Test: Mazda 3 MPS - ostrá jako chilli?

29. 02. 2012
Sdílet článek

Mazda 3 je hodně povedeným vozem nižší střední třídy, který si u českých zákazníků podkopal půdu příliš odvážnou cenovkou. To již nějakou dobu neplatí, přesto je trojkový model zákazníky stále podceňovaný. Ještě horší situace je u ostré verze MPS, která je nejdostupnějším rychlým hatchbackem ve svém segmentu. Neprávem.

Mazda 3 v závěru loňského roku prošla faceliftem, který přinesl řadu vylepšení. Kosmetické změny postihly zejména přední a zadní partie s ohledem na redukci spotřeby paliva (nový je přední i zadní nárazník, rozsáhlejší zakrytování spodní části vozu, tužší deflektor u předních pneu atd.). Faceliftovaná verze je dostupná v nové barvě karoserie (Autumm Bronze Mica) nebo s novými litými koly. Změny potkaly rovněž interiér, kde hlavní prim hraje černé provedení spodní části středové konzole či chromové prstence kruhových ovladačů, které usnadňují řidiči jejich nalezení periferním zrakem. Nová je rovněž bílá grafika přístrojů, která je lépe čitelná. Mazda vyslyšela zákazníky a nově se v nabídce objevuje automatická převodovka, dotyková obrazovka sloužící navigačnímu systému s technologií TomTom nebo systém monitorování mrtvých úhlů RVM či dvojité adaptivní světlomety AFS. Na podrobný test běžné trojky si ještě chvilku musíme počkat a dnes se zaměříme na vrcholnou verzi MPS, která je dostupná ve čtyřech odstínech karoserie (Velocity Red, Aluminium Metallic, Black Mica a Crystal White Pearl).


Sázka na vlastního koně
Japonští konstruktéři se u Mazdy MPS drželi své tradice. Zvěsti o příchodu nového motoru do druhé generace vzaly za své. Řada odborníků očekávala, že se pod kapotou objeví 2,5 litrový čtyřválec z Mazdy6 doplněný o turbodmychadlo nebo že Mazda sáhne po přeplňovaném pětiválci od Volva, který známe z Focusu RS. Nic takové se nestalo. Japonci vsadili na svůj čtyřválec o objemu 2,3 litru dopovaný turbodmychadlem, které náležitě inovovali.

Ostrou verzi Mazdy poznáte podle pětidveřové karoserie hatchback, kterou odlišuje zejména kapota s otvorem pro přístup vzduchu, upravené přední blatníky, velké boční prahy, robustnější nárazníky, přítlačné křídlo na vrhu pátých dveří, osmnáctipalcová litá kola s pneu 225/40, o centimetr nižší světlá výška nebo dvojice koncovek výfuku. MPS se odlišuje výztuhami karoserie, stabilizátory s větším průměrem, tužšími vinutými pružinami, sportovními tlumiči pérování, osmnáctipalcovými koly z lehkých slitin nebo samosvorným diferenciálem.

Sportovní duch
Oproti běžné trojce nabízí verze MPS sportovní sedadla a interiér provedený v černo-červené barevné kombinaci. Černá palubní deska je elegantní a všechny ovladače jsou v dobrém dosahu. Nepotěšili mě však občasné pazvuky vycházející z útrob palubní desky. Za koženým tříramenným volantem se pohodlně usadí střední postavy. Dovedl bych si představit delší sedáky předních sedadel, výraznější oporu v bederní oblasti a větší rozsah nastavení podélného seřízení volantu (vyšší osoby tak musí sedět blíže k volantu). Ve všech ostatních oblastech jsou sedadla výborná.

Samotný volant je na sportovní vůz celkem přetlačítkovaný, ale v praxi (při běžném dojíždění do práce) si ovládací prvky na volantu rychle osaháte a dokonce si je i zamilujete. Mezi rychloměrem a otáčkoměrem v kapličce za volantem našel své místo ukazatel tlaku turbodmychadla. Stav palivové nádrže je zobrazován digitálním ukazatelem pomoci dvanácti kostiček. Posádku rozmazluje špičková audiosoustava Bose s desítkou reproduktorů.

Celkově musím interiér Mazdy hodnotit kladně. Jedinou velikou vadou na kráse je slabé odhlučnění, zejména pak od kol. Jízda po "spárovité" dálnici D11 nebo D1 představuje nepříjemný zážitek. Neslyšíte totiž motor ani spolujezdce.

