Test: Toyota Yaris 1.5 Hybrid e-CVT jezdí za pakatel a má co nabídnout

Nový Yaris již brzy bude sjíždět z pásů výrobního závodu v Kolíně a nás zajímalo, jak jezdí hybridní model poháněný novým benzínovým tříválcem spojený s elektromotorem a převodovkou e-CVT na zbrusu nové podvozkové modulární platformě TNGA GA-B.

Toyota Yaris nové generace byla navržena v Evropě, vyrábět se začala v červnu ve francouzském Valenciennes a od příštího roku bude sjíždět i z výrobních pásů továrny ve středočeském Kolíně, kde se již vyrábí model Aygo.


Nový Yaris má proti předchůdci větší šířku a rozvor o 50 mm, přestože celkově je o pět milimetrů kratší a do délky čtyř metrů mu chybí pouhé čtyři centimetry. Rozchod je oproti předchozí generaci větší o 57 mm. Kabina v pohodě pojme čtyři dospělé, které se uvnitř nebudou mačkat. Horší je to pouze s nastupováním na zadní sedadla - dveře se otevírají do nevelkého úhlu a vstupní otvor je poměrně malý. Dostat dovnitř dětskou sedačku tak není vyloženě lehké. Pochvalu zaslouží dobře provedené úchyty ISOFIX.

Zavazadlový prostor Yarisu pojme jen 286 litrů, což je méně než u například u Hondy Jazz. Na šířku má kufr rovný jeden metr a je hluboký 65 cm, což je v této kategorii aut naprosto běžná hodnota. Horší je to s použitými materiály v kufru, ty jsou tvrdé a omyvatelné, celkově to ovšem působí velmi lacině.

Na českém trhu se Yaris představuje ve čtyřech stupních výbav. Na základní výbavu Active navazuje střední výbava Comfort a pro nejnáročnější zákazníky jsou přichystaná stylová provedení Selection Elegant, Selection Style nebo limitovaná Premiere Edition.

O bezpečnost se v rámci standardní výbavy stará soubor prvků Toyota Safety Sense 2.5, který mimo jiné zahrnuje předkolizní bezpečnostní systém s funkcí rozpoznávání chodců a cyklistů, systém zmírňování rizika kolize na křižovatkách, asistent pro udržení v jízdním pruhu, systém sledování únavy řidiče nebo nouzový asistent řízení.

Pod kapotou Yarisu je možné mít základní litrový tříválec VVT-i o výkonu 72 koní. Daleko lepší volbou je ovšem nová tříválcová patnáctistovka Dynamic Force o výkonu 92 kW (125 koní) a 153 Nm, za kterou se připlácí ve druhé výbavě pouze dvacet tisíc korun. Nový tříválec pracující v Atkinsonově cyklu se chlubí dlouhým zdvihem, vysokým kompresním poměrem (14,0:1) a vysokou termodynamickou účinností (40 %). Námi testovanou hybridní verzi tvořil tento atmosférický tříválec, ovšem naladěný jen na výkon 68 kW (92 koní) a 120 Nm, jelikož elektromotor přidává hezkých 59 kW výkonu a 141 Nm. Výsledkem je pak slušná dynamika, akceleraci z 0 na 100 km/h hybridní Yaris zvládne za 9,7 sekundy a umí v případě potřeby uhánět až 175 km/h. Čistě elektrická jízda je pak možná do rychlosti 130 km/h, což je oproti předchůdce značné zlepšení. Nové jsou také lithium-iontové baterie, ty se tentokráte vešly pod zadní sedadla (poklesl počet článků z 120 na pouhých 48 ks). 

A jak funguje hybrid v praxi? Skvěle. Už samotný rozjezd vozu je velmi čiperný. Záběr hybridní soustavy je okamžitý, převodovka nehučí a má příjemný projev (vysavače se tady rozhodně nedočkáte). Yaris stojící na nové podvozkové platformě na oproti předchůdci nižší těžiště, celkově nižší posez, tužší karoserii a širší rozchod. To vše z něj dělají téměř závodní náčiní, pro které mluví i příjemně strmé a nepřeposilované řízení. To vše vede k výborné ovladatelnosti vozu. Špatné to není ani s poskytovaným komfortem. Na sedmnáctipalcových kolech působí tužší dojmem, ale filtrování nerovností je stále dobré.

Pochválit musíme hybrid za spotřebu paliva, když se zkoušený Yaris dokázal v běžném provozu pohybovat za hodnoty udávané výrobcem. Dosáhnout udávané spotřeby 3,8 l/100 km není vůbec nereálné. Hybrid je nejúspornější při jízdě po městě nebo při uvolněném cestováním po okresních silničkách. Jakmile vjedete na dálnici, spotřeba povyskočí téměř dvojnásobně - k šesti litrům. Pokud tedy jezdíte převážně po dálnici, hybridu se vyhněte a sáhněte po levnější 1.5 Dynamic Force s manuální převodovkou (na její test se můžete těšit hned příští týden). My jízdy kombinovali a výsledná spotřeba činila 4,1 l/100 km. Naučili jsme se totiž při dojíždění na semafor využívat na řadící páce polohu B (jedná se o jízdní režim, ve kterém auto co nejefektivněji rekuperuje).

Hybridní Toyota Yaris v týdenním testu jasně dokázala, že se nemá za co stydět a že ve srovnání s ostatními hybridními konkurenty vychází cenově velmi přijatelně. Yaris Hybrid přijde v základu Active na 460 000 Kč, což není ve srovnání s konkurencí vyloženě špatná nabídka.

Toyota Yaris 1.5 Hybrid:

  • Převodovka: e-CVT, pohon předních kol
  • Motor: 1 490 ccm, zážehový přeplňovaný tříválec + elektromotor
  • Cena od: 460 000 Kč
  • Rozměry: Výška 1 500 / Šířka 1 745 / Délka 3 940 / Rozvor 2 560 mm
  • Výkon: 68 (92 k) kW / 5 500 ot/min + elektromor
  • Točivý moment: 120 Nm / 3 600 - 4 800 ot/min + elektromotor
  • Zrychlení: 9,7 s
  • Maximální rychlost: 175 km/h
  • Objem palivové nádrže: 36 litrů
  • Spotřeba: oficiální 3,8-4,9 / test 3,6-6,0 l/100km
  • Hmotnost (užitečná/celková): 1 090/600 kg

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

redakce

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

Mercedes-Benz Třídy S

Rok výroby 2017

899 000 Kč

Peugeot 508

Rok výroby 2022

719 000 Kč

Citroën C3

Rok výroby 2016

145 000 Kč

Audi A4

Rok výroby 2011

265 777 Kč