Subaru Impreza WRX STI - jezdcův hřebec

19. 11. 2014
Sdílet článek

Nová generace Subaru WRX STI vytěžila to nejlepší ze svého předchůdce a přidala řadu vylepšení. Výsledkem je tak univerzální závodní stroj na značkách, který dokáže překvapivě komfortně zdolávat dlouhé cesty a jeho chování je celkově přívětivější, přičemž ani špetku neslevil ze soutěžních genů.

Tvořit novou generaci, když ta dosluhující byla téměř ideální, není zrovna lehký úkol. Po týdnu testování však můžeme konstatovat, že japonské automobilce se podařilo nelehký úkol zvládnout. Subaru zůstalo u toho, co umí, přidalo moderní pvky výbavy a doladilo detaily. Výsledkem je tak nejlepší WRX STI všech dob. Ale nepředbíhejme. Koho zajímají technické podrobné informace, nechť si nejprve přečte článek uveřejněný při uvedení na trh. Všichni ostatní, nechť čtou dále.

Univerzálnější a pohodovější
Největší mezigenerační změnou je fakt, že s novým STI můžete cestovat daleko pohodlněji. Snížil se aerodynamický hluk při vyšších rychlostech, celkově lepší je odhlučnění a vnímání rychlosti již není tak bezprostřední. Dlouhé cesty proto nepředstavují závažnější problém. Nová sedadla (již ne od Recara) zaslouží pochvalu (jen by se mohlo sedět o něco níže). Zdolat tisíc kilometrů za volantem STI je vcelku příjemné. Pohodlně můžete letět stošedesátkou, přičemž STI se tváří jako by se nechumelo. Můžete přidat a udržovat dvoustovku a stále nebudete ničím výrazně obtěžováni. Kilometry za volantem STI ubíhají doopravdy rychle.

V nitru ostrá jako břitva
Přestože novinku můžeme vnímat jako cestovní GT, přepnutím do ostrého jízdního režimu Sport Sharp z ní udělát starou dobrou předchozí generaci, kterou Subaru vymazlilo k dokolanosti. Lepší je řízení, brzdy a celková tuhost vede k naprosto přesnému pilotování. Dopřávat si můžete enormní trakci a mohutný příval výkonu ve vyšších otáčkách. Ducha pravého STI ochutnáte jen při pořádné dávce odvahy, potlačení pudu sebezáchovy a dostatku řidičských zkušeností. Většina řidičů podle nás okusí pouze devádesát procent schopností STI, přesto budou vřískat blahem. Nové STI je stabilnější a agilnější. Daleko lépe zatáčí, již ho nemusíte nutit do zatáček, jelikož vnitřní přední kolo je v případě potřeby přibrzďováno. STI už není jednoúčelový závoďák, ale dokáže nabídnout směs vlastností, za které si řidiči zaplatí mnohem raději. Můžete tak letět po rozmlácené okresce neuvěřitelným tempem, přičemž ze zatáček se budou stávat přímky a vaše mysl se soustředí pouze na cestu před vozem. Vše se odehrává rychle a vy jen podvědomě řídíte a rychle řadíte. Není čas uvědomat si následky případného selhání - řidičské chyby. Soustředíte se jen na svůj výkon, protože vůz je většinou v daleko lepší kondici než řidič. Tep se zrychluje, srdce buší, oči čtou klikatící se silnici, ruce kmitají, nohy přešlapují a celé to vypadá jako výtečně sladěný koncert, který je doprovázen famózním zrychlením, nezaměnitelným zvukem, permanentním bočním tlačením těla do sedadla a zařezáváním pásů do těla při prudkém brždění. Vše funguje znamenitě a atmosféra připomíná závodní speciály. STI před zatáčkou mechanicky skřípe, odfukuje, při výjezdu se zakusuje do podloží a chvílemi máte pocit, že hrajete sakra rychlou hru. Je to však omyl. V rukou držíte rychlý stroj, který oceňuje řidičské dovednosti.
 
Na stovku vystřeluje doslova fantasticky, přičemž při akceleraci nejde o dosažený čas (5,2 s), ale způsob, jakým zrychlení probíhá (charakteristický zvuk Boxeru doprovází svištící turbodmychadlo, pištící difenciály a celá řada mechanických záležitostí). Samotná akcelerace přijde daleko intenzivnější, než je ve skutečnosti. V nízkých rychlostech cítíte, jak se vůz opírá o jednotlivá kola, kterými se pevně zakusuje do asfaltu. I mezi stovkou a dvoustovkou STI nabírá rychlost naprosto suveréně a tváří se, jako by nechumelilo. Ale STI není o rychlosti v přímce.



