Test: Honda Civic 2.2 i-DTEC - volba rozumu

26. 09. 2012
Sdílet článek

Populární model Civic slaví letos své čtyřicáté narozeniny, přesto zájemci o malý diesel pod kapotou si musejí ještě pár týdnů počkat. Před příchodem zbrusu nové vznětové šestnáctistovky se zájemci o diesel musí spokojit s osvědčenou dva-dvojkou i-DTEC. A právě na tu dnes řada.

S novým Civicem s benzínovou osmnáctistovkou jsme najeli přes tisíc kilometrů. Po této porci ujetých kilometrů vyšlo najevo, že se atmosféricky plněná zážehová osmnáctistovka příliš nehodí na zdolávání dlouhých cest a nejlepší práci odvádí mimo dálnice a ve městech. V nabídce Hondy v současné době nalezneme ještě Civic s dieselem 2.2 i-DTEC, který slibuje dynamické svezení a nízké provozní náklady. Jaký tedy je?


Popisu deváté generace Civicu jsme se již několikrát věnovali (nejprve při uvedení na trh, po druhé v testu verze s benzínovou pohonnou jednotkou 1.8 i-VTEC). Dnes se nebudeme opakovat a rovnou se zaměříme na hlavní odlišnosti vznětové verze a na samotný diesel, který jsme již na jaře otestovali pod kapotou Hondy Accord Tourer.  Dieselový Civic poznáte podle žaluzií před chladičem, testovaný diesel poháněl již dříve testovaný větší Accord, kde odváděl velmi dobrou práci. Těšili jsme se proto na Civica, jelikož v menším voze lze čekat ještě lepší dynamiku a ostřejší svezení než v případě Accordu. Bohužel Civic je diesel spojen s převodovkou, která má delší převodové stupně a díky tomu trpí dynamika. Největším přínosem je tak cestovní komfort při vyšších rychlostech a velmi příjemná spotřeba paliva. Při případném doplňování paliva z kanystru je nutné pamatovat na nutnost použití speciální redukce (hrdlo palivové nádrže zabraňuje natankovat benzín).

Pod kapotou testovaného exempláře tepala vznětová dva-dvojka o výkonu 110 kW, která patří svým projevem (zejména pak plynulým zátahem v rozmezí 1800-4500 ot./min.) k lepšímu průměru. Jak již bylo zmíněno, Honda použila dlouhé převody. Dokonce tak dlouhé, že ve městě budete muset často jet na dvojku a při padesátce zařadíte maximálně trojku. Samotný diesel je dobře odhlučněn a navíc je velmi úsporný. V praxi můžete jezdit za nějakých šest litrů na sto, při dynamické jízdě o litr dráže. Přestože automobilka slibuje zdánlivě nereálné hodnoty spotřeby paliva (5,2 l/100 km ve městě, 3,9 l/100 km mimo město a 4,4 l/100 km v kombinaci) umí se k nim Civic při troše snahy přiblížit. V běžném provozu mimo město jsme na 70 km trase udrželi průměrnou spotřebu 3,5 l/100 km, v hlavním městě se pak vešly v pohodě do 6 l/100 km. Další dobrá zpráva směřuje na adresu dynamicky jezdících řidičů. Přes hodnotu 13 l/100 km se prostě nedostanete.

Úspornost dieselu je však na straně druhé vykoupena velmi citelnými prodlevami turbodmychadla. Čtyřválci tak chvilku trvá, než se začne mít k životu, přičemž je jedno, jestli se nacházíte v nízkých nebo vysokých otáčkách. Samotná reakce na plynový pedál je rychlá, problém přičítáme elektronickému omezení nástupu výkonu nebo mechanickému limitu velkého turba. S provozní hmotností Civicu si dva-dvojka dokáže hravě poradit i přes poměrně dlouhé převody. Stovku tak pokoří za 8,3 s. Na dálnici není problém držet 180 km/h kopec ne-kopec, šestka točí příjemné otáčky a  v kabině panuje snesitelný hluk. Na rovnice není problém dosáhnout rychlosti 217 km/h kdy zasáhne elektronický omezovač. Řazení není tak příjemné jako u benzínové verze, přesto stále patří k lepšímu průměru. Potěší krátké a přesně vymezené dráhy, jen škoda občasného jemného zadrhnutí. Od samotného řízení řešené klasickým hydraulickým posilovačem bychom čekali výraznější zpětnou vazbu a opět ho tak označíme za lepší průměr. Řízení je dobře nastaveno pro jízdu v nižších a středních rychlostech.

