Test: Mazda 3 2.0 SkyativG - turbo nežádoucí
Dvoulitrové zážehové dvoulitry byly v devadesátých letech celkem rozšířené. Jezdily pěkně, ale žádaly běžně deset litrů a více, což přineslo následnou oblibu dieselů a nízkoobjemových přeplňovaných benzínů. Tomu je však konec. Mazda zapracovala na vývoji a nová dvoulitrová atmosféra dokáže jezdit stejně levně jako vznětový dvoulitr! Nevěříte?
Proti dnešním trendům přeplňovaných zážehových motorů se vydala japonská automobilka Mazda, která sází na zdokonalené atmosférické čtyřválce. Mazda usilovně pracovala na celkovém vylepšení svých modelů. Vytvořila tak balíček úprav SkyActiv, o kterém jsme psali již při představení modelu CX-5. V praxi se jedná o komplexní vylepšení stavby vozu a použité techniky. Nová je konstrukce karoserie s důrazem na pevnost s nízkou hmotnost. Mazda docílila vyšší tuhosti o 30% při snížení hmotnosti karoserie o 8%. Toho docílila hlavně díky velkému podílu použití vysokopevnostní oceli. Nová je však i technika. Japonci se soustředili na lehkou konstrukci, zvýšení účinnosti a snížení ztrát pohonných jednotek.
Japonská automobilka se vydala správnou cestou, o čemž svědčí nejen rostoucí prodeje, ale i naše testy. Již dříve jsme otestovali SUV CX-5 i novou Mazdu 6, která je velmi úspěšná a například v Česku získala titul Auto roku 2013. Dnes testovaná Mazda 3 je nejnovějším nositelem designérského směru Kodo a technického balíčku SkyActiv.Po otevření dveří překvapí prémiový nádech. Mohou za to použité kvalitní materiály a skvělé dílenské zpracování, které se po pečlivém prozkoumání vyrovná klidně Audi A3. Design je čistý a účelný, přičemž jediným rušivým elementem může být pro někoho napevno připevněný displej navigačního a multimediálního systému, který doslova trčí uprostřed palubní desky. Zajímavě je řešení ovládání tohoto multimediálního systému. Když vůz stojí, lze ho ovládat skrz dotykový displej. Pokud se rozjedete, musíte si vystačit s ovladači na středovém tunelu vedle ruční brzdy.
Pozice za volantem je však tradičně výtečná a bez připomínek. Sedí se hodně nízko a vše máte hezky po ruce. Pochvalu zaslouží také klasická ruční brzda, která u konkurenčních aut pomalu ale jistě mizí. Látková přední sedadla jsou dostatečně tuhá a poskytují odpovídající boční oporu. Na nedostatek prostoru si nelze stěžovat. Trojka vyniká výtečnou pozicí za volantem, přičemž se sedí na dnešní poměry hodně nízko. Vše máte při ruce a látková, příjemně tuhá přední sedadla vynikají výtečnou boční oporou. Prostoru je dostatek. Kritiku však zaslouží loketní opěrka, která díky vykousnutí ztrácí svou funkci. Zavazadlový prostor poskytuje v případě potřeby využitelný objem 419 litrů, přičemž ho lze zvětšit sklopením opěradel zadních sedadel, kdy vykouzlíte rovnou ložnou plochu.
Mazda, stejně jako ostatní japonské automobilky mají přesně definované výbavy. U Mazdy jich nalezneme rovnou pět. V základu získáte klimatizaci, kompletní elektrickou a bezpečnostní výbavu (šestici airbagů a sadu elektronických pomocníků ABS, EBD, EBA, TSC). Vyšší výbavy přinášejí technické a komfortní prvky, za které musíte u konkurence běžně připlácet. Testovaná výbava Attraction se chlubí bixenony, vyhřívanými sedadly, zadními parkovacími senzory, dešťovým a světelným senzorem nebo systémem hlídání mrtvého úhlu (RVM).
Základ nabídky tvoří zážehová patnáctistovka SkyActiv, která se hodí pro méně náročné řidiče a spíše do města. Dvoulitrový motor je pak univerzálnější pohonnou jednotkou, přičemž je k dispozici ve dvou výkonnových verzích. Slabší verze nabízí 120 koní, silnější pak 165 koní. Omezením při výběru vhodné motorizace je, že výkonnější dvoulitr mazda nabízí jen v případě pětidveřového hatchbacku. Pokud tedy, stejně jako my, zatoužíte po reprezentativnějším sedanu, musíte se spokojit se stodvacetikoňovým provedením.
