Test: Nissan X-Trail - změna orientace

vloženo

Třetí generace Nissanu X-Trailu dala sbohem hranatým tvarům karoserie a velkoobjemovým pohonným jednotkám. Hrany vystřídaly módní obliny a dieselový dvoulitr pak downsizingová šestnáctistovka dCi původem od Renaultu.

Test: Nissan X-Trail - změna orientace

Nissan X-Trail svým vzhledem karoserie vždy jasně dával najevo terénní schopnosti  a připomínal pravověrné offroady. To s příchodem třetí generace již neplatí. Z terénního přeborníka se stal idol showroomů, který se veze na aktuální módní vlně středně velkých SUV.

Model X-Trail můžete mít v pětimístném nebo sedmimístném provedení, které zároveň nahrazuje prodloužený Qashqai (ten v nové generaci už ve verzi +2 nedorazí). Moderně pojatá karoserie působí uhlazenějším dojmem a její tvary ocení daleko šiřší spektrum zákazníků. Oproti předchůdci je novinka o dva centimetry delší (4 643 mm), o tři širší a rozvor se protáhl o značných 76 mm na 2 703 mm. X-Trail mezigeneračně zhubl o 100 kilogramů (20 kg se uspořilo na skeletu, 40 na motorech a například víko kufru je o sedm kilogramů lehčí).

Kabina nyní působí svěže a hodnotně. Závažnější připomínku nelze mít k rozmístění ovládacích prvků a jejich ovládání. Japonská automobilka naštěstí nepodlehla moderním trendům a všechny zásadní funkce mají své vlastní tlačítko. Pomocí dotykového displeje tak ovládáte audiosoustavu a navigaci. Kabina je ve světlém provedení vzdušná a díky rozměrným sedadlům pohodlná. Testovaný sedmimístný exemplář byl vybaven dvojicí výklopných sedadel v třetí řadě. Ty ovšem v praxi jen stěží využijete. Teoreticky mohou posloužit přepravě dvou menších dětí, ale osobně si jejich používání neumíme v reálném provozu představit. Navíc se díky jejich přítomnosti snížil využitelný prostor zavazadelníku na výšku. Ocenit musíme dobrou variabilitu a snadnou manipulaci se sedadly, kdy druhá řada sedadel je posuvná (až o 260 mm) a sklopná, čímž můžete zvětšit zavazadlový prostor. Opěradla již nejsou dělená na tři části v poměru 40:20:40, ale jen na dvě v poměru 60:40, stejně jako u většiny konkurentů.

Vrcholná výbava Tekna přináší standardně chytré parkovací kamery, které monitorují situaci ze všech stran. Díky složenému obrazu se můžete na vůz dívat pomocí displeje na středovém panelu z ptačí perspektivy. Testovanému exempláři nechyběla kompletní bezpečnostní vybava včetně automatického nouzového brzdění, upozornění při vyjetí z pruhu či sledování mrtvého úhlu,í panoramatická střecha, devatenáctipalcová kola, LED diodové osvětlení, inteligentní parkovací asistent, navigace nebo aktivní podvozek.

Jediným dostupným motorem pod kapotou X-Trailu je vznětová šestnáctistovka dCi původem od Renaultu. Disponuje výkonem 96 kW a maximem točivého momentu 320 Nm, což nejsou vůbec špatné hodnoty. Minulá generace X-Trailu využívala minimálně dvoulitrové pohonné jednotky, proto nastala otázka, jak si čtyřválec 1.6 dCi Energy poradí s poměrně robustním vozem vybaveným navíc pohonem všech kol.

Hned po prvních kilometrech šestnáctistovka dCi mile překvapila. Prahou se proplétala čiperně a dokonce ani po nájezdu na dálnici neztrácela dech. Jediným minusem je citelná prodleva turbodmychadla po stlačení plynového pedálu a slabší dynamika v nízkých otáčkách, což je daní za zdvihový objem. Ve středních a vyšších otáčkách se čtyřválec doslova rozletí, s chutí se vytáčí a příjemně táhne. Při dálniční sto třicítce čtyřválec točí 2 500 otáček za minutu a z nádrže odebírá necelých sedm litrů na sto kilometrů. Pokud snížíte rychlost na 90 km/h, motor si vystačí s pouhými 4,3 l/100 km. Po městě není problém jezdit 7,5 l/100 km a mimo město se lze bez větší snahy dostat pod šest litrů. Jistá omezení přicházejí při zatížení, zejména v kopcích. To si čtyřválec říká o podřazení těsně pod dvěma tisíci otáček. Využívat řadicí páku budete daleko častěji než u předchůdce. Při zrychlování z devadesátky na dálniční limit je lepší podřadit a motor netrápit na nejvyšší převodový stupeň. Ideální spektrum využitelných otáček se pohybuje mezi 2 000 – 3 500 ot./min.

X-Trail se po silnicích pohybuje s překvapivou lehkostí a působí menší, než ve skutečnosti je, což je největší změna oproti předchozí generaci. V zatáčkách se karoserie výrazněji nenaklání a chování podvozku je čitelné a nezáludné. Nedotáčivost se konstruktérům podařilo slušně potlačit, problémem není ani svižné jízdní tempo. Řízení by mohlo mít strmější převod, přesto o dění pod předními koly informuje dostatečně.  Samotné nastavení podvozku je tužší, než řada řidičů očekává, a odhlučnění pouze průměrné.

