Test: Citroën C4 je stále cenově dostupné auto pro běžné smrtelníky
Najít obyčejné auto s automatem, líbivým designem a slušnou prostorností za dobrou cenu je stále těžší.
Najít cenově dostupný vůz, který by splňoval běžné požadavky, je stále těžší. Auta se spalovacími motory zdražují a pod půl milionu nic rozumně velkého nekoupíte. Díky akčním cenám může být jistou volbou Citroën C4, který při využití financování koupíte už za 499.900 Kč, přičemž volit můžete mezi hybridní méně vybavenou verzí nebo čistě benzínovým provedením ve druhém výbavovém stupni. A v obou případech dostanete automatickou převodovku.
Pokud C4 koupíte tzv. za hotové bez financování, je nutné počítat s cenovkou začínající na 539.900 Kč, což stále není špatné. Aktuálně pořizovací cenu můžete snížit o 20.000 Kč během akce vztahující se na výkup starého vozu.
Francouzská automobilka se podle nás vydala správným krokem, když nedávno zjednodušila ceníky a u všech modelů nabízí pouze tři výbavové stupně (You, Plus a Max). Výběr vozu je tak daleko lehčí. My jsme do testu získali nejlépe vybavené provedení poháněné benzínovým motorem ve spojení s automatem s cenovkou 614.900 Kč. Konečný účet byl však navýšen o příplatky, kdy na 21 tisíc korun vyšel červený perleťový lak, na dalších 35.000 Kč paket Techno a na 14.000 Kč paket Zima. Celkem tedy 674.900 Kč.
C4 můžete pořídit s benzínovým tříválcem, v hybridním provedení nebo jako čistý elektromobil ë-C4 (ta startuje na 749.900 Kč).
Aktuální C4 jsou vybaveny nejnovější generací systému infotainmentu s 3D navigací, která je plynulá a zároveň rychlá. Bolesti známé po uvedení na trh jsou pryč. Nechybějí fyzická tlačítka, hlasové ovládání (aktivujete jej pomocí příkazu „Hello Citroën“), bezdrátové zrcadlení telefonu. Palubní desku zdobí digitální přístrojový štít. Čitelnost údajů je skvělá a větší přístrojovku jednoduše nepotřebujete. Desetipalcová dotyková obrazovka uprostřed palubky slouží infotainmentu. Standardem výbavy Max je i průhledový barevný displej, který ale dostanete v levnější variantě v podobě výsuvného sklíčka (obraz není promítán na čelní sklo).
Na obrazovce infotainmentu šlape již zmíněný nový multimediální systém MyCitroën Drive Plus, který působí přehledně a hlavně svižně. Otravný systém "stop/start" se vypíná přes displej (naštěstí stačí dvakrát kliknout). Stejně tak funguje deaktivace asistentu jízdy v pruzích.

Testované auto s výbavou Max je nabité věcmi zaručující především komfort a pohodlné řízení – nechybí vyhřívaná sedadla, volant a čelní sklo (vyhřívání čelního skla je ale stále řešeno drátěnou mřížkou), bezdrátové nabíjení telefonu, automatická dvouzónová klimatizace, systém sledování mrtvého úhlu, držák tabletu, bezklíčkový přístup do vozu, automatické přepínání dálkových světel nebo zpětná parkovací kamera s asistentem bočního parkování.
Přední sedadla jsou dostatečně rozměrná a loketní opěrku lze podélně posouvat. S prostorem na zadních sedadlech to vůbec není špatné, střecha neutiskuje hlavy cestujících a pro kolena dospělých je místa dostatečně (rozvor vozu činí nadprůměrných 2.670 mm). Dokonce ani v oblasti ramen vzadu to není špatné, cestující mají k dispozici šířku 1,4 metru.

