Volkswagen Arteon - brutalita v základní DNA
Jestliže se mezi námi stále najdou jedinci, kteří současnou produkci automobilky Volkswagen nepovažují za dostatečně atraktivní, pak jim německý „lidový“ výrobce definitivně zavřel ústa. Představil totiž auto, u jehož popisu se člověku vytrácejí slova!
Volkswagen Arteon, nástupce kultovního modelu Passat CC (později jen CC), míří dokonce výš než současný Passat a chystá se šlápnout na kuří oko také sesterskému Audi A5 Sportback. V prémiovém segmentu střední třídy bude tedy pořádně dusno a narovinu si přiznejme, Volkswagen nic tak krásného už dlouho nevyrobil.
Zástupci automobilky to dobře vědí a novinku se proto rozhodli naservírovat na zlatém podnosu, který lze metaforicky vnímat jako vnější paket R-Line a žluto-zlatý lak. Podobnou barvu ostatně předváděl také dva roky starý koncept Sport Coupe GTE, od kterého se novinka liší jen pramálo. A to je dobře, Volkswagen měl totiž konečně odvahu dát lidem to, co se jim před dvěma lety tak moc líbilo.
Nový Arteon se netají ambicemi stát se vlajkovou lodí značky a uvnitř proto nabídne všechny současné vymoženosti, jimiž Volkswagen disponuje a také více prostoru. Oproti klasickému passatu je novinka o 9,4 cm delší, o necelé 1,6 cm širší a také o 2,8 cm nižší. Kvůli zmíněnému prostoru byl ale posunut také rozvor - o plných 5 centimetrů. Místa na zadních sedadlech je tedy požehnaně. Postavy s výškou nad 185 centimetrů však budou mít potíž v oblasti hlavy. Zkrátka daň za siluetu elegantního kupé.
Standardem u každého provedení bude také full-LED osvětlovací technika. Palubní deska se ale moc neliší od současného passatu a kromě skleněného multimediálního displeje o velikosti 9,2 palcu, jaký má třeba i modernizovaná Octavia, zůstala většina věcí při starém. Rozdíl však poznáte při osobním setkání. Materiály jsou skutečně prvotřídní, a přestože v současnosti ještě nemáme k dispozici výbavový katalog, dostali jsme informaci, že všechny prvky včetně dřeva a hliníku, budou pravé. Žádný plast! Ten se v prémiové třídě nenosí.
Konstruktéři se však nezaměřili pouze na design. Volkswagen Arteon je totiž fastback, což v praxi znamená, že má pět dveří, a do jeho 563 litrů velkého zavazadelníku tak naložíte daleko více věcí. Zadní sedadla se dají navíc i standardně sklopit do vodorovné pozice, čímž vznikne prostor až 1 557 litrů. „Kdo říkal, že co je krásné, neumí být praktické?“
V nabídce novinky figuruje hned několik pohonných jednotek, přičemž základ tvoří zbrusu nový motor 1.5 TSI Evo naladěný na 150 koňských sil. Ten bude k dispozici pouze s pohonem předních kol. Zbytek už jsou pouze dvoulitry, u kterých si vždy lze připlatit za pohon všech kol a také převodovku DSG. Motor 2.0 TSI bude k dispozici s výkonem 190 koní a nechybí samozřejmě ani královská varianta se shodným výkonem, jaký má i Škoda Superb, 280 koní.
Vznětovou část nabídky doprovázejí rovněž tři verze. Ve všech ale figuruje vznětový motor 2.0 TDI, menšího motoru se u nafty nedočkáte. V základu bude motor naladěn na 150 koní, za drobnější příplatek dostane koní 190 a vrcholné provedení 2.0 Bi-TDI, jaké známe již z řádky předchozích modelů, disponuje nezměněným výkonem 240 koní a točivým momentem na hodnotě 500 Nm.
Novinku lze objednávat již letos na jaře a první vozy dorazí k zákazníkům začátkem léta. V této době u nás mimochodem očekávejte také plnohodnotný test tohoto vozu. Opravdu se na něj těšíme. V průběhu příštího roku by se pak měla novinka podívat také na americký trh. Množí se proto už také spekulace o hybridní verzi, která by americké zákazníky zaslepené kauzou Dieselgate lépe oslovila. No nechme se překvapit. Jisté je ale jedno. Už teď mu to vážně sluší!