Test: Nissan Qashqai 1.2 DIG-T - ideál nespěchajícího řidiče

23. 02. 2015
Sdílet článek

Mezigenerační obměna populárního městského SUV znamenala vystřídání základní pohonné jednotky v podobě atmosférické šestnáctistovky přeplňovanou dvanáctistovkou DIG-T. A nás zajímalo, jak si maloobjemový čtyřválec poradí s hmotností a rozměry Qashqaie. A závěrem si odpovídame na otázku, pro koho se testovaný model hodí nejvíce?

Dva miliony vyrobených Qashqaiů a více než padesáti procentní růst prodejů v Evropě spojený s příchodem roku 2015 jasně mluví o úspěšnosti zakladatele městských crossoverů. Za popularitou od počátku stojí velikost karoserie nepřesahující běžné kompaktní hatchbacky, vyšší posed usnadňující nastupování a dobrý výhled z vozu poskytující vyšší bezpečnost. Tento mix vlastností japonská automobilka dobře namíchala a zabalila do atraktivního kabátu s příjemnou cenovkou. Díky tomu se Qashqai na starém kontinentu skvěle prodává a navazuje na úspěchy svého kulatého předchůdce.


Nová generace se oproti původnímu modelu protáhla o téměř pět centimetrů na délku, je o dva centimetry širší a o 1,5 centimetru nižší. Druhá generace Qashqaie se už narozdíl od první generace nevyrábí v prodlouženém sedmimístném provedení Qashqai+2. Jeho roli převzala nová generace Nissanu X-Trail. Nissan Qashqai druhé generace se stejně jako jeho předchůdce vyrábí v britském Sunderlandu a v Česku se prodává od začátku roku 2014.



Krásavec plným coulem jezdí dobře
Nový Nissan Qashqai působí nejen moderněji, ale také robustněji a celkově hodnotněji. Qashqai sice přišel v testované verzi s pohonem předních kol o víceprvkovou zadní nápravu, na jízdních vlastnostech se to však negativně neprojevilo. Ba naopak, Qashqai je ve srovnání s předchůdcem po stránce jízdních vlastností výrazně lepší. Mezigeneračně lépe zvládá nerovnosti, přes rozmlácenou silnici letí s lehkostí a o nedostatcích komunikací informuje minimálně. V testované verzi s benzínovou dvanáctistovkou a plechovou střechou patří Qashqai k nejpohodlnějším kompaktním SUV. Lehčí a pomalejší řízení bude vyhovovat klidně jezdícím šoférům. K pohodovému charakteru vozu se hodí i řazení manuální šestirychlostní převodovky, ke kterému nelze mít závažnější výtku. S autem soucítí i stabilizace, která velmi brzo zasahuje a nedovoluje žádné nepatřičné kousky ani na suchém povrchu. Stabilizace však můžete lehce vypnout a rázem přeměnit vůz v čitelný a celkem zábavný stroj, se kterým můžete balancovat na hraně. Málo zatížená příď přináší ovoce v zatáčkách, na dálnici naopak snižuje stabilitu.

Celkové odhlučnění kabiny je dobré. Více hluku do vozu proniká od áčkových sloupků a bočních zpětných zrcátek, která však poskytují dostatečný přehled o situaci kolem automobilu. Objem zavazadelníku vzrostl na základě údajů výrobce o 29 l na solidních 439 l. V praxi oceníte zejména zvětšení šířky kufru, v nejužším bodě jsme naměřili rovných 110 centimetrů, což je skvělé. Daní za to je o pět centimetrů kratší délka. Mezipodlaha dělená do dvou dílů se dá využít na rozparcelování kufru a zamezení pohybu menších předmětů.



