Test: Volkswagen Golf GTI - špičkové auto se sterilní zábavou
Legendární Golf GTI získal svou reputaci zejména ve své druhé generaci, kdy lehký a hbitý vůz poskytoval řidičskou rozkoš, napínavé zážitky, rozdával úsměvy a vůbec byl vysportovaným jedincem. A nás zajímalo, jak si vede GTI v sedmé generaci čerstvě po faceliftu. Novinkou jsou totiž nejen LED světlomety, ale i vyšší výkon na úrovni původní verze Performance.
Před faceliftem byla situace jednuchá. Stačilo přihodit 26 tisíc korun a měli jste GTI Performace, teď je situace jiná. Pojďme se podívat na změny, které omlazení přineslo.
Kouzlo Golfu GTI vždy spočívalo v neuvěřitelné univerzálnosti. Mohli jste s ním v pohodě ráno jet pro rohlíky, vozit děti do školy, vzít ho na okruh, protáhnout oblíbenou okreskou, ale také dokázal posloužit jako rodinný vůz na dlouhý trip. A to všechno dělal poměrně dobře, řidiči vždy zpříjemňoval řízení a posádku ničím příliš neobtěžoval. Nic brutálního, nic nekomfortního, prostě model nižší střední třídy, který jezdí celkem pohodlně a v případě potřeby za to umí vzít a vehnat adrenalin do žil.
K testu jsme zvolili Golfa GTI s manuální šestirychlostní převodovkou prošpikovaného bohatou příplatkovou výbavou. Nenápadná image GTI je pro řadu kupujících hlavní předností. I přes usedlejší vzhled můžeme na karoserii najít zajímavé prvky - tak například červená linka chladiče přechází do světlometů a přidává na atraktivnosti. Zajímavým detailem jsou i černé mřížky kolem mlhovek. Ostřejší náturu pak mohou potrhovat ještě zajímavější kola, než měl testovaný vůz. Bok i záď je strohá, avšak nadčasová. Vzadu potěší LED svítilny s animovanými směrovkami, stejně jako má Audi. Koncovky výfuku pak dávají jasně najevo, o jaký vůz se jedná.
Po otevření dveří potěší červeně károvaná sedadla s výraznými bočnicemi, které dokáží podržet těla. Příjemnou součástí předních sedadel je možnost nastavení bederní opěrky. Samotné nalezení ideální polohy za volantem je otázkou chvilky.
Ergonomie je špičková, vše je hezky po ruce a palubní technika dostala hi-tech prvky. Za vše může mluvit například virtuální přístrojovka, kterou si můžete přizpůsobovat k obrazu svému. Novinkou je dotykový displej na středovém panelu provedený ve skleněném designu (ano, známe již z omlazených škodovek). Přepínat rádiové stanice či listování menu lze pomocí gest. Grafika i provedení displeje je skvělé, jedinou připomínku máme k ovládání hlasitosti audiosystému, kterému by slušel daleko více klasický otočný ovladač (nově se totiž hlasitost nastavuje pomocí dotykové obrazovky v její levé části nebo pomocí tlačítek na levé straně volantu).
Naštěstí ovládání klimatizace zůstalo vyhrazeno tradičním otočným ovladačům, které jsou jednoduše nepřekonatelné. Pochvalu zaslouží snadné vypínání systému stop-start, které spolu s tlačítkem jízdních režimů je hezky po ruce. Žádné omezení nepřichystal zavazadlový prostor, který je stejně praktický jako u běžné verze. Nechybí dvojité dno a možnost sklápění zadních opěradel. Jedinou výtku směřujeme k absenci ambientního osvětlení na zadních sedadlech.
O pohon se stará zážehový přeplňovaný dvoulitr TSI o výkonu 230 koní, který před faceliftem byl výsadnou verze GTI Perfomance (ta po omlazení také posílila a stále si udržuje patnácti-koňový odskok). Samotný agregát má dvě tváře. Extrémně se hodí na běžné popojíždění a cestování. Je příjemným společníkem, o kterém téměř nevíte a ani moc nepije. Jízda za sedm litrů nepředstavuje žádné výraznější omezení. Druhou stranou mince je výbušný charakter agregátu, který umí pořádně zabrat a nahnat adrenalin do žil. Ne, nemusíte se bát, výkonu není tolik, aby přední kola nestíhala a řidič měl obavy ze ztráty kontroly nad vozem. Nic dramatického, takže i méně zkušení řidiči se nemusejí bát.
