Studie e-tron: Jen krůček k novému Audi R4

vloženo

Koncept Audi e-tron už tu jednou byl, tentokrát se však pod stejným jménem prezentuje zcela nová interpretace dvoumístného sportovního vozu s čistě elektrickým pohonem. A můžeme prozradit, že z jeho designu se silnou inspiraci vezme i připravovaný model Audi R4, který se má od roku 2012 zařadit mezi malé kupé Audi TT a velký sportovní model R8.

Studie e-tron: Jen krůček k novému Audi R4 Studie e-tron: Jen krůček k novému Audi R4

A přestože se u budoucí R4 počítá hlavně s konvenčními motory, název ani myšlenka konceptu e-tron nekončí. Naopak, plně elektrické verze na bázi budoucího modelu Audi R4 se má vyrobit celých 1000 kusů a název e-tron se bude coby doplňkové označení vyskytovat u všech budoucích elektrifikovaných modelů Audi (podobně jako například označení ActiveHybrid u všech hybridních verzí BMW).


Koncept e-tron využívá tradiční specialitu ingolstadtské automobilky- lehký hliníkový prostorový rám ASF. Povrchové panely karosérie jsou ale tentokrát z plastového kompozitu vyztuženého uhlíkovými vlákny. I díky tomu vůz se čtyřistakilogramovomou náloží akumulátorů Li-Ion (45 kW.h) váží jen 1355 kg, což je na elektromobil mimořádně slušná hodnota.
Kompaktní dvoumístné kupé je postaveno na podvozku s rozvorem 2,43 metru a je dlouhé pouze 3,93 metru, široké 1,78 metru a vysokého jen 1,22 metru. Více než samotný vzhled, který mimochodem celkem logicky zapadá do mezery TT- R8, zaujme použitá technika.

Zadní kola malého sporťáku totiž pohánějí dva asynchronní elektromotory s vlastním chladícím okruhem, uložené přímo na zadní nápravě. Jejich souhrnný výkon činí 150 kW (204 koní) a souhrnný točivý moment měřený na kolech dokonce 2 650 N.m (slovy dvatisícešestsetpadesát newtonmetrů)! Uvažme tu brutální sílu elektromotorů, když automobil bez klasické převodovky zrychlí z klidu na 100 km/h za 5,9 sekundy... Pružné zrychlení z 60 na 120 km/h má hodnotu 5,1 s, což je přibližně tolik, za kolik to při kick-downu zvládl osmiválcový Mercedes CLK 500...

Jízdním vlastnostem významně prospívá i precizně řízená distribuce točivého momentu mezi obě zadní kola, což právě elektromotory velmi jednoduše umožňují a suplují tak funkci nejlepších diferenciálů. Nedotáčivost či přetáčivost tak jednoduše korigována změnou tahu jednotlivých elektromotorů, trakce je za všech podmínek takřka stoprocentní. Poměr hmotnosti mezi přední a zadní nápravou činí „sportovních“ 40:60. Maximální rychlost je omezena na 200 km/h, jistě i z důvodu zabezpečení akceptovatelného jízdního dojezdu. Ten činí průměrně kolem 250 km na jedno nabití. Tato hodnota však byla získána při klasickém měřícím cyklu dle normy EU, při sportovní jízdě, ke které by e-tron jistě bytostně sváděl, se bude dojezd určitě rapidně snižovat.

Nabíjení je možné jak ze standardní sítě 230 V, kdy se akumulátory dobijí proudem 16A za 11 hodin, tak i ze speciální elektrické „čerpačky“ 400 V, kdy lze proudem 32 A akumulátor dobít už za 2 hodiny. Veškeré elektrické spotřebiče a systémy ve vozidle jsou konstruovány pro nejefektivnější hospodaření s energií, rekuperace energie při brzdění je samozřejmostí. Vytápění vozidla zajišťuje energeticky nenáročné tepelné čerpadlo. Zajímavé jsou i diodové světlomety, jejichž počítačem řízený světelný výkon umožňuje na základě informací ze speciální kamery přizpůsobit osvětlení jak samotné rychlosti jízdy, tak i třeba aktuálnímu počasí i hustotě provozu. Toto přelomovou novinku v osvětlení určitě můžeme v budoucnu očekávat nejen u vozů se čtyřmi kruhy, její implantace do sériových modelů určitě nebude příliš složitým úkolem.

Marek Oborník, foto Audi

Vyhledat vozidla v inzerci: Audi

Fotografie k článku

Fotografie k článku Studie e-tron: Jen krůček k novému Audi R4 Fotografie k článku Studie e-tron: Jen krůček k novému Audi R4 Fotografie k článku Studie e-tron: Jen krůček k novému Audi R4 Fotografie k článku Studie e-tron: Jen krůček k novému Audi R4 Fotografie k článku Studie e-tron: Jen krůček k novému Audi R4 Fotografie k článku Studie e-tron: Jen krůček k novému Audi R4 Fotografie k článku Studie e-tron: Jen krůček k novému Audi R4 Fotografie k článku Studie e-tron: Jen krůček k novému Audi R4 Fotografie k článku Studie e-tron: Jen krůček k novému Audi R4 Fotografie k článku Studie e-tron: Jen krůček k novému Audi R4 Fotografie k článku Studie e-tron: Jen krůček k novému Audi R4 Fotografie k článku Studie e-tron: Jen krůček k novému Audi R4 Fotografie k článku Studie e-tron: Jen krůček k novému Audi R4 Fotografie k článku Studie e-tron: Jen krůček k novému Audi R4

Líbí se Vám článek? Nenechte si ujít další. Sledujte nás na Facebooku.

Sdílet článek

Komentáře k článku:


SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY


Všechny články o značce / modelu




NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Test: Kia Optima SW GT 1.6 T-GDI je lepším vozem, než čekáte

Test: Kia Optima SW GT 1.6 T-GDI je lepším vozem, než čekáte

Optima SW se stala prvním zástupcem korejské automobilky mezi kombíky střední třídy, který se úspěšně etabloval mezi dravou konkurencí. Po týdnu stráveném za volantem si nás Optima jednoznačně získala a její prodeje by..

Nové BMW řady 2 Gran Coupé je čtyřdveřový sedan s pohonem předních kol

Nové BMW řady 2 Gran Coupé je čtyřdveřový sedan s pohonem předních kol

Světovou premiéru si BMW řady 2 Gran Coupé odbude až v listopadu, přesto už teď víme, že technika vychází z jedničkové..

Škoda Felicia slaví 25 let, znáte její příběh?

Škoda Felicia slaví 25 let, znáte její příběh?

Před 25 lety, 17. října 1994, se v Mladé Boleslavi rozeběhla sériová výroba modelu Škoda Felicia. Nástupce řady byl..

Continental navrhl pneumatiku budoucnosti, umí se sama dohustit

Continental navrhl pneumatiku budoucnosti, umí se sama dohustit

Na letošním frankfurtském autosalonu společnost Continental představila komplexní technologický systém Conti C.A.R.E...

SEAT Leon FR nově v paketu Black Matt s cenovým zvýhodněním až 146 300 Kč

SEAT Leon FR nově v paketu Black Matt s cenovým zvýhodněním až 146 300 Kč

Seat Leon je nyní výhodnější! Španělská značka připravila pro české zákazníky svůj bestseller s atraktivním paketem FR..