Test ojetiny: Volkswagen Passat 3,6 FSI 4Motion - pan Tajemný
Týden strávený za volantem černého passatu 3.6 FSI patří k těm, na které budeme ještě dlouhá léta vzpomínat. Proč?
Skoro to zní až ironicky, ale i přes velký atmosférický šestiválec s řízným zvukem a oslnivou jízdní dynamiku to není samotný Passat, kdo by byl tvůrcem oněch nezapomenutelných momentů. Těmi jsou totiž čeští motoristé. Silný Passat si neodmyslitelně spojili s dopravní policií ČR a bojí se ho jako čert kříže. O peprné momenty bylo tedy postaráno.
Řidiči "3,6ky" se ale za volantem dostává dokonce většího respektu, než kdyby řídil některou z vládních limuzín. Stačí jet po dálnici třeba povolených 130 km/h a do deseti minut se za vámi utvoří kolona pramenící ze strachu o stav bodového konta. A pokud chcete dojem "strašáka" ještě více posílit, seženete si pod registrační značky štítky bez označení, díky nimž Passat definitivně ztratí svou příslušnost s místem pořízení. Přesto jsme to však nezkoušeli, neboť se okolní řidiči passatu báli i přes přítomnost rudých polí s nápisem Auto ESA.
Pojďme se ale na zkoušený vůz podívat trochu detailněji. Pochází z roku 2013, najeto má již poměrně slušných 186 tisíc kilometrů a zmiňovaný bazar si jej v době zápůjčky cenil na rovných 400 000 Kč. Ve výbavě vozu ale nic zásadního nechybí a k duhu jistě přijdou i anatomicky tvarovaná sedadla s alcantarou, či vyhřívané přední okno, které jsme v mrazivých ránech zvlášť ocenili.
Exteriér - nenápadný, avšak každému na očích
V této, ani v následující kapitole se dlouho zdržovat nebudeme. Passat B7 je léty prověřený model, o kterém jsme psali již nesčetněkrát a v provedení Alltrack jsme jej označili za dost možná nejlepší Passat všech dob (a navíc velmi krásný).
Dnes testovaný vůz ovšem přijíždí v nejběžnějším provedení sedan a navíc v černé barvě. Nenápadnější auto byste pohledali jen těžko (o to vtipněji působí, že vás ale každý vidí, protože přesně takové auto hledá, aby se náhodou nenechal zmerčit). Passat svým designem rozhodně neurazí, a přestože se nám jeho zadní, poměrně hranatá část zpočátku nelíbila, po více než 5 letech jsme si zvykli.
Na verzi 3.6 FSI, což je v podstatě bývalá R36 v civilu (před modernizací byl nejrychlejší Passat opticky modifikován, aby působil sportovněji), ale nenajdete menší než 17 palcová kola. Nevejdou se sem kvůli předním kotoučům, ty měří masivních 345 milimetrů. Jiné změny oproti běžným passatům se však nekonají (2 koncovky výfuků má i 2.0 TDI 130 kW 4Motion) a jedná se tudíž o dokonalý sleeper, od kterého okolí podobnou dynamiku nečeká.
Interiér - vybavený, ale uchrastěný
Dnešní výhodou "3.6-ky" se pak stává také to, že jste si ji nemohli pořídit v horší než nejlepší výbavě Highline (vždy výrazně přes milion Kč). Z toho důvodu je naprostá většina vozů plně vybavena a naleznete u nich mnohdy až zarážející prvky výbavy. Již jsem zmiňoval třeba vyhřívání čelního skla, či alcantarou potažená anatomická sedladla. V ceně bylo ale i lepší audio, adaptivní tlumiče se třemi režimi nastavení, nebo nejdražší navigace.