Podvozek je naladěn oproti předchozím generacím velmi komfortně. Oproti předchozí generaci navíc přibyly hydraulické silentbloky. Díky nim se od nápravy nepřenášejí nežádoucí zvuky a zadek vozu přes jednoduché řešení zůstává i při ostřejší jízdě vcelku klidný. Měkčeji naladěný podvozek nedělá v čistě projížděných zatáčkách žádné problémy (ani karoserie se příliš nenaklání). Měkčí nastavení poznáte až při ostrém brzdění, kdy dochází k nadlehčování zadních partií. Po stránce jízdních vlastností je dieselový Civic v zatáčkách o malinkou kapku lepší, než benzínový kolega. V běžných rychlostech dieselový Civic funguje znamenitě, díky poměrně krátkému rozvoru je mrštný v zatáčkách, což na straně druhé přináší lehké problémy ve vyšších rychlostech, kdy je potřeba častých korekcí.  

Honda postavila velmi dobré auto, které poskytovaným komfortem, akustickou pohodou a dobrým jízdním projevem patří mezi 10% nejlepších modelů v nižší střední třídě. Jeho koupi nikomu nebudeme rozmlouvat, přestože takový Hyundai i30 je po stránce poskytovaného komfortu ještě o malinko lepší. Dieselový Civic nabízí kombinaci solidní dynamiky při rozumné spotřebě paliva a dostatečně schopný podvozek filtrovat nerovnosti českých silnic. Hondu Civic poháněnou dieselem můžete mít v základní výbavě S od 499.000 Kč, přičemž testovaný exemplář ve výbavě Sport přijde minimálně na 549.000 Kč.

plusy
nezáludné jízdní vlastnosti
komfort odpružení
nízká spotřeba paliva
ergonomie (přehlednost, rozvržení interiéru)
aerodynamika, akustický komfort (odhlučnění patří k tomu nejlepšímu)
variabilita (sklápění a vyklápění zadních sedadel)
tvar a využitelnost zavazadelníku (477 l)
rovná ložná plocha po sklopení sedadel
netradiční vzhled

mínusy
méně prostoru na zadních sedadlech
absence stavitelné bederní opěrky
menu palubního počítače (dočasný mínus)
mírně přeposilované řízení
klimatizace nastavitelná jen po celých stupních
minimální možnost individualizace
Technické údaje Honda Civic 2.2 TEC
Motor: vznětový čtyřválec
Objem motoru: 2199 ccm
Výkon: 110kW(150k)/4000 ot./min.
Točivý moment max.: 350Nm/2000-2750 ot./min.
Max. rychlost: 217 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 8,3 s
Spotřeba - kombin.: 4,2 l/100 km
Spotřeba - město: 5,1 l/100 km
Spotřeba - mimo město: 3,7 l /100 km
Objem pal. nádrže:   50 l
Délka/šířka/výška: 4300/1770/1470 mm
Rozvor: 2595 mm
Zavazadelník: 477/1210 l
Provozní/celková hmotnost: 1438-1558/1910 kg
Základní cena: 349.900 Kč (1.4 i-VTEC/73 kW, S)
Cena test. verze od: 499.000 Kč (2.2 i-DTEC/110 kW, S)

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Petr Šikl (text+foto)

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

Peugeot 308

Rok výroby 2024

567 999 Kč

Mercedes-Benz Třídy S

Rok výroby 2017

899 000 Kč

Volkswagen Golf

Rok výroby 2017

319 000 Kč

Citroën C3

Rok výroby 2016

145 000 Kč