Nissan použil osvědčený systém pohonu všech kol All Mode 4x4-i, u kterého si můžete volit jeden ze tří jízdních režimů. V základním módu jsou poháněna pouze přední kola, v režimu Auto se připojují v případě potřeby zadní kola díky elektromagneticky ovládané spojce. V režimu 4x4 Lock pak máte do 50 km/h stálý pohon všech kol vhodný pro jízdu na horších površích v nižších rychlostech. Světlá výška auta činí 210 milimetrů, takže průchodnost terénem není vůbec špatná. Prvním limitem se však stanou silniční pneumatiky. Celkové zaměření auta je pak o poznání méně offroadové než u předchůdce.

Nissan X-Trail ztratil image drsného terénního SUV a vydal se směrem, který žádá většina zákázníků. X-Trail se tak na asfaltu cítí mnohem lépe, než v terénu, kde se ovšem oproti některým konkurentům také neztatí. Z důvodu úspory paliva a snížení emisí japonská automobilka přistoupila k downsizingu pohonných jednotek a ničím tak nevybočuje ze současných trendů. Testovaný vůz nemá kromě dosavadně omezené nabídky pohonných jednotek žádné závažnější negativum. Pro volbu pohonu všech kol mluví aktuální akční nabídka, která přináší pohon All-Mode 4x4 zdarma (to znamená úsporu 50 000 Kč).

Plusy
+ nezáludné jízdní vlastnosti na silnici
+ řazení
+ spotřeba
+ kultivovaný diesel
+ prostorný a variabilní interiér
+ bohatá sériová výbava
+ pohon 4x4 aktuálně zdarma

Mínusy
- omezená dynamika v nízkých otáčkách
- odhlučnění podvozku
- bouchání podvozku na větších nerovnostech
- omezená nabídka pohonných jednotek
- šestnáctistovka dCi se nehodí do terénu

Technické údaje Nissan X-TRAIL 1.6 dCi 130
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem motoru: 1598 ccm
Výkon: 96kW(130k)/4000 ot./min.
Točivý moment max.: 320Nm/1750 ot./min.
Max. rychlost: 186 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 11,0 s
Spotřeba - kombin.: 5,3 l/100 km
Spotřeba - město: 6,2 l/100 km
Spotřeba - mimo město: 4,8 l/100 km
Objem pal. nádrže: 60 l
Délka/šířka/výška: 4640/1830/1715 mm
Rozvor: 2705 mm
Zavazadelník: 550 l
Pohotovostní/celková hmotnost: 1580-1615/2160-2320 kg
Cena modelu od: 599 900 Kč (4x2, VISIA)
Cena testovaného modelu: 663 000 Kč (4x4, ACENTA)

redakce

Vyhledat vozidla v inzerci: Nissan

Fotografie k článku

Fotografie k článku Test: Nissan X-Trail - změna orientace Fotografie k článku Test: Nissan X-Trail - změna orientace Fotografie k článku Test: Nissan X-Trail - změna orientace Fotografie k článku Test: Nissan X-Trail - změna orientace Fotografie k článku Test: Nissan X-Trail - změna orientace Fotografie k článku Test: Nissan X-Trail - změna orientace Fotografie k článku Test: Nissan X-Trail - změna orientace Fotografie k článku Test: Nissan X-Trail - změna orientace Fotografie k článku Test: Nissan X-Trail - změna orientace Fotografie k článku Test: Nissan X-Trail - změna orientace Fotografie k článku Test: Nissan X-Trail - změna orientace Fotografie k článku Test: Nissan X-Trail - změna orientace Fotografie k článku Test: Nissan X-Trail - změna orientace Fotografie k článku Test: Nissan X-Trail - změna orientace Fotografie k článku Test: Nissan X-Trail - změna orientace Fotografie k článku Test: Nissan X-Trail - změna orientace Fotografie k článku Test: Nissan X-Trail - změna orientace Fotografie k článku Test: Nissan X-Trail - změna orientace Fotografie k článku Test: Nissan X-Trail - změna orientace
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

01.03.2017
Mitsubishi Eclipse Cross - nový model od třech diamantů oficiálně
28.02.2017
Jak si vede Kia Stinger na sněhu a ledu? Podívejte se na video
28.02.2017
Mitsubishi Outlander 2017 - myšák reaguje na požadavky zákazníků
27.02.2017
Test: Opel Mokka X 1.4 Turbo je skvělá, kdyby tolik nežrala
25.02.2017
Seat Leon Cupra 300 - tři karoserie, více síly a moderní techniky
24.02.2017
Hyundai i30 kombi jde po krku Octavii, nabídne 602 litrů velký zavazadlový prostor
23.02.2017
Kia Rio přijíždí ve čtvrté generaci s cenou od 279 980 Kč
23.02.2017
Test ojetiny: Honda Accord 2.0i ES (5. gen.) – neochvějná legenda
22.02.2017
Modernizace přinesla Škodě Rapid tříválec TSI a internet
22.02.2017
Pagani Huayra Roadster je krásný, ale koupit si ho nemůžete
21.02.2017
Opel Insignia Grand Sport - co bude pod kapotou? podívejte se na kompletní přehled motorů
20.02.2017
Test: Volkswagen Amarok 3.0 TDI V6 – výsměch konvencím
19.02.2017
Peugeot Partner Tepee Electric to je auto pro pět cestujících a zavazadla
18.02.2017
Mercedes-Maybach G 650 Landaulet – špička okázalosti
17.02.2017
Desátá generace Hondy Civic má české ceny
16.02.2017
Přichází poslední samuraj – Ferrari 812 Superfast
16.02.2017
Test ojetiny: Volkswagen Golf Variant 1.6 TDI - nepřítel nových aut
15.02.2017
Smart končí s konvenčními pohony! Zatím v USA...
15.02.2017
Je výhodnější Citroën C-Elysée nebo Peugeot 301?
14.02.2017
Nejprodávanější auto v roce 2016? Corolla ani Golf to není