Kolik času potřebujete na zdolání 1.000 km elektromobilem?
Srovnání čtyř elektromobilů má překvapivého vítěze
Možnost absolvovat dlouhé cesty v naprostém klidu je jedním z hlavních faktorů, které brzdí nákup elektromobilů. To vedlo mnoho výrobců k nabídce modelů, které deklarují dlouhý dojezd, ale jsou vybaveny bateriemi, jež jsou těžší, dražší a energeticky náročnější. Citroën zvolil jinou cestu a rozhodl se pro baterie, které jsou přiměřeně velké, kompaktní, lehké a cenově dostupné. Tato volba se ukazuje jako výhodná pro každodenní dojíždění, kdy je těžká baterie handicapem. V kombinaci se schopností rychlého nabíjení 100 kW a účinným motorem to znamená, že dlouhé cesty lze zvládnout s naprostým klidem.
Aby to Citroën prokázal, obrátil se na UTAC, přední světově uznávanou skupinu pro testování, ověřování a schvalování automobilů. Položil jí jednoduchou otázku: jak dlouho trvá ujetí 1 000 km s elektromobilem, v tomto případě s modelem ë-C4X? Tuto otázku si kladou zákazníci, kteří jsou konfrontováni s informacemi o velikosti baterií, certifikovaném dojezdu, hmotnosti, rychlosti nabíjení atd., aniž by věděli, jak se to projeví při reálném používání. A pro srovnání byl UTAC požádán, aby provedl test za přesně stejných podmínek s konkurenčními vozy modelů ë-C4 a ë-C4X, kterými jsou Renault Mégane e-Tech, Volkswagen ID 3 a MG 4.
Nejrychleji ujel 1 000 km Citroën ë-C4 X s celkovým časem včetně dobíjení 11 hodin a 57 minut. Konkurenti potřebovali k ujetí stejné vzdálenosti o 14 až 67 minut více. Podle výsledků UTAC lze tyto výsledky vysvětlit nižší spotřebou energie a optimalizovanou dobou nabíjení, což potvrzuje správnost technických řešení zvolených u modelu ë-4 X a následně i u modelu ë-C4.
Jako doplněk ke svým efektivním produktům nabízí Citroën aplikaci e-ROUTES, která ještě více usnadňuje každou dlouhou cestu ve voze s elektropohonem. Tento osobní asistent, který je přímo propojen s údaji o vozidle, dopravní situaci a informacemi o dobíjecích stanicích, optimalizuje trasu zákazníka v reálném čase. Tato kombinace vysoce výkonného produktu a inteligentní aplikace je vhodná už proto, že se dobíjecí síť stále rychle rozšiřuje.
Tyto modely byly testovány po dva dny (za stejných povětrnostních podmínek) podle stejného protokolu:
- Jízda ustálenou rychlostí 120 km/h na rychlostním okruhu Mortefontaine.
- Na začátku testu bylo vozidlo nabito na 100 % SOC baterie.
- Jízda se zastavila při 10% úrovni nabití baterie.
- Vozidlo bylo dobito na 80 % (dobíjení probíhalo střídavě na nabíjecí stanici o výkonu 100 kW a na nabíjecí stanici o výkonu 50 kW podle kapacity místa).
- Tato sekvence dobíjení se opakovala až do dosažení celkové vzdálenosti 1 000 km.
Celkem museli řidiči udělat 5 zastávek, aby dobili baterie, střídavě na nabíjecích stanicích 50 kW a 100 kW, což vysvětluje rozdílnou dobu nabíjení.
Měření provedená odborníky z UTAC ukázala, že ë-C4 X vyžaduje kratší dobu na zastavení a dobití a zároveň vykazuje nižší spotřebu energie než ostatní modely. Kombinace těchto dvou faktorů mu umožnila ujet 1 000 km za 11 hodin 57 minut, což je téměř o 15 minut lépe než nejbližší konkurent. Vlastnosti, které vysvětlují tento výsledek Koncepce vozů ë-C4 a ë-C4 X usnadňuje každodenní dojíždění i dlouhé cesty.
Kromě toho, že je ë-C4 pohodlný pro krátké každodenní jízdy, má vše potřebné k tomu, aby svým zákazníkům umožnil cestovat na dlouhé vzdálenosti s naprostým klidem:
- Baterie s kompaktní velikostí a hmotností zajišťující rozumnou spotřebu.
- Optimalizovaná doba dobíjení díky schopnosti stejnosměrného nabíjení přes rychlonabíjecí stanici 100 kW s optimalizovanou nabíjecí křivkou.
- Lepší spotřeba elektrické energie díky tepelnému čerpadlu, integraci senzoru vlhkosti a optimalizaci přenosového systému.
