Test: Citroën C5 Tourer 3.0 V6 HDi - létající koberec

13. 03. 2012
Sdílet článek

Vrchol nabídky francouzské automobilky u modelu C5 představuje třílitrový šestiválcový diesel, kterému sekunduje bohatá bezpečnostní a komfortní výbava. Nás zajímalo, zda je C5 Tourer tím správným komfortním vozem na zdolávání dlouhých tras.

C5 Tourer je celkem ojedinělým vozem ve střední třídě. Schválně. Kolik aut najdete v neprémiové části tohoto segmentu s dieselovým šestiválcem pod kapotou? Žádné. C5 díky tomuto spojení unikátním zjevením. V případě dlouhé karosářské verze Tourer je C5 velké a elegantní kombi s luxusní výbavou.


Komfortní kabina s ergonomickými přešlapy
Rozměrná přední sedadla připomínají spíše křesla. Vynikají výrazným bočním vedením a výplně jsou akorát pružné a tuhé. Elektrické nastavování v deseti směrech dovoluje sedadlo přizpůsobit na míru. Velmi nám vyhovovalo naklápění horní části opěráku nebo široká centrální loketní opěrka s výškovým nastavením. Obě přední sedadla jsou vyhřívaná, řidičovo navíc disponuje pamětí, masážní funkcí v bederní oblasti a automatickým odsouváním při vystupování. Zadní sedadla nabízejí místa akorát. V podélném směru není tolik místa jako u některých konkurentů, přesto ani vysocí cestující nebudou mít problém (ani na šířku v oblasti ramen). Také u zadních sedadel je velmi příjemná středová loketní opěrka, která navíc může sloužit jako průvlak na lyže.

Použité materiály v interiéru jsou kvalitní, chromované prvky dodávají pocit luxusu, slícování je perfektní a na rozdíl od předchozí generace nikde nic nevrže. Výplně dveří zaslouží největší pochvalu. Na druhé straně nepotěší ovládání audiosystému na středovém panelu s titěrnými tlačítky. Ovladač hlasitosti by zasluhoval otočný knoflík místo použité kolébky. Také tlačítko varovných světel umístěné napravo od centrálního displeje není zrovna v ideálním dosahu řidiče. Pozor je potřeba dávat na tlačítko SOS například před dětmi (stačí podržet 2s a již vytáčí pomoc v nouzi, naštěstí lze opětovným stiskem volání zrušit). Z elektronicko-komfortních vymožeností chybí například bezklíčkový vstup nebo dotyková obrazovka navigace.

Pro obě výbavy (Tendance a Exclusive) je standardem hydropneumatické odpružení Hydractive III+, které udržuje konstantní světlou výšku podle rychlosti a stavu vozovky. V případě C5 lze tak nastavit čtyři výškové úrovně (ve výbavě Tendance nelze mít Hydractive III+ ve s motorem 1.6 HDi 110 a 2.0 HDi 140). Nejvyšší světlá výška je určená pro přejezdy větších nerovností (avšak pouze do rychlosti 10 km/h), druhá nejvyšší pro jízdu po nerovných cestách (do 40 km/h), běžná výška slouží normálnímu provozu a nejnižší pro nakládání a servisní zásahy. Samotný zavazadlový prostor neláme rekordy v nabízených objemem (505 litrů), přesto je příkladně využitelný a poskytuje řadu výhod oproti konkurenci. Pokud potřebujete snížit nákladovou hranu, stačí použít tlačítko na pravé straně a regulovat světlost při nakládání. Samozřejmostí je elektrické ovládání pátých dveří, které nás však trochu v třeskutých mrazech zlobilo, ale nakonec vždy poslechlo. Parkovací brzda funguje automaticky, v kopci plní funkci HillHolder a při rozjezdu dopředu se opět sama povolí.

Sametový šestiválec HDi v hlavní roli

Třílitrový šestiválcový diesel pohánějící námi testovanou C5 Tourer najdete například pod kapotou Jaguaru XJ nebo Land Roveru Discovery (šestiválec je evolucí vidlicového šestiválce 2,7 litru). Nejsilnější stránkou této motorizace není dynamika, ale kultivovanost a dostatek síly při rychlých dálničních přesunech. Spojení šestiválce s šestistupňovým automatem a pérováním Hydractive III+ se ukázalo být naprosto ideální kombinací. Vznětový přeplňovaný šestiválec do V poskytuje C5 maximální výkon 177 kW (241 k) při 3800 ot./min. a maximální točivý moment 450 Nm dostupný v rozmezí 1600-3600 ot./min. Tyto hodnoty stačí na maximálku 239 km/h a zrychlení na stovku za 7,9 s. V praxi oceníte zejména sílu motoru ve vysokých rychlostech, kde je zrychlení naprosto plynulé a konstantní.

