Test: Nissan X-Trail - změna orientace

vloženo

Třetí generace Nissanu X-Trailu dala sbohem hranatým tvarům karoserie a velkoobjemovým pohonným jednotkám. Hrany vystřídaly módní obliny a dieselový dvoulitr pak downsizingová šestnáctistovka dCi původem od Renaultu.

Test: Nissan X-Trail - změna orientace Test: Nissan X-Trail - změna orientace

Nissan X-Trail svým vzhledem karoserie vždy jasně dával najevo terénní schopnosti  a připomínal pravověrné offroady. To s příchodem třetí generace již neplatí. Z terénního přeborníka se stal idol showroomů, který se veze na aktuální módní vlně středně velkých SUV.


Model X-Trail můžete mít v pětimístném nebo sedmimístném provedení, které zároveň nahrazuje prodloužený Qashqai (ten v nové generaci už ve verzi +2 nedorazí). Moderně pojatá karoserie působí uhlazenějším dojmem a její tvary ocení daleko šiřší spektrum zákazníků. Oproti předchůdci je novinka o dva centimetry delší (4 643 mm), o tři širší a rozvor se protáhl o značných 76 mm na 2 703 mm. X-Trail mezigeneračně zhubl o 100 kilogramů (20 kg se uspořilo na skeletu, 40 na motorech a například víko kufru je o sedm kilogramů lehčí).

Kabina nyní působí svěže a hodnotně. Závažnější připomínku nelze mít k rozmístění ovládacích prvků a jejich ovládání. Japonská automobilka naštěstí nepodlehla moderním trendům a všechny zásadní funkce mají své vlastní tlačítko. Pomocí dotykového displeje tak ovládáte audiosoustavu a navigaci. Kabina je ve světlém provedení vzdušná a díky rozměrným sedadlům pohodlná. Testovaný sedmimístný exemplář byl vybaven dvojicí výklopných sedadel v třetí řadě. Ty ovšem v praxi jen stěží využijete. Teoreticky mohou posloužit přepravě dvou menších dětí, ale osobně si jejich používání neumíme v reálném provozu představit. Navíc se díky jejich přítomnosti snížil využitelný prostor zavazadelníku na výšku. Ocenit musíme dobrou variabilitu a snadnou manipulaci se sedadly, kdy druhá řada sedadel je posuvná (až o 260 mm) a sklopná, čímž můžete zvětšit zavazadlový prostor. Opěradla již nejsou dělená na tři části v poměru 40:20:40, ale jen na dvě v poměru 60:40, stejně jako u většiny konkurentů.

Vrcholná výbava Tekna přináší standardně chytré parkovací kamery, které monitorují situaci ze všech stran. Díky složenému obrazu se můžete na vůz dívat pomocí displeje na středovém panelu z ptačí perspektivy. Testovanému exempláři nechyběla kompletní bezpečnostní vybava včetně automatického nouzového brzdění, upozornění při vyjetí z pruhu či sledování mrtvého úhlu,í panoramatická střecha, devatenáctipalcová kola, LED diodové osvětlení, inteligentní parkovací asistent, navigace nebo aktivní podvozek.

Jediným dostupným motorem pod kapotou X-Trailu je vznětová šestnáctistovka dCi původem od Renaultu. Disponuje výkonem 96 kW a maximem točivého momentu 320 Nm, což nejsou vůbec špatné hodnoty. Minulá generace X-Trailu využívala minimálně dvoulitrové pohonné jednotky, proto nastala otázka, jak si čtyřválec 1.6 dCi Energy poradí s poměrně robustním vozem vybaveným navíc pohonem všech kol.

Hned po prvních kilometrech šestnáctistovka dCi mile překvapila. Prahou se proplétala čiperně a dokonce ani po nájezdu na dálnici neztrácela dech. Jediným minusem je citelná prodleva turbodmychadla po stlačení plynového pedálu a slabší dynamika v nízkých otáčkách, což je daní za zdvihový objem. Ve středních a vyšších otáčkách se čtyřválec doslova rozletí, s chutí se vytáčí a příjemně táhne. Při dálniční sto třicítce čtyřválec točí 2 500 otáček za minutu a z nádrže odebírá necelých sedm litrů na sto kilometrů. Pokud snížíte rychlost na 90 km/h, motor si vystačí s pouhými 4,3 l/100 km. Po městě není problém jezdit 7,5 l/100 km a mimo město se lze bez větší snahy dostat pod šest litrů. Jistá omezení přicházejí při zatížení, zejména v kopcích. To si čtyřválec říká o podřazení těsně pod dvěma tisíci otáček. Využívat řadicí páku budete daleko častěji než u předchůdce. Při zrychlování z devadesátky na dálniční limit je lepší podřadit a motor netrápit na nejvyšší převodový stupeň. Ideální spektrum využitelných otáček se pohybuje mezi 2 000 – 3 500 ot./min.

X-Trail se po silnicích pohybuje s překvapivou lehkostí a působí menší, než ve skutečnosti je, což je největší změna oproti předchozí generaci. V zatáčkách se karoserie výrazněji nenaklání a chování podvozku je čitelné a nezáludné. Nedotáčivost se konstruktérům podařilo slušně potlačit, problémem není ani svižné jízdní tempo. Řízení by mohlo mít strmější převod, přesto o dění pod předními koly informuje dostatečně.  Samotné nastavení podvozku je tužší, než řada řidičů očekává, a odhlučnění pouze průměrné.

