Test: Citroën C4 X 1.5 BlueHDi - komfortní sedan jezdí pod pět

Diesel je dražší, ale rychle se dokáže splatit.

Na vybraných evropských trzích (např. Rakousko, Lucembursko, Belgie nebo Nizozemí) je model C4 X dostupný výhradně s elektrickým motorem. V Česku máme štěstí – můžete jej pořídit jak s benzínovým, tak vznětovým motorem. A samozřejmě i jako čistý elektromobil. Nedávno navíc francouzská automobilka zjednodušila ceníky a nabízí u všech modelů pouze tři výbavové stupně (You, Plus a Max). Výběr vozu je daleko snažší. 


Citroën C4 X je stylovější variantou modelu C4. Oproti němu nabízí delší karoserii (+24 cm), což je vidět zejména v zavazadlovém prostoru. Ten i přes karosářské provedení sedan pojme v základním uspořádání slušných 510 litrů. V nejužším místě mezi podběhy nabízí využitelnou šířku jednoho metru. Využití kufru snižují ramena víka kufru. Zadní opěradla jsou dělená (v poměru 1/3 : 2/3) a disponují průvlakem na lyže.
 
Palubní desku zdobí digitální přístrojový štít s úhlopříčkou 5,5 palců, ale v praxi to vůbec nevadí. Čitelnost údajů je skvělá a větší přístrojovku v podstatě nepotřebujete. Desetipalcová dotyková obrazovka uprostřed palubky slouží infotainmentu. Mít můžete také průhledový displej, který tady dostanete v levnější variantě v podobě výsuvného sklíčka (obraz není promítán na čelní sklo).
 

Na obrazovce infotainmentu šlape nový multimediální systém MyCitroën Drive Plus, který působí přehledně a hlavně svižně. Otravný systém "stop/start" se vypíná přes displej (naštěstí stačí dvakrát kliknout). O jeden klik navíc vyžaduje deaktivace asistentu jízdy v pruzích.

Testované auto (ještě ve výbavě Shine) dorazilo s bohatou výbavou – takže nám nechyběla vyhřívaná sedadla, volant a čelní sklo (vyhřívání čelního skla je řešeno drátěnou mřížkou), bezdrátové nabíjení telefonu, automatickou dvouzónovou klimatizací, LED světlomety nebo zpětnou parkovací kamerou.

Přední sedadla jsou dostatečně rozměrná a loketní opěrku lze podélně posouvat. Horší je to jen s použitým čalouněním, ve kterém se potí záda. S prostorem na zadních sedadlech to vůbec není špatné, střecha neutiskuje hlavy cestujících a pro kolena dospěláka je zde dostatek prostoru. Dokonce ani v oblasti ramen to není špatné, když cestující mají k dispozici šířku přes 1,3 metru. Před spolujezdcem je pak vysouvací schránka.

Citroën nabízí C4 X ve čtyřech provedeních: přeplňovaný zážehový tříválec 1.2 PureTech o výkonu 75 kW s manuální převodovkou, výkonnější 1.2 PureTech 96 kW s osmistupňovým automatem, diesel 1.5 BlueHDi 96 kW a 8stupňový automat nebo elektrické provedení Ë-C4 X s výkonem 100 kW.

Testované auto poháněl vznětový čtyřválec 1.5 BlueHDi s výkonem 96 kW (131 koní) při 3.750 otáčkách za minutu a nejvyšším točivým momentem 300 Nm dostupným už od 1.750 Nm. Jen připomínáme, že výkon dieselu je stejný jako u silnějšího benzínového tříválce PureTech, vyšší je točivý moment. Poměrně lehký sedan s osvědčeným dieselem akceleruje z klidu na stovku za 9,5 sekundy a dosáhne maximálky 206 km/h. Spolupráce s osmistupňovým automatem s hydrodynamickým měničem je velmi příjemná. Zvyknout si je potřeba na volič převodovky, zejména na malé tlačítko "P", které vyžaduje delší stisk. Pokud pospícháte, může se stát, že vůz stisk nezaregistruje a vy místo parkovací polohy budete pokračovat třeba v couvání.

Citroën C4 X stojí na platformě CMP, určené v Stellantisu pro menší vozy – vpředu tak nalezneme zavěšení McPherson, vzadu vlečená ramena s torzní příčkou. Ve všech verzích standardně nabízí tlumiče s hydraulickými dorazy. Model C4 X se celkově při jízdě spíš pohupuje a působí, že se nad silnicí vznáší. To ale jen do doby, než narazíte na rozbitý asfalt nebo větší výmol. Poddajný podvozek pak ukáže své limity. V místech, kde větší C5 X jen proletí, C4 X skřípe zuby a posádce se nedostává původního komfortu. V případě dieselu to není tak výrazné jako u lehčího benzínu. K těmto jevům dochází skutečně jen na mizerném povrchu a podvozek musíme hodnotit jako nadprůměrně komfortní. Připočteme-li k tomu solidní odhlučnění, je C4 X ve své cenové relaci zajímavou volbou.