Navzdory výši pořizovací ceny se ale již začaly objevovat dílčí nedostatky v kvalitě zpracování jednotlivých částí. Passat tudíž chrastil a to výrazněji, než je pro něj obvyklé. Chrastil středový panel, kaplička přístrojů, ale třeba i loketní opěrka, pro kterou se Volkswagen u generace B7 snažil zajistit kvalitnější výrobu (málokdo tuší, že pro Passat B7 byl tento díl vyvíjen v Mostě, v severních Čechách). Pídili jsme se proto po původu vozu a zjistili, že kromě výměny zadního okna nebyl nikdy havarován. Kritika zpracování tedy definitivně padá na hlavu výrobce lidových automobilů.
Na obranu testovaného provedení však musím přiznat, že oproti verzi Alltrack (generace B7), kterou jsme si v průběhu loňského léta oblíbili, je sedan ještě klidnější, pevnější a tišší. Pokud se tedy nepotřebujete neustále stěhovat, dívejte se raději po něm. Rozdíl je opravdu znát.
Motor - zpěvák bez emocí
V minulé dekádě jste mohli Passat objednat i s mohutným vidlicovým osmiválcem. Generace B6 a následně B7 ale již podobnou šílenost nenabízela a zájemci o vrcholné provedení tak musel stačit menší motor. No menší... Ono 3,6 litru objemu zase není tak málo a nutno říci, že ani výkon tomuto agregátu nechybí. 220 atmosférických kilowattů totiž s hmotností 1 685 kilogramů vážně cvičí, a přestože motoru chybí přeplňování, ani v nízkých otáčkách se zrovna moc neloudá.
Neobvyklé uspořádání šesti válců s úhlem protilehlého sevření pouhých 10,6 stupňů (odtud pojmenování VR6) totiž motoru dovoluje disponovat vysokým točivým momentem již při nižších otáčkách. Výsledkem je tak přijatelných 350 newtonmetrů v pásmu od 2 400 otáček až do 5 300, kde se díky atmosférickému charakteru lačnícímu po otáčkách připojuje již značná část z maxima uváděné síly. Červené pole leží na hranici 7 000, při nich se motor libě rozezní a potěší sladkou výkonovou špičkou. To vše spolu s pohonem všech kol a šestistupňovým DSG passatu stačí, aby z klidu na 100 km/h vyrazil již za rovných 5 sekund a rozjel se až na elektronicky omezených 250 km/h. Podáváné výkony jsou však (mírně řečeno) bez emocí. Zkrátka Volkswagen Passat.
O tom, že však jde o znamenitý motor, svědčí fakt, že ani zmíněná porce kilometrů z jeho potenciálu zhola nic neubrala. I podle naměřených hodnot stále jezdí jako za mlada. Jen si musíte dát pozor, abyste nenatankovali obyčejný natural 95. Tomuto šestiválci neprospívá, ba co víc, v uživatelské příručce je jeho užití výslovně zakázáno.
Provoz charakterního šestiválce se tedy prodraží. A že se prodraží opravdu markantně, je zjevné již od prvních kilometrů. Ranní start v Auto ESA a 30 kilometrová cesta přes polovinu Prahy (nutno říci, že ne nijak ucpanou) nám po přívětivě klidném tempu maluje na displeji palubního počítače krásných 26,7 litrů na 100 kilometrů. No, nic. V naději, že odpoledne bude lépe, se vydáváme na sever Čech, kde po zhruba 160 kilometrech završujeme pouť prvního dne. Výsledná spotřeba? 17,2 litrů naturalu 98 - půlka ze 70 litrové nádrže je pryč...
Servisní okénko - zabrat dostane hlavně Haldex
Odhlédneme-li však od provozních nákladů, zjistíme, že motor 3.6 FSI vydrží opravdu hodně. Obecně jsou známé pouze problémy s chrastěním rozvodů. Za těmi bývají nejčastěji méně kvalitní napínáky rozvodového řetězu. Silný motor rovněž výrazně namáhá hnané části jako převodovku DSG nebo systém pohonu všech kol Haldex. V těchto případech jde ale spíše o to, jak s vozem jezdil bývalý majitel. Nejvíce samozřejmě škodí agresivní jízda s ostrými rozjezdy.
