V Česku je 1 525 dobíjecích bodů, na jeden připadá devět elektrických automobilů

vloženo

Nejvíce elektrických vozidel jezdí v Praze, Středočeským a Jihočeským kraji. Dobíjení aktuálně zajišťuje 799 dobíjecích stanic s 1 525 stojany, což musí stači na téměř 14 tisíc elektrických automobilů.

V Česku je 1 525 dobíjecích bodů, na jeden připadá devět elektrických automobilů V Česku je 1 525 dobíjecích bodů, na jeden připadá devět elektrických automobilů

Podle aktuálních dat z evidence dobíjecích stanic (stav k 30.9.2021) bylo v České republice na 799 dobíjecích stanicích evidováno 1 525 dobíjecích bodů (z toho 510 DC a 1 015 AC bodů). Celkový nominální výkon dobíjecích stanic činil 51 MW, 1 dobíjecí stanice tak v průměru disponuje nominálním výkonem 64 kW (teoretická hodnota). „V Centrálním registru vozidel bylo evidováno 13 691 elektrických vozidel kategorie M1, z toho 9 129 BEV a 4 562 PHEV (pozn. zjištěno na základě registrační značky "ELxxxx").


Na jeden dobíjecí bod tak připadalo 9 elektrických vozidel,“ uvádí Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel Centra dopravního výzkumu, v. v. i., (CDV) a dodává: „Přibližně dvě třetiny veřejných dobíjecích stanic (68 %) provozují 3 energetické skupiny, 39 % stanic provozuje ČEZ, 18 % PRE a 10 % E.ON. Aktuálně celkem 69 subjektů provozuje v České republice veřejné dobíjecí stanice, z toho 9 z nich 19 a více stanic.“

Nejvíce elektrických vozidel je v Praze, Středočeském a Jihomoravském kraji

Celkem 5 768 osobních elektrických vozidel bylo registrováno v hl. m. Praze (3 547 BEV + 2 221 PHEV), tj. 42 % ze všech registrovaných elektrických vozidel, následoval Středočeský a Jihočeský kraj. V případě bateriových elektrických vozidel je 80 % registrovaných vozidel nových, 20 % ojetých, u plug-in hybridních vozidel je pak poměr 88 % nových vs. 12 % ojetých.

Z pohledu značek bylo v registru evidováno nejvíce elektrických vozidel Škoda, Volkswagen, BMW, Tesla a Hyundai. Zajímavé je pak pořadí značek právě u ojetých elektrických vozidel. K nejregistrovanějším elektrickým vozidlům „z druhé ruky“ patří BMW, Fiat, Tesla, Volkswagen a Nissan.

37 % provozovatelů využívá k dobíjení vozidel elektřinu vyrobenou z fotovoltaiky

Centrum dopravního výzkumu zveřejnilo anketu týkající se zvyklostí při dobíjení elektrických vozidel. „Zatím se jí zúčastnilo přes 230 respondentů, z nichž 84 % tvořili majitelé bateriových elektrických vozidel a 16 % pak majitelé vozidel plug-in hybridních. Téměř 6 z 10 respondentů bylo zároveň majiteli EV, ostatní využívali vozidlo jako služební, 76 % respondentů řídí elektrické vozidlo téměř denně, přibližně 20 % pak 3–⁠5x týdně. Přibližně 30 % respondentů nabíjí bateriová elektrická vozidla (téměř) denně doma, necelá desetina respondentů (9,4 %) pak doma nenabíjí vůbec, 55 % respondentů nabíjí BEV na pracovišti. Na první pohled odlišná, nikterak však neočekávaná, je situace v případě dobíjení plug-in hybridních vozidel, kdy více než 70 % respondentů dobíjí (téměř) denně doma. V souvislosti s často zmiňovaným energetickým mixem České republiky by neměla zapadnout informace o tom, že 37 % provozovatelů využívá k dobíjení elektrických vozidel elektřinu vyrobenou z fotovoltaické elektrárny,“ uvádí Ing. Lukáš Kadula z CDV.


redakce

Fotografie k článku

Fotografie k článku V Česku je 1 525 dobíjecích bodů, na jeden připadá devět elektrických automobilů Fotografie k článku V Česku je 1 525 dobíjecích bodů, na jeden připadá devět elektrických automobilů Fotografie k článku V Česku je 1 525 dobíjecích bodů, na jeden připadá devět elektrických automobilů Fotografie k článku V Česku je 1 525 dobíjecích bodů, na jeden připadá devět elektrických automobilů Fotografie k článku V Česku je 1 525 dobíjecích bodů, na jeden připadá devět elektrických automobilů Fotografie k článku V Česku je 1 525 dobíjecích bodů, na jeden připadá devět elektrických automobilů Fotografie k článku V Česku je 1 525 dobíjecích bodů, na jeden připadá devět elektrických automobilů Fotografie k článku V Česku je 1 525 dobíjecích bodů, na jeden připadá devět elektrických automobilů Fotografie k článku V Česku je 1 525 dobíjecích bodů, na jeden připadá devět elektrických automobilů

Líbí se Vám článek? Nenechte si ujít další. Sledujte nás na Facebooku.

Sdílet článek

Komentáře k článku:


SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY


Všechny články o značce / modelu




NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Kia Niro se nebojí odvážného vzhledu. Nabídne tři druhy pohonu

Kia Niro se nebojí odvážného vzhledu. Nabídne tři druhy pohonu

V pojetí exteriéru Nira je zřejmý silný vliv koncepčního modelu Habaniro z roku 2019, který zaujal stylovým a smělým vzhledem crossoveru a neotřelým dvoubarevným lakem karoserie. Široký zadní sloupek, volně přecházející..

Nový pick-up Ford Ranger dostane šestiválcový turbodiesel a vzhled F-150

Nový pick-up Ford Ranger dostane šestiválcový turbodiesel a vzhled F-150

Modrý ovál představil zbrusu novou generaci pick-upu Ranger. Oblíbený model se na českém trhu utká s Toyotou Hilux nebo..

Rizika při půjčení vozidla. Na co si dát pozor?

Rizika při půjčení vozidla. Na co si dát pozor?

Půjčení vozu nespočívá pouze v tom, že nějaké osobě předáte klíčky a technický průkaz. Z právního hlediska totiž..

Test: Peugeot 508 SW GT Hybrid  je uhrančivé a úsporné kombi

Test: Peugeot 508 SW GT Hybrid je uhrančivé a úsporné kombi

Nová generace Peugeotu 508 se po stránce designu maximálně povedla, a to jak v provedení sedan, tak kombi. Novinka se..

Nejrizikovější období pro chodce je tady. Bez reflexních prvků nejsou ve tmě vidět

Nejrizikovější období pro chodce je tady. Bez reflexních prvků nejsou ve tmě vidět

Podzimní, a ještě více zimní čas zvyšují riziko nehody motorových vozidel s chodci pohybujícími se z jakéhokoliv důvodů..