Mazda3 slaví dvacátiny

Znáte model, který předcházel populární trojce a víte co se skrývalo pod zkratkou MPS?

Mazda3, v prvních třech generacích známá v některých regionech jako Axela, je v segmentu kompaktních vozů mimořádně oblíbená už od první verze z roku 2003. Letos slaví dvacáté narozeniny, tak se za její minulostí ohlédneme.


V roce 1999 spustila Mazda nový projekt s cílem nahradit staré modely Familia, 323 a Protegé novými hatchbacky a sedany. V čele iniciativy stál hlavní návrhář Hideki Suzuki, do akce se zapojila designová centra Mazdy v USA, Německu a Japonsku. V roce 2001 zvítězil návrh Hasipa Girgina. Sám autor ho následně půl roku v Hirošimě vylepšoval, pak vedení návrh schválilo pro sériovou výrobu. Hotový vůz se představil v roce 2003 na 60. ročníku autosalonu IAA Cars Frankfurt Motor Show, o měsíc později se v Japonsku začala prodávat první generace Mazdy3. Rychle si získala oblibu coby cenově dostupné auto s kvalitní konstrukcí a atraktivními jízdními vlastnostmi.

V roce 2006 Mazda na ženevském autosalonu představila výkonnou verzi Mazda3 MPS (Mazda Performance Series). Do její výbavy patřil samosvorný diferenciál s omezeným prokluzem a výkonný přeplňovaný motor s objemem 2,3 l, stejný jako v modelu Mazda6 MPS. Vůz zaznamenal pozitivní ohlasy v médiích i u zákazníků.

Druhá generace Mazdy3 se představila v roce 2008 na autosalonech v Los Angeles a Bologni. Stále využívala architekturu C1 vyvinutou ve spolupráci Fordu, Mazdy a Volva, v průběhu času ovšem došlo na řadu aktualizací. Díky nim se v řadě Mazda3 objevila např. technologie Skyactiv a několik speciálních modelů. Ve druhé generaci se vrátil i výkonný model MPS s celou řadou vylepšení, mezi něž patřila upravená řídicí jednotka, vylepšený převod, lepší brzdy a zavěšení kol, přepracované písty, nový systém řízení a mnoho kosmetických změn. I tuto generaci si oblíbili odborníci i řidiči.

V polovině roku 2013 pak přišla třetí generace s rozšířenější technologickou výbavou Skyactiv. Společnou platformu C1 nahradilo nové šasi Mazda Skyactiv sdílené s první generací modelu CX-5. Mazda3 v této verzi také vůbec poprvé nabídla designové pojetí Kodo a další novinky, např. technologii GVC nebo převodovky a motory Skyactiv.

Kromě toho se Mazda přiklonila k udržitelnému standardu Sustainable Zoom Zoom a třetí generace Mazdy3 se tak stala základem pro koncept Mazda3 Skyactiv-CNG, který kombinuje pohon na stlačený zemní plyn s univerzálními vlastnostmi motoru Skyactiv-G. Dále se v Japonsku představila pohonná jednotka Skyacitv-Hybrid s technologií využitou i v systému Toyota Hybrid Synergy Drive, čímž Mazda potvrdila svůj postupný příklon k elektrifikaci celé modelové řady.

Čtvrtou a zatím poslední generaci Mazdy3 využívající designový koncept Kai představila automobilka v listopadu 2018 na Los Angeles Auto Show. Vůbec poprvé tu Mazda předvedla světu svou strategii „road to premium“ a zároveň poprvé u Mazdy3 výrazně navenek odlišila hatchback od sedanu. Odvážný design získal celou řadu oborových ocenění, například cenu World Car Design of the Year za rok 2020. Ocenění se dočkal i nový motor Skyactiv-X Spark Controlled Compression Ignition (nyní aktualizovaný na verzi e-Skyactiv X). V kombinaci s novým 24V mild-hybridním systémem nabízí atraktivní vlastnosti u dieselových i benzinových motorů.

K čtvrté generaci Mazdy3 také patří konstrukce s větším množstvím vysokopevnostní oceli, což vedlo k vynikajícím bezpečnostním výsledkům v mezinárodně platných testech. Kromě toho se tu představila technologie GVC Plus, vylepšení oproti systému GVC ze třetí generace.

Speciální série k 100. výročí

V roce 2020 se při příležitosti 100. výročí společnosti Mazda Motor Corporation představila speciální série Mazdy3. Charakterizovala ji nejvyšší výbava a designové prvky inspirované vůbec prvním osobním vozem značky Mazda, modelem R360 Coupe. Limitovaná série si získala značnou pozornost, na čemž se podílelo sněhobílé provedení Snowflake White, sytě vínový interiér i pamětní plakety.

Důsledky pro Mazdu

Mazda3 hrála pro celkovou image značky velkou roli již od samého začátku. Po celém světě se těchto modelů prodalo přes 6 milionů, jedná se tedy o jeden z největších úspěchů celé automobilky. Nyní Mazda3 slaví dvacáté narozeniny a můžeme se jen těšit, co jí budoucnost přinese. Zatím každá generace přinesla důkaz, že to Mazda myslí s bezpečností, designem, inovacemi i radostí z jízdy opravdu vážně. Tak na dalších 20 let Mazdy3!


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

redakce

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

Citroën C3

Rok výroby 2016

145 000 Kč

Peugeot 308

Rok výroby 2024

567 999 Kč

BMW Řada 3

Rok výroby 2006

145 000 Kč

Mercedes-Benz Třídy S

Rok výroby 2017

899 000 Kč