Test: Subaru Forester 2.0 XS - lesník s novým srdcem | Autanet.cz

Test: Subaru Forester 2.0 XS - lesník s novým srdcem

19. 11. 2011
Sdílet článek

Díky tlaku na plnění emisních předpisů zmizel z nabídky pohonných jednotek u Foresteru špičkový přeplňovaný 2,5 litr. Aby toho nebylo málo a japonská automobilka uspěla v boji o zákazníka, musela postavit nový dvoulitrový motor, který se chlubí nižší spotřebou a emisemi. Zájemci o Forester tak mohou vybírat pouze z dvojice pohonných jednotek (benzínového a vznětového dvoulitru).

Historie japonské automobilky Subaru se datuje rokem 1917, kdy byly založeny letecké laboratoře. Až 15. června 1953 došlo sloučením pěti firem z různých odvětví k založení společnosti Fuji Heavy Industries. Nová společnost se od té doby věnuje letecké, automobilové a stavební výrobě. Hlavní výrobní závod Subaru leží 60 km severně od Tokia ve městě Gumma. Současná roční produkce čítá přes půl milionu aut. První Forester opustil brány výrobního závodu Gumma Tajima v prosinci roku 1996, kdy byla zahájena jeho výroba. V únoru 1997 se v Japonsku dostaly do prodeje první kusy. O pět let později Subaru uvedlo druhou generaci. Po devíti letech od zahájení výroby tohoto modelu sjel z výrobního pásu Forester s pořadovým číslem jeden milion. A dnes se podíváme na faceliftovanou aktuální verzi Foresteru s novým zážehovým dvoulitrovým srdcem.


Facelift v poločase
Nejvýznamnější podstatnou změnou po stránce designu je přepracovaná stříbrná maska chladiče (nyní po vzoru Imprezy XV). Zpětná zrcátka dostala optimalizovaný tvar a integrované blinkry z LED diod. Nová jsou také sedmnáctipalcová litá kola pojící se s testovanou výbavou XS. Po modernizaci působí Forester stále střídmě až konzervativně, což je jedině dobře.

Přístrojový štít v hlavní roli
V interiéru došlo na vylepšení detailů. Zbrusu nová je přístrojová kaplička za volantem, která je sice jednoduchá ale maximálně přehledná. Nové optitronové přístroje vynikají výbornou čitelností a celkově přístrojový štít působí o něco hodnotně. Dominantní postavení patří otáčkoměru a rychloměru. Mezi nimi našel své místo displej palubního počítače. Bohužel zobrazované hodnoty se přepínají postaru kolíčkem za volantem, což není příliš praktické. Subaru přepracovalo i středový panel. Audiosoustava nyní působí díky barevnému displeji o velikosti 4,3 palců moderněji a také lépe hraje. Další novinkou v interiéru je dvouzónová klimatizace nebo parkovací kamera.

Po stránce prostornosti ani ergonomie nelze mít závažnější připomínku. Vylepšení by však zasloužila přední sedadla, která nedokáží poskytnou zejména při delších cestách dostatečnou oporu (nelze nastavovat tuhost opěradla a středová opěrka je utopená příliš nízko). Daleko lepší situace panuje na zadních sedadlech, kde dva cestující naleznou dostatek prostoru (v podélném směru i na výšku). Dobře je na tom i zavazadelník, který v základním uspořádání pojme 460 litrů zavazadel. Po sklopení zadních sedaček lze zvýšit jeho objem na 1610 litrů, přičemž opěradla se sklápí jedním pohybem do úplné roviny.

Zbrusu nové srdce
Hlavní změna faceliftované verze se odehrála pod kapotou. Dosluhující generace benzinového boxeru byla světu představena před více než dvaceti lety. Příchod nového motoru FB20 je tak logickým pokračováním. Konstruktéři se u nového dvoulitru typu Boxer chlubí prodlouženým zdvihem pístu (poprvé tak Subaru vyrobilo nadčtvercový motor). Předchozí řada EJ pracovala s parametry 92 x 75 mm (vrtání x zdvih), novinka pak 84 x 90 mm. Hlavním důvodem této změny je ideálnější průběh výkonu. Díky navýšení zdvihu je dostupná větší porce kilowatt v nízkých otáčkách. Rozvodová kola jsou menší díky tomu, že je podobně jako u šestiválcových motorů použit na místo řemene rozvodový řetěz. Spalovací komora dostala jiný tvar a jiný tvar má také dno pístu. Rovněž chladicí okruh pro hlavu válců je zcela oddělen od části ochlazující blok motoru což vede k účinnějšímu chlazení. Díky tomu mohou být vložky válců ohřívány na vyšší teplotu, což v konečném důsledku snižuje tření. Další změnou jsou například ventily umístěné pod jiným úhlem blíže u sebe, plastové sací potrubí, časování AVCS schopné pracovat v Atkinsonově cyklu atd.

