Chystáte se o jarních prázdninách do zahraničí na lyže? Pak pozorně čtěte
Vánoční svátky máme již za sebou a už se chystáme na jarní prázdniny. Většina Čechů tráví jarní prázdniny na horách. A to, kam za sněhem vyrazí, často záleží hlavně na počasí. A ať už se jedná o tuzemské nebo zahraniční destinace, většinou volí cestu autem. Pokud se tedy chystáte na lyže, bude se Vám hodit pár tipů a informací. S čím je potřeba počítat?
V Česku jsou pravidla stejná jako v předchozích letech. Zimní pneumatiky je povinností používat od 1. listopadu do konce března, pokud je na vozovce souvislá vrstva sněhu nebo ledu nebo se dá tato situace očekávat. V Česku se objevují značky s tvarem modrého kruhu s autem nahoře a sněhovou vločkou pod ním – na takovém úseku platí povinnost použití zimních pneumatik v období od začátku listopadu do konce března vždy, tj. i za příznivějšího počasí. Minimální hloubka dezénu u zimních pneumatik je 4 mm.
Samozřejmě je potřeba si zkontrolovat povinnou výbavu – výstražný trojúhelník, lékárničku, reflexní vesty nebo třeba náhradní žárovku. V některých horských oblastech je v případě zasněžených silnic povolená jízda pouze se sněhovými řetězy.
Desetidenní dálniční známka vyjde na 310 Kč. Zakoupit si je můžete jako v předchozích letech na čerpacích stanicích, pobočkách pošty a dalších označených místech.
Slovensko
Na Slovensku se pravidla oproti předchozím letům příliš nezměnila. Povinnost používat zimní pneumatiky (typ M + S) je pro osobní vozidla obdobně jako v Česku – pokud je na vozovce souvislá vrstva sněhu nebo ledu – ale bez omezení datem. Na Slovensku jsou benevolentnější u hloubky dezénu – stačí 3 mm.
Pro cestu na Slovensko si zkontrolujte povinnou výbavu – určitě tam musí být výstražný trojúhelník i lékárnička. Reflexní vestu musíte použít vždy, pokud mimo obec opouštíte vozidlo. Celodenní svícení je podobně jako v Česku celoročně povinné. Zařízení GPS nesmí být umístěno ve středu předního skla vozidla.
Desetidenní elektronická dálniční známka vás vyjde na 10 euro. Koupit ji můžete přímo z domu přes internet (www.eznamka.sk).
Rakousko
Zimní pneumatiky musíte mít, pokud jedete po zasněžené silnici v období od 1. listopadu do 15. dubna. A pokud zimní podmínky na cestách trvají, pak i mimo toto období. Minimální hloubka dezénu je stejná jako v ČR – 4 mm. Při opravdu nepříznivých klimatických podmínkách jsou vyžadovány sněhové řetězy.
Před cestou do Rakouska zkontrolujte výstražný trojúhelník, lékárničku i reflexní vesty, které potřebujete pro všechny pasažéry a je nutné je použít vždy při vystoupení z vozidla mimo obec. Mlhovky jsou povoleny pouze za špatné viditelnosti při mlze, dešti nebo padajícím sněhu. Celodenní svícení není v Rakousku povinné.
Rakousko stejně jako loni mírně upravuje cenu dálniční známky, a to směrem nahoru. Desetidenní dálniční známka je v letošním roce o 20 centů dražší, tedy 9,40€, dvouměsíční o 60 centů a roční známka o 1,90 euro.
Pozor bychom si také měli dát na převoz lyží v autě. Ty by měly být vždy náležitě upevněny nebo ideálně převáženy ve střešním boxu. Za převoz lyží v autě, které jsou volně uloženy uvnitř vozu, hrozí pokuta až 5000 euro.
Itálie
V Itálii není celoplošné používání zimních pneumatik povinné. Jejich použití i využití sněhových řetězů si řeší jednotlivé provincie vlastním právním předpisem. Jsou regiony, kde je zimní vybavení povinné už od poloviny října. Se zimními pneumatikami určitě chybu neuděláte – vesměs platí jejich použití od poloviny října do poloviny dubna. Použití zimní výbavy upravují v Itálii speciální dopravní značky.
Povinná výbava je obdobná jako v ostatních zemích, výstražný trojúhelník a reflexní vesty pro všechny cestující. Osobní auta mají povinnost celodenního svícení v tunelech a na dálnicích. Na rozdíl od Česka nebo Slovenska není povinná lékárnička.
Jednotnou dálniční známku v Itálii nehledejte. Platí se mýtné za použití dálnice – obecně zhruba 6 euro za ujetých 100 km.
Francie
Použití zimních pneumatik je doporučeno na komunikacích pokrytých ledem nebo sněhem. V horských oblastech se ale objevuje značka Pneus neige (pneumatiky na sníh), kde je jejich použití povinné. Minimální hloubka dezénu zimních pneumatik je 3,5 mm.
Povinná výbava se moc nemění – výstražný trojúhelník a reflexní vesta je povinná a vesta musí být v dosahu řidiče. Lékárnička není pro osobní vozidlo povinná. Ve výbavě by neměl chybět ani alkoholtester. Pozor na telefonování za jízdy bez handsfree – použití mobilních telefonů při řízení je zakázáno a porušení vás může stát až 135 euro a 3 trestné body. Celodenní svícení je doporučené.
Co se týká dálničních poplatků, je to podobné jako v Itálii – je vybíráno mýtné na branách dle ujetého úseku. Výše poplatku je okolo 9 eur na 100 km.
Příprava je důležitá
Všem řidičům, kteří se na jarní prázdniny chystají vozem, doporučujeme nepodcenit přípravu. V zimě je vždy příprava auta na delší cestu náročnější než v létě. Úplně nejjednodušší je nechat ji na profesionálech – třeba ze servisní sítě BestDrive, kde vždy začátkem nového roku přicházíme s akční nabídkou na zimní servisní prohlídku.
Důležité je věnovat pozornost čtyřem základním oblastem:
- Pneumatiky – důležité je zkontrolovat nejen stav, ale i hloubku dezénu zimních pneumatik. Prověřit jejich tlak a případně jej dohustit na doporučenou hodnotu. Pokud Vám hrozí, že budete potřebovat použít sněhové řetězy, doporučujeme si jejich nasazování vyzkoušet předem.
- Brzdy – nejen brzdová kapalina, ale i jednotlivé komponenty brzdového systému by se měli zkontrolovat. Jejich bezchybná funkčnost je zejména v zimě velmi důležitá. Nevyhovující brzdová kapalina nebo opotřebované brzdové destičky/kotouče mohou mít za následek delší brzdnou dráhu, a to je zejména na mokré a kluzké vozovce kritické.
- Kapaliny – v zimě nezapomínejte také na kontrolu chladicí kapaliny a kapaliny v ostřikovačích. Obě tyto tekutiny musí být v dostatečném množství a hlavně – v „zimní“ variantě. Doporučujeme si nechat přeměřit bod tuhnutí chladící kapaliny. Při doplňování zimní kapaliny do ostřikovačů nezapomínejte ani na kontrolu kvalitu stírání stěračů – pokud máte jakékoliv pochybnosti, raději je vyměňte.
- Autobaterie – v tomto ročním období dostává zabrat i autobaterie, zejména při startování v mínusových teplotách. Pokud o ní máte pochybnosti, raději ji nechte proměřit, případně vyměnit.