Test: Mazda 3 - pro radost řidičům

11. 05. 2012
Sdílet článek

Atmosférické dvoulitry pomalu ale jistě mízí z nižší střední třídy a uvolňují své místo přeplňovaným pohonným jednotkám. Pokud patříte mezi řidiče ze staré školy a rádi řídíte, máme pro Vás horký tip v podobě trojkového modelu od Mazdy, který pohání dvoulitr s výkonem 150 koní.

Druhá generace Mazdy 3 přišla na trh před třemi lety, přičemž v loňském roce prodělala facelift, kterému jsme věnovali samostatný článek. Trojkový model není v Česku příliš populární, za což může zejména dřívější cenová politika dovozce (například v Austrálii je Mazda 3 nejprodávanějším modelem na trhu). Řada českých motoristů má tak modely Mazdy zafixované jako dražší japonská auta a raději sahají po korejských vozech. V loňském roce však český importér zvýhodnil téměř všechny dovážené modely a dnes testovaný trojkový model se může pochlubit zajímavou cenovkou. .


Jednoduchý a prostorný
Interiér Mazdy se nese v duchu jednoduchosti a přehlednosti. Po stránce ergonomie toho nelze příliš vytknout. Někomu může přijít nepřehledné zobrazování provozních údajů na jednořádkovém displeji, který zároveň slouží pro audiosystém. Oproti hatchabacku je sedan vybaven bílou barvou budíků v přístrojové kapličce, která je oproti červeným příjemnější a čitelnější. V zimních měsících snad každý ocení vyhřívání čelního skla a vyhřívání předních sedadel, které dostanete od výbavy TX. Více tvrdých plastů v kabině nevadí, mají totiž dobrou povrchovou úpravu a působí příjemně. Levně vypadá jen plast použitý na výplních dveří.

Řidič sedí příjemně nízko v dostatečně dimenzovaných sedadlech, které ve výbavě TX Plus nabízejí dostatečnou boční oporu tělu i při ostřejším jízdním stylu. Díky nadprůměrnému rozvoru 2640 mm je dostatek místa v podélném prostoru. Zavzadelník nabízí 430 litrů využitelného objemu. Díky karosářské verzi sedan je však nutné počítat s omezeným přístupem do samotného zavazadelníku, což zhoršuje fakt absence průvlaku pro převoz dlouhých předmětů v zadních opěradlech. Samotné vzpěry víka kufru nezasahují do prostorů pro zavazadla.

Dvoulitr ze staré školy
Japonská automobilka stále odolává downsizingu. Díky tomu je možné mít pod kapotou trojky atmosférický dvoulitr s výkonem 110 kW, který se do 4000 otáček chová klidně a tiše, přičemž po této hranici motor ožije a poskytuje velmi dobrou dynamiku. Otáčky letí rychle k červenému poli začínajícím již při 6500 ot./min., což je škoda. Omezovač ho totiž zastaví při sedmi tisících v tom nejlepším. Přesto na zábavné svezení to bohatě stačí. Dvoulitr miluje otáčky (ještě aby, když pochází z Mazdy MX-5). Trojka je velmi lehká, v testované verzi váží pouhých 1253 kg, vyniká tak výtečným poměrem 120 koní na tunu, což je více než u dieselové Octavie RS. Řízení je lehké a v zatáčkách se může zdát, že nad přední nápravou máte snad lehký litrový motor. Všemu sekunduje lahodný jemně nakřáplý zvuk. Samotný motor reaguje skvěle na sešlápnutí plynového pedálu, takže na přísun výkonu není potřeba jako u přeplňovaných motorů čekat. Spřažení motoru s přesnou šestistupňovou převodovkou je naprosto ideální a nemá chybu. Převodovka má velmi krátké dráhy, jednotlivé stupně se řadí s maximální přesností a problémem nejsou ani rychlé změny jednotlivých rychlostní stupňů. 

Špatně si dvoulitr nevede ani po stránce spotřeby. Po hlavním městě jsem jezdil v průměru za 9,3 l/100 km, přičemž celkový průměr po 600 ujetých kilometrech svižnějším stylem jízdy činil výtečných 8,2 l/100 km.