S dieselem pod kapotou lze jezdit při lehké noze za 4,5 litru, my jej však často honili po dálnicích. Výsledná spotřeba po osmi stovkách kilometrů najetých po Česku se ustálila na hodnotě 4,8 l/100 km, což je stejně, kolik udává sama automobilka pro smíšený provoz. V trase je započteno i několik horských přejezdů a jízda po ucpané Praze. Diesel v praxi jezdí o dva litry levněji, než dříve zkoušená zážehová tříválcová dvanáctistovka PureTech (ta si říkala o přísun 6,8 l/100 km Naturalu 95).

Zvýšený sedan C4 X od Citroënu není vůbec špatným vozem. S dieselem pod kapotou představuje pro řadu řidičů jezdící dlouhé trasy ideální a dostupné řešení. Není moc jiných stejně vybavených aut, které by zdolaly dlouhé kilometry takto pohodlně. Přestože C4 X nabízí kufr s objemem 510 litrů, v Česku jeho oblíbenost snižuje tříprostorové uspořádání karoserie. Pokud tedy nepatříte mezi stěhováky, určitě si tento model zařaďte do užšího výběru.

C4 X každopádně uspokojí všechny, kteří jezdí delší trasy, nechtějí SUV a občas touží vyjet mimo zpevněné silnice. Světlá výška téměř 16 cm není špatná, 50litrová nádrž pak zaručuje solidní akční rádius.

Test Citroen C4 X diesel

Jestli se ptáte, zda připlácet padesát tisíc korun za diesel oproti stejně výkonnému benzínovému tříválci, tak my říkáme jednoznačně ano. S dieselem se nám celkově jezdilo lépe. Nejenže mu vyhovuje sladění s automatem, je také v praxi o dva litry úspornější než stejně výkonný benzínový tříválec. Rozdíl ceny se splatí již po šedesáti tisících kilometrech, což řada zájemců najede klidně za rok. C4 X přijde s dieselem v druhém výbavovém stupni Plus na 619.900 Kč, přičemž v nejvyšší výbavě za něj zaplatíte 669.900 Kč. A to není vůbec za komfortní sedan v holínkách špatná nabídka.

Plusy

+ Komfortní podvozek

+ Spotřeba paliva

+ Objem zavazadlového prostoru

+ Bohatá výbava

+ Skvěle fungující automat

 

Minusy

- Úzký přístup do zavazadlového prostoru (vadí ramena)

- Chování podvozku na velkých nerovnostech

 

Technické parametry: Citroën C4 X Shine 1.5 BlueHDi EAT8

Délka/šířka/výška: 4.600 / 1.800 / 1.525 mm
Rozvor: 2.670 mm
Zavazadlový prostor: 510 l
Motor: přeplňovaný tříválec, 1.199 ccm
Převodovka: automatická EAT8
Maximální výkon: 96 kW (131 k) / 3.750 ot./min.
Max. točivý moment: 300 Nm / 1.750 ot./min.
Max. rychlost: 206 km/h
Zrychlení na 100 km/h: 9,5 s
Palivová nádrž: 50 litrů
Průměrná spotřeba dle výrobce: 4,8 l / 100 km
Naměřená spotřeba: 4,8 l/100 km
Provozní/celková hmotnost: 1.395 / 1.785 kg
Pneumatiky: 195/60 R18 
Základní cena: 499.900 Kč


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Petr Šikl

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Test: Alfa Romeo Tonale 1.3 Turbo PHEV - kráska co má 280 koní a jezdí za pět litrů
Test: Toyota Prius plug-in hybrid - zachraňuje planetu a svého majitele jentak neomrzí Mazda CX-80 v prodeji. S šestiválcem stojí jako Škoda Kodiaq Škoda Enyaq cenově dostupnější. Přijíždí ve verzi Tour za 899.000 Kč Modernizovaná Kia Picanto má český ceník. Základ koupíte za 319.980 Kč

Tipy z autobazarů

Volkswagen Golf

Rok výroby 2017

299 000 Kč

Citroën C3

Rok výroby 2016

139 000 Kč

Peugeot 508

Rok výroby 2022

709 000 Kč

Audi A4

Rok výroby 2011

199 777 Kč