Rallye Dakar 2016 - konečné výsledky a komentáře jezdců

17. 01. 2016
Sdílet článek

V kategorii kamionů zvítězil G. De Rooy s Ivecem, přičemž nejlepší z Čechů byl nakonec osmý Valtr jedoucí na Tatře. Mezi automobily doslova triumfoval Peterhansel, který si připsal dvanácté dakarové vítězství. Mezi motorkáři tentokrát vyhrál Toby Price, který ovládl slavnou vytrvalostní soutěž jako první Australan v historii.

Úspěšnou účast si na své konto připisují také pohonné jednotky Gyrtech z produkce Buggyra Technology Center. Všechny čtyři vozy v kategorii kamionů absolvovaly dohromady 37.584 kilometrů a dorazily bez problémů až do cíle slavné Rallye Dakar Letošní ročník nejtěžší dálkové soutěže světa je již minulostí. Tým TATRA BUGGYRA RACING ale může v argentinském Rosariu slavit. Martin Kolomý a Jaroslav Valtr vybojovali ve dvanácti etapách celkem šestnáct umístění mezi nejlepší desítkou a pětkrát se to oběma jezdcům podařilo společně. Jaroslav Valtr, Josef Kalina a Jiří Stross dnes ještě pomýšleli po sedmé pozici Nikolaeva, ale záda si museli hlídat také před Versluisem. „Byla to ideální etapa pro našeho Phoenixe. Ten dnes taky pěkně letěl! Chybovali jsme však v navigaci, a to nás stálo drahocenný čas. Je z toho ale další umístění v první desítce a uhájení osmého místa absolutně, což je vynikající výsledek,“ shrnul v cíli třinácté etapy legendární navigátor Josef Kalina.


Vrátil jsem se po roční pauze a hned je z toho životní výsledek. Měli jsme problémy hlavně na začátku soutěže a to nás stálo ještě lepší umístění. Soutěž byla fantastická. Několikrát jsme ukázali, že jak Fat Boy, tak nový Phoenix patří do absolutní špičky a naše vozy jsou připraveny bojovat o beduíny,“ uvedl Valtr.

Martin Kolomý s bratry Kiliany se chtěl letos prát o stupně vítězů. Po nehodě a ztrátě nadějí na stupně vítězů začal ve druhé polovině zkoušet komponenty pro rok 2017. Skvělého výsledku dosáhl Martin ve třetí etapě. Pro sebe a tým TATRA BUGGYRA RACING získal první etapové vítězství.

Letošní Dakar byl hodně náročný, protože jsme měli nehodu a technické problémy. Jedno auto dopadlo lépe, druhé hůře, ale já jsem nadšený. Jak moje, tak Jardova posádka je v cíli a zdravá. Je to maratonská soutěž a těžko se na to připravuje. Etapy byly náročné ale pěkné a doufám, že se tady zase všichni za rok sejdeme a dojedeme si ještě pro lepší, možná pro ten nejlepší výsledek. I po dnešní etapě vím, že není lepší značka, se kterou bych měl startovat,“ chválil v cíli Tatru šestnáctý Martin Kolomý.

Premiéru za volantem automobilu má za sebou na Rallye Dakar Tomáš Ouředníček, kterého navigoval Pavel Vaculík. Nová posádka týmu TATRA BUGGYRA RACING dojela slavnou soutěž na 47. místě. „Dnes to byl možná vůbec nejtěžší den. Snažil jsem se nemyslet na to, že je už konec, abychom nechybovali. I dnes jsme předjeli tři auta. Etapa to byla velmi pěkná a už se těším na slavnostní ceremoniál. Jen těžko hledám slova, abych popsal mé pocity,“ uvedl k soutěži Ouředníček.

Martin Prokop a Jan Tománek při své premiéře na této soutěži obsadili 14. místo a stali se nejúspěšnější českou posádkou v kategorii automobilů. Špatně se nedařilo ani česko-polské posádce Zapletal/Marton, ta vybojovala devatenáctou pozici.

Vzhledem ke konkurenci dosáhl výborného výsledku David Pabiška na stroji KTM. Tomu v konečném pořadí patří třicátá příčka. Kolega Veselý (také na motocyklu značky KTM) dojel na 71. příčce.

Pilot Martin Macík, navigátor František Tomášek, mechanik Michal Mrkva a jejich Líza jsou v cíli 38. ročníku Rallye Dakar. V poslední 13. etapě dojeli na 10. místě. A to vůbec není špatné. V celkovém hodnocení se posádka týmu KM Racing umístila jako 19. ze 41 kamionů, které závod dokončily a 55, které 2. ledna stály na startu. A nebýt smolné poruchy, která žlutou liazku s číslem 525 přes 4 hodiny zbrzdila v 11. etapě, mohlo to být ještě lepší. I přesto, jen dostat se do cíle Rallye Dakar je velký úspěch a kluci během 14 dnů projeli v hodně svižném tempu přes 9000 závodních kilometrů a nabrali cenné zkušenosti, které se chystají zúročit v dalších ročnících závodu. Zároveň si všichni členové týmu odvážejí z Jižní Ameriky nezapomenutelné zážitky a vzpomínky na opravdová dobrodružství, kterých už v dnešní době není mnoho. „Myslím, že až to jednou budu líčit vnoučatům, mohl bych u nich trochu stoupnout v ceně,“ směje se Martin Macík, rodák ze středočeských Sedlčan.      

