Toyota Yaris už nebude jen po ženy, těšte se na ostrou verzi | Autanet.cz

Toyota Yaris už nebude jen po ženy, těšte se na ostrou verzi

Toyota dnes v Helsinkách představila svůj závodní speciál Yaris WRC a při této příležitosti oznámila rovněž návrat na trh ostrých hatchbacků. Civilní Yaris s vysokým výkonem bude těžit ze zkušeností získaných v šampionátu a využije rovněž všechny nejmodernější technologie, kterými automobilka disponuje. Díky tomu si jeho majitelé jízdu maximálně užijí.

Tým TOYOTA GAZOO Racing představil svůj speciál Toyota Yaris WRC a současně odhalil složení jezdecké sestavy pro závodní sezónu 2017. Novou posilou je Jari-Matti Latvala. Do začátku sezóny 2017 světového rallyového šampionátu FIA (WRC) v monackém Monte Carlu zbývá něco přes měsíc a tým TOYOTA GAZOO Racing WRC dolaďuje poslední detaily. Déle jak rok příprav obnáší tisíc hodin týmové práce v dílnách a praktického testování. Vše se přitom soustředí na jediný cíl: dokonale se připravit na start závodu Rallye Monte Carlo.


Účast v seriálu WRC, který je zlatým hřebem všech rallyových soutěží, staví Toyotu před nové výzvy a je příležitostí k dalšímu rozvoji lidského potenciálu, zkoumání nových technologií a testování nejrůznějších povrchů po celém světě, což následně přispěje k výrobě „stále lepších automobilů“.

„Nesmírně mne těší, že dnes mohu společně s týmem a partnery představit náš soutěžní vůz pro seriál WRC. Rád bych vyjádřil vděk a současně respekt všem fanouškům, kteří na tento den čekali dlouhých 17 let, stejně tak jako všem pořadatelům rallyových soutěží, účastníkům a automobilovým výrobcům, kteří po dobu naší absence tento sport zajišťovali a posouvali dále. Děkujeme vám všem, nyní jsme zpět,“ řekl předseda týmu Akio Toyoda.

„Když lidé a vozy čelí soutěžním podmínkám náročnějším než všechny předchozí představy, nesmírně je to vyškolí a zocelí,“ pokračoval Toyoda a vyslal soupeřům vzkaz: „Tým TOYOTA GAZOO Racing „nenávidí“ prohry a v seriálu WRC samozřejmě nechceme zaostávat. Onehdy jsem měl možnost řídit Yaris WRC společně s Tommim a oba jsme přesvědčení o našich schopnostech se s tímto vozem postavit všem soupeřům.“

„My všichni, tj. členové týmu z Finska, Německa a Japonska, vynaložíme během tohoto posledního měsíce maximum úsilí, abychom mohli co nejrychleji naše fanoušky ujistit, že Toyota je zpět, přesvědčit je, proč je dobré fandit právě Toyotě a vykouzlit jim úsměv na rtech. Věřím, že budeme mít jejich plnou podporu,“ uzavřel Toyoda.

Yaris WRC: Nová generace vozů specifikace World Rally Car
Yaris WRC byl připraven v souladu s technickými regulemi FIA pro závodní sezónu 2017 a je jedním ze zástupců nové generace vozů specifikace World Rally Car, které této nejvyšší sportovní kategorii v příštích sezónách dodají zcela nový rozměr. Vůz poháněný motorem 1,6 litru s přímým vstřikováním paliva disponuje výkonem 380 koní a zaujme působivým zevnějškem, který plyne z nových volnějších regulí v otázkách aerodynamiky. Yaris WRC navrhl, vyvinul a postavil tým zkušených konstruktérů: Tom Fowler, Simon Carrier a Mikko Ruoha.

„Yaris WRC je dobře navržený vůz s neuvěřitelným potenciálem,“ odhalil Tommi Makinen, šéf týmu TOYOTA GAZOO Racing WRC, a doplnil: „Nové regule nám v rámci vývoje poskytly mnohem více svobody. Budeme sice zkoumat všechny potenciální možnosti, ale již nyní můžeme konstatovat, že vůz je spolehlivý a rychlý. Opravdu se již nemohu dočkat, až uvidíme výsledky za závodních podmínek.“

Tým jezdců pro první sezónu
Úvodního kola světového rallyového šampionátu v Monte Carlu se 19. ledna příštího roku zúčastní dva vozy Yaris WRC, za jejichž volant usednou Jari-Matti Latvala a Juho Hanninen. K týmu se v průběhu sezóny připojí jako zkušební jezdec i mladý finský závodník Esapekka Lappi, vítěz letošního šampionátu WRC 2.

