Test ojetiny: Škoda Octavia - druhá generace vládne prodejům

Jasně nejoblíbenější ojetinou na českém trhu je druhá generace Škody Octavia. Motoristé mají zájem jak o původní provedení, tak o faceliftovanou verzi.

Domácí značka Škoda se na našem trhu těší neutuchající oblibě, a to platí jak pro trh nových, tak ojetých vozů. Právě trhu ojetin dlouhodobě vládně model Octavia, ten je mezi českými motoristy nejžádanější ve druhé generaci. Kupce si snadno hledá jak kombi, tak liftback, vozy s pohonem přední nápravy i provedení 4x4, které je zde řešeno mezinápravovou spojkou Haldex.


České řidiče láká nejen známá domácí značka, ale i velký zavazadelník Octavie a v neposlední řadě známá koncernová technika. Její použití u řady modelů se pozitivně odráží v cenách náhradních dílů, zejména z druhovýroby. Pozitivní vliv pro rozhodování řidičů vybírajících ojetinu má samozřejmě i velmi početná nabídka octavií.

Druhá generace Škody Octavia vyjela na silnici v roce 2004 a o čtyři roky prošla faceliftem a modernizací. Tedy kromě verzí RS a Scout, které prodělaly facelift v roce 2009. Ve výrobě model vydržel do roku 2013, kdy byl nahrazen třetí generací. Druhá řada se však nyní pohybuje na trhu s ojetými vozy v ideálních cenových relacích, což znamená, že právě o ni je největší zájem.

Karoserie nadčasových tvarů a kvalitně zpracovaný interiér jsou jistě klady automobilu. K těm patří i vnitřní prostornost, když se nebudou tísnit ani cestující na zadních sedadlech. Sedačky samozřejmě nabízejí dobré pohodlí a pracoviště řidiče se může pochlubit přehledným uspořádáním. Díky tomu je možné obsluhovat všechny ovladače intuitivně již po krátkém seznámení.

Doslova skvělá je nabídka místa pro zavazadla. Zavazadelník liftbacku totiž nabízí objem 560 litrů, praktičtější verze Combi pak 580 litrů. To je samozřejmě hodnota naměřená po krycí roletku zavazadelníku, kterou lze v případě potřeby stáhnout a vůz pak naložit až po střechu.

škoda octavia bazar

Jízdními vlastnostmi se Octavia II řadí k těm lepším vozům ve své třídě. Vyvážený podvozek stojí za dobrým držením jízdní stopy v zatáčkách a současně zvládá výborně tlumit nerovnosti. K dobrému pocitu z jízdy přispívá i přesné manuální řazení a příjemné řízení. Skutečně si jej užít ale můžete jen pokud máte pod kapotou dostatečně silnou pohonnou jednotku. Základní agregát 1.4 16V o výkonu 55 či 59 kW ale takový rozhodně není. Velká sláva to nebude ani s přeplňovaným benzinovým čtyřválcem o objemu 1,2 litru a výkonu 77 kW, který se začal montovat v roce 2010.

Oblibě se těší 1.6 MPI/75 kW nebo 1.6 FSI/85 kW. Silnější přeplňovaný 1.4 TSI/90 kW tak vyhledávaný není (montoval se od roku 2008). To už je spíše zájem o přeplňovanou osmnáctistovku disponující výkonem 112 nebo 118 kW. Dvoulitry jsou vyhledávané snad jen přeplňované ve sportovně laděném provedení RS, kde tento motor nabízí výkon 147 kW. „Er-eso“ ale může pohánět i turbodiesel 2.0 TDI/125 kW.

Mezi turbodiesely se těší největšímu zájmu velice spolehlivý a úsporný agregát 1.9 TDI/77 kW. Důvodem je fakt, že konstrukčně mladší motor 2.0 TDI zpočátku trápila řada vážných poruch. K dispozici je ve verzích o výkonu 100, 103 nebo 81 kW (od roku 2010).

Právě turbodiesel 2.0 TDI/100 a 103 kW se v prvních letech výroby potýkal třeba s problematickými vstřikovači, úniky oleje, palivovým čerpadlem nebo problémy s mazáním. Známé jsou i případy praskání hlavy válců. Proti dvoulitru je 1.9 TDI doslova vzor spolehlivosti. Později se dvoulitrový turbodiesel zlepšil, ale pocuchané pověsti se těžko zbavuje.

Tu nemají nejlepší ani benzinové pohonné jednotky 1.2 TSI, 1.4 TSI nebo 1.8 TSI, které se občas potýkají s problematickými rozvody. Zejména u menších z těchto motorů jde o vyhlášený problém. „Pozor si dejte také na stav dvouhmotového setrvačníku u motorizací, kde je použit. O výměnu se hlásí typickým klapání zespodu motoru, které změní zvuk nebo utichne při sešlápnutí spojkového pedálu,“ radí Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO.

Setkat se můžete u Škody Octavie i s mlžením potkávacích světlometů z důvodu průniku vlhkosti, k čemuž dochází po poškození světla třeba od kamínku, který vystřelí pneumatika vpředu jedoucího vozu. „Máte-li zájem o automobil vybavený dvouspojkovou převodovkou DSG, buďte ostražití. Podléhá opotřebení a její oprava nepatří k nelevnějším,“ upozorňuje zástupce AAA AUTO. K častým závadám se řadí ale i poruchy originálního autorádia Symphony, mezi něž patří také špatný příjem.

„Vyskytují se vůle na předních ramenech, v sportovně laděných octavií RS si dejte pozor i na nadměrně opotřebované brzdové kotouče,“ pokračuje ve výčtu známých problémů Jindřich Topol z AAA AUTO. Kontrolu si zaslouží také elektrická výbava a samozřejmě klimatizace.

Na závěr ještě dodejme, že nárazovým testem Euro NCAP prošela Octavia II již v roce 2004. Za ochranu posádky při nárazu získala čtyři hvězdičky z pěti možných a shodně byla hodnocena i bezpečnost dětí cestujících v dětských autosedačkách. Ohleduplnost při střetu s chodcem byla techniky Euro NCAP ohodnocena dvojicí hvězd ze čtyř možných.


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Milan Jirouš (text+foto)

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

Volkswagen Touran

Rok výroby 2017

499 900 Kč

Mercedes-Benz Třídy S

Rok výroby 2017

999 000 Kč

Volkswagen Golf

Rok výroby 2017

319 000 Kč

Audi A4

Rok výroby 2011

217 777 Kč