Test: Honda CR-V komfort v první řadě
V Česku velmi oblíbená Honda CR-V se dočkala další generace. Oproti předchůdci nejsou změny příliš radikální, avšak vše podstatné japonská automobilka vylepšila a přivedla téměř k dokonalosti. V týdnu, kdy Česko sužovala ledovka jsem otestoval vrcholnou verzi s pohonem všech kol poháněnou vznětovou dva-dvojkou.
Čtvrtá v pořadí
Nová generace Hondy CR-V přichází s nezměněnou koncepcí a zaměřuje se na zachování nadprůměrné prostornosti, zlepšení aerodynamiky a snížení spotřeby paliva a emisí. Karoserie je nižší o 30 mm, přičemž délka, šířka i rozvor zůstaly zachovány. Tvary karoserie jsou nyní výraznější, avšak méně šokující. Příď zdobí třídílná horizontální mřížka chladiče s hluboko vsazenými světlomety, vytáhlejší jsou lemy blatníků a celkově vůz působí více dynamicky. Větší je také prosklená plocha. Zadní obrysová světla dostala LED technologii, stejně tak přední. Světlá výška dosahuje hodnoty 165 mm. V nabídce jsou oproti předchůdci tři nové barvy karoserie. Nově je také možné sklápět zpětná zrcátka pomocí dálkového ovládače (po zavření vozu stačí použít tlačítko "uzamčení"). Pomocí ovladače je také možné otevírat a zavírat boční okénka pomocí delšího přidržení tlačítek "odemčení" a "uzamčení" vozu.
Benzín nebo diesel
Aktuálně je Honda CR-V dostupná s dvojicí pohonných jednotek (benzínovým dvoulitrem i-VTEC a vznětovou 2.2 i-DTEC) a dvojicí převodovek (v nabídce nalezneme manuální šestirychlostní a automatickou pětistupňovou převodovku). Obě pohonné jednotky prošly řadou úprav. U dieselu zůstal výkon zachován, přičemž se podařilo dosáhnout nižší spotřeby paliva (u verze s manuální převodovkou činí pokles 0,9 l/100 km, nově tedy vznětové CR-Véčko jezdí za 5,6 l/100 km místo původních 6,5 l/100 km). U benzínu vzrostl výkon z 110 kW na 114 kW a spotřeba poklesla u verze s manuální převodovkou a pohonem všech kol z 8,2 l/100 km na 7,4 l/100 km. Nový diesel 1.6 i-DTEC by se měl pod kapotou CR-V objevit koncem příštího roku.
Komfort v první řadě
Dva-dvojka i-DTEC není nejkultivovanější, nejvýkonnější, ale v kombinaci s námi testovaným pětistupňovým automatem funguje nadmíru dobře. Výkon 110 kW je dostatečný a spotřeba paliva plně odpovídající. Po týdnu testování se mi sice nepodařilo dosáhnout udávané průměrné spotřeby 6,8 l/100 km, ale vše přičítám těžší noze, vyššímu rychlostnímu průměru a dvou dnům, kdy Česko pokryla ledovka. Přesto se mi podařilo závěrečnou spotřebu udržet pod hranicí osmi litrů. Například při cestě na trase Praha-Mladá Boleslav-Jičín-Nová Paka-Vrchlabí a zpět se spotřeba ustálila na 7,6 l/100 km. Předvánoční jízdy po ucpaném hlavním městě pak znamenaly odběr 10,1 l/100km. Problém není jezdit mimo město za šest, ale vyžaduje to ze strany řidiče mnoho ústupků.
Jezdí jako osobák
Změnou prošel systém pohonu všech kol. Původní hydraulicky aktivovaný systém dvojicí čerpadel fungující čistě na mechanické bázi byl nahrazen elektricky ovládaným systémem Real Time AWD (mezi hnacím hřídelem a zadním diferenciálem je lamelová spojka spínaná elektronicky ovládaným elektromotorem). Nový systém Real Time AWD přináší lepší reakční dobu a možnost spolupráce s ostatními elektronickými systémy. Při rozjezdu je navíc vždy aktivován systém pohonu všech kol, aby nedocházelo k prokluzu. Nový pohon všech kol v praxi funguje znamenitě a vše se odehrává bez povšimnutí řidiče. Pokud však po Hondě budete chtít vyjet prudký namrzlý kopec, raději to nezkoušejte. Při delším prokluzu kol se může systém přehřát, o čemž budete informováni prostřednictvím symbolu v přístrojové kapličce za volantem. Potěší plně vypínatelná stabilizace, asistent pro rozjíždění do kopce, adaptivní tempomat nebo samočinná aktivace směrových světel při nouzovém brždění při rychlostech nad 60 km/h. Nová Honda CR-V jezdí nenásilně a velmi lehce. V reálném provozu se chová jako běžné kombi, za což Honda zaslouží velké uznání. Vyšší stavbu karoserie pocítíte až při větších rychlostech na německých dálnicích (nad 160 km/h) a v prudce projížděných zatáčkách, kdy se nezapře vyšší těžiště. Podvozek žehlí většinu nerovností nadprůměrně kvalitně. Řízení, řazení i brzdy plně odpovídají charakteru vozu. Výtku zaslouží jen systém ABS, který zasahuje na můj vkus příliš brzy.