Překvapivě úsporná
Spotřeba paliva je závislá na jízdním stylu a na volbě jízdního režimu. Ty ostatně oproti předchůdci fungují daleko lépe a rozdíl mezi nimi je daleko čitelnější. Na komunikaci mezi Poděbrady a Jičínem jsme dokázali atakovat sedmilitrovou hranici, aniž bychom byli brzdou provozu. Stejného výsledku se nám podařilo dosáhnout i na cestě zpět (6,5 l/100 km) při průměrné rychlosti 89 km/h. Pokud se na cestě objeví kopce a celkově náročnější terén na převýšení, zrychlování a zpomalování, spotřeba se stejně jako ve městě vyhoupne na deset litrů. Po Praze si STI nejčastěji žádala při splynutí s provozem jedenáct litrů. Stejně tomu bylo i na dálnici v rychlostech kolem 140 km/h. Pokud pojedete o něco rychleji, spotřeba půjde o dva litry nahoru. Když si chcete užít, mít oči zatlačené do ďůlku a vzorek sjetý za několik stovek kilometrů, spotřeba se může vyhoupnout přes dvacet litrů. V reálném provozu není problém jezdit za osmnáct, ale s pohodovou jízdou v rámci rychlostních limitů to nebude mít nic společného. Jezdit dlouhodobě pod deset prakticky nelze, jelikož řidič to nikdy nevydrží a čas od času sešlápne plynový pedál více, aby zajistil přísun adrenalinu, na kterém ujíždí. STI je totiž továrnou na zážitky, za kterou se musí platit.

Mezigeneračně lepší a levnější
Subaru WRX STI už není jednoúčelový závoďák, ale dokáže nabídnout směs vlastností, za které si řidiči zaplatí mnohem ochotněji. V režimu Sport Sharp dostanete závodní stroj na značkách, v režimu Inteligent pak výtečný cesťák s dostatkem výkonu a pohonem všech kol, díky kterému nemusíte v zimě stát v garáži. Pokud STI někdo nabourá, vždy se jedná o chybu řidiče, který přecenil své síly či neměl dostatek zkušeností.

Za nové Subaru WRX STI zaplatíte 1 089.000 Kč, přičemž vrchol nabídky tvoří námi testovaná verze SPORT, kterou zdobí honosné zadní křídlo, zatmavená zadní skla a příplatková metalíza. V interiéru pak naleznete bezklíčkové ovládání centrálního zamykání a bezklíčkové startování, navigační a audio systém Harman/Kardon se zesilovačem nebo světelný senzor. To vše za cenu 1 191.000 Kč.

plusy
+ prožitek z jízdy
+ hodí se i na běžné používání
+ spotřeba při klidné jízdě
+ přesnější řízení
+ příjemnější interiér

mínusy
- silně návyková droga
- vyšší provozní náklady
- cena základní verze
 


Technické údaje Subaru WRX STI 2.5T Sport
Motor: zážehový přeplňovaný čtyřválec typu Boxer
Objem motoru: 2457 ccm
Výkon: 221kW(300k)/6000 ot./min.
Točivý moment max.: 407Nm/4000 ot./min.
Max. rychlost: 255 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 5,2 s
Spotřeba - kombin.: 10,4 l/100 km
Spotřeba - město: 14,0 l/100 km
Spotřeba - mimo město: 8,4 l/100 km
Objem pal. nádrže: 60 l
Délka/šířka/výška: 4595/1795/1475 mm
Rozvor: 2650 mm
Zavazadelník: 460 l
Provozní/celková hmotnost: 1575-1615/2000 kg
Cena modelu od: 1 089.000 Kč (2.5T WRX STI)
Cena testovaného modelu: 1 179.000 (2.5T WRX STI Sport)

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

redakce

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

Nissan Navara

Rok výroby 2018

499 900 Kč

Volkswagen Golf

Rok výroby 2017

319 000 Kč

BMW Řada 3

Rok výroby 2006

145 000 Kč

Audi A4

Rok výroby 2011

265 777 Kč