Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tak dnes tu máme starosvětsky jezdící auto prošpykované nejnovějšími technologiemi. A my zkoušeli, jak to jde dohromady.

Mazda 3 je bez výrazných změn na trhu již od roku 2019. Na dnešní dobu ji pohání srdce s velkým zdvihovým objemem ve spojení s manuální šestirychlostní převodovkou. K tomu ji konstruktéři nadělili skvěle odladěné brzdy a podvozek. Vše tedy pro řidiče, kteří rádi řídí.


Na straně druhé "trojce" nechybí nic z nejmodernějších vychytávek. Může mít celou řadu asistentů. A jelikož se jednalo o model homologovaný po červenci 2022, byl vybaven jízdními asistenty podle aktuálních evropských pravidel platných.

A to byl pro nás kámen úrazu. Trvalo nám dlouhých osmdesát kilometrů, než jsme objevili kouzelné tlačítko umístěné nalevo od volantu, kterým dokážete deaktivovat systém ISA (inteligentní asistent pro hlídání rychlosti). Ten při překročení rychlosti na rychloměru vykresluje červenou barvou, jak hodně aktuálně překračujete tachometrovou rychlost (ne reálnou). A ještě k tomu systém přidává akustické napomenutí. Nic příjemného, protože například ve městě jedete reálnou padesátkou, ale tachometr ukazuje nepatrné překročení rychlosti a peskuje Vás. Naštěstí akustická šikana lze vypnout. 

Takže po deaktivaci zvukového napomínání se z mazdy 3 stává normální auto. Dvoulitr pod kapotou je vybaven technologií SPCCI – Spark Controlled Compression Ignition (kompresní zapalování řízené svíčkou) a produkuje 137 kW výkonu (186 koní) a maximum točivého momentu 240 Nm. S motorem spolupracuje startér-generátor a lithium-iontový akumulátor. Jde o mild-hybridní systém Mazda M Hybrid pracující s napětím 24 V. Tenhle čtyřválec je zároveň vznětový i zážehový, přestože spaluje pouze benzín. Motor může spalovat velmi chudou směs při vysokém kompresním poměru zhruba 15 : 1, čímž snižuje spotřebu paliva a emise.

Engine Mazda 3 e-skyactiv x 186

Papírově by tak trojka měla jezdit za 5,4 l/100 km Naturalu. V praxi to není problém, jen je nutné se držet zkrátka. Pokud rádi řídíte a vůz nešetříte, daleko pravděpodobnější je spotřeba blížící se sedmi litrům. My jezdili za 6,5 l/100 km bez většího omezování. S dvoulitrem vybaveným mild-hybridní technologií se jezdí ještě lépe, než jak to známe z časů dřívějších, kdy nikdo emise neřešil.

Reakce pohonné jednotky jsou okamžité a samotný čtyřválec miluje vytáčení. Lineární zátah pokračuje i po překročení šesti tisíc otáček a ručička otáčkoměru dokáže lehce atakovat až hranici sedmi tisíc otáček. To je v dnešní době přeplňovaných jednotek věc nevídaná a pramení z ní jiný jízdní styl. Šestý rychlostní stupeň je určen čistě pro dálnice a například ve stoupání při potřebě akcelerovat je nutné podřadit.

Podvozek je tužšího naladění, rychle reaguje a je přitom relativně komfortní. Přesné řízení doplňuje přesné řazení a příkladně dávkovatelný účinek brzd. Mezi zadními koly sice naleznete klasickou torzní příčku, konstruktéři ji ovšem odladili znamenitě. Co nás potěšilo nejvíce, bylo ticho v kabině. Mazda v tomto ohledu udělala za poslední roky neuvěřitelný pokrok. Trojka nikdy nepatřila k zrovna tichým modelům uvnitř, nyní po této stránce patří k naprosté špičce. Svůj podíl na tom měli zajisté i obuté pneumatiky Continental.

Za Mazda 3 v druhém výbavovém stupni Exclusive Line zaplatíte 735.900 Kč. Nám cenu zvyšoval příplatkový lak karoserie Platinum Quartz za 14.900 Kč a hned několik paketů (paket Safety a Sound za 40.000 Kč, paket Komfort za 53.000 Kč nebo paket Style za 28.000 Kč. Cellková cena tak činila 871.800 Kč.

Pořizovací cena tedy není nejnižší, dostanete za ni ovšem skvěle jezdící hatchback v originálním kabátě napěchovaný nejmodernější technikou. Trojka není pro každého a není zrovna nejprostornější – čtyři dospělé a jejich zavazadla ale odveze bez potíží (kufr má pravidelné tvarování a pojme překvapivé dost věcí). Dvoulitr pod kapotou dokáže vrátit řidiče do dob, kdy bylo nutné výkon odpracovat a neřešili se emise a různá jiná omezení. Mazda mild-hybridní technologií jasně ukazuje, že plnit nejpřísnější limity lze i bez turbomotorů. 

 

Plusy:

- originální design

- pozice za volantem

- přesné řazení a řazení

- dobře odladěné brzdy

- tichý a úsporný motor se zajímavým zvukem

- kvalitní materiály a dobré dílenské zpracování

- skvěle hrající sound systém Bose s dvanácti reproduktory

 

Mínusy:

- vyšší cenovka

- menší objem kufru

- prostor v kabině

 

Mazda3 Hatchback Exclusive-Line e-SKYACTIV X 186 MT FWD
Motor, zdvihový objem: zážehový čtyřválec, 1.998 ccm
Převodovka: manuální (6 rychlostí)
Pohon: předních kol
Vrtání × zdvih: 83,5 × 91,2 mm
Maximální výkon: 137 kW / 6.000 ot./min.
Maximální točivý moment: 240 Nm. při 4.000 ot./min.
Zrychlení 0–100 km/h: 8 s
Maximální rychlost: 216 km/h
Spotřeba paliva kombinovaná (udávaná/naměřená): 5,4 l/100 km / 6,5 l/100 km
Délka/šířka/výška: 4.460/1.795/1.435 mm
Objem zavazadlového prostoru: 334 litrů


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

redakce

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Nový Ford Mustang v prodeji. Základ za 1,6 milionu korun má osmiválec
Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Honda ZR-V je miliónové SUV s výborným hybridem a neuvěřitelnou spotřebnou Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou Test: Kia Stonic 1.2 DPI - moc nejede, ale nic lepšího neseženete

Tipy z autobazarů

Škoda Enyaq iV

Rok výroby 2022

1 599 000 Kč

Fiat Ostatní

Rok výroby 1963

129 000 Kč

Toyota Avensis

Rok výroby 2005

108 900 Kč

Kia Ceed

Rok výroby 2019

219 900 Kč