Skvělý čtyřválec ve špatném voze
Samotná benzínová dvanáctistovka DIG-T není vůbec špatná. Tiše a kultivovaně přede, je živá a na svůj zdvihový objem poskytuje slušný výkon. Bohužel spojení s dlouhými převody, vysokou hmotností vozu a vyšší stavbou karoserie ji paralyzuje do role, ve které nedává příliš smysl. Daň za honbou nízkých papírových emisí se projevuje u Qashqaie naplno. Díky tomuto čtyřválci se testovaný exemplář hodí zejména do města a na kratší vzdálenosti, přičemž spotřeba se vždy odvíjí od způsobu jízdy. Při pohodovém tempu je pohonná jednotka vcelku úsporná a lze se přiblížit hodnotám udávaným výrobcem (6,9/4,9/5,6 l/100 km). Mimo město se dá jezdit pod pět, ve městě pak do sedm a půl. Pokud však přišlápnete plynový pedál k podlaze a budete žádat výraznější dynamiku, spotřeba poletí nahoru, klidně přes osm nebo devět litrů.

Nehůře se dvanáctistovka cítí na dálnici, kde se doslova trápí. Pokud vůz plně naložíte a vyrazíte s rodinou například na hory, udržet dálniční limit ve stoupání vyžaduje podřazení na pětku či dokonce čtyřku, což přináší zbytečně vysoké otáčky (při dálniční stotřicítce točí dvanáctistovka na šestku příjemných 2 750 ot./min.). Nevíme, kam se až konstruktéři uchýlí, ale tuto dvanáctistovku ve spojení s takto velkým automobilem považujeme za hraniční. Umíme si však představit, že právě tato kombinace bude vyhovovat klidnějším řidičům a řidičkám, kteří jezdí ve voze sami a jen občas stlačí plynový pedál k podlaze. Všichni ostatní musejí sáhnout po nově představené šestnáctistovce DIG-T s výkonem 163 koní nebo dieselech dCi.



Obět downsizingu
Nissan Qashqai se skvěle hodí pro městský a příměstský provoz, na nákupy, rozvoz dětí do školy, občasné výlety či pro starší páry, kteří nepospíchají cestou na chalupu a nejezdí přes půl republiky. Testovaný model vyhoví klidnějším řidičům, kteří "nelítají" často po dálnici a netrhají rekordy v polykání kilometrů. Díky atraktivnímu kabátu neláká Qashqai jezdit své majitele do terénu (s pohonem všech kol je k dispozici pouze ve spojení s nejsilnějším dieselem). Za 394 900 Kč pořídíte základní benzinový motor 1.2 DIG-T ve výbavě Visia a ve spojení s manuální převodovkou. Zájemci o automat X-Tronic musejí připlatit 50 000 Kč a zájemci o šestnáctistovku DIG-T spojenou s manuální převodovkou 58 000 Kč. Řešením může být také diesel 1.5 dCi, za který oproti základu připlatíte 52 500 Kč nebo ještě silnější šestnáctistovka dCi o výkonu 130 koní. Ta je jasnou volbou pro všechny, kteří musejí zdolávat delší vzdálenosti, zejména pak po dálnici.

Plusy
+ design
+ zpracování interiéru
+ skvěle přístupné úchyty ISOFIX
+ dostatečně komfortní podvozek
+ prostornost
+ pořizovací cena
+ spotřeba při klidné jízdě

Mínusy
- aerodynamický hluk od A sloupků a zpětných zrcátek
- testovaný motor se nehodí na dálnici
- spotřeba při rychlejší jízdě

Technické údaje Nissan Qashqai 1.2 DIG-T
Motor: přeplňovaný čtyřválec
Objem motoru: 1197 ccm
Výkon: 85kW(115k)/4500 ot./min.
Točivý moment max.: 190Nm/1750 ot./min.
Max. rychlost: 185 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 10,9 s
Spotřeba - kombin.: 5,6 l/100 km
Spotřeba - město: 6,9 l/100 km
Spotřeba - mimo město: 4,9 l/100 km
Objem pal. nádrže: 55 l
Délka/šířka/výška: 4380/1806/1590 mm
Rozvor: 2646 mm
Zavazadelník: 401 l
Pohotovostní/celková hmotnost: 1318-1434/1860 kg
Cena modelu od: 394 900 Kč (1.2 DIG-T, MT, VISIA)
Cena testovaného modelu: 436 900 Kč (1.2 DIG-T, MT, ACENTA)

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

redakce

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

Peugeot 508

Rok výroby 2022

719 000 Kč

Peugeot 308

Rok výroby 2024

567 999 Kč

Citroën C3

Rok výroby 2016

145 000 Kč

Audi A4

Rok výroby 2011

265 777 Kč