Jari-Matti Latvala: Hlavní závodní jezdec
Jari-Matti Latvala, jenž se rallyových závodů WRC účastní již od roku 2002, vrší jeden úspěch za druhým a sezónu 2016 zakončil s celkovým skóre 16 vítězství v soutěžích WRC. Se 169 starty na kontě a třemi umístěními mezi finalisty WRC (se spolujezdcem Miikkou Anttilou) je Jari-Matti bezpochyby jedním z nejlepších závodních jezdců světového rallyového šampionátu. Jeho neocenitelné zkušenosti budou pro tým TOYOTA GAZOO Racing WRC v sezóně 2017 skutečnou hybnou silou.

„Své působení v rallye jsem zahájil v roce 2001 s Toyotou Corolla GT a má první účast s vozem specifikace World Rally Car byla za volantem Corolly WRC v roce 2003 v Estonsku. Takže po mnoha letech mám pocit, jako bych se vracel domů,“ zavzpomínal na své začátky Latvala a dodal: „Jsem moc rád, že jsem členem týmu TOYOTA GAZOO Racing WRC od samotného začátku a na toto nové dobrodružství se vydávám právě s nimi. Beru to jako šťastnou náhodu, že jsem součástí tohoto dění, a věřím, že si vybojujeme spoustu vítězství.“

Juho Hanninen: Síla zkušeností
Juho Hanninen, jenž bude v týmu TOYOTA GAZOO Racing WRC závodit se spolujezdcem Kajem Lindstromem, se do vývoje speciálu Yaris WRC zapojil od samotného počátku. Díky bohatým zkušenostem v šampionátu WRC a znalostem samotného vozu bude pro tým bezesporu velkým přínosem.

Esapekka Lappi: talentovaný mladík jmenovaný zkušebním jezdcem
Mladý finský jezdec, jinak čerstvě korunovaný mistr světa ve WRC 2, zapůsobil na všechny svojí rychlostí, klidnými reakcemi a flexibilitou. Poté, co se zakousl do soutěží kategorie R5 v rámci evropského mistrovství světa v rallye a rozvinul své dovednosti na světové scéně v šampionátu WRC 2, je tento finský jezdec připraven postavit se nové výzvě. Bude působit v roli zkušebního jezdce týmu TOYOTA GAZOO Racing WRC.

„Pro mne samotného i mého spolujezdce Janneho Ferma je to ohromná příležitost. Je to jako splněný sen. Řadu let jsme tvrdě pracovali na tom, abychom dospěli až do této fáze, a nyní je to tady,“ uvedl Lappi a dopnil: „Z nástupu do týmu máme ohromnou radost, cítíme velkou motivaci a jsme za tuto příležitost nesmírně vděčni. Již se nemohu dočkat, až zahájíme testování vozu Yaris WRC v týmu TOYOTA GAZOO Racing.“

Vyjádření předsedy týmu Akia Toyody
„Když jsem se jako divák v roce 2014 zúčastnil soutěže WRC ve Finsku, dotazovala se mne řada fanoušků, kdy se Toyota vrátí do světa rallye. Pro návrat do WRC jsme se rozhodli o šest měsíců později a dnes mohu s velkým potěšením představit vůz určený pro seriál WRC, společně se členy našeho týmu, kteří jej připravili, stejně tak jako našimi partnery, kteří nás v tomto úsilí podporují. Nesmírně mne překvapilo a zároveň potěšilo, že na účast Toyoty v soutěžích WRC si pamatuje tolik lidí i po více než 10 letech.

V první řadě bych rád vyjádřil vděk a současně respekt všem fanouškům, kteří na tento den čekali dlouhých 17 let, stejně tak jako všem pořadatelům rallyových soutěží, účastníkům a automobilovým výrobcům, kteří po dobu naší absence tento sport zajišťovali a posouvali dále. Děkujeme vám všem, nyní jsme zpět. Současně bych rád využil této příležitosti a vyjádřil respekt všem, kteří se podíleli na vytvoření pevné vazby mezi rallyovým sportem a Toyotou, a dokázali tak zapsat toto spojení do paměti tolika lidí. Sem patří již zesnulý Ove Andersson, jenž v 70. letech minulého století založil tým Toyota a poté stál celou dobu v jeho čele. Dále již zesnulý Bjorn Waldegard, který v 80. letech dokázal Toyotu katapultovat ve WRC ke slavným úspěchům. A také Carlos Sainz, Juha Kankkunen a Didier Auriol, kteří pro Toyotu v 90. letech vybojovali tituly mistrů světa.

