografie k článku Test: Nissan X-Trail - změna orientace Fotografie k článku Test: Nissan X-Trail - změna orientace
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

30.04.2017
Video k testu: Honda Civic 5D 1.5 VTEC Turbo - Předzvěst rekordmana?
29.04.2017
Nové BMW M550d xDrive dostalo čtyři turbodmychadla
28.04.2017
Zapomeňte na Škodu Yeti, je tu Škoda Karoq
28.04.2017
Za Peugeot 5008 zaplatíte minimálně půl milionu
27.04.2017
Test: Citroën C3 1.2 PureTech - prcek rád Cactusy
26.04.2017
Nová Škoda Octavia RS - čtyřoká zábava
25.04.2017
Mercedes Benz třídy S - omlazení a mraky nové techniky
24.04.2017
Opel Grandland X - převlečený Peugeot 3008 oficiálně
21.04.2017
Modely ASX a Outlander nově v limitované edici 100 LET
20.04.2017
BMW M4 CS - výkon 460 koní a spotřebu 8,4 litrů
20.04.2017
Test ojetiny: Audi A6 3.0 TDI - s půl milionem do bazaru
19.04.2017
Kia Niro HEV je hybrid na tahání přívěsů
19.04.2017
Nissan Micra má české ceny, čtvrt milionu nestačí
18.04.2017
Test: Subaru Forester 2.0 XT - létající lesník
18.04.2017
Modernizovaná Octavia Scout jezdí komfortně a nezalekne se překážek
17.04.2017
Ford Focus kombi nově za cenu pětidveřového hatchbacku
16.04.2017
Suzuki Ignis - z ošklivé krabice je malé SUV s pohonem 4x4
15.04.2017
Omlazená Škoda Citigo stojí od 218 900 Kč
14.04.2017
Audi R8 Coupé Edition - 200 vozů v barvách Audi Sportu
14.04.2017
Test ojetiny: Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI (125kW) AT – překvapivě ve formě