Přeplňované srdce
Srdcem ostré verze MPS je turbodmychadlem přeplňovaný motor MZR 2,3 l DISI spojený se šestistupňovou přímo řazenou převodovkou nastavenou na sportovní jízdu. Čtyřválec je schopen vyvinout nejvyšší výkon 191 kW (260 k) v 5.500 ot./min. a poskytuje nejvyšší točivý moment  vrcholící hodnotou 380 Nm již při 3.000 ot./min. Kombinovaná spotřeba paliva přitom podle výrobce dosahuje 9,6 l/100 km, což je pro tak výkonný vůz velmi přijatelná hodnota. Mazda MPS dosahuje maximálky 250 km/h a dovede zrychlit na stovku za 6,1 s. Samotná pohonná jednotka se v nízkých otáčkách chová poměrně tiše, zvukově ožívá až od středních otáček výše. Díky precizní práci konstruktérů se podařilo vyladit projev motoru na jedničku. Odpadl pocit z kopnutí turbodmychadla a čtyřválec táhne prudce a téměř celou dobu stejně intenzivně.

Vytříbenější a dospělejší
Oproti první generaci působí nové MPS vytříbeněji (už není tak neurvalé a syrové). Někomu to může být na škodu, ale většina řidičů tuto změnu ocení. Změny doznal také podvozek, který je více měkčí, přesněji řeceno podajnejší. Řízení je přesné a příjemně strmé (2,7 otáček) a trochu přeposilované (snad aby vyhovělo širokému spektru řidičů). Díky tomu řidič nedostává od předních kol, tolik informací, kolik by potřebal. Přesto MPS vyžaduje od řidiče pevnou ruku, zejména pak při akceleraci, kdy příval točivého momentu dokáže s volantem pořádně zacvičit (i přes přitomnost samosvoru musí elektronika škrtit přísun výkonu na první tři rychlostní stupně podle aktuální přilnavosti a úhlu natočení předních kol). Přesné řazení s extrémně krátkými dráhami je tužší a vyžaduje více síly (stejně tak spojka). Brzdy plně odpovídají    poskytovanému výkonu.

MPS si vede velmi dobře na dálnicích či rychlostních silnicích. Z levého pruhu německé dálnice hravě vystrnadí všechny Passaty a podobná managerská auta. Ochota zrychlovat neustává ani při překročení 200 km/h rychlosti. Ručička rychloměru se ochotně vydává až k číslici 250 km/h. Ale na dálnici je to nuda, pojďme proto raději na okresní silnice plné zatáček, horizontů a jiných záludností. S Mazdou MPS se rychle sžijete. Již po pár ostřeji projetých zákrutách zjistíte, že je velmi čitelná a zábavná. V zatáčce stačí ubrat plyn a můžete si užívat lehkou přetáčivost. Osmnáctipalcová kola s pneumatikami 225/40 při hmotnosti vozu 1381 kg mají přilnavosti na rozdávání. Na suchém asfaltu se Mazda drží silnice velmi dlouho, dokonce tak dlouho, že většina řidičů se stejně nedostane na její limity. Daleko horší je to na mokru. Neurvalá práce s plynem v zatáčce a posunutý pud sebezáchovy Vás může brzy katapultovat do první švestky. Přeci jen si musíte uvědomit, že Mazda má síly na rozdávání a na suchu hrabe dokonce na trojku! S ohledem na tento fakt musíte jezdit na mokru o něco obezřetněji.

Mimo města můžete letět jako vítr. Na suchém asfaltu si užijete velmi dobré přilnavosti, výjezdy ze zatáček jsou velmi rychlé, pokud to přeženete s nájezdovou rychlostí, nejste ztraceni, i na limitu je MPSo dobře řiditelné. Stabilizace zasahuje až když je to doopravdy potřeba a do řízení příliš nekecá, navíc lze vypínat. MPS zvládá i špatné povrchy silnic. Od řidiče je však vyžadována pevná ruka, která musí auto jasně nasměrovat a mít nad ním převahu. MPS se s řidičem rádo přetahuje, zejména na mokrém asfaltu či při výjezdech ze zatáčky. Mazda MPS je jedno z mála aut, kde není řidič utlačen elektronikou. Mazda 3 MPS se narozdíl od Focusu RS neprojevuje tak hlasitým zvukem, nesípe ani neodfukuje. Je daleko umírněnější a použitelnější pro běžný provoz.