Motor je rovněž poměrně háklivý na zacházení při nedostatečném zahřátí oleje, které se v budoucnu projeví v lepším případě mírně zvýšenou spotřebou oleje. V tom horším se mohou objevit vůle u klikové hřídele. Řeč již byla o benzínu, který lze tankovat pouze ve výborné kvalitě. I z toho důvodu tedy nejsou známy problémy se vstřikovači systému FSI. Nekvality, či zvýšených problémů se tedy bát nemusíte, díky výkonu motoru ale vždy dbejte, abyste vůz koupili po někom, kdo jej příliš netrápil. Právě bývalí majitelé bývají tou největší slabinou testovaného provedení.
Jízda - žádné zklamání
Přiznávám, že s motorem 3.6 FSI jsem doposud jezdil pouze v Audi Q7, kde jednoho času představoval základ nabídky a s 2,5 tuny těžkým strojem mnoho nesvedl. V passatu B7 jde však o absolutní vrchol. Zároveň nutno jedním dechem dodat, že o vrchol nadmíru důstojný. Již úvodem jsem zmiňoval, že Passat je opravdu velmi rychlý a díky své nenápadnosti dokáže velice často překvapovat okolí. Přesto jsem se však nevyhnul obavám z toho, aby poměrně těžký šestiválec nad přední nápravou nepokazil onu passatovskou sterilitu v zatáčkách a z vozu se nestal jen těžkopádný dálniční dostavník.
A výsledek? Obavy byly absolutně zbytečné! Nevím, jak se to wolfsburgským povedlo, ale Passat zatáčí stejně agilně, jako kdyby pod kapotou vězil základní motor 1.4 TSI. Na pneumatikách i předních brzdách je nadváha patrná, ale na palubě vozu? Ani památky. V tomto ohledu nás šestiválcový Passat vážně nezklamal, Svůj výkon a žádanou sterilitu dokázal fantasticky skloubit.
Závěr - vyšší liga
S velkým šestiválcem mnoho evropských modelů střední třídy neseženete. A Passat 3.6 FSI? Ačkoliv stáří testovaného kusu nepřesáhlo ještě ani 4 roky, začíná být již poměrně vzácný. Za více než milión korun se jich neprodalo mnoho a vzhledem k provozním nákladům jej i ti méně movitější, kteří se pro něj rozhodli, prodali dříve než brzo. Z objektivního pohledu ale nejde o špatný stroj a charakterní atmosférický šestiválec jej posunul do sféry, o jaké se naftovým sourozencům ani nesnilo. Jen škoda, že je ten benzín tak drahý.
Plusy
+ výkon motoru
+ jízdní dynamika
+ skrytý potenciál
+ jen lehce nedotáčivý
+ klidný charakterní projev
+ kvalita pohonné jednotky
Mínusy
- provozní režie
- pouze Natural 98
- riziko druhé ruky
Technické údaje:
Volkswagen Passat B7 3.6 FSI 220 kW (rok 2013) |
|
Objem motoru |
3 597 ccm |
Typ motoru |
vidlicový šestiválec (VR6) |
Druh motoru |
zážehový atmosférický |
Typ přeplňování |
- |
Maximální výkon |
220 kW / 300 koní / 6 600 ot./min. |
Maximální točivý moment |
350 Nm / 2 400 – 5 300 ot./min. |
Převodovka |
šestistupňová dvouspojková (DSG) |
Poháněná kola |
všechna (Haldex) |
Maximální rychlost |
250 km/h (el.omezeno) |
Zrychlení z 0 na 100 km/h |
5,1 s |
Udávaná spotřeba město |
15,1 l/100 km |
Spotřeba mimo město |
7,3 l/100 km |
Kombinovaná spotřeba |
10,1 l/100 km |
Spotřeba během testu |
14,3 l/100 km |
Objem nádrže |
70 l |
Pohotovostní hmotnost |
1 685 kg |
Délka / šířka / výška |
4 769 / 1 820 / 1 470 mm |
Rozvor |
2 713 mm |
Zavazadelník/ Po sklopení |
565/ - litrů |
Cena v době testu |
400 000 Kč |