Nižší spotřeba
Výrobce u "Lesníka" s novým dvoulitrem slibuje výrazně nižší spotřebu paliva. Nás proto zajímala praxe. S Foresterem jsem tedy čtyři dny jezdil po hlavním městě a blízkém okolí. Průměrná spotřeba se tak ustálila na hodnotě 9,6 l/100 km, z čehož jsem nebyl příliš natčen. Je to sice zhruba o půl litru méně než u předchůdce, ale stejně. S Foresterem jsem tedy vyrazil na mou oblíbenou testovací trasu vedenou z Kralup nad Vltavou přes Prahu a Brandýs nad Labem, Čelákovice, Poděbrady do Chlumce nad Cidlinou a zpět. Celkem nenáročná trasa znamenala odběr 6,4 l/100 km při běžném cestovním tempu v rámci rychlostních limitů. Přičteme-li k tomu několik předjíždějících manévrů, jedná se na permanentní čtyřkolku o velmi dobrý výsledek.

Poslední mohykán
Největším zklamání se stala manuální pětirychlostní převodovka, které se žádná úprava nedotknula. Bohužel. Největším nedostatkem je samotná přesnost řazení. Subaru považuji za vrchol techniky, ale v případě této převodovky musím konstatovat velké zklamání a přirovnání této převodovky k francouzské konkurenci před několika lety. Důvodem jen pětirychlostní převodovky je fakt, že Subaru stále nabízí v tomto spojení redukční převodovku, které Vás v případě potřeby dostane z problémů.

Pán lesů a českých silnic
V Subaru se podařilo skvěle odladit podvozek. Po modernizaci doznal řady vylepšení (bylo pozměněno zavěšení předních kol, zvětšen rozchod kol atd.). Celkově je nyní Forester jistější a doslova úžasně flirtuje nerovnosti českých komunikací. Jen těžko budeme mezi konkurenty v této cenové relaci hledat pohodlněji jezdící SUV.  Na české komunikace se Forester hodí jako ulitý. Když to zjednoduším, Foresteru je jedno, po jakém povrchu aktuálně jede. Problém mu nedělá ani terén, kde díky nájezdovému úhlu 25° vpředu a 27° vzadu zvládá mnohem více, než si řada řidičů pomyslí. O své se stará pohon všech kol s mezinápravovým diferenciálem a viskózní spojkou. A pokud i tato kombinace selže, nastupuje redukční převodovka. A to vše za konkurence schopnou cenu, která je přes lepší výbavu (xenonové světlomety, parkovací kameru, dvouzónovou klimatizaci nebo třeba sedmnáctipalcová kola) výrazně nižší než před pár lety (zhruba o 20%).

(plusy)
jízdní vlastnosti a schopnosti
univerzálnost vozu
odladění podvozku
prostornost
výhled
velká zpětná zrcátka
ergonomie
zvuk motoru
redukce a pohon 4x4
výbava
zavazadelník (v rámci 4x4)

(mínusy)
řazení
sedadla
spotřeba ve městě
podsvícení oslňuje v noci
jednoduchý PP (nezobrazuje například dojezd)
interiér
Technické údaje Subaru Forester 2.0 XS
Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec
Objem motoru: 1995 ccm
Výkon:  110kW/6000 ot./min.
Točivý moment max.: 198Nm/4200 ot./min.
Max. rychlost:   185 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 10,7 s
Spotřeba - kombin.:  9,4 l/100 km
Spotřeba - město:   6,4 l/100 km
Spotřeba - mimo město:   7,5 l/100 km
Objem pal. nádrže: 60 l
Délka/šířka/výška: 4560/1780/1700 mm
Rozvor: 2615 mm
Zavazadelník: 450 / 1660 l
Pohotovostní hmotnost/nosnost: 1485 / 530 kg
Cena modelu od: 589.000 Kč (2.0 X Trend)
Cena testovaného modelu: 689.000 Kč (2.0 XS Comfort)

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Petr Šikl (text + foto)

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Bateriová Škoda Elroq je tady. Víme o ní vše a známe pořizovací cenu i dojezd
Test: MG3 Hybrid+ jezdí jako elektromobil a nestojí ani půl milionu korun. Fabia má problém Test: Peugeot e-Rifter je praktický elektromobil s rychlým dobíjením a několika vychytávkami Hyundai představil speciální edici Tucsonu na oslavu 20. výročí Škoda Octavia je opět za dobrý peníz, základ Essence za 569.900 Kč

Tipy z autobazarů

Seat Leon

Rok výroby 2023

585 000 Kč

Subaru Forester

Rok výroby 2020

729 000 Kč

Seat Ateca

Rok výroby 2019

535 990 Kč

Škoda Octavia

Rok výroby 2018

419 900 Kč