Není to tak strašné
Slyšel jsem mnoho názorů, že provozování Mazdy MPS Vás bude stát "majlant". S tím nemohu souhlasit. Budete-li ostrou Mazdu běžně používat na každodenní dojíždění do práce a občas se projedete rychleji, není potřeba lamentovat. Osobně se mi dařilo v brzkých ranních hodinách jezdit po hlavním městě za 8,2 l/100 km. Musel jsem však odolávat pokušení stáda koní pod kapotou. Rychlejší rozjezdy a popojíždění v koloně pak zvedají spotřebu k 11-13 l/100 km. Mimo město není problém při dodržování rychlostních limitů jezdit za 8 l/100 km. Jízdu si však vůbec neužijete. Mazda se bude tvářit ospale a bude se jednoduše nudit. Až když přitlačíte na plynový pedál, celé auto ožije a bude s ním zábava. Musíte však počítat s rostoucí spotřebou, která je extrémně závislá na jízdním stylu a na tom jak hodně turbo přifukuje. Můžete tak klidně jet za nějakých 25 nebo 35 l/100 km. To se však budete pohybovat v zakázaných rychlostech a krajina kolem Vás se změní jeden velký mazanec.

Abych zjistil, jak si vede ostrá Mazda na dálnici, vyrazil jsem s ní na D11 z Prahy na Hradec Králové. Tam si řekla při rozumné jízdě (120-160 km/h) o 8,8 l/100 km. Zpáteční cesta rychlostí 120-130 km/h pak byla úspornější o 0,7 l/100 km. Jak sami vidíte, nic strašného. Pokud však přitlačíte na plyn a pojedete hodně rychle, opět spotřeba poroste závratným tempem, přesně tak, jak je u přeplňovaných benzínových motorů zvykem. Po týdenním testování a 600 ujetých kilometrech Mazda spálila v průměru 10,6 l/100 km, což je vzhledem k výkonu a jízdnímu stylu skvělá hodnota.

Levnější neseženete
Pokud srovnám Mazdu MPS s konkurencí, vyjde mi díky pořizovací ceně jako jasný vítěz. Po Mazdě MPS sáhněte, pokud nechcete být příliš nápadní, jako v případě Focusu RS, nechcete si užívat zábavy s Impresou WRX a netoužíte po interiéru Golfu GTI. Pak je Mazda MPS jasnou volbou. V současné době díky 80.000 Kč slevě pořídíte tuto ostrou Mazdu za 599.900 Kč. Koupí tak získáte špičkově vybavený hatchback, který umí být zábavný, rychlý a v běžném životě použitelný, přičemž není ostrý jako chilli. Navíc levněji takto rychlé auto nižší střední třídy prostě nekoupíte. Renault Megané RS přijde minimálně na 756.900 Kč, Golf GTI minimálně na 684.700 Kč (motor Golfu má o 50 koní menší výkon a je daleko hůře vybaven).

(plusy)
motor
pořizovací cena
výbava
umí vtáhnout do děje
praktická i při běžném používání
podvozek
přesné řazení
spotřeba
brzdy

(mínusy)
příšerné odhlučnění (hluk od kol, od střechy a zadního spojleru)
pazvuky z útrob palubní desky
spotřeba při ostré jízdě
nemožnost individualizace
méně místa na zadních sedadlech

Technické údaje Mazda 3 MPS
Motor: zážehový přeplňovaný čtyřválec
Objem motoru: 2261 ccm
Výkon: 191kW(260k)/5500 ot./min.
Točivý moment max.: 380Nm/3000 ot./min.
Max. rychlost: 250 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 6,1 s
Spotřeba - kombin.: 9,6 l/100 km
Spotřeba - město: 13,2 l/100 km
Spotřeba - mimo město:  7,5 l /100 km
Objem pal. nádrže:  55 l
Délka/šířka/výška: 4505/1770/1460 mm
Rozvor: 2640 mm
Zavazadelník: 300l
Provozní/celková hmotnost: 1381/1925 kg
Základní cena: 599.900 Kč
Cena test. modelu: 629.538 Kč

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Petr Šikl (text+foto)

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

Audi A4

Rok výroby 2011

217 777 Kč

Mercedes-Benz Třídy S

Rok výroby 2017

999 000 Kč

Peugeot 308

Rok výroby 2024

567 999 Kč

BMW Řada 5

Rok výroby 2020

701 800 Kč