Levnější než předchůdce
Základ nabídky (od 544.000 Kč) tvoří verze s poháněnou pouze přední nápravou (2WD), kterou lze pojit pouze s dvoulitrovým benzínovým motorem a manuální šestirychlostní převodovkou. Všechny ostatní verze disponují pohonem všech kol a mohou být kombinovány i s pětistupňovým automatem. Základní výbavě S nechybí kompletní bezpečnostní výbava, palubní počítač, tempomat nebo sedmnáctipalcová palcová litá kola. Musíte se však smířit s absencí autorádia, klimatizace nebo krytu zavazadlového prostoru. Tyto nedostatky napravuje verze Comfort, která přináší s rozdílem 25.000 Kč dvouzónovou klimatizaci a možnost příplatku 27.000 Kč za SD Navigaci. Zvolením třetího stupně výbavy Elegance (s rozdílem +50.000 Kč) získáte navíc kožený volant a hlavici řadicí páky, zadní výdech klimatizace, Bluetooth, parkovací senzory a zadní parkovací kameru, dešťový senzor, mlhovky a elektricky sklopná zpětná zrcátka. Další výbavou v nabídce je výbava Lifestyle, která přináší osmnáctipalcová kola, čalounění v kombinaci kůže/Alcantara, bi-xenonové světlomety s automatickým přepínáním dálkových světel, zatmavená boční okna, ambientní osvětlení interiéru nebo vyhřívání předních sedadel. Nejvyšší námi testované provedení Executive přidává kožené čalounění, panoramatickou střechu a bezklíčový vstup. Dvě nejvyšší výbavy můžete rozšířit o HDD navigaci (+50.000 Kč) a balíček pokročilé bezpečnostní výbavy – adaptivní tempomat, systém udržování v jízdním pruhu a systém zmírnění následků nehody (+75.000 Kč).
Rodinný ideál
Jestliže předchozí generace byla dobrým vozem, nově příchozí generace je ještě lepší. A to po všech stránkách. Japonská automobilka si dala záležet na důležitých věcech ovlivňující cestovní komfort a nasadila po této stránce laťku velmi vysoko. Nové CR-Véčko je ideálním vozem pro rodiny. Dokáže nabídnout dostatečnou pohodu na palubě za všech okolností a za rozumné peníze přináší vše potřebné.
(plusy)
poskytovaný komfort, žehlení běžných nerovností
jízdní vlastnosti na silnici
odhlučnění interiéru
prostornost, ergonomie, zavazadelník
ideální rodinný vůz na silnice
tvrdé, ale kvalitní materiály
dílenské zpracování
(mínusy)
nízko vyklápějící se hrana pátých dveří
méně jistoty při vysokých rychlostech (nad 160 km/h)
posez za volantem (volant lze málo vysunout a sedačka málo zaklopit)
nehodí se do terénu
Technické údaje | Honda CR-V 2.2 i-DTEC, 5AT, 4x4, Executive+Navi |
Motor: | vznětový čtyřválec |
Objem motoru: | 2199 ccm |
Výkon: | 110kW(150k)/4000 ot./min. |
Točivý moment max.: | 350Nm/2000 ot./min. |
Max. rychlost: | 190 km/h |
Zrychlení 0 – 100 km/h: | 10,6 s |
Spotřeba - kombin.: | 6,8 l/100 km |
Spotřeba - město: | 8,2 l/100 km |
Spotřeba - mimo město: | 6,0 l /100 km |
Objem pal. nádrže: | 58 l |
Délka/šířka/výška: | 4570/1820/2095 mm |
Rozvor: | 2630 mm |
Zavazadelník: | 589/1627 l |
Pohotovostní/celková hmotnost: | 1712-1809/2 250 kg |
Základní cena: | 544.000 Kč (2.0 i-VTEC, 6MT, 2x4, S) |
Cena test modelu od: | 929.000 Kč (2.2 i-DTEC, 5AT, 4x4 Comfort) |