Test: Suzuki Swift 4x4 - v zimě králem

13. 06. 2012
Sdílet článek

Suzuki nabízí pohon 4x4 ve většině svých modelů, nejnověji ho také dostanete v malém Swiftu, který patří po Fiatu Pandě k nejmenším vozům s pohonem všech kol na trhu. Jak jezdí malá čtyřkolka od Suzuki, kterou lze pořídit pouze v jediné výbavě s jedinou pohonnou jednotkou?

Suzuki vyrábí model Swift v maďarské Ostřihomi, verze s pohonem všech kol se však dováží přímo z Japonska (důvodem je použitá pětistupňové převodovka, která musí být vybavena transferem pro pohon zadní nápravy). Swift mezigeneračně povyrost z 3760 mm na 3850 mm, je o 5 mm širší a o 10 mm vyšší než jeho předchůdce. Námi testovaná verze s pohonem všech kol je ještě o 25 mm vyšší. Swift patří do kategorie malých vozidel a řada motoristů ho porovnává nejen kvůli vzhledu s domácí Fabií. Ta je však o téměř 200 mm delší, z čehož profitují zejména zavazadla a cestující na zadních sedadlech. Swift tak pojme pouhých 211 litrů zavazadel, přičemž po sklopení opěradel zadních sedadel převeze 528 litrů nákladu (verze 4x4 dokonce 533 l). Testovaný Swift s pohonem všech kol má o litr menší zavazadlový prostor (210 litrů) a menší palivovou nádrž o dva litry (pojme tak 40 litrů paliva).


V jednoduchosti je síla
Přestože nelze (mimo nejvyšší výbavy GLX) nastavovat volant podélně, ale jen výškově, dobrou pozici za volantem není problém nalézt vcelku rychle. Interiér vyniká příkladným rozmístěním ovládacích prvků a celkově působí velmi jednoduše, což je v tomto případu spíše výhoda (interiér řidiče nerozptyluje). Jediným problémem je ovládání palubního počítače pomocí kolíčku za volantem. Sedadla patří k průměru, stejně tak počet odkládacích schránek, který by mohl být vyšší. Na delších cestách bude chybět loketní opěrka. Naopak potěší například trojblik, který není v tomto segmentu aut standardem.  Stropní světlo Suzuki umístilo až mezi přední opěradla, což dělá v noci z kokpitu poněkud temnější prostor. Rovněž bychom se přimluvili i za podsvícení ovladače odemykání a zamykání dveří u řidiče, které může být v noci problém najít. Dálkové ovládání centrálního zamykání je nutné při nástupu stisknout dvakrát, jinak se otevřou jen dveře řidiče.

Dvanáctistovka postačí
Pohon všech kol ve Swiftu je možné kom­binovat výhradně s pětistupňovou manuální převodovkou a zážehovým čtyřválcem se zdvihovým objemem 1242 cm3 o výkonu 69 kW(94 k)/6000 ot./min. Ve srovnání s verzí vybavenou pouze pohonem přední nápravy došlo k mírnému zhoršení dynamických parametrů. Při zrychlení na stovku je čtyřkolka pomalejší o 1,1 sekundy (13,4 s). Hlavně ve vyšších rychlostech je znát, že pohon 4x4 živé dvanáctistovce ubírá trochu elánu. Své hraje i vyšší hmotnost, oproti předokolce je pohotovostní hmotnost vyšší o 45 kg. Samotná dvanáctistovka je velmi kultivovaná a projevuje se doslova sametových chodem. Pro pohon 4x4 nám však přišla slabá, přesto si dovedeme představit, že potencionálním zákazníkům postačí. Oproti předokolce je nutné počítat s vyšší spotřebou ve smíšeném provozu (o 0,5 l/100 km), ve městě pak s nárůstem o 0,6 l/100 a mimo město o 0,5 l/1000 km, přičemž Swift 4x4 je stále úspornější než předokolka vybavený čtyřstupňovým automatem.

Jízdně zábavný
Na rozdíl od větších sourozenců SX4 a Kizashi, vybavených elektromagneticky ovládanou lamelovou spojkou, je pohon všech kol ve Swiftu jednodušší. Funkci ­mezinápravového diferenciálu v něm přebírá viskózní spojka. Její snaha o minimalizaci rozdílu rychlostí otáčení obou náprav je zcela samočinná a řidič ji nemá možnost ovlivnit. Při běžné jízdě tedy točivý moment směřuje na přední kola, teprve v případě potřeby (prokluzu předních kol) se dělí.

