Test: Lexus RX L 450h přináší recept na pohodu

Sedm míst ve třech řadách v karoserii prodloužené o deset centimetrů, koužené čalounění sedadel, standardně dodávaná třízónová klimatizace, inteligentní elektrické ovládání výklopné zádi, plná bezpečnostní výbava nebo hybridní pohon všech kol. Tím vším se chlubí pětimetrový Lexus RX L. A jaký je v praxi?

Vozy kategorie SUV, která převezou sedm pasažérů ve třech řadách, získávají stále více na oblibě, přestože majitelé využijí jejich plnou kapacitu jen zřídka. Dvojice sedadel přináší několik negativ - zmenšený využitelný objem zavazadelníku, vyšší hmotnost vozu nebo vyšší pořizovací ceny. Výrobci si tak mnou ruce a majitelé si trhají vlasy v momentě, kdy chtějí přepravit sedm pasažérů a ještě jejich zavazadla.


Aby novinka od Lexusu - model RX L - nedopadl stejně jako většina konkurentů, šli na to v Japonsku po svém. Vynechali klasickou cestu, kdy automobilka do kufru pětimístného vozu jednoduše zakomponuje dvojici dalších sedadel. V zemi vycházející slunce karoserii natáhli o jedenáct centimetrů na celkových pět metrů a přidali k tomu celou řadu drobných změn (protáhli střechu ve spojení se strmějším úhlem zadních výklopných dveří nebo přemístili mechanismus pohonu zadního stěrače z horní části okna dolů). Výsledkem je plně použitelná kabina. Bát se nemusíte ani o zavazadla – ty nemusíte nechávat doma. I při plném obsazení zbývá dostatek prostoru pro bagáž, klidně tak převezete například dva golfové bagy nebo několik kabinových kufrů.

test lexus RX L

Dvojice sedadel ve třetí řadě se ukrytá pod podlahou zavazadelníku, který v tento okamžik dokáže pojmout 652 litrů zavazadel, což je o 122 litrů více, než v případě kratší pětimístné varianty. Dvojice samostatných sedadel se v případě potřeby vyklápí elektricky pomocí stlačení ovladače. Stejně je tomu i u jejich skládání, kdy se chytrý mechanismus postará o slušné divadlo.

Přístup na třetí řadu sedadel není vyloženě špatný, jen nesmíte měřit dva metry. Pro dospělé jedince to vyloženě není, ale děti budou spokojeni, jelikož prostřední řadu sedadel lze posouvat v rozmezí patnácti centimetrů, čímž vytvoříte dostatečný vstupní prostor. V třetí řadě ovšem pasažéři strádat nebudou, výhled z vozu je dobrý a nechybí zde klimatizace, multifunkční konzole s loketní opěrkou obdařenou držáky nápojů nebo dvojice USB portů.

Na sedadle řidiče a spolujezdce je vše v pořádku. S vozem je nutné pár dní jezdit a trochu ho studovat. Ovládání palubního systému není zrovna úplně snadné a intuitivní. V závislosti na zvoleném stupni výbavy dostanete mimo jiné 12,3" displej pro multimédia s navigací, audiosystém Mark Levinson s patnácti reproduktory, vyhřívaná i odvětrávaná přední sedadla s plně elektrickým nastavováním nebo elektricky ovládané páté dveře s funkcí bezdotykového otevírání a zavírání.

Pod kapotou prodloužené karoserie pracuje tři a půl litrový vidlicový šestiválec o výkonu 193 kW kombinovaný se dvěma synchronními elektromotory, které čerpají energii z nikl-metal hydridového akumulátoru tvořeného 240 články. Elektromotor vpředu produkuje 123 kW výkonu, ten vzadu pak 139 kW, ten zajišťují pohon všech kol. Lexus díky benzínovému agregátu a dvojici elektrických pomocníků jezdí naprosto tiše a relativně úsporně. Pohonné ústrojí spolupracuje s elektronicky řízenou převodovkou s plynule měnitelným převodem e-CVT, přičemž tato kombinace již splňuje normu Euro 6d-TEMP.

