Test: Mazda 6 - spořivá důchodkyně atletka | Autanet.cz

Test: Mazda 6 - spořivá důchodkyně atletka

07. 01. 2013
Sdílet článek

Možná se ptáte, proč před příchodem nové generace testujeme vysluhující model? Může Mazda 6 vyráběná od roku 2008 dávat vůbec nějaký smysl? A hned na začátku říkáme, ANO. Mazda 6 druhé generace ještě neřekla své poslední sbohem. S nejslabším dieselem pod kapotou je velmi úsporná, po stránce jízdních vlastností patří stále na špičku a díky 150.000 Kč slevě na vybavenější verze je dosud nejvýhodnější.

Druhá generace Mazdy 6 (GH) je na trhu od roku 2008 a již brzy se do showroomů dostane její nástupkyně v podobě třetí generace. Než se tak stane, pojďme se podívat na šestku ve verzi sedan poháněnou nejslabším dieselem v nabídce. Naše předchozí testy Mazdy 6 ukázaly, že model japonské automobilky má všechny předpoklady být nejúspěšnějším vozem ve střední třídě. V nabídce jsou tři karoserie (hatchback, sedan a kombi), výběr motorů a převodovek je dostatečný, jízdní vlastnosti nadprůměrné, spolehlivost nadstandardní, zpracování kvalitní a cena poslední měsíce více než příznivá. Uvedené faktory zaručují většinou úspěch, bohužel v případě Mazdy to tak úplně neplatí...


V květnu 2010 Mazda 6 prošla modernizací (o té si můžete přečíst v samostatném článku). Kabinu vozu není potřeba detailně popisovat. Zmínit musíme dobré dílenské zpracování, dobrou pozici za volantem a slušnou výbavu. Někomu může vadit úzký displej v horní části středového panelu sloužící nejen klimatizaci, ale také datům palubnímu počítači a údajům audiosoustavy (všechny údaje nevidíte naráz, přepínat musíte například mezi hodinami a údaji PP). Nic strašného to není, většina řidičů si zvykne velmi rychle díky tlačítkům na volantu, kterými vše pohodlně ovládáte. Ostatní ovladače zaslouží jen pochvalu. Volant dobře padne do rukou a většina ovládacích prvků je v dobrém dosahu řidiče. Výtku zaslouží snad jen vyhřívání předních sedadel, které je dvoupolohové a v první poloze hřeje sedák více než je zdrávo. Během dvou týdnů strávených za volantem testované šestky mi vadilo pouze otevírání víka kufru, při kterém jsem se vždy zamazal a cestujícím na zadních sedadlech vyšší hluk od pneumatik.

Není problém jezdit za pět
V březnu loňského roku jsme pod kapotou Mazdy 6 otestovali vrcholný diesel 2.2 MZR-CD s výkonem 132 kW a maximem točivého momentu 400 Nm. U toho Mazda slibovala průměrnou spotřebu paliva 5,4 l/100 km, která však pro nás byla z říše snů. V praxi jsme jezdili díky častému využívání síly motoru za rovných 7,0 l/100 km. Přísun výkonu nebyl lineární a nejvýkonnější verze se nikterak nehnala do otáček. Díky velmi dlouhým převodům však diesel točil při dálniční stotřicítce na šestý rychlostní stupeň pohodových 2300 ot./min. U dnes testované slabší verze dva-dvojky MZR-CD si musíte vystačit s výkonem 95 kW, ale v běžném provozu působí mnohem přirozeněji. Když to velmi zjednoduším, slabší diesel má blíže k benzínovým motorům. Ochotněji se vytáčí, netrpí takovým turboefektem a jednotlivé převodové stupně na sebe skvěle navazují. Navíc s ním "Šestka" dokázala zdolat více než 1.100 km ujetých svižným tempem za průměrných 5,4 l/100 km (téměř polovina jízd se uskutečnila po ucpané Praze). Námi naměřených 5,4 l/100 km se hodně přiblížilo papírové spotřeby 5,1 l/100 km a to je v dnešní době velký úspěch. Nejlepší na tom je, že k dosažení nízké spotřeby nepotřebujete žádné eko-systémy omezující řidiče.

