Test: Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI Limited – Golf pro normální lidi

Někdy méně znamená více. Přesně to dokazuje základní verze Golfu s překvapivou cenovkou
Příchod osmé generace Golfu byl pro nás v redakci velkým zklamáním. Novinku jsme považovali za krok naprosto mimo. Trápilo nás zejména ovládání vozu, infotainment MIB3 nepracoval zrovna příkladně a dotykové ovládání téměř všeho bylo neintuitivní. Omlazený Golf byl řádně vylepšen a dostal systém MIB4, který napravuje nedostatky předfaceliftovaných verzí a zejména šetří nervy řidiče.
Kdyby Volkswagen uvedl osmou generaci se systémem MIB4, bylo by to hodně příjemné auto s moderním ovládáním. To se bohužel nestalo a Golf si sebou nese pořádný škraloup. Je ale pravdou, že modernizace vše napravuje. Dokonce i ovládání teploty klimatizace je jednodušší a nečinilo nám žádný problém. Dotykové plochy konečně reagují správně a celkově je ovládání přehlednější. Stop-start vypnete na jeden klik, stejně jako otravný systém udržování vozu v jízdních pruzích (na dva kliky).
V základním zobrazení máte k dispozici dlaždice s nejdůležitějšími funkcemi a ovládání je podobné jako u mobilních telefonů. V horní části potěší ikona rychlého přístupu k asistenčním systémům, dole se pak nachází nastavování klimatizace a třístupňového výhřevu sedadel. Teplotu stejně jako dříve nastavujete dotykovými ploškami pod displejem a hlasitost audiosystému pomocí dotykového žlábku. Vše již funguje bez problémů a vše je podsvícené.
Infotainment v základní verzi nedisponuje navigací, ale díky bezdrátovému připojení k chytrému telefonu to není problém. Navigační pokyny z mobilu se propisují i do digitálního přístrojového štítu. Ten jsme u testovaného kousky měli ve verzi Digital Cockpit Pro s 10,25palcovou obrazovkou. Funguje znamenitě a je příkladně čitelný. V jednotlivých virtuálních budících si můžete nastavit zobrazování požadovaných informací. Ovládače na volantu jsou normální tlačítka, která nyní u Golfu najdete i ve vyšších verzích. Rozložení tlačítek je přehledné, média se ovládají na pravém ramenu a tempomat na levém. Za volantem vlevo se nachází ovládání světel.
Základní rozložení palubní desky se u vylepšeného Golfu nijak nemění, nově zde ale již v základu najdete volně stojící středovou obrazovku infozábavního systému s úhlopříčkou 12,9 palce (dříve se bylo nutné spokojit s 10palcovým dotykovým displejem). V základní výbavě nepotěší jen jednozónová klimatizace (od výbavy Life nebo akční People dostanete dokonce 3zónovou klimatizaci).
Sedadla jsou tak akorát tuhá a mají celkem výrazně zvýšené boky pro držení těla. Dají se nastavit v dostatečném rozsahu, pohodlně se usadí snad každý řidič. Důležité prvky jsou v dobrém dosahu, stejně tak odkládací prostory (velké kapsy v předních dveřích, velká přihrádka na začátku středového tunelu s dvojicí USB-C konektorů i šikovně řešená prohlubeň před loketní opěrkou s výklopným držákem nápojů).
Špatně se nemají pasažéři ani v druhé řadě sedadel. Sedáky jsou dostatečně vysoko a prostor pro nohy je rovněž naprosto v pořádku. Cestující vzadu potěší bez příplatků dostupné dva 45W USB-C porty.
Zavazadlový prostor pravidelných tvarů pojme 611 až 1.642 litrů nákladu. Opěradla jdou sklopit téměř do roviny. Nechybí háčky po stranách a ani pod podlahou volitelné rezervní dojezdové kolo. To získáte za velmi rozumných 2.600 Kč, pokud toužíte po plnohodnotné rezervě musíte připlatit 6.100 Kč.
