Test: Citroën C4 MAX 1.5 BlueHDi EAT8 – nejdražší C4 je stále cenově zajímavou volbou | Autanet.cz

Test: Citroën C4 MAX 1.5 BlueHDi EAT8 – nejdražší C4 je stále cenově zajímavou volbou

Diesel, automat, nálož výbavy a komfortní podvozek slibuje C4 ve výbavě Max.

C4 můžete pořídit s benzínovým nebo vznětovým motorem, v hybridním provedení nebo jako čistý elektromobil ë-C4. 


Francouzská automobilka se podle nás vydala správným krokem, když nedávno zjednodušila ceníky a u všech modelů nabízí pouze tři výbavové stupně (You, Plus a Max). Výběr vozu je tak daleko lehčí. 

Pohledem do ceníku zjišťujeme, že nejlevnější C4 1.2 PureTech s manuální šestirychlostní převodovkou aktuálně přijde na 444.900 Kč. Cenu můžete srazit o dalších 30.000 Kč (bonus za starý vůz). Námi zkoušený diesel s automatem v nejvyšší výbavě Max je ale z druhé strany ceníku – přijde na 642.900 Kč, což stále považujeme vzhledem k výbavové náloži za stále únosnou částku. Spokojíte-li se s prostředním výbavovým stupněm výbavy Plus, dáte za diesel a automat 587.900 Kč. V obou případech si cenu můžete samozřejmě také ponížit o již zmíněný výkupní bonus za starý vůz.

Ale pojďme do kabiny. Palubní desku zdobí digitální přístrojový štít s úhlopříčkou 5,5 palců. Čitelnost údajů je skvělá a větší přístrojovku jednoduše nepotřebujete. Desetipalcová dotyková obrazovka uprostřed palubky slouží infotainmentu, v prvních dvou výbavách je použito nižší rozlišení SD, v nejvyšší pak dostanete HD. Standardem výbavy Max je i průhledový barevný displej, který ale dostanete v levnější variantě v podobě výsuvného sklíčka (obraz není promítán na čelní sklo).

Na obrazovce infotainmentu šlape nový multimediální systém MyCitroën Drive Plus, který působí přehledně a hlavně svižně. Otravný systém "stop/start" se vypíná přes displej (naštěstí stačí dvakrát kliknout). Stejně tak funguje deaktivace asistentu jízdy v pruzích.

Testované auto s výbavou Max je nabité věcmi zaručující především komfort a pohodlné řízení – nechybí vyhřívaná sedadla, volant a čelní sklo (vyhřívání čelního skla je řešeno drátěnou mřížkou), bezdrátové nabíjení telefonu, automatická dvouzónová klimatizace, systém sledování mrtvého úhlu, držák tabletu, bezklíčkový přístup do vozu, automatické přepínání dálkových světel nebo zpětná parkovací kamera s asistentem bočního parkování.

Přední sedadla jsou dostatečně rozměrná a loketní opěrku lze podélně posouvat. S prostorem na zadních sedadlech to vůbec není špatné, střecha neutiskuje hlavy cestujících a pro kolena dospělých je místa dostatečně (rozvor vozu činí nadprůměrných 2.670 mm). Dokonce ani v oblasti ramen vzadu to není špatné, cestující mají k dispozici šířku 1,4 metru. 

Citroën C4 může pohánět přeplňovaný zážehový tříválec 1.2 PureTech o výkonu 75 kW spojený s manuální šestirychlostní převodovkou. K dispozici je i  výkonnější verze dvanáctistovky PureTech s 96 kW párovaná s manuálem nebo osmistupňovým automatem. Diesely zastupuje patnáctistovka BlueHDi 96 kW spojená výhradně s osmistupňovým automatem. Aby toho nebylo málo, Citroën nabízí hybridní verzi tvořenou benzínovým tříválcem 1.2 PureTech a elektromotorem o výkonu 21 kW nebo čistě elektrické provedení Ë-C4 s výkonem 100 kW.

Testovanou C4 poháněl vznětový čtyřválec 1.5 BlueHDi s výkonem 96 kW (131 koní) při 3.750 otáčkách za minutu a nejvyšším točivým momentem 300 Nm dostupným už od 1.750 Nm. Výkon dieselu je tak stejný jako u silnějšího benzínového tříválce PureTech, vyšší je pouze točivý moment (300 Nm vs. 230 Nm). Poměrně lehký vůz s osvědčeným čtyřválcem akceleruje z klidu na stovku za 9,5 sekundy a dosahuje maximálky 206 km/h. Spolupráce s osmistupňovým automatem s hydrodynamickým měničem je příjemná. Převodovka ideálně využívá zátah v nižších a středních otáčkách a při podřazování nehází flintu do žita. Stupně mění téměř neznatelně, na dálnici pak motor točí lehce přes dva tisíce otáček (na osmý rychlostní stupeň).