Dobrá na dálnici, ještě lepší v zatáčkách
Motoru sekunduje i povedený podvozek, který je agilní a zároveň poskytuje posádce dostatečný komfort. Ve střední třídě je jen málo aut, které budete tak rádi řídit jako Mazdu 6 (zmínit musíme BMW řady 3, Hondu Accord nebo Ford Mondeo). Pochvalu totiž zaslouží vcelku komunikativní řízení, maximálně přesné řazení, dobrá stabilita a celkově výtečná ovladatelnost. Brzdový pedál má sice trochu pozvolnější nástup, ale brzdy fungují znamenitě. Mazda 6 se neztratí ani na rozbitých okreskách, kde neodskakuje a Vaše požadavky plní s maximálním nasazením. Přední náprava disponuje spoustou přilnavosti a zadní náprava se nechá snadno přemluvit ke změnám stopy.

Vyšší výbavy výhodnější
Základní cenovka námi testované verze s nejslabším dieselem pod kapotou ve čtyřdveřové verzi sedan startuje na 571.900 Kč. Aktuálně se však vyplatí díky slevě 150.000 Kč sáhnout po špičkově vybavené verzi TE PLUS, která přijde na 564.900 Kč. Ta přináší oproti základní výbavě CE navíc mimo jiné bi-xenonové adaptivní světlomety s ostřikovači, automaticky stavitelný sklon světlometů, deštový senzor, systém sledování jízdních pruhů RVM, asistent pro rozjezd do kopce, tempomat, systém monitorování tlaku v pneumatikách, palubní počítač, audiosystém Bose, Bluetooth, automatickou dvouzónovou klimatizaci, vyhřívání předních sedadel, vyhřívaná a sklpná elektricky ovládaná zpětná zrcátka.

Univerzální rodinný vůz pro nadšené řidiče
Může to znít až neuvěřitelně, ale právě Mazda 6 na sklonku své druhé životní etapy je velmi univerzálním vozem, kterým nejen přepravíte pohodlně rodinu na chalupu, ale také uspokojí touhy nadšeného řidiče. Ten si rád v neděli ráno přivstanete, aby mu "Šestka" vykouzlila na zatáčkovité okresce úsměv (od ucha k uchu). Koupí "dosluhující" druhé generace Mazdy 6 získáte výtečně ovladatelný vůz, který s jistotou zvládá jízdu v přímce i v zatáčkách, nabízí úchvatně přesné řazení, úsporný diesel a bohatou výbavu za dobrou pořizovací cenu. Vadit můžou jen drobnosti...

plusy
ovladatelnost a jízdní vlastnosti
na dnešní dobu komunikativní řízení
přesné řazení
úsporný motor
stále elegantní vzhled
solidní výbava
pozice za volantem
tři karosářské verze

mínusy
hluk na zadních sedadlech
tlumení některých nerovností
otevírání zavazadelníku
Technické údaje Mazda6 2.2D/129k, sedan
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem motoru: 2183 ccm
Výkon: 95kW(129k)/3500 ot./min.
Točivý moment max.: 340Nm/1800 ot./min.
Max. rychlost: 195 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 10,7 s
Spotřeba - kombin.:  5,1 l/100 km
Spotřeba - město:  6,4 l/100 km
Spotřeba - mimo město:  4,3 l /100 km
Objem pal. nádrže:   64 l
Délka/šířka/výška: 4755/1795/1440 mm
Rozvor: 2725 mm
Zavazadelník: 519 l
Provozní/celková hmotnost: 1510-1590/2055 kg
Základní cena: 503.900 Kč (2.0i, TE, hatchback)
Cena test. modelu od: 564.900 Kč (2.2D/95 kW, TE Plus, sedan)

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Petr Šikl (text+foto)

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Bateriová Škoda Elroq je tady. Víme o ní vše a známe pořizovací cenu i dojezd
Test: MG3 Hybrid+ jezdí jako elektromobil a nestojí ani půl milionu korun. Fabia má problém Test: Peugeot e-Rifter je praktický elektromobil s rychlým dobíjením a několika vychytávkami Hyundai představil speciální edici Tucsonu na oslavu 20. výročí Škoda Octavia je opět za dobrý peníz, základ Essence za 569.900 Kč

Tipy z autobazarů

Peugeot 308

Rok výroby 2023

589 000 Kč

Subaru Forester

Rok výroby 2020

729 000 Kč

Ford Focus

Rok výroby 2018

349 900 Kč

Seat Leon

Rok výroby 2023

585 000 Kč