Citroën C4 může pohánět přeplňovaný zážehový tříválec 1.2 PureTech o výkonu 75 kW spojený s manuální šestirychlostní převodovkou. K dispozici je i výkonnější verze dvanáctistovky PureTech s 96 kW párovaná s manuálem nebo osmistupňovým automatem. Diesely zastupuje patnáctistovka BlueHDi 96 kW spojená výhradně s osmistupňovým automatem. Aby toho nebylo málo, Citroën nabízí hybridní verzi tvořenou benzínovým tříválcem 1.2 PureTech a elektromotorem o výkonu 21 kW nebo čistě elektrické provedení Ë-C4 s výkonem 100 kW.
Testované auto poháněl benzinový tříválec s výkonem 96 kW (131 koní) při 5.500 otáčkách za minutu a nejvyšším točivým momentem 230 Nm dostupným už od 1.750 Nm. Poměrně lehký vůz (provozní hmotnost 1.341 kg) akceleruje z klidu na stovku za 9,2 sekundy a dosáhne maximálky 200 km/h. Spolupráce s osmistupňovým automatem s hydrodynamickým měničem je velmi příjemná (hybridy dostaly šestistupňový automat). Zvyknout si je potřeba na volič převodovky, který vyžaduje delší stisk. Pokud tedy pospícháte, může se stát, že vůz stisk nezaregistruje a vy místo parkovací polohy budete pokračovat třeba v couvání.

S tříválcem lze jezdit při lehké noze za pět litrů na sto kilometrů, my se nijak zásadně neomezovali a dost kilometrů najeli po ucpané Praze nebo po dálnicích v levém jízdním pruhu. Po 1.200 najetých kilometrech palubní počítač vykázal spotřebu rovných 6,0 l/100 km, což je pouze o 0,1 l/100 km více, než udává samotná automobilka. Padesátilitrová nádrž paliva zaručuje solidní dojezd.
Motor má síly dost na to, aby utáhl auto i s posádkou, dech mu lehce dochází až ve vyšších dálničních rychlostech. Stejně tak předjíždění v běžných rychlostech nepředstavuje žádný zásadní problém.
Citroën C4 stojí na podvozkové platformě CMP, vpředu tak nalezneme McPherson, vzadu vlečená ramena s torzní příčkou. Model C4 ve všech verzích disponuje tlumiči s hydraulickými dorazy. Citroën C4 se celkově při jízdě spíš pohupuje a působí, že se nad silnicí jemně vznáší. Poddajný podvozek zajišťuje plavnost a své limity ukazuje až doopravdy při zběsilé jízdě po rozmlácené silnici.

Testovaná C4 v nejvyšší výbavě poháněná benzínovým tříválcem je velmi atraktivní vozem za rozumné peníze, který vyniká komfortním osmistupňovým automatem, komfortním podvozkem a hlavně nízkou spotřebou paliva. Oproti testovanému kusu po uvedení na trh Citroën vylepšil infotainment a některé kritizované drobnosti. V dané cenové relaci jen těžko koupíte něco lepšího.
Plusy
+ komfortní podvozek
+ objem zavazadlového prostoru a slušná variabilita
+ bohatá výbava
+ sladění motoru s automatem
+ slušné odhlučnění kabiny
Minusy
- některé detaily působí laciněji
- horší výhled šikmo vzad
Technické parametry: Citroën C4 MAX 1.5 BlueHDi EAT8
Délka/šířka/výška: 4.360 / 1.800 / 1.525 mm
Rozvor: 2.670 mm
Zavazadlový prostor: 510 l
Motor: přeplňovaný tříválec, 1.199 ccm
Převodovka: automatická osmistupňová EAT8
Maximální výkon: 96 kW (131 k) / 3.750 ot./min.
Max. točivý moment: 300 Nm / 1.750 ot./min.
Max. rychlost: 200 km/h
Zrychlení na 100 km/h: 9,2 s
Palivová nádrž: 50 litrů
Průměrná spotřeba dle výrobce: 5,9 l / 100 km
Naměřená spotřeba: 6,0 l/100 km
Provozní/celková hmotnost: 1.341 / 1.735 kg
Velikost zavazadelníku: 308 litrů
Nabídka vozidel na prodej
Zobrazit více vozidel
Citroën C4 1,6 HDi 4 x zimní kolo
Citroën C4 1,6 nová spojka