Test: BMW 540d xDrive - zapomeňte na SUV | Autanet.cz

Test: BMW 540d xDrive - zapomeňte na SUV

Móda vozů kategorie SUV nezná mezí a tak trochu se zapomíná na modely klasické koncepce. A je to podle nás škoda, protože například aktuální BMW řady 5 je naprosto fenomenální počin, který strčí svými dovednostmi do kapsy kdejaké SUV, dokonce i z vlastní stáje. Pojďme se tedy podívat na zlatý střed nabídky.

Pětkové BMW můžete mít v základní verzi 518d za necelého 1,3 milionu korun, což je model, který ocení zejména fleetový zákazníci. Na druhém konci nabídky s milionem korun navíc pak stojí vrcholné vznětové provedení M550d xDrive s čtyřikrát přeplňovaným třílitrem. Oběma motorizacím bychom se vyhnuli a raději zvolili umírněnější verzi 540d xDrive s dvojitě přeplňovaným třílitrovým šestiválcem.


V interiéru je vše v pořádku. V Německu si tradičně dali záležet na dílenském zpracování a použitých materiálech. Vše je při ruce a řidič je hýčkán celou řadou pomocníků. Za multifunkčním volantem se schovává místo budíků dobře čitelný displej. Stejně tomu je u desetipalcové obrazovky umístněné uprostřed palubní desky. Ovládat ji lze nejen dotykově a pomocí gest, ale také klasicky – ovladačem iDrive umístěným na středovém tunelu.

Vzhledem k celkovým rozměrům karoserie jsme očekávali prostornější kabinu, uvnitř se centimetry jednoduše ztrácejí. Vpředu si nelze na nic stěžovat a vzadu to není vyloženě špatné. Mačkat se rozhodně nebudete, ale bonusový prostor navíc chybí.

Poskytovaná dynamika testovaného provedení je dech beroucí, za milion navíc v případě dieselového vrcholu nezískáte nic navíc. Spíše naopak. Čtveřicí dopovaná varianta jezdí podstatně dráž, než testovaný kousek, který se dokáže po silnicích pohybovat dokonce za šest litrů. Svižnější tempo znamená odběr 7,5 litrů a svižný let po německých dálnicích pak vždy do devíti litrů. Oproti udávaným hodnotám výrobce (5,6 l/100 km) jsou naměřená čísla sice o něco vyšší, nevzdalují se úplně realitě.

Při jízdě šestiválec běží sametově a kultivovaně. Nezná vibrace, nýtování ani jiné dieselové neřesti. Je skvělým parťákem a v praxi o něm nevíte. Jistou zásluhu na tom má příkladné odhlučnění a spojení s osmistupňovým automatem. Převodovku ZF v BMW vyladili parádně. Pracuje hladce a naprosto přesvědčivě.

Tak třílitru je hutný a zároveň lineární. Nabírání rychlosti i opětovné brzdění je nenucené a naprosto přirozené. Změny posádka jen těžko registruje, jediným vodítkem může být zatlačení těla do sedadel. I to probíhá konstantně, žádné rychlé pohyby. Vše v Mnichově podřídili fantastickému cestovnímu komfortu. Přitlačte plynový pedál k zemi a ručička rychloměru poletí za jemného hučení zběsile nahoru, přičemž je jedno, v jakou rychlostí jste zrovna jeli. Šestiválec má síly na rozdávání a dech mu nedochází ani po překročení dvoustovky.

Právě tuto rychlost je možné označit stále za "cestovní". Kombinace skvělého odhlučnění, pohodlného podvozku se stará o zkreslující vnímání rychlosti. I při vysokých rychlostech můžete v kabině hovořit nezvýšeným hlasem. Popsané vlastnosti u žádného SUV nenaleznete, v praxi to není ani možné. Cestovní pohoda a ticho na palubě mohou splnit jen sedany s nízkou stavbou karoserie, protože jízdní odpory jsou naprosto minimální. Sedan prořezává vzduch s lehkostí a podvozek má díky nižší hmotnosti méně práce.

Jen stěží naleznete lepšího polykače kilometrů než šestiválcové sedany. A pětkové BMW je toho důkazem. Z kabiny nemáte o nic horší výhled než u SUVéčka a pohon všech kol se postará, že na horách dojedete stejně daleko. Jedinou překážkou může být nižší světlá výška a o něco méně komfortní nastupování. Výhody jednoznačně převažují – nižší hmotnost, nižší odpory, nižší spotřeba .. a tak bychom mohli pokračovat.

Podvozek je být díky nízké a lehké stavbě nastaven na měkčí notu, z čehož pramení komfortní svezení. Pětka stojící na pouze osmnáctipalcových zimácích létá po nerovnostech naprosto přesvědčivě, neodmlouvá a nedrncá. Při konfiguraci své pětky se držte zkrátka, rozhodně se nenechte zlákat krásnými jedenadvacítkami.

Za částku 1 770 600 Kč získáte pětkové BMW, které díky výkonu 320 Nm a točivému momentu 680 Nm dosáhne stokilometrové rychlosti za 4,7 sekundy (je o pouhé tři desetiny sekundy horší čas, než v případě  top modelu M550d). Maximální rychlost je u obou elektronicky omezená na 250 km/h. Pozor si dejte na příplatky, ty nejsou (jak u prémiových vozů bývá zvykem) zrovna z levného kraje. A zkoušený vůz je toho důkazem, když v této specifikaci přišel na 2 836 614 Kč.

BMW 540d xDrive se narodilo pro zdolávání dlouhých přesunů během kterých dosahuje vysokých rychlostních průměrů, aniž by posádka byla obtěžována.


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

redakce

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Test: Toyota Corolla Sedan Klasik je poslední možností, jak pořídit normální auto za skvělé peníze
Bateriová Škoda Elroq je tady. Víme o ní vše a známe pořizovací cenu i dojezd Test: MG3 Hybrid+ jezdí jako elektromobil a nestojí ani půl milionu korun. Fabia má problém Test: Peugeot e-Rifter je praktický elektromobil s rychlým dobíjením a několika vychytávkami Škoda Octavia je opět za dobrý peníz, základ Essence za 569.900 Kč

Tipy z autobazarů

Škoda Octavia

Rok výroby 2021

748 000 Kč

Audi Q8

Rok výroby 2021

1 298 000 Kč

Audi A6

Rok výroby 2019

779 000 Kč

Audi A6

Rok výroby 2017

439 999 Kč