A jen co se posádka Liazu dostala do cíle, už začala spřádat plány na další ročník. „Příští rok na Rallye Dakar určitě nebudeme chybět. Vezeme si domů spoustu zajímavých podnětů a nápadů do budoucna. V naší sedlčanské dílně už se staví další nový kamion. Zkrátka jedeme dál a chceme se vrátit,“ říká nejmladší kamioňák letošního Dakaru.    

Teď se všichni nejvíc těší na decentní oslavu, spánek a očistu. „Až přijedu domů, přivítám se s rodinou, dám si svíčkovou se šesti a půjdu spát. Pak přijdou na řadu setkání a oslavy šťastného návratu s přáteli, našimi partnery a všemi, kteří nám celý rok pomáhali, a kterým chci osobně poděkovat,“ popisuje své nejbližší plány Martin.  

Rallye Dakar dokázala, že i přes nejrůznější neplánované změny, úpravy tras a navzdory úskalím, která letos na organizátory nastražila příroda, zůstává fenoménem a nejnáročnější rallye na světě. Během ledna závod s napětím sledovaly miliony fanoušků. Nejen nadšenci, stojící podél trati, ale také diváci u televizních obrazovek, kteří drželi svým favoritům palce během více než 1 200 hodin televizních přenosů do 190 zemí světa. A ti všichni se, stejně jako závodníci, už teď těší na další ročník.  

Rallye Dakar - závěrečná 13. etapa
Villa Carlos Paz - Rosario

Motocykly (699 km/rychlostní zkouška 180 km):
1. Quintanilla (Chile/Husqvarna) 1:51:27,
2. Benavides (Arg./Honda) -1:41,
3. Rodrigues (Portug./Yamaha) -2:37,
34. Pabiška (ČR/KTM) -22:25,
63. Veselý (ČR/KTM) -41:28.

Konečné pořadí motocykly:
1. Price (Austr./KTM) 48:09:15,
2. Svitko (SR/KTM) -39:41,
3. Quintanilla -48:48,
30. Pabiška -8:26:21,
71. Veselý -23:15:54.

Čtyřkolky - konečné pořadí:
1. M. Patronelli (Arg./Yamaha) 58:47:41,
2. A. Patronelli (Arg./Yamaha) -5:23,
3. Baragwanath (JAR/Yamaha) -1:41:53.

Automobily (699 km/rychlostní zkouška 180 km):
1. Loeb, Elena (Fr., Mon./Peugeot) 1:46:51,
2. Hirvonen, Perin (Fin., Fr./Mini) -1:13,
3. Attíja, Baumel (Katar, Fr./Mini) -1:36,
15. Prokop, Tománek (ČR/Toyota) -8:41,
19. Zapletal, Marton (ČR/Pol.) -10:29,
37. Jerie, Moscatt (ČR, Austr./Toyota) -25:09,
41. Ouředníček, Vaculík (ČR/Hummer) -30:21.

Konečné pořadí automobily:
1. Peterhansel (Fr./Peugeot) 45:22:10,
2. Attíja -34:58,
3. De Villiers (JAR/Toyota) -1:02:47,
14. Prokop -5:33:32,
16. Zapletal -5:40:41,
32. Jerie -17:16:55,
46. Ouředníček -25:19:26.

Kamiony (699 km/rychlostní zkouška 180 km):
1. Stacey (Niz./MAN) 2:06:08,
2. Mardějev (Rus./Kamaz) -3:13,
3. Villagra (Arg./Iveco) -3:16,
4. Kolomý (ČR/Tatra) -2:52,
8. Valtr (ČR/Tatra) -7:16,
10. Macík (ČR/Liaz) -7:34, 20.
Vrátný (ČR/Tatra) -27:28,
37. R. Randýsek (ČR/MAN) -2:57:08.

Konečné pořadí kamiony:
1. G. De Rooy (Niz./Iveco) 44:42:03,
2. Mardějev -1:10:27,
3. Villagra -1:40:55,
8. Valtr -3:54:30,
16. Vrátný -8:00:17,
17. Kolomý -8:06:05,
19. Macík -10:17:19,
40. R. Randýsek -42:33:28.

 

 


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie


Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

Volkswagen Golf

Rok výroby 2017

319 000 Kč

Peugeot 508

Rok výroby 2022

729 000 Kč

BMW Řada 3

Rok výroby 2006

145 000 Kč

Mercedes-Benz Třídy S

Rok výroby 2017

899 000 Kč