V běžném provozu není problém se pohybovat mezi sedmi a devíti litry. Dlouhodobě. Městské popojíždění a jízda vyloženě na spotřebu pak dokáže srazit spotřebu pod hranici šesti litrů. V extrému při dojíždění do práce na kratší vzdálenosti není problém dosáhnout třílitrové spotřeby, a to se u takto rozměrného vozu počítá. Pokud ovšem pojedete rychle a nebudete dbát hybridního stylu jízdy, spotřeba se lehce vyhoupne nad deset litrů. My s vozem jezdili v průměru za 8,8 km/h, přičemž se jednalo zejména o jízdy po dálnicích a silnicích prvních tříd.

Lexus RX L miluje cestovní pohodu. Vše začíná u samotného řidiče, toho japonský počin nevybízí jet rychle. Pětimetrový koráb rád pluje a libuje si v komfortním zkracování kilometrů. Poskytuje ticho na palubě, izoluje posádku od okolního světa a dopřává ji pořádnou porci luxusu. Vše funguje jemně a vše je podřízeno komfortu. To platí také o filtrování nerovností, kdy už musíte narazit na pořádný výmol, aby posádka něco pocítila. Lexus nemá rád ostré změny směru ani nic, co by narušilo jeho pohodovou náturu.

Stejné je to i s dravostí. RX L se nikam nežene, přestože papírových 313 koní působí víc než slibně. Odpich z místa je slušný, při plném naložení to ovšem na sportovní jízdu není. Předjíždět lze, ale je potřeba trochu plánovat a ne střílet z boku.

A kolik si Lexus za prodlouženou verzi žádá? Jedenáct centimetrů na délku a dvě místa navíc přijdou na sto tisíc korun, což je na první pohled hodně, ale navýšená cena zahrnuje nejen dvojici elektricky ovládaných sedadel, ale také třeba head-up displej, lepší bezpečnostní asistenty nebo klimatizaci pro tři zóny. Aktuální základní cenovka činí 1,78 milionu korun, což není málo, ale zkuste si nakonfigurovat konkurenty v podobě BMW X5 nebo Audi Q7 s podobnou výbavou. Asi nebudete překvapením, že Lexus vychází ze srovnání velmi výhodně. Prodloužený model RX L se hodí pro všechny, kteří nechtějí řešit příplatkovou výbavu, netouží po individualizaci interiéru a zároveň vyznávají komfortní svezení a originální vzhled.

Prodloužený Lexus potěší cestovním komfortem, bohatou výbavou, neotřelým designem, slušnou spotřebou nebo kabinou pro sedm pasažérů bez vážnějších omezení. K dobru pak přijde možná sleva s ceníkových cen a nulové čekací doby. Na straně druhé tu máme nemožnost individualizace, omezený počet prodejců a nemožnost parkovat v hlavním městě na modrých zónách za sto korun ročně (výkon vozu je totiž vyšší, než udává vyhláška).

Lexus RX 450h L E-Four Luxury
Pohonné ústrojí: 3 456 ccm, vidlicový zážehový šestiválec + 2x elektromotor
Max. kombinovaný výkon: 193 k při 6 000 ot./min. + elektromotory
celkově 230 kW (313 k)
Převodovka: e-CVT, bezestupňová
0-100 km/h: 8,0 s
Nejvyšší rychlost: 180 km/h
Průměrná spotřeba: 8,4 l/100 km
Pohotovostní hmotnost: 2 840 kg
Délka x šířka x výška: 5 000 x 1 895 x 1 700 mm
Základní objem zavazadelníku: 211 l (za třetí řadou sedadel)/652 l (sklopená třetí řada sedadel)
Poháněná náprava: 4x4 (zadní pouze elektromotorem)
Cena základní verze: 1 780 000 Kč (RX 450h L Executive)
Základní cena testované verze: 2 375 000 Kč
Cena testovaného vozu: 2 407 000 Kč

 


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

redakce

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

Nissan Navara

Rok výroby 2018

499 900 Kč

Audi A4

Rok výroby 2011

265 777 Kč

BMW Řada 3

Rok výroby 2006

145 000 Kč

Mercedes-Benz Třídy S

Rok výroby 2017

899 000 Kč