Nissan použil osvědčený systém pohonu všech kol All Mode 4x4-i, u kterého si můžete volit jeden ze tří jízdních režimů. V základním módu jsou poháněna pouze přední kola, v režimu Auto se připojují v případě potřeby zadní kola díky elektromagneticky ovládané spojce. V režimu 4x4 Lock pak máte do 50 km/h stálý pohon všech kol vhodný pro jízdu na horších površích v nižších rychlostech. Světlá výška auta činí 210 milimetrů, takže průchodnost terénem není vůbec špatná. Prvním limitem se však stanou silniční pneumatiky. Celkové zaměření auta je pak o poznání méně offroadové než u předchůdce.

Nissan X-Trail ztratil image drsného terénního SUV a vydal se směrem, který žádá většina zákázníků. X-Trail se tak na asfaltu cítí mnohem lépe, než v terénu, kde se ovšem oproti některým konkurentům také neztatí. Z důvodu úspory paliva a snížení emisí japonská automobilka přistoupila k downsizingu pohonných jednotek a ničím tak nevybočuje ze současných trendů. Testovaný vůz nemá kromě dosavadně omezené nabídky pohonných jednotek žádné závažnější negativum. Pro volbu pohonu všech kol mluví aktuální akční nabídka, která přináší pohon All-Mode 4x4 zdarma (to znamená úsporu 50 000 Kč).

Plusy
+ nezáludné jízdní vlastnosti na silnici
+ řazení
+ spotřeba
+ kultivovaný diesel
+ prostorný a variabilní interiér
+ bohatá sériová výbava
+ pohon 4x4 aktuálně zdarma

Mínusy
- omezená dynamika v nízkých otáčkách
- odhlučnění podvozku
- bouchání podvozku na větších nerovnostech
- omezená nabídka pohonných jednotek
- šestnáctistovka dCi se nehodí do terénu

Technické údaje Nissan X-TRAIL 1.6 dCi 130
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem motoru: 1598 ccm
Výkon: 96kW(130k)/4000 ot./min.
Točivý moment max.: 320Nm/1750 ot./min.
Max. rychlost: 186 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 11,0 s
Spotřeba - kombin.: 5,3 l/100 km
Spotřeba - město: 6,2 l/100 km
Spotřeba - mimo město: 4,8 l/100 km
Objem pal. nádrže: 60 l
Délka/šířka/výška: 4640/1830/1715 mm
Rozvor: 2705 mm
Zavazadelník: 550 l
Pohotovostní/celková hmotnost: 1580-1615/2160-2320 kg
Cena modelu od: 599 900 Kč (4x2, VISIA)
Cena testovaného modelu: 663 000 Kč (4x4, ACENTA)

redakce

Vyhledat vozidla v inzerci: Nissan

Fotografie k článku

Fotografie k článku Test: Nissan X-Trail - změna orientace Fotografie k článku Test: Nissan X-Trail - změna orientace Fotografie k článku Test: Nissan X-Trail - změna orientace Fotografie k článku Test: Nissan X-Trail - změna orientace Fotografie k článku Test: Nissan X-Trail - změna orientace Fotografie k článku Test: Nissan X-Trail - změna orientace Fotografie k článku Test: Nissan X-Trail - změna orientace Fotografie k článku Test: Nissan X-Trail - změna orientace Fotografie k článku Test: Nissan X-Trail - změna orientace Fotografie k článku Test: Nissan X-Trail - změna orientace Fotografie k článku Test: Nissan X-Trail - změna orientace Fotografie k článku Test: Nissan X-Trail - změna orientace Fotografie k článku Test: Nissan X-Trail - změna orientace Fotografie k článku Test: Nissan X-Trail - změna orientace Fotografie k článku Test: Nissan X-Trail - změna orientace Fotografie k článku Test: Nissan X-Trail - změna orientace Fotografie k článku Test: Nissan X-Trail - změna orientace Fotografie k článku Test: Nissan X-Trail - změna orientace Fotografie k článku Test: Nissan X-Trail - změna orientace

Líbí se Vám článek? Nenechte si ujít další. Sledujte nás na Facebooku.

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

14.02.2019
BMW přestavilo modely X3 a X4 ve verzi M Competition
11.02.2019
Test ojetiny: Renault Mégane – než přišel pád
10.02.2019
Jedna reflexní vesta nemusí ve voze stačit
08.02.2019
Test: Peugeot 508 GT - bude z krasavce bestseller?
07.02.2019
Volkswagen Passat po faceliftu dostal nový diesel
06.02.2019
Interiér Škody Kamiq odhalen, vládne mu plovoucí displej
05.02.2019
Modernizovaný Ford Mondeo je tady, dokonce jako hybrid
04.02.2019
Přijíždí nový Renault Megane R.S. ve verzi Trophy
31.01.2019
Test ojetiny: Peugeot 207 – často přehlížené lvíče
30.01.2019
Nový Renault Clio je tady, mrkněte na fotky
29.01.2019
Test: Kia Sportage 2.0 CRDi SCR MHEV 4x4 8AT GT Line
28.01.2019
Na Kiu ProCeed Shooting brake půl milionu nestačí
23.01.2019
Volkswagen Touareg dostal nové motory, V6 TSI a V8 TDI
20.01.2019
Škoda Scala v prodeji, připravte si alespoň 369 900 Kč
14.01.2019
Toyota GR Supra - legenda se vrací a my o ní víme vše podstatné
11.01.2019
Test: Mitsubishi Space Star - jednoduchý a levný
10.01.2019
Peugeot 2008 slaví milion vyrobených kusů
08.01.2019
Suzuki Swift Sport je tady a nestojí ani půl milionu
07.01.2019
Test ojetiny: Volkswagen Golf V – pátá generace úspěchu
04.01.2019
BMW Individual M850i xDrive Coupé Night Sky - krása vesmírná