Milovník zatáček
Trojka projíždí zatáčky tak rychle, jak jen obuté pneumatiky dovolí. Přední náprava drží velmi dlouho řidičem zvolený směr jízdy. Trojku stačí do zatáčky utáhnout a jede přesně tam, kam chcete. Stabilizace je v trojce naprosto zbytečná. Podvozek si nechá líbit neuvěřitelné věci. Hodně ostrý průjezd zatáčkou znamená zakleknutí vozu na zadní vnější kolo a spolupráci zadní nápravy. Mazdu tak nerozhodí ani výraznější nerovnosti a je řiditelná za každých okolností i na limitu. Trojce nedělá problém díky nízké hmotnosti rychlé střídání směru jízdu, a proto se proplétá zatáčkami hravě a bez výraznějších náklonů a přesunů sil. V nájezdu do zatáčky vyniká trojka neutrálním chováním, přičemž se v extrému dokonce ráda přetáčí, ale jen velmi jemně a progresivně, takže se dá s autem hrát. Trojka má nezáludné chování a je skvěle čitelná. výše popsané chování je v nižší třídě ojedinělé a spolu Fordem Focus patří na samou špičku. Oproti hatchbacku je sedan po stránce jízdních dovedností o malinký kousek lepší a jistější. 

Mazdě se podařilo naladit podvozek trojky tvrději, přesto stále (i navzdory sedmnáctipalcovým kolům) poskytuje dostatečný komfort. Rázy od kol sice cítíte, ale jejich tlumení je naprosto dostatečné. Trojka vyniká tuhou karosérií a díky tomu maximální jistotou jízdy za všech okolností. Elektrohydraulický posilovač si zachoval dost citu, přičemž převod řízení je naprosto vyhovující (není ani moc rychlý, ani zbytečně pomalý). Brzdy jsou dobře dávkovatelné a trojce plně dostačují.

Je zábavná, praktická a cenově dostupná
Za 436.900 Kč dostanete opravdu výtečné auto. Zda se Vám nelíbí sedan, sáhněte po hatchbacku, který stojí stejné peníze. Kdyby Mazda nabízela spojení dvoulitru s nižším stupněm výbavy, stala by se z trojky koupě roku. Pokud zatoužíte po modelu na fotografiích, připravte si 468.842 Kč, přičemž pořizovací cenu zvýšuje příplatek za metalickou barvu Indigo Lights (+12.400 Kč), příplatek za spojler (10.078 Kč), příplatek za látkové koberečky Luxury (+2.000 Kč) a prodloužená záruka na pět let (+7.464 Kč). Ve výbavě však můžete počítat mimo jiné s kompletní sadou bezpečnostních prvků (počínaje šesticí airbagů až po stabilizační systém), předními mlhovými světly, dešťovým a světelným senzorem, systémem sledování jízdních pruhů RVM, elektricky ovládanými okny vpředu i vzadu, palubní počítačem, audiosoustavou BOSE s desítkou reproduktorů, ovládáním na volantu, automatickou dvouzónovou klimatizací, vyhříváním předních sedadel a čelního skla, zadními parkovacími senzory nebo litými sedmnáctipalcovými koly. Ještě připomenu, že po slevě lze základní verzi Mazdy 3 s pětidveřovou karosérií hatchback pořídít ve výbavě Base za 299.900 Kč, kdežto sedan můžete mít až od druhého stupně výbavy CE za cenu 328.900 Kč.

(plusy)
přesné řazení
jízdní vlastnosti
kultivovaný chod
zábavná
řízení
zdolávání nerovností
tuhost karoserie
ergonomie
rozumná spotřeba
nízká hmotnost
pohodlné sedačky

(mínusy)
systém start and stop
různorodé podsvícení displejů
přístup do kufru
předem dané výbavy
Technické údaje Mazda3 2.0i MZR, i-Stop, sedan
Motor: zážehový čtyřválec
Objem motoru: 1999 ccm
Výkon:  111kW(151k)/6200 ot./min.
Točivý moment max.: 191Nm/4500 ot./min.
Max. rychlost:  212 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 9,1 s
Spotřeba - kombin.: 6,7 l/100 km
Spotřeba - město: 9,1 l/100 km
Spotřeba - mimo město: 5,3 l /100 km
Objem pal. nádrže:   55 l
Délka/šířka/výška: 4580/1755/1470 mm
Rozvor: 2640 mm
Zavazadelník: 430 l
Pohotovostní/celková hmotnost: 1253/1820 kg
Základní cena: 328.900 Kč (1.6i, CE, sdn)
Cena test modelu od: 436.900 Kč (2.0i i-Stop, TX Plus, sdn)

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Petr Šikl (text+foto)

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

Mercedes-Benz Třídy S

Rok výroby 2017

899 000 Kč

Peugeot 308

Rok výroby 2024

567 999 Kč

Peugeot 508

Rok výroby 2022

719 000 Kč

Audi A4

Rok výroby 2011

265 777 Kč