Prémiová paliva pro ojetý vůz: ano či ne? (1/2)
Vyplatí se u čerpacích stanic tankovat prémiová paliva, nebo je to u běžných ojetých vozů zbytečné? Jaké vlastně mají dražší paliva výhody? Nejen na tyto časté otázky motoristů se pokusíme odpovědět v našem dvoudílném miniseriálu. V prvním díle se zaměříme především na teorii kolem aditiv, která se do paliv přidávají.
Prakticky každá větší síť čerpacích stanic v České republice nabízí kromě základní škály paliv také prémiové produkty. Mezi průkopníky tohoto trendu patřila již v devadesátých letech nadnárodní společnost Shell, která mezi prvními představila českým motoristům prémiová paliva s nadstandardními vlastnostmi oproti daným normám.
Řada řidičů má za to, že jsou tyto pohonné hmoty určeny pouze pro drahé, silné a zejména nové vozy. Zdaleka to však není pravda, jelikož paliva se speciálními aditivy mohou být prospěšná i pro motory s dřívějším datem výroby.
Pokud chceme mít při výběru čerpací stanice jistotu, že do svého vozu nebo motocyklu natankujeme kvalitní benzín či naftu, je dobré zamířit tam, kde si jsou svými produkty jistí a nechávají je nezávisle testovat. Sem patří program Pečeť kvality, za nímž stojí renomovaná společnost SGS, specializující se mimo jiné na inspekci a certifikaci paliv.
Prémiová paliva a jejich tajemství
Tajemství prémiových produktů spočívá hlavně v přísadách (aditivech), tedy chemických sloučeninách, které se přimíchávají do standardního paliva za účelem zvýšení kvality. Tento proces významně ovlivní výrobcem zvolené vlastnosti.
Způsobů, jakými se přísady do paliv aplikují, existuje hned několik. Základní aditiva se do paliva přidávají už během výroby základního paliva tak, aby splnilo platné kvalitativní normy. Jednotliví dodavatelé pak do paliv před jejich transportem na čerpací stanici přidávají přímo v rafinerii nebo ve speciálních skladech vlastní přísady, které zlepšují zvolené kvalitativní vlastnosti pro řidiče. Obohatit si palivo se snaží i někteří řidiči, kteří tím však mohou paradoxně svému vozu také často uškodit. Pokud totiž neodborně přidají přísady nebo je smíchají s již aditivovaným palivem, může dojít k reakci mezi jednotlivými komponenty a výsledné palivo může mít vlastnosti horší.
Složení aditiv je velkou alchymií a každý výrobce paliv si svou recepturu pečlivě chrání. Někteří výrobci (např. Shell) si aditivační balíčky vyvíjejí a testují ve vlastních laboratořích a zohledňují při tom specifika konkrétního trhu.
U benzínu mezi základní příměsi u některých prémiových paliv patří „zvyšovače“ oktanového čísla. Oktanové číslo udává odolnost paliva proti neřízenému (předčasnému) zahoření paliva, které je negativním jevem, protože neblaze ovlivňuje činnost motoru, tzv. klepání, a dokonce ho může i poškozovat.
U nafty podobnou funkci zastávají „zvyšovače“ cetanového čísla, které udává její kvalitu z pohledu vznětové charakteristiky. Ne u všech prodejců paliv se však prémiová paliva pojí s vyšším cetanovým číslem.
Pokud zůstaneme u dieselu, můžeme zmínit také přísady pro zlepšení nízkoteplotních vlastností či mazivostní aditiva, jež zaručují lepší promazávání dílů ve vstřikovacím systému.
Velkou roli hrají také detergenty, tedy čističe, které nalezneme jak v benzínu, tak naftě. Jejich úlohou je likvidace karbonových usazenin, které se tvoří během spalování na vstřikovacích tryskách a ventilech.
Při výčtu základních aditiv nemůžeme opomenout ani antioxidanty, jejichž cílem je zabránit stárnutí paliva, nebo antikorozní přísady, které mají na starost chránit kovové součástky motoru před korozí.
Ocení však výhody prémiového benzínu či nafty s vysokým podílem aditiv i starší ojetý automobil? Pokud budeme tankovat u známých řetězců čerpacích stanic „standardní“ paliva, svému vozu určitě neuškodíme. Na druhou stranu – maximálního efektu, který speciální aditiva přináší především v oblasti čištění motoru (a s tím spojeným prodlužováním životnosti pohonné jednotky), dosáhneme viditelně pouze s prémiovými palivy. Ve druhém pokračování našeho miniseriálu se podíváme na konkrétní účinky prémiových paliv a výsledky testů z laboratoře i z českých silnic.
redakce
Nabídka vozidel na prodej
Zobrazit více vozidelCitroën C3 Picasso 1,6 BlueHDi 100 Exclusive
Mini Clubman 1,6-D 82kW Navi REZERVACE
Fiat Panda 1,1 i
Mohlo by vás zajímat
Na modernizovaný Volkswagen ID.3 stačí jeden milion korun
Nový Volkswagen ID.3 s elektrickým pohonem lze nyní pořídit již za 999 900 Kč nebo za 13 416 Kč bez DPH měsíčně, pokud s ...
Kushaq bude nové SUV od Škody pro indický trh
První sériový model v rámci projektu INDIA 2.0, za který je ŠKODA AUTO na indickém subkontinentu zodpovědná, se jmenuje ...
Test: BMW iX3 - Mnichov skóruje
Ač z nástupu čistých elektromobilů v redakci zrovna nejásáme radostí, už teď existují modely, které si umíme představit ...
Nejnovější články
Nové Mitsubishi ASX s francouzským rodokmenem představeno
Automobilka Mitsubishi se po uvedení nového Coltu rozhodla rozvířit segment B-SUV, do nějž vstupuje nový model ASX, navr ...
Automobilka MINI představila model Acenam a odtajnila české ceny
Na elektromobil s dojezdem až 406 km, nabíjením až 95 kW a délkou čtyř metrů stačí bohatě milion korun. ...
Nejmenší Lexus LBX nebo jízda v dakarském speciálu byly taháky festivalu mobility
Na festival mobility Toyota & Lexus jsme vyzkoušeli Lexus LBX, vyzkoušeli off-roady, prolezli kempovací přestavby a obdi ...
Nejčtenější články měsíce
Tipy z autobazarů
Citroën C3
Rok výroby 2016
Peugeot 308
Rok výroby 2024
Volkswagen Golf
Rok výroby 2017
Peugeot 508
Rok výroby 2022