Nejbezpečnější silnice má Malta, nejméně bezpečné pak Rumunsko a Bulharsko | Autanet.cz

Nejbezpečnější silnice má Malta, nejméně bezpečné pak Rumunsko a Bulharsko

Evropská komise zveřejnila předběžné statistiky osob usmrcených v důsledku dopravních nehod za rok 2021. Na silnicích států EU27 zemřelo cca 19 800 osob, zatímco v roce 2020 se jednalo o zhruba 18 800 lidí. Počet obětí nehod se tak meziročně zvýšil o 1 000, tedy o 5 procent.

Ve 13 členských státech došlo k meziročnímu zvýšení počtu obětí (a to včetně České republiky), ve 12 státech byly naopak počty obětí nižší. V Belgii a Finsku byl počet mrtvých zhruba stejný jako v roce 2020. Devět členských států vloni zaznamenalo nejnižší počty obětí nehod v historii (Dánsko, Německo, Irsko, Kypr, Litva, Malta, Polsko, Portugalsko a Švédsko). V České republice jsme zaregistrovali historicky nejnižší počet mrtvých o rok dříve, tedy v r. 2020 (nejvíce pak v r. 1994, a to 1 637 osob).


Nejvíce se v roce 2021 v EU umíralo mimo obec (52 %), následují silnice v intravilánu (40 %) a dálnice (8 %). Podíl mužů na celkovém počtu obětí byl 77 procent, žen 23 procent. Podíl seniorů (osob ve věku 65+) byl ve výši 28 procent, u mladých ve věku 18-24 let to bylo 12 procent (jejich podíl na celkové populaci je však jen 7 procent).

Nejbezpečnější silnice byly vloni na Maltě (17 mrtvých na 1 milion obyvatel), v těsném závěsu následovalo Švédsko (s 18 mrtvými na milion obyvatel). Naopak nejhorší údaje pocházejí z Rumunska s 93 mrtvými na milion obyvatel, následují Bulharsko (81 mrtvých na milion obyvatel) a Lotyšsko (78 obětí na milion obyvatel). „Mezi jednotlivými státy stále panují propastné rozdíly. Počet mrtvých na milion obyvatel je v posledním Rumunsku 5,5x vyšší než na Maltě. Pokud se jedná o Českou republiku, počet mrtvých na milion obyvatel byl loni 3x vyšší než na Maltě, na druhou stranu o 46 procent nižší než v Rumunsku. Oproti celounijnímu průměru vykazujeme počet obětí vyšší o 14 procent, tedy o jednu sedminu,“ uvádí Roman Budský z Platformy VIZE 0.

V České republice loni zemřelo do 24 hodin po dopravní nehodě 470 osob, do 30 dnů pak dalších 62, tedy celkově 532 lidí (meziročně o 14 více). Na jeden milion obyvatel tak zahynulo 50 osob. To je meziročně o 3 procenta více. „Zatímco v roce 2020 Česká republika zaujala v pomyslném unijním žebříčku 18. pozici, za loňský rok se společně s Portugalskem dělíme o 17. až 18. místo. Počet obětí dopravních nehod u nás loni meziročně stoupl o 3 procenta, v rámci celé Evropské unie to bylo průměrně o 5 procent,“ doplňuje Roman Budský.


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

redakce

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Nová Kia K4 vstupuje na český trh. Má normální motory a skvělou cenu
Test: Mazda CX-30 2.5 e-Skyactiv-G má obrovské srdce a jednu drobnost, která může odradit Test: MGS5 EV Exclusive umí jednu věc dokonale Test: Honda Jazz je malý velký prcek s obrovskou výhodou Test: Opel Astra 1.5 Diesel AT8 nabídne hned několik trumfů

Tipy z autobazarů

Škoda Yeti 1.2 TSi Active

Škoda Yeti 1.2 TSi Active

Rok výroby 2012

128 900 Kč
Mazda MX-30 e-SKYACTIV EV

Mazda MX-30 e-SKYACTIV EV

Rok výroby 2023

435 000 Kč
Volkswagen Tiguan Allspace 2.0 TDi 4Motion DSG,Kůže,ACC

Volkswagen Tiguan Allspace 2.0 TDi 4Motion DSG,Kůže,ACC

Rok výroby 2019

499 000 Kč
Škoda Superb 2.0 TSI 206kW L&K 4x4 DSG

Škoda Superb 2.0 TSI 206kW L&K 4x4 DSG

Rok výroby 2022

779 000 Kč