Kia Venga: První "česká" Kia míří do prodeje

V pátek 11. prosince bude oficiálně zahájen prodej a soudě dle spanilé jízdy šedesátky červených vozů z Nošovic do Frýdku-Místku, předváděcích vozů by mělo být dostatek. Ještě před uvedením na trh stačilo získat nové české MPV jednu z nejprestižnějších mezinárodních cen za design: „iF product design award”. Ta posuzuje nejen kvalitu samotného designu, ale také řadu dalších aspektů včetně dílenského zpracování, úrovně inovací a třeba i ohleduplnost k životnímu prostředí.

Nové malé MPV má být přímým konkurentem takových aut, jako třeba Škoda Roomster, Opel Meriva, Citroën C3 Picasso nebo třeba Renault Modus/Grand Modus. Na našem trhu modelu zahraje do karet i určitá dávka patriotismu zdejších kupujících, takže jako ryze český vůz bude mít výhodu většího „psychologického“ zázemí co se servisu a budoucí dostupnosti náhradních dílů týče. Oblíbená Škoda Fabia se o své místo prodejní jedničky ve třídě malých vozů zatím bát nemusela, ale malé MPV Kia Venga však má až nebezpečně mnoho silných trumfů v rukávu (tuzemská výroba, neokoukaný model, očekávaná příznivá cena, sedmiletá záruka atd.), takže by tento stav nemusel být pro Fabii doživotní. Ale nebudeme předbíhat, trh dá za čas odpověď sám.


Venga z velké části vychází ze studie Kia No3, která se objevila na letošním jarním Ženevském autosalonu. Vyznačuje se, alespoň tedy na poměry MPV, poměrně kompaktními rozměry: dlouhá je 4068, široká 1765 a vysoká 1 600 mm. Rozvor náprav 2 615 mm je jen o 22 menší než u velmi prostorné Škody Roomster, takže lze očekávat velmi prostorný a variabilní interiér, navíc s výhodu vyšší pozice sezení a tedy i lepšího výhledu a přirozenějšího nastupování a vystupování.

Zadní sedadla dělená v poměru 60:40 jsou podélně posuvná o 13 cm a po jejich sklopení vznikne rovina s „falešným“ dnem zavazadelníku, dlouhá přes 150 cm. V ten moment je k dispozici až 1253 litrů pro zavazadla! Ale i bez sklápění sedadel se nemá Venga za co stydět: standardní objem zavazadelníku 440 litrů lze vyjmutím onoho falešného dna zvětšit až na 570 litrů, a to už blednou závistí i hrdí majitelé Octávií Combi...

Vzhledem ke kompaktním rozměrům a vysoké stavbě karosérie typu MPV překvapuje velmi příznivý koeficient odporu vzduchu Cx= 0,31! To je zárukou příznivé spotřeby paliva i při vyšších rychlostech i nízkého aerodynamického hluku.

Interiér bude k dispozici pouze ve dvou barevných odstínech- černé a hnědé-, ale bude jej možné osvěžit několika dekory. Za pozornost stojí módní příplatková prosklená střecha s možností otevření jednotlivých dílů, případně jejich zaclonění roletou.

Podvozkově je Venga vlastně jednovaječným dvojčetem modelu Soul. Přední náprava s pomocným rámem využívá koncepce McPherson a spodních příčných ramen, vzadu jsou vlečená ramena ustavená torzně poddajnou příčkou. Hřebenové řízení má energeticky nenáročný elektrický posilovač, poměrně strmý převod (2,77 otáček mezi rejdy) a je naladěno na zachování dostatečného množství informací z vozovky.
Díky použití minimálně 15“ kol jsou instalovány poměrně velké brzdové kotouče (u zákl. modelu vpředu/vzadu: 280/262 mm), ABS a systém přerozdělení brzdného účinku EBD je standardem. Na přání, či přesněji v závislosti na použitém motoru resp. výbavě bude k dispozici i stabilizace ESP.

Do začátku by měly být k dispozici 4 motory, shodou okolností jak zážehové i vznětové s objemem 1,4 a 1,6 litru. Zážehové jsou stále „jen“ atmosférické, ale disponují alespoň variabilním časováním ventilů CVVT, což zlepšuje průběh točivého momentu a umožňuje tak snižovat spotřebu. Slabší čtrnáctistovku 1,4 CVVT známe už z jiných vozů koncernu Hyundai, pro Vengu má bude k dispozici ve výkonové verzi 66 kW. O silnější 1,6 CVVT platí v podstatě totéž, pouze s rozdílnou hodnotou výkonu- 93 kW.
Oba benzíňáky budou spojeny s pětistupňovým manuálem, silnější 1,6 pak alternativně s dnes už poněkud archaickým čtyřstupňovým automatem klasické hydrodynamické konstrukce.