- Účinný elektromotor.
- Aerodynamické vylepšení zadního spoileru, kapotáže podvozku, pneumatik s nízkým valivým odporem atd.
Rychlejší a častější nabíjení
Místo neustálého převážení těžké a nákladné baterie je lepší mít optimalizovanou baterii, která se rychle dobíjí. Ač se to může zdát překvapivé, je efektivnější pravidelně a krátce zastavovat než překonávat dlouhé vzdálenosti přerušované mnohem delšími zastávkami. Vysvětluje to křivka nabíjení, která u elektromobilu klesá s rostoucí úrovní nabití baterie. Rychlost nabíjení je rychlejší na začátku než na konci nabíjení, takže nabití baterie z 80 na 100 % trvá déle než z 0 na 80 %. To uživatelům šetří nejen čas nabíjení, ale také peníze, protože náklady na nabíjení se u většiny rychlonabíjecích sítí ve Francii počítají v minutách. Při dlouhé cestě je proto efektivnější provést několik krátkých nabíjecích zastávek, aby bylo možné využít nejvyššího nabíjecího výkonu a ušetřit náklady na nabíjení.
e-ROUTES: osobní asistent pro plánování dlouhých cest
Aby si řidiči usnadnili cestování a plně využili pohodlí jízdy elektromobilem na dlouhých cestách, musí o svých cestách přemýšlet jinak a připravit si trasu tak, aby optimalizovali přestávky a dobu dobíjení. Pro vyhledávání rychlodobíjecích stanic na trase v reálném čase a řízení četnosti zastávek je nezbytné používat plánovač cest. e-ROUTES by Free2move Charge je vysoce výkonný plánovač cest dostupný prostřednictvím speciální aplikace pro chytré telefony. Pro navádění řidiče a optimalizaci jeho cesty načítá e-ROUTES údaje o vozidle v reálném čase a navrhuje nejlepší trasy na základě informací o dobíjecích místech na trase a dopravní situace.
Nejlepší kompromis pro každodenní potřeby
Modely ë-C4 a ë-C4 X nabízejí ideální řešení pro každodenní dojíždění. Mnoho zákazníků láká snadné používání vozu na krátkých cestách do kanceláře, školy nebo za volnočasovými aktivitami: čeká je tichá dynamická jízda bez otřesů a vibrací s nulovými emisemi CO2. Při každodenním dojíždění poskytuje dobíjení baterie pomocí běžné zásuvky nebo Wall Boxu ráno při příjezdu do kanceláře nebo večer po příjezdu domů dostatek času na nabití a dojezd, takže zákazník může jezdit v naprostém klidu. Dojezd také umožňuje jet několik dní bez nutnosti nabíjení.
Nabídka vozidel na prodej
Zobrazit více vozidelCitroën C4 X 1,2 PureTech 100 MAN6 YOU
Citroën C4 X ë-C4 X 100kW/136 SHINE
Citroën C4 X 1,2 PureTech 130 EAT8 PLUS
Mohlo by vás zajímat
Citroën C4 X v prodeji. Půl milionu korun může stačit
Novinku v podobě sedanu C4 X můžete objednávat se spalovacím motorem s akční cenou od 494.900 Kč a elektromotorem s ceno ...
Citroëny C4 X a ë-C4 X dostaly české ceny. První za půl milionu, druhý téměř za dvojnásobek
Modely C4 X a Citroën ë-C4 X jsou v České republice již k objednání se spalovacím motorem s akční cenou od 544.900 Kč a ...
Test: Citroën C4 X 1.5 BlueHDi - komfortní sedan jezdí pod pět
Diesel je dražší, ale rychle se dokáže splatit. ...
Nejnovější články
Kia EV6 GT má 650 koní, lítá 260 km/h a stovku umí za 3,5 sekundy. Českou cenou překvapí
Do České republiky přijelo nové EV6 GT, nejvýkonnější sériový vůz v historii značky Kia ...
Že Peugeot už nedělá auta do terénu? Kdepak. Model Landtrek je plnotučný pick-up
Francouzská automobilka uvádí v zemích Afriky, Blízkého východu a Jižní Ameriky model Landtrek s velkým dieselem a autom ...
Test: Jeep Avenger e-Hybrid je stylovka do města
Titul Evropské auto roku 2023 získal právě Avenger a teď přijel v hybridní verzi ...
Nejčtenější články měsíce
Tipy z autobazarů
Hyundai Tucson
Rok výroby 2016
Volkswagen Arteon
Rok výroby 2019
Cupra Formentor
Rok výroby 2022
Ford C-MAX
Rok výroby 2018