Cebia varuje před technickými problémy stočených aut
Společnost Cebia, která ročně provede kontrolu milionu vozidel, varuje před možnými závažnými následky dezinformace zákazníka přetočením tachometru. Budoucí majitel ojetého vozidla, který vychází ze záměrně sníženého stavu tachometru díky stočení, může mít s vozem technické problémy. Těm by se jinak vyhnul díky včasnému servisnímu zásahu. Některé podstatné komponenty vozidla totiž stárnou úměrně počtu najetých kilometrů a v určitém čase je výrobcem předepsána jejich výměna. Nákup stočeného auta se pak může novému majiteli výrazně prodražit.
„Nákupem stočeného auta člověk především ztrácí peníze, protože jeho tržní cena při skutečně najetých kilometrech by byla nižší. Cena každého ojetého vozu je stanovena nejen podle jeho výbavy a opotřebení, ale také podle najetých kilometrů, roku výroby, původu vozidla a dalších parametrů. Ztráty způsobené záměrným pozměněním těchto parametrů například u průměrné ojetiny za 150 tisíc mohou jít do desetitisíců. Navíc se však takto dezinformovanému majiteli vozu prodraží i následný servis. Často slýchám názor, že dobře udržované auto s více ujetými kilometry je lepší než neudržované s méně kilometry. Je to do jisté míry pravda, ale kvalitní údržba se především odrazí na interiéru vozidla. A pokud auto prodejce důkladně připraví k prodeji, může vypadat jako nové. Podstatné části motoru a podvozku však stárnou s najetými kilometry, a pokud je včas nevyměníte, oprava je pak často opravdu drahá,“ říká Ing. Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia. „Pokud si například koupíte auto, které má deklarovaný nájezd 120 tisíc kilometrů a přitom ve skutečnosti má už najeto 220 tisíc kilometrů, předpokládáte, že již byl ve 160 tisících kilometrech měněn rozvodový řemen. Pokud však měněn nebyl a praskne vám, oprava stojí až 200 tisíc korun,“ dodává Pajer.
Mělo by být samozřejmostí dát ojeté auto po nákupu do servisu a nechat ho zkontrolovat. Pokud servisní pracovník ale nemá údaj o skutečném stavu najetých kilometrů, většinu hrozících závad nepozná a není určitě finančně únosné nechat preventivně vyměnit většinu rizikových dílů. Riziko technických problémů je ještě daleko důležitější u dieselových motorů, které jsou citlivější a náročnější na údržbu.„Pokud se některé komponenty zejména u motoru během života vozidla včas nevymění nebo neprojdou plánovanou údržbou, může jejich defekt i ohrozit posádku na životě. Jedná se zejména o zmiňované rozvody motoru, kdy jejich destrukce při provozu znamená okamžitou ztrátu výkonu motoru. Pokud k ní dojde například při předjížděcím manévru, může to znamenat přímé ohrožení bezpečnosti posádky takového vozidla i jejího okolí. Některé automobilky, jako např. BMW, předepisují v určitých kilometrech kontrolu vstřikovačů naftových motorů. Pokud k ní nedojde, může se stát, že vstřikovače přestanou nárazově fungovat a motor přejde skokově do nouzového režimu. Známe jeden konkrétní případ, kdy k tomuto došlo právě při předjíždění s potřebou prudké akcelerace a k vážné havárii nedošlo jen o vlásek. Neprovedená údržba vozidla v důsledku neznalosti skutečného kilometrového nájezdu je tedy velmi zásadní záležitost,“ říká Ing. Aleš Zich ze společnosti Auto AZ Consulting.
„V tabulce uvádím několik typických komponentů, které mají limitovanou životnost a je třeba je při určitém kilometrovém nájezdu vozidla vyměnit, vč. přibližné ceny opravy, pokud nejsou včas vyměněny,“ doplňuje Zich.
Název dílu | Životnost | Cena opravy | |
---|---|---|---|
Rozvodový mechanismus motoru | 120 - 240 tis. km | 30 - 250 tis. Kč | Tzv. rozvody |
Vstřikovače motoru | 150 - 250 tis. km (obvykle) | 40 - 80 tis. Kč | Dojde-li k poruše, preventivní kontrola, čištění a seřízení obvykle cca 8-15 tis. Kč |
Spojková sada | 150 - 250 tis. km | Nepoškodí jiné díly, ale může znehybnit vozidlo |
Nabídka vozidel na prodej
Zobrazit více vozidelMazda 2 1,5 Skyactiv,1.majitel,2xkola
Mazda 2 1.4i Active
Mazda 2 1.2i 55KW 1.MAJITELKA 1949
Mohlo by vás zajímat
Výroba hybridní Mazdy2 spuštěna. Pohon zajistí tříválec o výkonu 92 koní spolu s elektromotorem
Mazda2 Hybrid 2024 se bude prodávat od února 2024 po celé Evropě ...
Test: MG ZS 1.0 TGI - předsudky stranou
Sehnat SUV pod půl milionu s bohatou výbavou je téměř nemožné. Nová automobilka na českém trhu MG nabízí ovšem dobře vyb ...
Mazda2 do konce září s letním bonusem 50.000 Kč
Samodobíjecí Mazda2 Hybrid je vynikající auto do města: Má výrazné tvarové linky, atraktivní proporce a kompaktní rozměr ...
Nejnovější články
Nová Mazda CX-80 je k dispozici v evropských autosalonech za zajímavou cenu
Tři řady sedadel, velké motory, pět výbavových stupňů a zajímavá cenovka. Zbrusu nová Mazda CX-80 vznikla s cílem zaútoč ...
Test: Citroën Berlingo 1.5 BlueHDi 130 Max je ideálem pro rodiny a chalupáře
MPVéčka zmizela z trhu jako pára nad hrncem. Jejich místo zaujmuli kompaktní osobní dodávky. A nás zajímalo, jak se nové ...
Dostavba dálnice D11 má zelenou. Hotová má být za čtyři roky
Ředitelství silnic a dálnic dnes uzavřelo smlouvu se zhotovitelem stavby. Dostavba 21kilometrového úseku dálnice D11 mez ...
Nejčtenější články měsíce
Tipy z autobazarů
Škoda Octavia
Rok výroby 2018
Hyundai I30
Rok výroby 2024
Mini Clubman
Rok výroby 2017
Peugeot 308
Rok výroby 2023