Rallyové závody se pořádají na vozovkách všeho druhu, a tak je můžeme považovat za optimální prostředí ke zdokonalování lidského potenciálu i automobilů samotných. Toyota se v tomto prostředí již nějakou dobu nepohybovala, ale skutečně mne moc těší, že jsme zpět.

Když lidé a vozy čelí soutěžním podmínkám náročnějším než všechny předchozí představy, nesmírně je to vyškolí a zocelí. Tommi Makinen si v podnicích WRC vybojoval bezpočet vítězství a disponuje zkušenostmi s nejrůznějšími vozy, včetně speciálů od Mitsubishi a Subaru.

Pochopili jsme, že Tommi by mohl Toyotě přinést různorodé zkušenosti, které byly doposud nepředstavitelné, a proto jsme jej požádali, aby se postavil do čela projektu budování našeho vozu i týmu. Jak jsem již uvedl po letošním vytrvalostním závodu 24 hodin Le Mans, TOYOTA GAZOO Racing „nenávidí“ prohry. Ujišťujeme vás, že totéž platí i pro WRC.

Onehdy jsem měl to potěšení řídit náš Yaris WRC a projet se několik kilometrů společně s Tommim. Při vzpomínce na zvuk a vůni tohoto vozu, zpětnou vazbu od volantu a pedálů, a především pak výraz na Tommiho tváři, jsme oba vyjádřili přesvědčení o našich schopnostech postavit se s tímto vozem všem soupeřům.

My všichni, tj. členové týmu z Finska, Německa a Japonska pod Tommiho vedením, vynaložíme během tohoto posledního měsíce před zahájením WRC maximum úsilí, abychom mohli co nejrychleji naše dlouholeté fanoušky ujistit, že Toyota je zpět jako král této soutěžní kategorie, a současně vykouzlit úsměv na rtech starých i nových fanoušků a potvrdit jim správnost jejich rozhodnutí podpořit právě náš tým. Věřím, že budete během šampionátu WRC podporovat právě náš tým TOYOTA GAZOO Racing, tedy tým, který nade vše nenávidí prohry.“

Toyota Yaris WRC – technická specifikace vozu
• Typ: Přeplňovaný řadový čtyřválec, přímé vstřikování paliva
• Zdvihový objem válců: 1600 cm3
• Nejvyšší výkon: přes 380 k
• Nejvyšší točivý moment: přes 425 Nm
• Vrtání x zdvih: 83,8 x 72,5 mm
• Škrticí vzduchový ventil: 36 mm, v souladu s předpisy FIA
• Převodovka: 6st. hydraulické řazení
• Pohon všech kol, 2x mechanický diferenciál, aktivní centrální diferenciál s možností upravovat rozdělení točivého momentu
• Spojka: dvoukotoučová spojka, kompozit
• Vpředu/vzadu: vzpěry McPherson
• Řízení: Hydraulické hřebenové
• Soustava brzd: šotolina: 300 mm chlazené vzduchem a kapalinou; asfalt: 370 mm chlazené vzduchem a kapalinou
• Délka / šířka / výška: 4085 mm (vč. aero kitu) / 1875 mm / nastavitelná
• Rozchod kol: nastavitelný
• Rozvor: 2511 mm
• Min. hmotnost: 1190 kg
• Maximální rychlost: 201 km/h (závisí na převodu)


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie


Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Bateriová Škoda Elroq je tady. Víme o ní vše a známe pořizovací cenu i dojezd
Test: MG3 Hybrid+ jezdí jako elektromobil a nestojí ani půl milionu korun. Fabia má problém Test: Peugeot e-Rifter je praktický elektromobil s rychlým dobíjením a několika vychytávkami Hyundai představil speciální edici Tucsonu na oslavu 20. výročí Škoda Octavia je opět za dobrý peníz, základ Essence za 569.900 Kč

Tipy z autobazarů

Seat Leon

Rok výroby 2023

585 000 Kč

Škoda Octavia

Rok výroby 2018

409 900 Kč

Mini Clubman

Rok výroby 2017

375 000 Kč

Ford Focus

Rok výroby 2018

349 900 Kč