Na trase Zdiby-Praha-Mirošovice-Benešov-Tábor-Soběslav-České Budějovice-Český Krumlov a zpět spotřeba 7,6 l/100 km, přičemž cesta tam probíhala ve vánici s častým prokluzem předních kol a znamenala opětovné popojíždění v kolonách. Cesta zpět byla díky vymrzlým silnicím o poznání svižněji, což dokazuje dojezdová doba 1 hod. 40 min. (Český Krumlov - Praha). Velkému dieselu vyhovují zejména rychlostní silnice a dálniční přesuny. Za vše mluví tento údaj. Při konstantních 150 km/h si šestiválec říká o rovných 8 l/100 km a sotva se na šestý rychlostní stupeň převaluje.

Létající koberec
Na kvalitním povrchu dokáže spojení sametového šestiválce, automatu a odpružení Hydractive III+ vykouzlit téměr dokonalý jízdní komfort. Bohužel české silnice plné nerovností a výtluků maximální komfortní zážitek neustále deklasují. C5 se na větších nerovnostech chová místy až bezradně. Komfortní schopnosti podvozku zkouším většinou na rozbitém úseku D11 před Prahou. Tam C5 předvedla společně s "éčkovým" Mercedes nejlepší možný výsledek. O příčných spárách posádka doslova nevěděla a hluk byl velmi dobře potlačen. To však neplatí o výmolech a větších nerovnostech. Tam je Hydractive spíše na škodu. Pokud však jezdíte dlouhé trasy, je C5 ideálním lamačem dlouhých tratí.

Boduje cenou
Základní C5 Tourer (1.6 THP/115 kW) v součané době pořídíte za 524.900 Kč. To je cenovka plně srovnatelná s konkurencí. Za námi testovanou verzi Exclusive vybavenou vznětovým šestiválcem si Citroën aktuálně díky 105.000 Kč zvýhodnění účtuje bezkonkurenčních 844.900 Kč, přičemž si můžete připlatit mimo jiné 14.000 Kč za systém varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu (AFIL), 25.000 Kč za přídavné topení s dálkovým ovládáním, 30.000 Kč za samonatáčející bi-xenony nebo 40.000 Kč za čalounění v kůži. Lépe vybavené kombi s šestiválcovým dieselem pod kapotou prostě levněji nepořídíte.


(plusy)
jízdní komfort (filtrace běžných nerovností)
motor (odhlučnění, výkon, spotřeba)
brzdy
výbava
odhlučnění
pohodlná sedadla
použité materiály v interiéru
pořizovací cena

(mínusy)
naprosto mrtvé řízení
občasné nedostatky v interiéru (utržená sluneční clona v zadním okénku, při -25° nefunkční elektrické otevírání pátých dveří)
přečudlíkováno (volant plný tlačítek, hlasitost u autorádia tlačítky místo otočného ovladače atd.)
tlumení větších nerovností
zamrzávající palubní počítač
Technické údaje Citroën C5 Tourer 3.0 HDi V6 AT
Motor: vznětový přeplňovaný šestiválec
Objem motoru: 2992 ccm
Výkon: 177kW(241k)/3800 ot./min.
Točivý moment max.: 450Nm/1600-3600 ot./min.
Max. rychlost: 239 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 7,9 s
Spotřeba - kombin.: 7,2 l/100 km
Spotřeba - město: 9,9 l/100 km
Spotřeba - mimo město:  5,7 l /100 km
Objem pal. nádrže:   71 l
Délka/šířka/výška: 4829/1860/1491 mm
Rozvor: 2815 mm
Zavazadelník: 505/1462 l
Provozní/celková hmotnost: 1763/2347 kg
Základní cena: 564.900 Kč (1.6 THP/115 kW, Tendance)
Cena test. modelu od: 884.900 Kč (3.0 HDi V6/177 kW, Exclusive)

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Petr Šikl (text+foto)

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

Mercedes-Benz Třídy S

Rok výroby 2017

899 000 Kč

Peugeot 308

Rok výroby 2024

567 999 Kč

BMW Řada 3

Rok výroby 2006

145 000 Kč

Citroën C3

Rok výroby 2016

145 000 Kč