Akční verze Limited byla vybavená základním zážehovým čtyřválcem 1.5 TSI o výkonu 85 kilowattů a 220 Nm točivého momentu ve spojení s šestirychlostní manuální převodovkou. O pohon se starají přední kola a zrychlení na 100 km/h proběhne za 9,9 sekundy a maximální rychlost činí 203 km/h. Pokud kombi naložíte, je nutné počítat s omezenou výkonnostní rezervou. Pro předjetí je nutné podřadit, klidně o dva rychlostní stupně. Ve všech ostatních případech je 85 kW dostačujících, i pro jízdu po dálnici.
Čtyřválec s vypínáním dvou válců při malé zátěži má jezdit podle výrobce za 5,4 l/100 km. Ve smíšeném provozu jsme podle palubního počítače klidně jezdili za 5,1 l/100 km, přičemž 108 km dlouhou trasu jsme zdolali za 1 hod. 48 min. průměrnou rychlostí 57 km/h. Konečná spotřeba po ujetých 759 kilometrech se ale vyšplhala na 5,7 l/100 km, protože daleko častěji než mimo město jsme se pohybovali po ucpané Praze a hlavně dálnicích. I to považuje za velmi solidní výsledek.
Po stránce jízdních vlastností si nelze v zásadě na nic stěžovat. Na šestnáctipalcových kolech jezdí Golf Variant stále komfortně, chová konzistentně a předvídatelně. Zatáčky mu nevadí, citu ve volantu je akorát a spojkový pedál má plynulý záběr. Stejně tak dávkování brzdného účinku patří k tomu lepšímu.
Výbava Limited je nejdostupnější v nabídce Golfů, ale rozhodně ne ošizená. Nechybí v ní řada komfortních prvků, například velký infotainment s dobrou konektivitou, 4x USB porty, automatická klimatizace, LED světlomety, parkovací senzory vpředu i vzadu nebo vyhřívání volantu a předních sedadel. A k tomu celá řada bezpečnostních asistentů.
Golf Variant Limited můžete mít už za 624.900 Kč. U testovaného kousku se připlácelo se 24.900 Kč za šestnáctipalcové liťáky Norfolk, 7.800 Kč za šedý lak karoserie Moonstone, 7.300 Kč za zatmavená zadní okna, 7.900 Kč za zpětnou kameru, 2.600 Kč za dojezdovou rezervu nebo 7.800 Kč za prodlouženou čtyřletou záruku. Připlatit ve výbavě Limited můžete mimo jiné ještě za boční airbagy vzadu (+9.100 Kč), za adaptivní tempomat ACC (+12.600 Kč), parkovací asistent (+5.200 Kč) nebo za tažné zařízení (+21.500 Kč). Ve vyšších výbavách můžete mít hlasové ovládání, head-up displej, matrix světlomety, kamerový systém 360°, soundsystém Harman/Kardon, devatenáctipalcové liťáky, ergonomická sedadla, panoramatické střešní okno nebo třeba kožené čalounění.
Možnosti individualizace jsou bohaté, stejně tak výběr pohonných jednotek (benzín, diesel, mild hybrid). Mít můžete Golfa s výkonem 85 kW nebo třeba až 245 kW. Podobně široké může být i cenové rozpětí, sahající od našich 624.900 Kč až po 1 404.900 Kč za verzi R.
Jste normální? Berte ho!
Volkswagen Golf Variant Limited jezdí hezky a za málo. Modernizace napravila veškeré chyby a z osmé generace je rázem povedený model, který uspokojí požadavky nejedné české rodiny. V kabině se tísnit rozhodně nebudete a do kufru naložíte i zbytečnosti. Výkonnostně to není žádný trhač asfaltu, ale běžným řidičům benzínový čtyřválec bohatě postačí (pokud ne, je tu i silnější verze 1.5 TSI s výkonem 110 kW).
Plusy:
+ dobře fungující infotainment
+ přijetelná cenovka
+ kvalitní materiály
+ prostornost a praktičnost
+ objem zavazadelníku
+ spotřeba paliva
+ slušný jízdní komfort
Mínusy:
- v základu chybí dvouzónová klimatizace
- nemá výkonnostní rezervu
Pohon: předních kol
Nabídka vozidel na prodej
Zobrazit více vozidel
Volkswagen Golf Style 7DSG 1,5TSI

Volkswagen Golf 1,6 i, servis, klima, 1.maj,
