Dacia Duster: Yeti na rumunský způsob

vloženo

Jednoduché, robustní a cenově dostupné SUV od Dacie se začne prodávat už na jaře 2010. Jméno Duster sice bylo použito u zajímavého konceptu z letošního Ženevského autosalonu, ale kromě jména se od něj sériový vůz liší snad úplně vším...

Dacia Duster: Yeti na rumunský způsob Dacia Duster: Yeti na rumunský způsob

Svou délkou 4310 a šířkou 1820 mm bude Duster patřit někam do třídy „Yeti“, kam kromě Škodovky patří třeba Nissan Qashqai , Suzuki SX4, nebo třeba nový Hyundai ix35 (nástupce Tucsonu). Proti nim však bude výrazně levnější, jeho cena by přibližně měla odpovídat malému městskému vozu typu Opel Fiesta, Opel Corsa atd.


Pokud se tento předpoklad splní, pak má Dacia velmi reálnou šanci ukrojit nebezpečně velký díl trhu s „malými“ SUV. A to nejen v Evropě, ale třeba i Turecku, Alžírsku či Maroku, kam se od jara bude taktéž vyvážet. Výrobce chce Dusterem postupně „obšancovat“ dobrou polovinu zeměkoule, v roce 2011 má dokonce začít výroba tohoto modelu ve filiálkách v Rusku a Brazílii...

Technických podrobností výrobce sice mnoho neuvolnil, ale některá základní fakta už známe:
Duster bude postaven na podvozkové platformě společné s Loganem a hatchbackem Sandero. Šetří to náklady a navíc tato platforma se ctí obstála snad v nejtěžší životnostní zkoušce světa, totiž na komunikacích rumunského venkova...

V závislosti na požadavku zákazníka (a jeho financích) bude Duster k dispozici jak s pohonem předních, tak i všech kol. Motory známe už ze stávajících modelů této značky, budou to benzínový 1,6 16V (77 kW) a turbodiesel 1,5 dCi (63 a 80 kW). Při osazení dieselem má činit kombinovaná spotřeba 5,3 litru na 100 km (v případě čisté předokolky), u modelu 4x4, který bude zhruba o 100 kg těžší a bude mít vyšší jízdní odpory stoupne kombinovaná spotřeba na hodnotu 5,7 litru. V prvním případě si tak v emisích oxidu uhličitého sáhne až na metu 140g CO2/km.

Systém pohonu všech kol 4x4 pochází od Nissanu a řidič zde bude moci zvolit některý ze třech jasně srozumitelných režimů: Auto (přerozděluje výkon mezi obě nápravy v závislosti na aktuální jízdní situaci), Lock (zablokování mezinápravového diferenciálu na poměru 50:50) a 4x2 (odpojený pohon zadní nápravy).

Dacia Duster má velmi dobrou světlou výšku 200 mm, přední nájezdový úhel činí 30° a zadní 35°. Pohotovostní hmotnost základního typu (benzín 1,6 s pohonem přední nápravy) má činit velmi příznivých 1180 kg.
Základní objem zavazadelníku je 475 litrů, po sklopení zadních sedadel lze získat až 1 600 litrů.

Co se týká pasivní a aktivní bezpečnosti, tak Dacia Duster bude těžit ze zkušeností mateřského koncernu Renault. Standardem na evropských „civilizovaných“ trzích bude ABS, rozdělovač brzdného účinku EBV, brzdový asistent a v závislosti na verzi 2 nebo 4 airbagy.

Zřejmě po zkušenosti s Loganem se výrobce rozhodl posílit protikorozní ochranu, takže kromě většího množství vosku v dutinách bude použito například kaučukového utěsnění rizikových spár, dojde i na lepší ochranu prahů a blatníků před odletujícími kamínky.
Na Duster se má vztahovat tovární záruka 3 roky nebo 100.000 km.

Aktualizace: České ceny a technické údaje zde

 

Marek Oborník, foto výrobce

Vyhledat vozidla v inzerci: Dacia

Fotografie k článku

Fotografie k článku Dacia Duster: Yeti na rumunský způsob Fotografie k článku Dacia Duster: Yeti na rumunský způsob Fotografie k článku Dacia Duster: Yeti na rumunský způsob Fotografie k článku Dacia Duster: Yeti na rumunský způsob Fotografie k článku Dacia Duster: Yeti na rumunský způsob Fotografie k článku Dacia Duster: Yeti na rumunský způsob Fotografie k článku Dacia Duster: Yeti na rumunský způsob Fotografie k článku Dacia Duster: Yeti na rumunský způsob Fotografie k článku Dacia Duster: Yeti na rumunský způsob Fotografie k článku Dacia Duster: Yeti na rumunský způsob

Líbí se Vám článek? Nenechte si ujít další. Sledujte nás na Facebooku.

Sdílet článek

Komentáře k článku:


SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY


Všechny články o značce / modelu




NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Elektronickou dálniční známku si koupilo už pět milionů motoristů

Elektronickou dálniční známku si koupilo už pět milionů motoristů

Za téměř deset měsíců fungování elektronické dálniční známky se jich ke dnešnímu dni prodalo 5 039 232 kusů za 4 816 517 730 korun. Přitom v roce 2020 si papírovou dálniční známku koupilo celkem 5,3 mil. zákazníků. S..

Test: BMW iX3 - Mnichov skóruje

Test: BMW iX3 - Mnichov skóruje

Ač z nástupu čistých elektromobilů v redakci zrovna nejásáme radostí, už teď existují modely, které si umíme představit..

Vodíková Mirai boří předsudky o bezpečnosti: Ustála i výstřel

Vodíková Mirai boří předsudky o bezpečnosti: Ustála i výstřel

Toyota Mirai získala pět hvězdiček v bezpečnostních testech Euro NCAP. Jedná se o nejvyšší hodnocení, které potvrzuje..

Modernizovaná Fiesta přijíždí s mild-hybridy, LED-Matrix světlomety a ve verzi ST

Modernizovaná Fiesta přijíždí s mild-hybridy, LED-Matrix světlomety a ve verzi ST

Ford dnes poprvé ukázal podobu nové Fiesty, která přichází se sebevědomým modernizovaným vzhledem, rozšířenou nabídkou..

Test: Kia Sportage 1.6 CRDi MHEV 7DCT Black Edition - poslední šance ušetřit

Test: Kia Sportage 1.6 CRDi MHEV 7DCT Black Edition - poslední šance ušetřit

Kiu Sportage čeká brzy střídání generací a nás zajímalo, co dokáže nabídnout současná generace v provedení Black..