Test: Mazda 3 - diesel pro šetřílky

30. 11. 2012
Sdílet článek

Mazda 3 poháněná ve verzi sedan atmosférickým dvoulitrem MZR vyšla z našeho redakčního testu velmi dobře, stejně jako vrcholná verze MPS. Jak si však trojka povede se vznětovou šestnáctistovkou MZ-CD pod kapotou? Zůstane stále zábavným vozem nebo se změní v auto pro důchodce v bačkorách?

Druhá generace Mazdy 3 přišla na trh před třemi lety, přičemž v loňském roce prodělala facelift, kterému jsme věnovali samostatný článek. Mazda 3 není v Česku příliš populární, jelikož dřívější cenová politika dovozce nebyla zrovna přívětivá. Řada českých motoristů má tak modely Mazdy zafixované jako dražší japonská auta a raději sahají po konkurenčních modelech. V loňském roce se český importér padajícím prodejům postavil slevami dosahujících až 100.000 Kč.


Jednoduchá leč účelná kabina
Interiér Mazdy se nese v duchu jednoduchosti a přehlednosti. Po stránce ergonomie toho nelze příliš vytknout. Někomu může přijít nepřehledné zobrazování provozních údajů na jednořádkovém displeji, který zároveň slouží pro audiosystém. V zimních měsících naopak snad každý ocení vyhřívání čelního skla a vyhřívání předních sedadel, které dostanete od výbavy TX. Více tvrdých plastů v kabině nevadí, mají totiž dobrou povrchovou úpravu a působí příjemně. Levně působí jen plast použitý na výplních dveří. Pozice za volantem je dobrá.

Diesel pro spořílky
Japonská automobilka stále odolává downsizingu. A je to jedině dobře. V nedávném testu trojky ve verzi sedan jsem až do nebes vychvaloval atmosférický dvoulitr o výkonu 110 kW, který dělá z této Mazdy velmi zábavné a řidičky přívětivé auto. Díky nízké hmotnosti dvoulitr milující otáčky dopřeje řidiči výtečné svezení v poměrně nízkých rychlostech. Mazdy 3 však necílí jen na sportovně založené řidiče, chce oslovovat i ekonomicky smýšlející řidiče. Pro ty je přichystána dnes testovaná trojka poháněná čtyřválcovou vznětovou šestnáctistovkou MZ-CD. Ta překvapí hned po nastartování poměrně solidním odhlučněním. Přibližně do 1.500 otáček však jsou reakce motoru velmi ospalé. Teprve po překročení dvou tisíc otáček přichází značný zátah, který se dostaví hned po roztočení turbodmychadla. Při devadesátce točí šestnáctistovka na šestý rychlostní stupeň 1.750 ot./min., při 130 km/h pak 2.500 ot./min. Mazda slibuje v kombinovaném provozu průměrnou spotřebu 4,3 l/100 km. V reálném provozu raději počítejte se spotřebou o litr vyšší. Dlouhodobě se mi dařilo jezdit za 5,3 l/100 km, což je zhruba o dva litry méně než u benzínové šestnáctistovky a o tři litry méně než u benzínového dvoulitru. 

Benzín pro srdcaře, diesel pro praktiky
Sedan s atmosférickým dvoulitrem jezdil famózně. Do zatáček se vrhal po hlavě a každou situaci hravě ustál. Navíc dokázal být i zábavný. To samé do zajista platí o hatchbacku, který se mi však v případě testovaného dieselu zdál být méně zábavný a v extrému tak čitelný. Dieselový hatchback se suchého asfaltu drží velmi dlouho, na mokru se však dostavuje nedotáčivost. Dieselová šestnáctistovka pod kapotou má nesporné výhody v úspornosti a v praktičnosti, přesto narozdíl od dříve testovaného sedanu s benzínovým motorem působí tvrději (skoro až prkeným projevem). Rapidně citelnější je také nedotáčivost. U dieselu dokáže řidiče navíc potrápit spojka, která se hůře dávkuje. Rozjezdy s dieselovou Mazdou 3 vyžadují specifické zacházení se spojkovým a plynovým pedálem. Oproti benzínovému motoru není šestistupňová převodovka použitá u dieselu tak přesná a precizně fungující, přesto stále můžeme mluvit o lepším průměru. To samé platí o řízení, není špatné, ale u benzínového motoru poskytuje jiskrnější odezvu. Brzdy jsou dobře dávkovatelné a trojce plně dostačují.

Úsporná, praktická a cenově dostupná
Mazdu 3 hatchback poháněnou atmosférickou zážehovou šestnáctistovkou MZR koupíte již delší dobu v základní výbavě Base za 299.900 Kč. Námi testovaná Mazda s dieselovou šestnáctistovkou ve výbavě CE startuje na ceně 390.900 Kč, přičem dobře vybavený vůz se čtvrtým stupněm výbavy TX přijde na 439.900 Kč. Za tuto cenu získáte dobře jezdící vůz nižší střední třídy, který se nezalekne ostřejšího zacházení ani vyšších cen za pohonné hmoty. Trojka s dieselem pod kapotou Vás za srdce nevezme (na rozdíl od benzínového dvoulitru), na druhou stranu nikoho neurazí a oslní svou praktičností. Vznětovou trojku můžeme hodit do stejného pytle jako Volkswagen Golf.

(plusy)
dobré jízdní vlastnosti
úsporný provoz
pozice za volantem
přesné řízení
zdolávání nerovností
nízká hmotnost
pohodlné sedačky
akční cena

(mínusy)
prodleva turbodmychadla (než se roztočí, chvilku to trvá)
těžký předek, oproti benzínu menší zábava
průměrná kultivovanost
různorodé podsvícení displejů
předem dané výbavy

Technické údaje Mazda3 1.6 MZ-CD
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem motoru: 1560 ccm
Výkon:  85kW(116k)/3600 ot./min.
Točivý moment max.: 270Nm/1750-2500 ot./min.
Max. rychlost:  186 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 11,0 s
Spotřeba - kombin.: 4,3 l/100 km
Spotřeba - město: 5,2 l/100 km
Spotřeba - mimo město: 3,8 l /100 km
Objem pal. nádrže:   55 l
Délka/šířka/výška: 4460/1755/1470 mm
Rozvor: 2640 mm
Zavazadelník: 340 l
Pohotovostní/celková hmotnost: 1243/1830 kg
Základní cena: 299.900 Kč (1.6 MZR, Base)
Cena test modelu od: 390.900 Kč (1.6 MZ-CD, CE)

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Petr Šikl (text+foto)

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

Citroën C3

Rok výroby 2016

145 000 Kč

Nissan Navara

Rok výroby 2018

499 900 Kč

BMW Řada 3

Rok výroby 2006

145 000 Kč

Mercedes-Benz Třídy S

Rok výroby 2017

899 000 Kč