Test: Suzuki Swift 1.2 Hybrid - japonské auto roku je prcek s historickým ovladačem | Autanet.cz

Test: Suzuki Swift 1.2 Hybrid - japonské auto roku je prcek s historickým ovladačem

Swift přijel do naší redakční garáže v barvě Cool Yellow Metallic a při reálném setkání působil ještě lépe než na fotografiích. Nový Swift je modernější, přesto nás zajímalo zda není lepší koupit vychytanou předchozí generaci.

Ceník nového Swiftu prozrazuje, že zájemci mají na výběr ze tří výbavových stupňů, které jsou ale přesně dané. Příplatky a různé individualizace u automobilu z Japonska nemůžete jednoduše čekat. 


V přístrojové kapličce za volantem nechybí analogové ukazatele a snad každého potěší řada mechanických ovladačů – například na panelu klimatizace. Volant je kulatý, ruční brzda řešená klasickou pákou a sedadla se nastavují manuálně. Takže za nás vše v pořádku. Technicky založené nebo zapálené řidiče potěší množství zobrazovaných údajů na palubním počítači (nechybí spotřeba, čas jízdy, ukazatel dobíjení nebo výpomoci hybridního systému, ukazatel přetížení při změně směru jízdy, včetně akceleračních sil atd.). S dobou jde i konektivita, když nechybí Android ani Apple Car Play.

Řidiče ani posádku naopak nepotěší asistent čtení dopravních značek a s tím spojené upozorňování na překročení rychlosti. Samotný systém nakázaný legislativou je sám o sobě otravný a jeho deaktivace probíhá ne zrovna jednoduše v menu. Ideálně nefunguje ani systém udržování vozu v pruzích, který se s vámi rád přetahuje.

Kabina Swiftu je vzhledem k venkovním rozměrům překvapivě prostorná, kufr patří se svými 265 litry objemu k průměru. Zajímavostí je fakt, že tlačítko zákazu stahování zadních oken zahrnuje i okno spolujezdce vpředu. To je neobvyklé. Sedadla jsou nezvykle měkká a vzhledově mají výraznější boční vedení těla. 

Novou generaci Swiftu pohání stále atmosférická zážehová dvanáctistovka spojená s mild-hybridem, která má stále stejný zdvihový objem (1.197 ccm), ale přišla o jeden válec. Zbývající tři válce mají větší zdvih pístu, proto se zvýšil točivý moment motoru (+ 5 newtonmetrů). Úkolem hybridního systému je pomáhat motoru při akceleraci, přičemž se pak baterie dobíjí přes rekuperaci.

test suzuki swift hybrid

Při rozjezdech pomáhá startér-generátor o výkonu 2,3 kW, který přidává nezanedbatelných 60 Nm. Malá baterie, která ho napájí, je umístěná pod sedadlem řidiče. Díky tříválcové konstrukci je motor čiperný od nízkých otáček a nemá tendenci se dusit. Vyniká pružností a dálniční kopce zvládá i na dlouhou pětku. Tříválec táhne i na hranici pouhých dvou tisíc otáček – do dálniční rychlosti jede auto i za plného obsazení velmi solidně a dospěle.

Při stotřicítce točí 2.500 otáček, což je velký rozdíl oproti před lety používanými šestnáctistovkami, u nichž bývalo zvykem při této rychlosti pracovat ve vysokých otáčkách (kolem čtyř tisíc). Díky tomu panuje v kabině akustická pohoda, což nelze říct o konkurenčních malých vozech. Agregát je navíc i velmi kultivovaný, přes absenci vyvažovacího hřídele netrpí vibracemi ani na volnoběh, ani při jízdě – často si při zastavení v cíli ani nevšimnete, že máte pořád ještě nastartováno.

Jízda se Swiftem je jednoduchá a dá se říct i zábavná. Potřeba si je zvyknout na chod spojkového pedálu a na chování Asistenta rozjezdu do kopce. Vždy, kdy jsem s vozem stál ve stoupání na brzdě delší dobu s vyřazenou rychlostí, např. na semaforu, po zařazení a puštění brzdového pedálu – přesně v moment, kdy by asistent měl zafungovat – nechá auto couvnout. Když ale stojím jen krátce a nevyřadím rychlost, tj. nepustím spojku, asistent při uvolnění brzdového pedálu vůz v pohodě podrží.

