Test: BMW 520d xDrive - čtyřválcem ke spokojenosti

Pětka je už sice na trhu čtvrtým rokem, ale stále si zaslouží pozornost. K testu jsme zvolili nejdostupnější verzi čtyřkolky s mild-hybridním dieselem využívající 48V technologii.

Příplatkový lak Alvit Grey od BMW Individual u zkoušeného vozu přijde na 62 tisíc korun, umí ale skvěle měnit odstíny. Při zatažené obloze je karoserie šedá, kdežto na sluníčku hněda s tónem stříbrné. Záleží jen na denním světlu, jaký odstín karoserie zrovna hází.


Zkoušené BMW ještě ve verzi před faceliftem, ale i to může zdobit efektivní vychytávka v podobě podsvícené masky chladiče. 

Uvnitř kabiny se stará o příjemnou atmosféru ambientní podsvícení a špičkově zpracované materiály v čele s koženými pohodlnými křesly vpředu nastavitelnými všemi myslitelnými směry. Můžete u nich prodloužit délku sedáku nebo přifouknout bočnice. Samozřejmě za příplatek třiceti tisíc korun, přičemž vyhřívání sedadel je v ceně. K tomu mají cestující k dispozici skvěle hrající audio za třináct tisíc korun a řidič perfektně rozmístěné ovladače. Pochvalu zaslouží infotainment, který dostal příjemné grafické rozhraní, spoustu funkcí a ultra rychlý procesor, díky kterému reaguje okamžitě.

bmw 520d xdrive

Kombinace světlých materiálů s hnědým volantem a přístrojovou deskou oku lahodí, dřevěný dekor je jen takovou třešničkou, která kabinu dělá ještě příjemnější. Zavazadelník pojme 530 litrů nákladu a nabídne prostor o délce 115 centimetrů, šířce 78 cm a výšce 52 cm. Po sklopení zadních sedaček nevzniká bohužel zcela rovná ložná plocha. Naopak potěší praktické kapsy v podlaze za podběhy.

Od loňského roku je vznětový čtyřválec o objemu dvou litrů mild hybridem se 48V startér-generátorem a druhou baterií. Jeho výkon činí slušných 190 koní a 400 Nm točivého momentu. Na stovku se s ním tedy dostanete za 7,2 sekundy a můžete letět až 235 km/h. Tuto motorizaci je možné kombinovat s pohonem zadních nebo všech kol ale výhradně s automatickou převodovkou ZF.

Mild-hybrid neumí jezdit pouze na elektřinu, ale dokáže vznětové jednotce znatelně pomoci. Místo klasického startéru je tu 48V startér-generátor, který disponuje funkcí dočasného zvýšení výkonu (overboost), která projevuje při plné akceleraci. Zkoušený vůz tak nebyl vybaven systémem Start/Stop, ale motor se vypínal při stání na semaforech a dokonce i při jízdě. Při uvolnění plynového pedálu na dálnici motor klidně krátkodobě vypne a vůz plachtí. Generátor začne měnit kinetickou energii na elektřinu a ukládá ji do akumulátoru. Opětovné uvedení do provozu není vůbec znatelné, generátor roztáčí motor rovnou sám. Při funkci overboost hodnoty rostou na 148 kW (201 koní) a 430 Nm.

bmw 520d engine

Samotný motor je velmi dobře odhlučněný, stejně jako zbytek auta. V běžných rychlostech nemůže být řeč o aerodynamickým hluku (součinitel odporu vzduchu se pyšní fantastickou hodnotou cx 0,22) nebo o hluku od pneumatik. Často tak pojede rychleji, než se Vám zdá. Jízda 520d xDrive je přitom nenucená a zároveň komfortní. K vyloženě rychlé jízdě diesel s převodovkou nelákají, naopak vás komfortním charakterem pobízí k vláčnému tempu. Mild-hybridní ústrojí tady pracuje zcela nepozorovatelně a všemu sekunduje povedená inovovaná osmistupňová automatická převodovka Steptronic. Palubní počítač nám dlouho ukazoval průměrnou spotřebu 5,8 l/100 km, nakonec jsme ale přece jen vůz chtěli vyzkoušet i po stránce dynamika a spotřeba po pěti stovkách kilometrů vylezla na hodnotu 6,2 l/100 km.

Podvozek pětkové řady se chlubí dvojitými příčnými rameny vpředu a pětiprvkovým řešením vzadu, které v kombinaci s klasickými tlumiči a rozumně velkými osmnáctipalcovými balónovými koly funguje naprosto přesvědčivě. Nic víc nepotřebujete k plavné a pohodlné jízdě. Na nerovnostech nic nebouchá ani netluče. Jen doopravdy velké díry způsobují tlumené tupé rány. Mnichovský sedan nerozhodí ani ostré zatáčky, ve kterých velmi statečně drží zvolenou stopu a ani při svižnějším tempu se neprojevuje nedotáčisvost. Připlácet za adaptivní podvozek není podle nás nutností.

Na dálnici vyniká pětka již zmíněnou aerodynamiku, kdy i při rychlostech kolem 160 km/h proniká do kabiny jen minimum aerodynamického svistu či valivého hluku od kol.

BMW 520d xDrive je s cenovkou 1 443 000 Kč pátým nejlevnějším modelem v nabídce, pod kterým nalezneme verzi 520d bez pohonu všech kol nebo modely 518d, 520i a 530i. Celkovou cenu zkoušeného vozu vyhnala cela řada příplatků  (vč. BMW Individual), a to o nějakých 400 tisíc korun. A v tomto případě bychom raději některé výbavové prvky ve prospěch vznětového šestiválce. Ten v případě pohonu všech kol xDrive přijde na 1 627 000 Kč.

Plusy

  • Cestovní komfort
  • Jízdní vlastnosti
  • Pohon všech kol
  • Povedený diesel a automat
  • Nízká spotřeba paliva
  • Povedený interiér

Minusy

  • Díky příplatkům se cenou přibližuje šestiválci
BMW 520d xDrive  
Motor: vznětový čtyřválec přeplňovaný turbodmychdlem, 1995 ccm
Pohon: všech kol xDrive
Výkon: 140 kW/190 koní při 4000 ot./min
Točivý moment: 400 Nm při 1750 – 2500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 7.3 s
Maximální rychlost: 232 km/h
Převodovka: osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km): 5.4-5.3 / 4.5-4.4 / 4.8-4.7
Emise CO2: 126-124 g/km
Objem nádrže: 66 litrů
Délka: 4936 mm
Šířka: 1868 mm
Výška: 1479 mm
Rozvor: 2975 mm
Pohotovostní hmotnost: 1725 kg
Objem zavazadlového prostoru: 530 litrů

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

redakce

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Test: Toyota C-HR hybrid je fantastický vesmírný stroj, který jezdí za hubičku
Hyundai představil speciální edici Tucsonu na oslavu 20. výročí Test: Kia Sportage v hybridu zdolala rakouské Alpy překvapivě levně Škoda Octavia je opět za dobrý peníz, základ Essence za 569.900 Kč Test: Kia Ceed SW - benzínové kombi se spotřebou dieselu

Tipy z autobazarů

Hyundai Tucson

Rok výroby 2018

369 900 Kč

Mercedes-Benz Třídy E

Rok výroby 2017

679 000 Kč

Škoda Superb

Rok výroby 2015

239 000 Kč

Renault Mégane

Rok výroby 2019

170 000 Kč