Se spotřebou se lze dostat i lehce pod pět litrů na sto, běžný dojezd se pohybuje přes osm stovek kilometrů.

Motor má síly dost na to, aby utáhl auto i s posádkou, dech mu lehce dochází až ve vyšších dálničních rychlostech. My ale C4 nešetřili a využívali ji i pro rychlou jízdu po dálnici. Většinu času se pohybovali v Česku v zakázaných rychlostech a výsledná spotřeba po čtyřech stovkách kilometrů se ustálila na hodnotě 6,7 l/100 km. V trase jsou započteny i opakované přejezdy ucpané Prahy, takže patnáctistovku lze hodnotit jako úspornou.

Zvyknout si je potřeba na volič převodovky, malé tlačítko "P" vyžaduje delší stisk. Pokud pospícháte, může se stát, že vůz stisk nezaregistruje a vy místo parkovací polohy budete pokračovat třeba v couvání.

Citroën C4 stojí na platformě CMP, určené v Stellantisu pro menší vozy – vpředu tak nalezneme zavěšení McPherson, vzadu vlečená ramena s torzní příčkou. Ve všech verzích standardně nabízí tlumiče s hydraulickými dorazy. Model C4 se celkově při jízdě spíš pohupuje a působí, že se nad silnicí jemně vznáší. Poddajný podvozek zajišťuje plavnost a své limity ukazuje až doopravdy při zběsilé jízdě po rozmlácené silnici. Diesel hranicí limitů má posunout o kousek dál než lehčí benzín. Je tak stabilnější a paradoxně komfortnější. 

C4 s dieselem pod kapotou představuje pro řadu řidičů jezdící dlouhé trasy ideální a dostupné řešení. Není moc jiných stejně vybavených aut, které by zdolaly dlouhé kilometry takto pohodlně a úsporně. Jestli se ptáte, zda připlácet čtyřicet tisíc korun za diesel oproti stejně výkonnému benzínovému tříválci, tak my říkáme jednoznačně ano. S dieselem se nám  jezdilo výrazně lépe. Nejenže je lépe sladěn s automatem, je také v praxi klidně o dva litry úspornější a na silnici působí daleko stabilněji.

 

Plusy

+ Komfortní podvozek

+ Spotřeba paliva

+ Objem zavazadlového prostoru a přístup do něj

+ Bohatá výbava

+ Sladění motoru s automatem 

+ Slušné odhlučnění kabiny

 

Minusy

- Bouchání podvozku na velkých nerovnostech

- Volič převodovky vyžaduje zvyk

- Horší výhled vzad

 

Technické parametry: Citroën C4 MAX 1.5 BlueHDi EAT8

Délka/šířka/výška: 4.360 / 1.800 / 1.525 mm
Rozvor: 2.670 mm
Zavazadlový prostor: 510 l
Motor: přeplňovaný tříválec, 1.199 ccm
Převodovka: automatická EAT8
Maximální výkon: 96 kW (131 k) / 3.750 ot./min.
Max. točivý moment: 300 Nm / 1.750 ot./min.
Max. rychlost: 206 km/h
Zrychlení na 100 km/h: 9,5 s
Palivová nádrž: 50 litrů
Průměrná spotřeba dle výrobce: 5,1 l / 100 km
Naměřená spotřeba: 4,9-6,7 l/100 km
Provozní/celková hmotnost: 1.399 / 1.795 kg
Pneumatiky: 195/60 R18 


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

red

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Bateriová Škoda Elroq je tady. Víme o ní vše a známe pořizovací cenu i dojezd
Test: MG3 Hybrid+ jezdí jako elektromobil a nestojí ani půl milionu korun. Fabia má problém Test: Peugeot e-Rifter je praktický elektromobil s rychlým dobíjením a několika vychytávkami Hyundai představil speciální edici Tucsonu na oslavu 20. výročí Škoda Octavia je opět za dobrý peníz, základ Essence za 569.900 Kč

Tipy z autobazarů

Volvo XC60

Rok výroby 2018

579 000 Kč

Škoda Octavia

Rok výroby 2019

369 000 Kč

Ford Focus

Rok výroby 2020

309 000 Kč

Škoda Yeti

Rok výroby 2013

199 000 Kč