To commonrailové diesely 1,4 CRDi a 1,6 CRDi patří do nové rodiny motorů s interním označením „U II.“ (ten větší debutoval v modernizovaném Cee´du) a vyrábějí se u našich slovenských sousedů. Vyznačují se bezúdržbovým rozvodovým řetězem a velmi příznivým průběhem točivého momentu s výrazným nástupem v nízkých otáčkách.

Menší 1,4 CRDi bude standardně k dispozici s výkonem 66 kW, pro některé trhy (včetně toho našeho) však bude existovat i „okleštěná“ verze s 55 kW. U větší 1,6 CRDi se bude dodávat prioritně dodávat verze s výkonem 94 kW, slabší verze s 85 kW by u nás v sousedství výkonnější verze nedávala příliš velký smysl, takže opět bude v nabídce jen na některých trzích, ale na našem tentokrát ne. Kromě úplně nejslabší naftové čtrnáctistovky s 55 kW se k dieselům bude pojit zcela nový šestistupňový manuál. Všechny motory plní emisní normu Euro5 a na přání je bude možno vybavit systémem samočinného vypínání a startování motoru Idle Stop & Go, dále snižujícího spotřebu v městském provozu.

Obrovskou prodejní i uživatelskou devizou je pochopitelně pětiletá záruka na celý vůz a sedmiletá na pohonné ústrojí (do 150 000 km). Výrobce plánuje výrobu kolem 75 tisíc kusů ročně... Ceny i chybějící údaje doplníme záhy po oficiálním prodejním startu, v tento moment zatím nejsou k dipozici. Cena zákl. modelu včetně zaváděcí 20ti tisícové slevy činí 279 980 korun.
 

Nejdůležitější údaje:
1,4 CVVT: 1396 ccm, 66 kW při 6000/min., 137 N.m. při 4000/min., 167 km/h, 0-100 km/h za 12,9 s., spotřeba 6,2 l/100 km.

1,6 CVVT: 1591 ccm, 92 kW při 6200/min., 156 N.m. při 4200/min., 182 km/h, 0-100 km/h za 10,9 s., spotřeba 6,7 l/100 km. S aut. převodovkou: 178 km/h, 0-100 km/h za 12,2 s., spotřeba 7,0 l/100 km.

1,4 CRDi (55 kW): 1396 ccm, 55 kW při 4000/min., 220 N.m. při 1750- 2350/min., 157 km/h, 0-100 km/h za 17,4 s., spotřeba 4,8 l/100 km.

1,4 CRDi (66 kW): 1396 ccm, 66 kW při 4000/min., 220 N.m. při 1750- 2350/min., 167 km/h, 0-100 km/h za 14,5 s., spotřeba 4,7 l/100 km.

1,6 CRDi (85 kW, jen některé trhy): 1582 ccm, 85 kW při */min., 255 N.m. při 1900- 2750/min., * km/h, 0-100 km/h za * s., spotřeba * l/100 km.

1,6 CRDi (94 kW): 1582 ccm, 94 kW při 4000/min., 260 N.m. při 1900- 2750/min., 182 km/h, 0-100 km/h za 11,1 s., spotřeba 4,9 l/100 km.

* údaje zatím neznámé

Zaváděcí ceny platné k 11.12. 2009:
1,4 CVVT Active:  279 980,-
1,4 CVVT Comfort:  339 980,-
1,4 CVVT Comfort Plus: 359 980,-
1,6 CVVT Active:  299 980,-
1,6 CVVT Comfort:  359 980,-
1,6 CVVT Comfort Plus: 379 980,-
1,6 CVVT Exclusive: 429 980,-
1,4 CRDi (55 kW) Active: 319 980,-
1,4 CRDI (55 kW) Comfort: 379 980,-
1,4 CRDi (55 kW) Comfort Plus: 399 980,-
1,4 CRDi (66 kW) Active: 334 980,-
1,4 CRDi (66 kW) Comfort: 394 980,-
1,4 CRDi (66 kW) Comfort Plus: 414 980,-
1,4 CRDI (66 kW) Exclusive: 464 980,-
1,6 CRDi (94 kW) Active: 349 980,-
1,6 CRDi (94 kW) Comfort: 409 980,-
1,6 CRDi (94 kW) Comfort Plus: 429 980,-
1,6 CRDi (94 kW) Exclusive: 479 980,-










Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Marek Oborník, Foto Kia Motors

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

Peugeot 308

Rok výroby 2024

549 999 Kč

Volkswagen Golf

Rok výroby 2017

319 000 Kč

Audi A4

Rok výroby 2011

265 777 Kč

Nissan Navara

Rok výroby 2018

499 900 Kč