Swift je lehkým modelem – neváží ani tunu (919 kg), což je v dnešní době unikátní (např. Škoda Fabia je o téměř 150 kg těžší). Řízení má přesnou zpětnou vazbu a auto jeho pokyny okamžitě poslechne. Oproti předchůdci netrpí nejistotou kolem středové polohy. Agilita Swiftu není vykoupena přehnaně tvrdým odpružením. Pětistupňový manuál exceluje lehkým a přesným chodem řadicí páky. Swift navíc můžete mít i s bezstupňovým automatem CVT.

Aktuálně automobilka Suzuki poskytuje na všechny verze nového Swiftu slevu ve výši 22.000 Kč. V základní výbavě Comfort s pohonem předních kol a ve spojení s manuální pětirychlostní převodovkou (jediná možnost) startuje vůz na částce 367.900 Kč. Za vyšší výbavový stupeň Premium se připlácí 26.000 Kč, za nejvyšší Elegance pak dalších 25.000 Kč. Provedení s automatem CVT získáte za příplatek 35.000 Kč, kdežto pohon všech kol 4x4 AllGrip je otázkou 41.000 Kč (pojit se může jen s automatem). Metalický lak je za příplatek 11.000 Kč, dvoutónový metalický lak pak 19.000 Kč.

Komu není hybridní verze po chuti a touží po čistě spalovací pohonné jednotce, má stále možnost pořídit si starší model poháněný čtyřválcovou dvanáctistovkou o výkonu 61 kW. Za tu si japonská automobilka účtuje minimálně 369.900 Kč, přičemž plně vybavený vůz je otázkou 434.900 Kč (474.900 ve verzi 4x4 a s převodovkou CVT za 462.900 Kč).

Malá auta Suzuki umí a současné možnosti jsou rozmanité, takže japonská automobilka uspokojí úplně každého zájemce o malý vůz. Nový Swift nabídne omlazený vzhled, kdežto dosluhující generaci pohání stále čtyřválec místo tříválce. Swift je jedním vozem ze stále se zmenšující množiny malých aut, které disponují většinou věcí, co větší modely. 

 

Plusy:

+ prostornost kabiny

+ velikost kufru

+ spotřeba paliva

+ bohatá výbava

+ palubní počítač zobrazuje mnoho údajů

+ na poměry malých aut dobré odhlučnění (v běžných rychlostech)

+ schopnosti podvozku

+ výškově nastavitelné pásy vpředu

+ možnost pohonu 4x4

 

Mínusy:

- slabší brzdy

- divně fungující asistent rozjezdu do kopce

 

Suzuki Swift 1.2 DualJet Hybrid Elegance

Motor: 1.2 DualJet Hybrid, atmosférický tříválec 1.197 ccm
Výkon: 60 kW / 5.700 ot./min.
Točivý moment: 108 Nm / 4.500 ot./min.
Převodovka: manuální 5 rychlostí
Maximální rychlost: 165 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 12,5 s 
Provozní/celková hmotnost: 919-949/1.365 kg 
Udávaná spotřeba: 4,4 l/ 100 km
Naměřená spotřeba: 4,6 l/100 km
Délka/šířka/výška karoserie: 3.860 / 1.735 / 1.495 mm
Rozvor: 2.450 mm
Světlá výška: 115 mm (2WD), 140 mm (4WD)
Objem zavazadelníku: 265 litrů
Objem palivové nádrže: 37 litrů
Pořizovací cena základního modelu: 367.900 Kč (Comfort)
Pořizovací cena testovaného modelu: 418.900 Kč (Elegance)


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

red

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Bateriová Škoda Elroq je tady. Víme o ní vše a známe pořizovací cenu i dojezd
Test: MG3 Hybrid+ jezdí jako elektromobil a nestojí ani půl milionu korun. Fabia má problém Test: Peugeot e-Rifter je praktický elektromobil s rychlým dobíjením a několika vychytávkami Hyundai představil speciální edici Tucsonu na oslavu 20. výročí Škoda Octavia je opět za dobrý peníz, základ Essence za 569.900 Kč

Tipy z autobazarů

Honda Civic

Rok výroby 2024

777 000 Kč

Škoda Kodiaq

Rok výroby 2021

699 900 Kč

Ford Mondeo

Rok výroby 2016

249 900 Kč

Volkswagen Tiguan

Rok výroby 2010

139 000 Kč