Testovaný dvoulitr disponuje nezvykle vysokým kompresním poměrem 14:1 a dokáže trojku rozpohybovat na 198 km/h a stovku zvládnout za 8,8 s. Chod čtyřválce je bezprostředně po startu hrubší, ale během chvíle se změní v sametový projev. Charakter motoru je doslova návykový. Dvoulitr miluje otáčky a výkon servíruje plynule. V nízkých otáčkách to není nic zázračného, s rostoucími otáčkami však motor nabírá dech a vůz plynule zrychluje. Od dvou tisíc se hezky začíná sbírat a neúnavně pokračuje až k šesti tisícům, kdy na tachometru ručička atakuje 130 km/h. Pro sedan vybavený tímto motorem není problém držet na německé dálnici konstantní rychlost 160 km/h, přičemž v kabině je pocitově méně hluku, než v hatchbacku. Pokud z motoru chcete dostat vše, co se v něm ukrývá, musíte vzít do ruky řadicí páku a držet otáčky nad čtyřmi tisíci. Reakce motoru jsou rychlé bez prodlev. Tím deklasuje veškerou konkurenci. A nejlepší na závěr. S dvoulitrem lze jezdit po městě za jen těžko uvěřitelných 5,5l/100 km. Nám se to dařilo, aniž bychom chtěli. Po Praze jsme najezdili více než 300 kilometrů a nikdy spotřeba nepřelezla hranici šesti litrů. A za kolik jezdí dvoulitr po dálnici? Na trase Praha - Hradec Králové po D11 se spotřeba při rychlosti 130-180 km/h ustálila na hodnotě 7,9 l/100 km. Opět musíme zatleskat. Cesta zpět pak znamenala při dodržování max. povolené rychlosti odběr 7,2 l/100 km.
Podvozek je tuhý, avšak velmi příjemný. O nerovnostech a výmolech je posádka informována jen tlumeně, nepřicházejí žádné rány od kol ani bouchání. Auto neposkakuje a díky přesnému a poměrně komunikativnímu řízení máte dobrý kontakt s vozovkou. Řízení není otravné ani přeposilované. Pochvalu zaslouží převodovka, která je maximálně přesná a má jasně vymezené krátké dráhy. Trojka jezdí tak nějak sama a nadprůměrně dobře zvládá i prudké manévry. Vůz se nenechá vyvést z míry a hravě plní všechny požadavky řidiče. Potěší celkově výborné sladění podvozku, motoru, řízení a brzd, které mají progresivní účinek a dostatečnou sílu. Navíc brzdy lze skvěle dávkovat a systém ABS nezasahuje panicky. Při prudkých manévrech a ostrém brzdění s rozevlátou zádí se auto rychle uklidňuje, nedělá zbytečné naschvály, elektronika je vcelku benevolentní, ale připravená vždy zasáhnout. Držení se asfaltu je královskou disciplínou a poskytovaný komfort se podařilo skvěle skloubit se sportovním pocitem z jízdy. Trojka ráda mění směr jízdy, zatáčí s lehkostí a bez mrknutí oka. Jezdí lehce a klidně.
Mazda 3 není nejlevnější. Za dané peníze však dokáže nabídnout bohatou výbavu, nádech prémie a výtečné jízdní vlastnosti. Trojkový model je harmonicky sladěným vozem orientovaných na řidičem, který si za volantem užije i v nízkých rychlostech. Trojka je podle nás nejlepším modelem japonské automobilky. Jezdí lépe než CX-5 a má modernější interiér než větší Mazda 6.
(plusy)
jízdní vlastnosti
ovladatelnost
pevný avšak stále komfortní podvozek
prémiový nádech
bohatá výbava
přesné řazení
brzdy
motor (zvuk, výkon, spotřeba)
(mínusy)
tvar loketní opěrky
vyšší ceny
silnější diesel jen ve verzi hatchback
malé kapsy ve dveřích
užší přístup na zadní sedadla
Technické údaje | Mazda 3 2.0 SkyActiv-G/88kW, sedan |
Motor: | zážehový čtyřválec |
Objem motoru: | 1998 ccm |
Výkon: | 88kW(120k)/6000 ot./min. |
Točivý moment max.: | 210Nm/4000 ot./min. |
Max. rychlost: | 198 km/h |
Zrychlení 0 – 100 km/h: | 8,8 s |
Spotřeba - kombin.: | 5,1 l/100 km |
Spotřeba - město: | 6,5 l/100 km |
Spotřeba - mimo město: | 4,3 l /100 km |
Objem pal. nádrže: | 51 l |
Délka/šířka/výška: | 4585/2053/1450 mm |
Rozvor: | 2700 mm |
Zavazadelník: | 519 l |
Pohot./celk. hmotnost: | 1200/1815 kg |
Základní cena: | 359.900 Kč (1.5G, Emotion, hatchback) |
Cena test. modelu od: | 474.900 Kč (2.0G, Attraction, sedan) |