Prémiová paliva pro ojetý vůz: ano či ne? (1/2)
Vyplatí se u čerpacích stanic tankovat prémiová paliva, nebo je to u běžných ojetých vozů zbytečné? Jaké vlastně mají dražší paliva výhody? Nejen na tyto časté otázky motoristů se pokusíme odpovědět v našem dvoudílném miniseriálu. V prvním díle se zaměříme především na teorii kolem aditiv, která se do paliv přidávají.
Prakticky každá větší síť čerpacích stanic v České republice nabízí kromě základní škály paliv také prémiové produkty. Mezi průkopníky tohoto trendu patřila již v devadesátých letech nadnárodní společnost Shell, která mezi prvními představila českým motoristům prémiová paliva s nadstandardními vlastnostmi oproti daným normám.
Řada řidičů má za to, že jsou tyto pohonné hmoty určeny pouze pro drahé, silné a zejména nové vozy. Zdaleka to však není pravda, jelikož paliva se speciálními aditivy mohou být prospěšná i pro motory s dřívějším datem výroby.
Pokud chceme mít při výběru čerpací stanice jistotu, že do svého vozu nebo motocyklu natankujeme kvalitní benzín či naftu, je dobré zamířit tam, kde si jsou svými produkty jistí a nechávají je nezávisle testovat. Sem patří program Pečeť kvality, za nímž stojí renomovaná společnost SGS, specializující se mimo jiné na inspekci a certifikaci paliv.
Prémiová paliva a jejich tajemství
Tajemství prémiových produktů spočívá hlavně v přísadách (aditivech), tedy chemických sloučeninách, které se přimíchávají do standardního paliva za účelem zvýšení kvality. Tento proces významně ovlivní výrobcem zvolené vlastnosti.
Způsobů, jakými se přísady do paliv aplikují, existuje hned několik. Základní aditiva se do paliva přidávají už během výroby základního paliva tak, aby splnilo platné kvalitativní normy. Jednotliví dodavatelé pak do paliv před jejich transportem na čerpací stanici přidávají přímo v rafinerii nebo ve speciálních skladech vlastní přísady, které zlepšují zvolené kvalitativní vlastnosti pro řidiče. Obohatit si palivo se snaží i někteří řidiči, kteří tím však mohou paradoxně svému vozu také často uškodit. Pokud totiž neodborně přidají přísady nebo je smíchají s již aditivovaným palivem, může dojít k reakci mezi jednotlivými komponenty a výsledné palivo může mít vlastnosti horší.
Složení aditiv je velkou alchymií a každý výrobce paliv si svou recepturu pečlivě chrání. Někteří výrobci (např. Shell) si aditivační balíčky vyvíjejí a testují ve vlastních laboratořích a zohledňují při tom specifika konkrétního trhu.
U benzínu mezi základní příměsi u některých prémiových paliv patří „zvyšovače“ oktanového čísla. Oktanové číslo udává odolnost paliva proti neřízenému (předčasnému) zahoření paliva, které je negativním jevem, protože neblaze ovlivňuje činnost motoru, tzv. klepání, a dokonce ho může i poškozovat.
U nafty podobnou funkci zastávají „zvyšovače“ cetanového čísla, které udává její kvalitu z pohledu vznětové charakteristiky. Ne u všech prodejců paliv se však prémiová paliva pojí s vyšším cetanovým číslem.
Pokud zůstaneme u dieselu, můžeme zmínit také přísady pro zlepšení nízkoteplotních vlastností či mazivostní aditiva, jež zaručují lepší promazávání dílů ve vstřikovacím systému.
Velkou roli hrají také detergenty, tedy čističe, které nalezneme jak v benzínu, tak naftě. Jejich úlohou je likvidace karbonových usazenin, které se tvoří během spalování na vstřikovacích tryskách a ventilech.
Při výčtu základních aditiv nemůžeme opomenout ani antioxidanty, jejichž cílem je zabránit stárnutí paliva, nebo antikorozní přísady, které mají na starost chránit kovové součástky motoru před korozí.
Ocení však výhody prémiového benzínu či nafty s vysokým podílem aditiv i starší ojetý automobil? Pokud budeme tankovat u známých řetězců čerpacích stanic „standardní“ paliva, svému vozu určitě neuškodíme. Na druhou stranu – maximálního efektu, který speciální aditiva přináší především v oblasti čištění motoru (a s tím spojeným prodlužováním životnosti pohonné jednotky), dosáhneme viditelně pouze s prémiovými palivy. Ve druhém pokračování našeho miniseriálu se podíváme na konkrétní účinky prémiových paliv a výsledky testů z laboratoře i z českých silnic.
redakce
Nabídka vozidel na prodej
Zobrazit více vozidelMercedes-Benz Třídy E 2,0
Volkswagen Golf 1.4i LPG, 1. majitel
Škoda Fabia 1,2TSi combi
Mohlo by vás zajímat
Mazda3 slaví dvacátiny
Znáte model, který předcházel populární trojce a víte co se skrývalo pod zkratkou MPS? ...
Nový Peugeot 5008 v prodeji, Škodu Kodiaq válcuje především nižší cenovkou
Nový Peugeot 5008 jenž nastavuje nová měřítka v segmentu C-SUV právě přichází na český trh. Je jediným 100% elektrickým ...
Škoda Enyaq 2024 má vyšší výkon, delší dojezd, rychlejší nabíjení a novou výbavu
Modelový rok 2024 přináší rozsáhlá technická vylepšení rodiny Enyaq a rozšíření portfolia o novou výbavovou řadu Laurin ...
Nejnovější články
Toyota ve světové premiéře představila nový model Urban Cruiser
Toyota chce do roku 2026 nabízet 15 modelů s nulovými emisemi, včetně šesti bateriových elektromobilů postavených na vyh ...
Kia EV6 GT má 650 koní, lítá 260 km/h a stovku umí za 3,5 sekundy. Českou cenou překvapí
Do České republiky přijelo nové EV6 GT, nejvýkonnější sériový vůz v historii značky Kia ...
Že Peugeot už nedělá auta do terénu? Kdepak. Model Landtrek je plnotučný pick-up
Francouzská automobilka uvádí v zemích Afriky, Blízkého východu a Jižní Ameriky model Landtrek s velkým dieselem a autom ...
Nejčtenější články měsíce
Tipy z autobazarů
Volkswagen Tiguan
Rok výroby 2010
Hyundai Tucson
Rok výroby 2016
Volkswagen Arteon
Rok výroby 2019
Ford C-MAX
Rok výroby 2018