Swift jezdí na poměry malých aut naprosto výborně, přestože vpředu nalezneme vzpěry MacPherson a vzadu vlečenou nápravu. Tato běžná kombinace zavěšení neslibuje žádné zázračné jízdní vlastnosti, ale konstruktérům se povedlo odladit podvozek přesně na české silnice. I přes špatný stav vozovek můžeme mluvit o zdařilém kompromisu komfortu a jistého podvozku. Swift se chová neutrálně, nenaklání se, poslouchá řidiče a umí být dokonce zábavný (i přes poměrně úzké pneumatiky lze se Swiftem jezdit velmi svižně a předvídatelně). Swift se dokáže v zatáčce vypořádat po ubrání plynu s vyšší nájezdovou rychlostí, stejně tak není problém u něj vyvolat mírnou přetáčivost. Rozhodně nelze mluvit o nudném jízdním projevu. Swift patří stále mezi auta, která řídí řidič a ne elektronika. Swift je skvěle ovladatelný, za čímž stojí krátký rozvor, komunikativní přesné řízení a nízká hmotnost. Pohon všech kol navíc přidává výrazně lepší trakci za snížených adhezních podmínek. To však má za následek poněkud "topornější" rozjezdy, proto je převodovka vybavena lehčími převody (první a druhý stupeň je stejný jako u dieselu, zbylé jsou dokonce kratší. Nejkratší je i stálý převod, proto na pětku motor točí při dálniční 130 km/h zhruba 3900 ot./min. Řazení pětistupňové manuální převodovky patří k tomu lepšímu na trhu (má krátké dráhy a vyniká přesností). Brzdy fungují odpovídajícím způsobem a jsou přesně dávkovatelné.

Čtyřkolka odrazuje cenovkou
Základní verzi pětidveřového Swiftu s benzínovou dvanáctistovkou pořídíte díky akčním cenám v základní výbavě GA již za 219.900 Kč. Za dobře vybavenou verzi GL/AC zaplatíte stále rozumných 249.900 Kč. Za verzi 4x4 je však nutné z kapsy vytáhnout dalších 100.000 Kč, jelikož se na ni nevztahují aktuální slevy. A to je příliš. Levněji (za 334.900 Kč) totiž pořídíte dokonce větší model SX4, který nabízí rovněž pohon všech kol a navíc výkonnější motor i vyšší světlou výšku (o 50 mm). U Swifta proto doporučuji držet se při zemi a sáhnout po verzi 1.2 GL/AC s pohonem předních kol a manuální pětirychlostní převodovkou (pokud tedy nepotřebujete levnou a malou čtyřkolku například do hor). Za necelého čtvrt milionu tak dostanete dobře vybavený a skvěle jezdící vůz.

(plusy)
vyvážené až zábavné jízdní vlastnosti
obratnost, ovladatelnost a směrová stabilita
odpovídající komfort
přesné a strmé řízení
spotřeba paliva
odpovídající brzdy
jednoduchý a přehledný interiér
kvalita zpracování
bezpečnostní výbava (již v základu 7 airbagů a ESP)
nemá konkurenci

(mínusy)
objem zavazadelníku a vyšší nakládací hrana
ovládání palubního počítače pomocí kolíčku
nemožnost podélného nastavení volantu
lacině působící interiér
absence výkonnějšího motoru pro 4x4
vyšší cenovka ve srovnání s předokolkou
Technické údaje Suzuki Swift 1,2 VVT 4x4
Motor: zážehový čtyřválec
Objem motoru: 1242 ccm
Výkon:  69kW/6000 ot./min.
Točivý moment max.: 118Nm/4800 ot./min.
Max. rychlost:  165 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 13,4 s
Spotřeba - kombin.: 5,5 l/100 km
Spotřeba - město: 6,7 l/100 km
Spotřeba - mimo město:  4,9l /100 km
Objem pal. nádrže:   40 l
Délka/šířka/výška: 3850/1695/1535 mm
Rozvor: 2430 mm
Zavazadelník: 210/533 l
Pohotovostní/celková hmotnost: 1035-1085/1560 kg
Základní cena: 219.900 Kč (1.2 VVT, GA)
Cena test modelu od: 349.900 Kč (1.2 VVT 4x4, GL/AC)

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Petr Šikl (text+foto)

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Test: Alfa Romeo Tonale 1.3 Turbo PHEV - kráska co má 280 koní a jezdí za pět litrů
Test: Toyota Prius plug-in hybrid - zachraňuje planetu a svého majitele jentak neomrzí Mazda CX-80 v prodeji. S šestiválcem stojí jako Škoda Kodiaq Škoda Enyaq cenově dostupnější. Přijíždí ve verzi Tour za 899.000 Kč Modernizovaná Kia Picanto má český ceník. Základ koupíte za 319.980 Kč

Tipy z autobazarů

Citroën C3

Rok výroby 2016

139 000 Kč

Audi A4

Rok výroby 2011

199 777 Kč

Volkswagen Golf

Rok výroby 2017

299 000 Kč

Peugeot 508

Rok výroby 2022

709 000 Kč