Snad každého potěší rychlé reakce motoru na sešlápnutí plynového pedálu. Golf GTI tak umí na semaforu protrápit i daleko silnější a těžší auta. Pokud jste rození závodníci a GTI nenecháte chvíli vydechnout, počítejte se spotřebou patnáct a více litrů. My po týdnu ježdění (a nejezdili jsme zrovna úplně předpisově) dosáhly závěrečné spotřeby 9,1 l/100 km, což není vůbec špatné. Velké uznání má od nás manuální převodovka, ke které nelze mít sebemenší výhradu. Funguje přesně podle očekávání. Řízení dostalo proměnlivý převod, díky kterému stačí od dorazu k dorazu otočit pouze dvakrát volantem (u běžného Golfu musíte otočit volantem celkem 3x). Směrem k dorazům se strmost převodu zvyšuje a v kombinaci s elektrickým posilovačem v jakékoli rychlosti v zatáčce se nemění tuhost řízení (vyznačuje se poměrně výrazným odporem, tuhost=sportovní, že?). Běžný motorista nad tím mávne rukou, sportovně založeným jedincům bude řízení nepříjemné.
Příplatkový adaptivní podvozek (+ 25 600 Kč) v režimu Comfort funguje znamenitě. Je stále tuhý, ale posádka netrpí a přes běžné nerovnosti se obstojně vznáší. Osmnáctipalcová kola nevadí, ba naopak. Přispívají k výtečné stabilitě a do podběhů netlučou. Oproti francouzské konkurenci Golf GTI úžasně žehlí nerovnosti a neutěšený stav komunikace si nechává raději jen pro sebe (a to dokonce i v režimu Sport, kdy jsou omezeny příčné náklony a je zrychlena celková odezva vozu).
V zatáčkách se GTI chová stabilně, až bychom řekli příliš sterilně. GTI se zatáčkou prosmýkne bez emocí. Systém XDS Plus funguje pouze při jízdě v zatáčce pod plynem, kdy působí účinně a omezuje vrozenou nedotáčivost. GTI Perfomance je pak z jiného soudku. Díky mechanickému diferenciálu dokáže projet pod plynem zatáčku ještě rychleji a dovoluje řídit vůz daleko lépe plynem. GTI jezdí tak nějak samo, což zřejmě vyhoví většině řidičů.
Tak si to pojďme shrnout. Kromě běžných Golfů tu máme dnes testovanou ostřejší verzi GTI s výkonem 230 koní za 692 900 Kč, ještě silnější a o 53 tisíc Kč dražší verzi GTI Performance, která přináší navíc elektronicky řízenou mechanickou uzávěrku diferenciálu VAQ (Vorderachsquersperre) na přední nápravě a standardně dodávanou 12,3" palcovou obrazovku Active Info Display (ta přijde u GTI na 16 400 Kč). Kromě těchto dvou verzí je Golf nabízen ve variantě GTD za cenu 687 900 Kč, kde se o pohon stará dvoulitrový diesel o výkonu 184 koní. Vrchol nabídky pak uzavírá Golf R s výkonem 310 koní za cenu 989 900 Kč. Ve všech zmíněných provedeních si můžete připlatit 60 tisíc za automatickou převodovku DSG.
Volkswagen Golf GTI není v žádném případě sportovním nářadím, je vozem, který až nepochopitelným způsobem kombinuje mix vlastností, které řada motoristů žádá (komfort na straně jedné a dynamické svezení na straně druhé). Je to univerzál, který dělá vše velmi dobře a nachytat ho při nějaké nepravosti nelze. Ve Wolfsburgu si nechali hodně záležet a výsledek stojí za to. Kdo chce jezdit zábavněji, nechť přihodí 53 tisíc korun a jde verze GTI Perfomance.
Volkswagen Golf GTI 2.0 TSI 6 MT (MY 2017)
Objem motoru: 1 984 ccm
Typ motoru: řadový čtyřválec (R4)
Druh motoru: zážehový přeplňovaný TSI
Typ přeplňování: turbodmychadlo
Maximální výkon: 169 kW / 230 koní / 4 700 ot./min.
Maximální točivý moment: 350 Nm / 1500 – 4 700 ot./min.
Převodovka: šestistupňová manuální
Poháněná kola: přední
Maximální rychlost: 250 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 6,4 s
Udávaná spotřeba město: 7,8 l/100 km
Spotřeba mimo město: 5,5 l/100 km
Kombinovaná spotřeba: 6,4 l/100 km
Spotřeba během testu: 9,1 l/100 km
Objem nádrže: 50 l
Pohot./celková hmotnost: 1 289 / 1848 kg
Délka / šířka / výška: 4 351 / 1 790 / 1492 mm
Rozvor: 2 620 mm
Zavazadelník/ po sklopení: 380 / 1 270 litrů
Zákl. cena testovaného provedení: 692 900 Kč