Průkopník Václav Laurin by se dnes dožil 150 let
Dnes 27. září uběhlo přesně 150 let od narození Václava Laurina, jednoho ze zakladatelů značky Laurin & Klement. Vyučený technik položil v roce 1895 společně s Václavem Klementem základy dnešní společnosti ŠKODA AUTO. Jejich firma Laurin & Klement vyráběla nejprve jízdní kola, následně motocykly a od roku 1905 i osobní automobily. V roce 1925 fúzovala s plzeňským strojírenským gigantem ŠKODA. Václav Laurin zemřel v roce 1930 ve věku 65 let.
„Václav Laurin před 120 lety společně Václavem Klementem odstartoval úspěch, který trvá dodnes,“ říká Andrea Frydlová, vedoucí ŠKODA Muzea. „Laurin patřil ve své době k průkopníkům mobility, šlo o výraznou podnikatelskou osobnost počátků automobilismu. Řemeslná zručnost a důmyslnost lidí jako V. Laurin zajistila Česku čest být jedním ze základních pilířů výroby automobilů v Evropě. Z vizí, plánů a snů zakladatelů automobilky ŠKODA je dnes realita. ŠKODA AUTO je mezinárodně etablovaným masovým výrobcem automobilů a patří ke značkám s vůbec nejbohatší historií na světě,“ doplňuje Andrea Frydlová.
Posléze se však profesní dráhy Laurina a Krause rozešly a tehdy čerstvě ženatý Václav Laurin zvolil za své nové působiště právě Mladou Boleslav, kde následoval zcela zásadní krok v jeho životě: V roce 1895 zde založil společně s Václavem Klementem společnost na opravy jízdních kol, ale i výrobu vlastních bicyklů pod značkou Slavia. V roce 1898 dávali práci již 40 zaměstnancům, o rok později představili první kolo s pomocným spalovacím motorem, předzvěst blížících se motocyklů se značkou L&K. Jejich motto znělo „Jen to nejlepší jest pro naše zákazníky dost dobré“.
Netrvalo dlouho a oba partneři pochopili, že budoucnost patří automobilům, a tak již v roce 1905 představili svůj první vůz L&K Voiturette typ A s dvouválcovým motorem o výkonu 7 koňských sil. Technicky nadaný Václav Laurin se s Václavem Klementem, jehož obchodní talent byl nesporný, vhodně doplňovali a v pionýrských dobách automobilismu spolu dokázali vytvořit automobilku se širokým výrobním záběrem a výraznou orientací na exportní trhy. V roce 1925 došlo k fúzi značky Laurin & Klement s plzeňským průmyslovým gigantem Škoda a Václav Laurin se postupně stáhl do pozadí, i vinou vážných zdravotních potíží. Automobilový svět navždy opustil 4. prosince 1930 ve věku 65 let.
ŠKODA AUTO si letos připomíná celou řadu významných výročí. Vedle 150. výročí narození Václava Laurina jde o 120. výročí založení společnosti v roce 1895. Mladoboleslavská společnost je jednou z nejstarších dodnes vyrábějících automobilek na světě. Po výrobě jízdních kol a motocyklů zahájili Václav Laurin a knihkupec Václav Klement v Mladé Boleslavi v roce 1905 i výrobu automobilů, když představili první model Voiturette A. Původní malý podnik se do dnešních dní rozvinul v celosvětově úspěšného velkosériového výrobce se sedmi modelovými řadami a téměř 40 modelovými variantami. Více než 17 milionů automobilů, vyrobených od roku 1905, je důkazem síly značky ŠKODA.
Škoda Auto
Vyhledat vozidla v inzerci: Skoda
Sdílet článek
Komentáře k článku:
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Všechny články o značce / modelu
NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY
Evropským autem roku 2021 je Toyota Yaris
Toyota Yaris zvítězila v prestižní anketě evropské Auto roku 2021. Slavnostní vyhlášení proběhlo v pondělí odpoledne v Ženevě. Stříbro vyjoval Fiat s modelem New 500 a bronz si odváží Cupra Formentor.
Volkswagen připravil speciální edici Golfu GTI Clubsport 45
Od roku 1976 nabízený Golf GTI slaví 45. narozeniny. Volkswagen připravil pro fanoušky speciální jubilejní edici Golf..
Test ojetiny: Alfa Romeo 166 – křižník s výjimečným motorem
Dřívější vlajková loď automobilky Alfa Romeo, model 166, dodnes poskytne skutečně excelentní cestovní komfort. Navíc..
Levnější verze Škody Octavia G-TEC vstupuje na trh, půl milionu ale stále nestačí
Na českém trhu přibyla Octavia s motorem 1,5 G-TEC/96 kW a šestistupňovou manuální převodovkou. Její doporučená..
Test ojetiny: Citroën Xantia – jízda na obláčku
Hydropneumatické pérování dostává model Xantia do úplně jiných dimenzí. Komfortní odpružení přitom nevyžaduje..