Test: BMW 520d xDrive - čtyřválcem ke spokojenosti

Pětka je už sice na trhu čtvrtým rokem, ale stále si zaslouží pozornost. K testu jsme zvolili nejdostupnější verzi čtyřkolky s mild-hybridním dieselem využívající 48V technologii.

Příplatkový lak Alvit Grey od BMW Individual u zkoušeného vozu přijde na 62 tisíc korun, umí ale skvěle měnit odstíny. Při zatažené obloze je karoserie šedá, kdežto na sluníčku hněda s tónem stříbrné. Záleží jen na denním světlu, jaký odstín karoserie zrovna hází.


Zkoušené BMW ještě ve verzi před faceliftem, ale i to může zdobit efektivní vychytávka v podobě podsvícené masky chladiče. 

Uvnitř kabiny se stará o příjemnou atmosféru ambientní podsvícení a špičkově zpracované materiály v čele s koženými pohodlnými křesly vpředu nastavitelnými všemi myslitelnými směry. Můžete u nich prodloužit délku sedáku nebo přifouknout bočnice. Samozřejmě za příplatek třiceti tisíc korun, přičemž vyhřívání sedadel je v ceně. K tomu mají cestující k dispozici skvěle hrající audio za třináct tisíc korun a řidič perfektně rozmístěné ovladače. Pochvalu zaslouží infotainment, který dostal příjemné grafické rozhraní, spoustu funkcí a ultra rychlý procesor, díky kterému reaguje okamžitě.

bmw 520d xdrive

Kombinace světlých materiálů s hnědým volantem a přístrojovou deskou oku lahodí, dřevěný dekor je jen takovou třešničkou, která kabinu dělá ještě příjemnější. Zavazadelník pojme 530 litrů nákladu a nabídne prostor o délce 115 centimetrů, šířce 78 cm a výšce 52 cm. Po sklopení zadních sedaček nevzniká bohužel zcela rovná ložná plocha. Naopak potěší praktické kapsy v podlaze za podběhy.

Od loňského roku je vznětový čtyřválec o objemu dvou litrů mild hybridem se 48V startér-generátorem a druhou baterií. Jeho výkon činí slušných 190 koní a 400 Nm točivého momentu. Na stovku se s ním tedy dostanete za 7,2 sekundy a můžete letět až 235 km/h. Tuto motorizaci je možné kombinovat s pohonem zadních nebo všech kol ale výhradně s automatickou převodovkou ZF.

Mild-hybrid neumí jezdit pouze na elektřinu, ale dokáže vznětové jednotce znatelně pomoci. Místo klasického startéru je tu 48V startér-generátor, který disponuje funkcí dočasného zvýšení výkonu (overboost), která projevuje při plné akceleraci. Zkoušený vůz tak nebyl vybaven systémem Start/Stop, ale motor se vypínal při stání na semaforech a dokonce i při jízdě. Při uvolnění plynového pedálu na dálnici motor klidně krátkodobě vypne a vůz plachtí. Generátor začne měnit kinetickou energii na elektřinu a ukládá ji do akumulátoru. Opětovné uvedení do provozu není vůbec znatelné, generátor roztáčí motor rovnou sám. Při funkci overboost hodnoty rostou na 148 kW (201 koní) a 430 Nm.

bmw 520d engine

Samotný motor je velmi dobře odhlučněný, stejně jako zbytek auta. V běžných rychlostech nemůže být řeč o aerodynamickým hluku (součinitel odporu vzduchu se pyšní fantastickou hodnotou cx 0,22) nebo o hluku od pneumatik. Často tak pojede rychleji, než se Vám zdá. Jízda 520d xDrive je přitom nenucená a zároveň komfortní. K vyloženě rychlé jízdě diesel s převodovkou nelákají, naopak vás komfortním charakterem pobízí k vláčnému tempu. Mild-hybridní ústrojí tady pracuje zcela nepozorovatelně a všemu sekunduje povedená inovovaná osmistupňová automatická převodovka Steptronic. Palubní počítač nám dlouho ukazoval průměrnou spotřebu 5,8 l/100 km, nakonec jsme ale přece jen vůz chtěli vyzkoušet i po stránce dynamika a spotřeba po pěti stovkách kilometrů vylezla na hodnotu 6,2 l/100 km.

Podvozek pětkové řady se chlubí dvojitými příčnými rameny vpředu a pětiprvkovým řešením vzadu, které v kombinaci s klasickými tlumiči a rozumně velkými osmnáctipalcovými balónovými koly funguje naprosto přesvědčivě. Nic víc nepotřebujete k plavné a pohodlné jízdě. Na nerovnostech nic nebouchá ani netluče. Jen doopravdy velké díry způsobují tlumené tupé rány. Mnichovský sedan nerozhodí ani ostré zatáčky, ve kterých velmi statečně drží zvolenou stopu a ani při svižnějším tempu se neprojevuje nedotáčisvost. Připlácet za adaptivní podvozek není podle nás nutností.

Na dálnici vyniká pětka již zmíněnou aerodynamiku, kdy i při rychlostech kolem 160 km/h proniká do kabiny jen minimum aerodynamického svistu či valivého hluku od kol.

BMW 520d xDrive je s cenovkou 1 443 000 Kč pátým nejlevnějším modelem v nabídce, pod kterým nalezneme verzi 520d bez pohonu všech kol nebo modely 518d, 520i a 530i. Celkovou cenu zkoušeného vozu vyhnala cela řada příplatků  (vč. BMW Individual), a to o nějakých 400 tisíc korun. A v tomto případě bychom raději některé výbavové prvky ve prospěch vznětového šestiválce. Ten v případě pohonu všech kol xDrive přijde na 1 627 000 Kč.

Plusy

  • Cestovní komfort
  • Jízdní vlastnosti
  • Pohon všech kol
  • Povedený diesel a automat
  • Nízká spotřeba paliva
  • Povedený interiér

Minusy

  • Díky příplatkům se cenou přibližuje šestiválci
BMW 520d xDrive  
Motor: vznětový čtyřválec přeplňovaný turbodmychdlem, 1995 ccm
Pohon: všech kol xDrive
Výkon: 140 kW/190 koní při 4000 ot./min
Točivý moment: 400 Nm při 1750 – 2500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 7.3 s
Maximální rychlost: 232 km/h
Převodovka: osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km): 5.4-5.3 / 4.5-4.4 / 4.8-4.7
Emise CO2: 126-124 g/km
Objem nádrže: 66 litrů
Délka: 4936 mm
Šířka: 1868 mm
Výška: 1479 mm
Rozvor: 2975 mm
Pohotovostní hmotnost: 1725 kg
Objem zavazadlového prostoru: 530 litrů

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

redakce

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

BMW Řada 3

Rok výroby 2006

145 000 Kč

Peugeot 508

Rok výroby 2022

729 000 Kč

BMW Řada 5

Rok výroby 2020

849 000 Kč

Nissan Navara

Rok výroby 2018

499 900 Kč