Test: Lexus NX300h - auto z budoucnosti potěší spotřebou
Japonská automobilka svůj středně velký crossover NX300h prodává od roku 2014 a loňské omlazení ho vyneslo mezi nejoriginálnější SUVéčka. Kromě designové faceliftu přinesla novinka moderní prvky výbavy včetně zdokonalených asistenčních a bezpečnostních systémů. A nás zajímalo, jak hybridní japonec jezdí a hlavně za kolik?
Modernizovaný lexus se svým kabátem přiblížil k většímu modelu RX. Přepracování neunikly zejména přední partie vozu, které se mohou chlubit novou maskou chladiče (variantu F-Sport má plástve, kdežto běžnější varianty mřížku). Nové jsou oba nárazníky nebo LED světlomety obohacené o sekvenční funkci směrových ukazatelů.
Futuristicky působící kabina je útulnější a luxusnější. Zvětšení se dočkala centrální obrazovka palubního infotaimentu (povyrostla z 7" na nynějších 8" nebo 10,3"). K pohodě na palubě přispívají elektricky ovládané páté dveře - nyní stačí mít klíč u sebe a mávnutím nohy pod zadním nárazníkem dojde k otevření či zavření dveří. Analogové hodiny povyrostly a stále zkrášlující střed palubní desky. Nově u nich odpadly starosti s časovými pásmy, když se aktualizují automaticky pomocí příjmu GPS signálu.
Život řidiči usnadňuje bezdrátové dobíjení smartphonů, skvěle čitelný HUD displej v přístrojové kapličce nebo sdružený ovladač Remote Touch vybavený touchpadem, který na středovém tunelu nahradil dosavadní joystick. Na dotykovou plošku si rychle zvyknete, bonusem je fakt, že displej nebude upatlaný jako u konkurence. Připlatit si je možné za panoramatický 360° pohled na vůz usnadňující parkování či jízdu terénem. Za zmínku stojí možnost wi-fi hotspotu, bez kterého školou povinné juniory do auta už prostě nedostanete. Všechna NXka dostala do vínku bezpečnostní paket Lexus Safety Systém+ zahrnující přednárazový bezpečnostní systém, adaptivní tempomat, automatické ovládání dálkových světel, pokročilého asistenta pro udržení jízdy v jízdním pruhu nebo systém rozpoznávání dopravních značek.
Do kufru naložíte od 475 litrů do 555 litrů zavazadel, podle toho, jak jsou sklopeny opěradla (do objemu je započítána i hluboká schránka pod podlahou kufru, která pojme cestovní kufr a pár drobností. Pohledem českého chalupáře to není omračující hodnota, ale díky pravidelnému tvaru si většina motoristů nebude stěžovat. Sklápění zadních sedadel v poměru 60 : 40 je možné získat za příplatek. U testovaného exempláře se sklápění provádělo tlačítky elektricky buď z kufru, nebo místa řidiče.
O pohon Lexusu NX se stará hybridní soustava složená z benzinového čtyřválce o zdvihovém objemu 2,5 litru a jednoho, nebo dvou elektromotorů. Záleží na tom, zda máte verzi s pohonem pouze přední nápravy, nebo všech kol (jako my). Hlavním bonusem tohoto řešení je tichý pohyb v čistě elektrickém režimu EV, zejména pak při jízdě po ucpaných městských bulvárech. Stačí opatrně zacházet s plynovým pedálem a o komfortní svezení je postaráno. Vůz se pohybuje nenuceně a jízda na elektřinu se stává jasnou ukázkou budoucnosti. Mimo město se ale do hry daleko častěji zapojuje spalovací agregát a kouzlo téměř neslyšitelného jízdního projevu je pryč. Spalovací agregát zaručuje po vyčerpání energie dostatek síly.
Elektřinu si hybridní lexus vyrábí při jízdě takzvanou rekuperací neboli přeměnou kinetické energie při brzdění a ukládá ji do baterií. Nejvíce nás novinka bavila v úsporném režimu ECO. Kromě ekologického režimu je možné volit režim Normal nebo Sport (u verze F-Sport s adaptivním odpružením se dočkáte bonusového režimu Sport+). Po ucpaném městě je reálné jezdit téměř pořád na elektřinu, přičemž dlouhé pozvolné brzdění vrací nejvíce energie do baterií. Mimo město se při potřebě akcelerace (například při předjíždění či jízdě do kopce) stále častěji do akce zapojuje benzínový čtyřválec o výkonu 114 kW. Pro potřeby agresivnější zrychlení stačí výrazněji stlačit plynový pedál a okamžitě naskočí spalovací agregát. Ten zahučí a v kombinaci s dvojicí elektromotorů (jeden vpředu a druhý vzadu) vůz vyrazí kupředu.
Lexus NX300h byl stvořen pro komfortní jízdu a také ta mu maximálně vyhovuje. Stejně dobře mu dělá plynulé popojíždění v kolonách, kdy dokáže při lehké noze jezdit velmi úsporně. Problém mu nečiní ani zakroucené silnice nebo běžné nerovnosti. V praxi lze jezdit za 5,5 l/100 km, což není vůbec špatné. Mimo města a na dálnicích ovšem spotřeba stoupá klidně k sedmi, osmi litrům.
Lexus ošem vůbec nezajímá levý dálniční pruh. Mezi jeho teriotoria patří zejména velká města s hustým provozem a příměstské dojíždění. Na dálnicích se trápí, stejně jako při snaze o agresivnější jízdu. Hybridní eNXko miluje, když ho něžně hladíte skrz plynový pedál, potom jezdí tiše, komfortně a levně.