Nový Jeep Grand Cherokee: diesel s otazníkem

Prodej zcela nové generace Grand Cherokee 2011 v USA právě začal, bohužel termín jeho uvedení na evropský trh je zatím ve hvězdách. Brání mu zde totiž jedna zásadní věc- zatím oficiálně nemá diesel. Je už takřka veřejným tajemstvím, že původně zvažovaný třílitrový diesel od Mercedesu půjde k šípku a pod kapotou se objeví rovnocenná náhrada od italského VM-Motori. Vzhledem k nynější alianci Chrysleru s Fiatem se to jeví docela logicky.

Základy nastupující generace modelu Grand Cherokee byly položeny ještě před rozkladem megakoncernu Daimler-Chrysler, takže vůz stojí na stejné podlahové plošině jako Mercedes ML- oba mají i stejný rozvor náprav 2915 mm.
V duchu dnešních trendů je opět o něco větší než předchozí generace, konkrétně 4822 x 1938 x 1762 mm (DxŠxV). Přestože se Jeep tímto modelem s každou jeho následující generací stále výrazněji odklání od svého původního zaměření, terénní schopnosti by měly zůstat v rozumné míře zachovány. Kromě samotné světlé výšky by se o to měly postarat systémy pohonu všech kol Quadra-Trac I a II. resp. Quadra-Drive II (podle stupně výbavy).


Základní verze Laredo využívá nejjednodušší verzi Quadra-Trac I, což je v podstatě jednoduchý a spolehlivý stálý pohon všech kol. Sofistikovanější Quadra-Trac II je určený pro úroveň výbavy Limited a ten už obsahuje „chytrý“ mezinápravový diferenciál se schopností poslat až 100% hnacího momentu na potřebnou nápravu i elektronicky řaditelnou redukci. K tomuto pohonu se už automaticky váže nastavitelný systém pohonu všech kol Selec-Terrain, kterým lze kromě ostražitého automatického režimu manuálně vybrat převažující jízdní podmínky (např. sníh, skály, písek) a nebo jej dokonce přepnout do jakéhosi „sportovního“ režimu.

Nejvyšší výbava Overland má ještě dokonalejší Quadra Drive II, který má navíc ještě i elektronicky ovládaný diferenciál zadní nápravy, takže možnosti důmyslně laborovat s trakcí jsou zde ještě větší. Kromě toho má standardně vzduchové odpružení Quadra Lift, schopné měnit světlost podvozku v rozsahu 11,5 centimetru..

Bohatou standardní výbavu nemá smysl popisovat- víceméně odpovídá postavení modelu na absolutním vrcholu nabídky Jeepu a narozdíl od dražších německých konkurentů má většinu „nadstandardních“ prvků zahrnutou v ceně… Je ale pravděpodobné, že u verzí pro evropský trh se bude se seznamem výbav stejně ještě laborovat.

Základním motorem je "noopener"nový benzínový vidlicový šestiválec 3,6 „Pentastar“ s překvapivě vysokým výkonem 216 kW při 6350/min a točivým momentem 353 N.m při 4300/min. Tato jednotka, využívající přímého vstřiku benzínu a variabilního časování všech ventilů, má velmi konstantní momentovou charakteristiku- mezi hodnotami 1600 až 6400 je k dispozici vždy nejméně 90 % maxima! Ve srovnání se šestiválcovým předchůdcem má Pentastar o 38 procent vyšší výkon a přitom je o 11 procent úspornější. Přitom jak je v zámoří zvykem- vystačí si i s benzínem oč. 91.

Nebude chybět ani legendární „Hemi“: osmiválec 5,7 litru s příležitostným vypínáním čtyř válců tentokrát posílil na 268 kW při 5100/min, maximální točivý moment zůstává na staré hodnotě 520 N.m při 4250/min. Oba benzínové motory budou samozřejmě používat výhradně pětistupňový automat

O dieselu již byla řeč úplně nahoře. Původně zvažovaný Mercedes je, zdá se, ze hry. Grand Cherokee se po letech vrátí opět k dieselům od italské VM-Motori, tentokrát to však už nebude žádný pravěk ála OHV a dělené hlavy válců, ale moderní třílitrový šestiválec Common Rail s interním označením RA 630 DOHC, který by měl ve verzi pro Jeep produkovat výkon 184 kW a točivý moment 550 N.m.

Pro podrobnější technické údaje, zejména dynamické vlastnosti a spotřeby (i u verzí s benzínovými motory) si však stejně budeme muset počkat až na oficiální uvedení velkého Jeepu na evropské trhy.

Základní Grand Cherokee Laredo 3,6 4x4 se v USA začíná prodávat za necelých 33 tisíc dolarů, její lákavý přepočet na koruny nebo euro však nelze brát příliš vážně, neboť ještě neobsahuje všechny daně ani dopravu ze zámoří…


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Marek Oborník, foto Jeep

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Modernizovaná Kia Picanto má český ceník. Základ koupíte za 319.980 Kč
Díky hokejovému šampionátu ušetříte při koupi Škody Scala, Kamiq a Karoq až 120 tisíc korun Renault Symbioz je rodinné kombi s velkým kufrem Test: Peugeot e-208 GT je malý elektromobil s velkým dojezdem a dobrým srdcem Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám

Tipy z autobazarů

Peugeot 508

Rok výroby 2022

715 000 Kč

BMW Řada 3

Rok výroby 2006

139 000 Kč

Volkswagen Golf

Rok výroby 2017

319 000 Kč

Mercedes-Benz Třídy S

Rok výroby 2017

849 000 Kč