V Česku je 1 525 dobíjecích bodů, na jeden připadá devět elektrických automobilů

Nejvíce elektrických vozidel jezdí v Praze, Středočeským a Jihočeským kraji. Dobíjení aktuálně zajišťuje 799 dobíjecích stanic s 1 525 stojany, což musí stači na téměř 14 tisíc elektrických automobilů.

Podle aktuálních dat z evidence dobíjecích stanic (stav k 30.9.2021) bylo v České republice na 799 dobíjecích stanicích evidováno 1 525 dobíjecích bodů (z toho 510 DC a 1 015 AC bodů). Celkový nominální výkon dobíjecích stanic činil 51 MW, 1 dobíjecí stanice tak v průměru disponuje nominálním výkonem 64 kW (teoretická hodnota). „V Centrálním registru vozidel bylo evidováno 13 691 elektrických vozidel kategorie M1, z toho 9 129 BEV a 4 562 PHEV (pozn. zjištěno na základě registrační značky "ELxxxx").


Na jeden dobíjecí bod tak připadalo 9 elektrických vozidel,“ uvádí Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel Centra dopravního výzkumu, v. v. i., (CDV) a dodává: „Přibližně dvě třetiny veřejných dobíjecích stanic (68 %) provozují 3 energetické skupiny, 39 % stanic provozuje ČEZ, 18 % PRE a 10 % E.ON. Aktuálně celkem 69 subjektů provozuje v České republice veřejné dobíjecí stanice, z toho 9 z nich 19 a více stanic.“

Nejvíce elektrických vozidel je v Praze, Středočeském a Jihomoravském kraji

Celkem 5 768 osobních elektrických vozidel bylo registrováno v hl. m. Praze (3 547 BEV + 2 221 PHEV), tj. 42 % ze všech registrovaných elektrických vozidel, následoval Středočeský a Jihočeský kraj. V případě bateriových elektrických vozidel je 80 % registrovaných vozidel nových, 20 % ojetých, u plug-in hybridních vozidel je pak poměr 88 % nových vs. 12 % ojetých.

Z pohledu značek bylo v registru evidováno nejvíce elektrických vozidel Škoda, Volkswagen, BMW, Tesla a Hyundai. Zajímavé je pak pořadí značek právě u ojetých elektrických vozidel. K nejregistrovanějším elektrickým vozidlům „z druhé ruky“ patří BMW, Fiat, Tesla, Volkswagen a Nissan.

37 % provozovatelů využívá k dobíjení vozidel elektřinu vyrobenou z fotovoltaiky

Centrum dopravního výzkumu zveřejnilo anketu týkající se zvyklostí při dobíjení elektrických vozidel. „Zatím se jí zúčastnilo přes 230 respondentů, z nichž 84 % tvořili majitelé bateriových elektrických vozidel a 16 % pak majitelé vozidel plug-in hybridních. Téměř 6 z 10 respondentů bylo zároveň majiteli EV, ostatní využívali vozidlo jako služební, 76 % respondentů řídí elektrické vozidlo téměř denně, přibližně 20 % pak 3–⁠5x týdně. Přibližně 30 % respondentů nabíjí bateriová elektrická vozidla (téměř) denně doma, necelá desetina respondentů (9,4 %) pak doma nenabíjí vůbec, 55 % respondentů nabíjí BEV na pracovišti. Na první pohled odlišná, nikterak však neočekávaná, je situace v případě dobíjení plug-in hybridních vozidel, kdy více než 70 % respondentů dobíjí (téměř) denně doma. V souvislosti s často zmiňovaným energetickým mixem České republiky by neměla zapadnout informace o tom, že 37 % provozovatelů využívá k dobíjení elektrických vozidel elektřinu vyrobenou z fotovoltaické elektrárny,“ uvádí Ing. Lukáš Kadula z CDV.


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

redakce

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

Mercedes-Benz Třídy S

Rok výroby 2017

899 000 Kč

Audi A4

Rok výroby 2011

265 777 Kč

Peugeot 308

Rok výroby 2024

567 999 Kč

Nissan Navara

Rok výroby 2018

499 900 Kč